Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Harald

Will The White House Finally Clear Qatar To Purchase 72 F-15 Strike Eagles?  (zo goed zijn voor Boeing, 72 F-15E voor Qatar en 28 F-18E voor Koeweit..... goed voor de banen en de productielijnen van de F-15 en F-18 )

Qatar asked for clearance from the U.S. Government to purchase 72 F-15E Strike Eagle derivatives, but the request has been slow-rolled. Now, almost two years later and after the Iran Nuclear Agreement has been implemented, there are high hopes the deal may finally be allowed to move forward.

..../....

voor gehele artikel , zie LINK
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/will-the-white-house-finally-clear-qatar-to-purchase-72-1754719819

Harald

Fighter jet deals Middle East hang in the balance

Fighter jet deals worth billions of US dollars hang in the balance in the Middle East as they have been doing for a number of years, but things could be moving along now following the apparent ease between Iran and the West. Or did Kuwait and Qatar already make up their mind?

It is no secret that Kuwait is looking to purchase 28 Boeing Super Hornets to replace its fleet of older F/A-18C/D Hornets, and that Qatar has been seeking to buy up to 72 variants of Boeing's F-15 Strike Eagle.

Production

Both orders would come in handy to keep production lines in the US open, particularly the Super Hornet line. A batch of Royal Australian Air Force (RAAF) EA-18 Growlers is now in manufacturing and after that it will likely be the end of production for the F-18 Hornet and its variants.

Unless of course Kuwait indeed orders its Super Hornets. A deal never seemed close however, and the reason could very well be that the US did not want to spoil improving relations with shia-Islam orientied Iran by supplying advanced warfare machines to opposing sunni countries such as Qatar and Kuwait.

Israel
That standpoint may change now that the relationship with Iran seems on its way to normalization. On the other hand however, there's also Israel to be taken into account. That country upgrading its F-15I Ra'am (Thunder) jets and won't be very happy to see more Arab states getting similar capabilities, also considering the fact that Saudi Arabia already has an impressive fleet of F-15s – and another 84 new-build F-15SAs (Saudi Advanced) are on their way between now and 2019. The US may be sensitive to this also.

Rafale & Typhoon
But perhaps Qatar and Kuwait have already made up their mind. Since requesting F-15s, the former in April signed to buy 24 French Dassault Rafale jets while the latter eyes 28 Italian-made Eurofighter Typhoon jets. A contract for those was rumoured to be signed last December, but still awaits signatures.

The coming months should tell if there will ever be Qatari F-15s and Kuwaiti Super Hornets. And finally, if there will ever be Iraqi Air Force Mirage 2000s, as the United Arab Emirates are reportedly looking to hand over some of their Mirages to Baghdad.

http://airheadsfly.com/2016/01/24/fighter-deals-in-middle-east-in-the-balance/

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/01/2016 | 09:15 uur
Nu maar hopen dat beide projecten een kans van slagen hebben, dat men inziet dat het nu tijd voor actie is (inclusief budget) en dat men de wijsheid heeft om geen oeverloze compromis kisten te creëren.

Lijkt me een uitgelezen kans voor Europa om het (nu wel) goed aan te pakken, nu nog een intentie voor een FCAS light/medium en het zou zo maar zo kunnen dat we in de tweede helft van deze eeuw minder/niet meer afhankelijk zijn van de VS.

In dat opzicht hebben we een goed track record.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: www.defensenews.com Vandaag om 07:46
the realization of the NextGenWS and the FCAS has to be made with partner nations in a European context, because a purely national approach to develop weapon systems of this complexity is deemed impossible. The ministry wants to initiate a dialogue in Europe soon on common objectives, lines of development and options for action.


Nu maar hopen dat beide projecten een kans van slagen hebben, dat men inziet dat het nu tijd voor actie is (inclusief budget) en dat men de wijsheid heeft om geen oeverloze compromis kisten te creëren.

Lijkt me een uitgelezen kans voor Europa om het (nu wel) goed aan te pakken, nu nog een intentie voor een FCAS light/medium en het zou zo maar zo kunnen dat we in de tweede helft van deze eeuw minder/niet meer afhankelijk zijn van de VS.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ondertussen in Duitsland: Next-generation weapon system (NextGenWS) &  Future combat air system (FCAS)

The Defense Ministry strategy paper highlights that a next-generation weapon system (NextGenWS), complementary to the Typhoon  Eurofighter, will be developed as successor to the Tornado, which is specialized for ground attack. The NextGenWS might be unmanned, manned or optionally manned, the paper states. A more precise definition will be carried out after further analysis.

In order to preserve the warfare capabilities of the Luftwaffe, the NextGenWS should enter service no later than when the Tornado is taken out of operations. According to current planning, the aircraft will fly until the middle of the next decade, but a decision might be made this year about extending the lifetime of the Tornado into the mid-1930s.

Also in planning is a so-called future combat air system (FCAS), which the ministry describes as a "system-of-systems." It should incorporate the capabilities of existing aircraft, such as Eurofighter, Tornado and the combat helicopter Tiger, but also future weapon systems, such as a new medium-altitude, long-endurance unmanned aircraft and the NextGenWS.

The Defense Ministry intends to define conceptual ideas and operational requirements for an FCAS and a NextGenWS in 2016. These are to serve as a basis for multilateral cooperation and the examination of common requirements and technological feasibility.

According to the paper, the realization of the NextGenWS and the FCAS has to be made with partner nations in a European context, because a purely national approach to develop weapon systems of this complexity is deemed impossible. The ministry wants to initiate a dialogue in Europe soon on common objectives, lines of development and options for action.

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/support/2016/01/24/germany-picks-ch-53k-ch-47f-options-new-helo/79142890/

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/01/2016 | 13:22 uur
Wat ook de uitkomst is: wil men Europees, dan zal men nu een begin moeten maken, we zijn immers zo 20 jaar verder.
Die basis wordt denk ik ook gelegd bij de ontwikkelingen rond de UCAV...als ook deelname van Europese fabrikanten aan 5e generatie projecten elders. Ik denk alleen niet dat de vervanging van de Tornado al een geheel nieuw ontwikkeld toestel zal opleveren..dat pas gebeurd bij de vervanging van de Eurofighter.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 24/01/2016 | 13:18 uur
Ik denk dat een groot land als Duitsland niet alles zal inzetten om te komen tot 1 type toestel. Dat is strategisch gezien te riskant. Het zou me dan ook niet verbazen als Duitsland zijn Tornado's gaat vervangen door de F35. De Typhoon dan een nieuw ontwikkelde Europese vervanger krijgt op termijn..nog bemand of optie onbemand. En de F35 dan op termijn vervangen wordt door een nieuw Europees aanvalstoestel...dat zowel bemand als onbemand..of alleen onbemand..kan worden ingezet. Dit aangevuld met een enkelmotor multifunctioneel toestel..opvolger Gripen en F16... dat zowel de trainings- als secundaire aanvals- en luchtverdedigingstaken op zich kan nemen bij landen die zich geen twee soorten toestellen kunnen veroorloven.

Wat ook de uitkomst is: wil men Europees, dan zal men nu een begin moeten maken, we zijn immers zo 20 jaar verder.

Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 24/01/2016 | 12:30 uur
Om het NH90 topic niet te vervuilen, ga ik hier verder.

Kan de Duitse Tornado vervanger niet gelijk worden getrokken met de Typhoon vervanger? Dan koopt Duitsland een interim type voor de tussentijd, net zoals zij dat in de jaren 70 deden met de F-4F Phantom II.
Ik denk dat een groot land als Duitsland niet alles zal inzetten om te komen tot 1 type toestel. Dat is strategisch gezien te riskant. Het zou me dan ook niet verbazen als Duitsland zijn Tornado's gaat vervangen door de F35. De Typhoon dan een nieuw ontwikkelde Europese vervanger krijgt op termijn..nog bemand of optie onbemand. En de F35 dan op termijn vervangen wordt door een nieuw Europees aanvalstoestel...dat zowel bemand als onbemand..of alleen onbemand..kan worden ingezet. Dit aangevuld met een enkelmotor multifunctioneel toestel..opvolger Gripen en F16... dat zowel de trainings- als secundaire aanvals- en luchtverdedigingstaken op zich kan nemen bij landen die zich geen twee soorten toestellen kunnen veroorloven.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#172
Citaat van: Sparkplug op 24/01/2016 | 12:30 uur
Om het NH90 topic niet te vervuilen, ga ik hier verder.

Kan de Duitse Tornado vervanger niet gelijk worden getrokken met de Typhoon vervanger? Dan koopt Duitsland een interim type voor de tussentijd, net zoals zij dat in de jaren 70 deden met de F-4F Phantom II.


Dat zou wat mij betreft het meest zinvol en logische zijn, immers de kosten voor ontwikkeling e.d. zijn hoog zeker als daarna het aantal (als aanname 100 exemplaren) af te nemen toestellen beperkt zal zijn.

Interessant zou zijn als dit plan zo leiden tot een bemande/onbemande vervanger van zowel (alle Europese) Tornado als (alle) Eurofighters en Rafales. (als standaard twee pitter voor de EU)

Voor een standaard 1 pitter zou dan op basis van de concept Saab FS2020 een FS2050 kunnen worden ontwikkeld als opvolger van de Gripen E/F waardoor we 2 keuzes hebben uit 2 standaard producten (zonder al te veel compromis) waardoor Europa tegen het midden van deze eeuw langzaam kan migreren naar een all-made-in-EU-fighter-fleet.

Als Duitse interim optie kan ik me een (beperkt) aantal F35A voorstellen welke de kernwapentaak kan vervullen.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/01/2016 | 12:22 uur
Absoluut, liever gisteren dan vandaag maar EU/EUDefensie en knopendoorhakken zijn/lijken een contradictie.

Je ziet het ook in de fighter branche, de wereld is bezig met innovatie en de Europese landen met slechts updates al zou de berichtgeving rondom het Duitse Tornado vervangingsproject enig hoop kunnen bieden op veranderingen die noodzakelijk zijn wil de Europese militaire luchtvaartindustrie na 2030/40 nog een rol van betekenis kunnen spelen.
Om het NH90 topic niet te vervuilen, ga ik hier verder.

Kan de Duitse Tornado vervanger niet gelijk worden getrokken met de Typhoon vervanger? Dan koopt Duitsland een interim type voor de tussentijd, net zoals zij dat in de jaren 70 deden met de F-4F Phantom II.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

UAE Eyes Moving Mirage Fighters to Iraq's Kurdish Areas, Procuring Rafales

By Awad Mustafa 11:30 a.m. EST January 23, 2016

DUBAI — The United Arab Emirates is awaiting final assurances from France and the Iraqi government to sell its fleet of Dassault Mirage 2000-9s before completing their deal for 60 Rafale fighters, Defense News has learned.

http://www.defensenews.com/story/defense/international/mideast-africa/2016/01/23/uae-eyes-moving-mirage-fighters-iraqs-kurdish-areas-procuring-rafales/79108590/

Sparkplug

F-35 fires first AIM-9X missile

from 412th Test Wing Public Affairs

1/21/2016 - EDWARDS AIR FORCE BASE, Calif.  -- An F-35 from the 461st Flight Test Squadron launched an AIM-9X missile for the first time over the Pacific Sea Test Range Jan. 12. The Flight Sciences aircraft, AF-1, of the Joint Strike Fighter Integrated Test Force, was piloted by David Nelson, Lockheed Martin chief F-35 test pilot at Edwards AFB.

The AIM-9X is an advanced infrared missile and the newest of the Sidewinder family of short-range air-to-air missiles carried on a wide range of fighter jets.

The missile was launched at 6,000 ft.

The shot paves the way for the F-35 to utilize the weapon's high off-boresight and targeting capabilities, increasing lethality in the visual arena.


US Air Force/Lockheed Martin


US Air Force/Lockheed Martin

http://www.edwards.af.mil/news/story.asp?id=123467335
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

USAF issues RfI for F-16 SLEP effort

The US Air Force (USAF) is moving ahead with a service-life extension programme (SLEP) of its fleet of Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon combat aircraft, with an initial sources sought notice being issued to industry on 14 January.

The request for information (RfI) posted on the Federal Business Opportunities (FedBizOpps) website seeks to determine the level of industry support for a SLEP for up to 300 of the service's 1,017 Block 40/42 and 50/52 C- and D-model F-16s.

The USAF received its Block 40/42 F-16C/D in 1989, with deliveries of the first Block 50/52 aircraft commencing in 1994. Although the type will eventually be replaced by the Lockheed Martin F-35A Lightning II Joint Strike Fighter (JSF), the SLEP seeks to extend their flight hour life from 8,000 to 12,000 hours (about eight years of operational flying). The fleet is also receiving new ground collision avoidance systems (some 26% of F-16 aircraft losses and 75% of F-16-related fatalities are caused by 'controlled flight into terrain').

While the USAF received its F-16s under multiple blocks, each with differing capabilities, all aircraft delivered since late 1981 have built-in architecture that permits multirole capabilities. The newer Block 50/52 aircraft also include the capacity to carry and deliver additional precision-guided munitions, such as the GBU-31 Joint Direct Attack Munition and AGM-154 Joint Standoff Weapon.

According to the RfI, a SLEP contract award is expected in the third quarter of fiscal year (FY) 2018, with low-rate initial production of the kits beginning at the same time. Full-rate kit production will commence in the fourth quarter of FY 2019, with installation beginning in the fourth quarter of FY 2020 and running through to the end of FY 2021. Responses to the RfI are due no later than 6 February. The possibility exists for Foreign Military Sales (FMS) interest in the SLEP also.

http://www.janes.com/article/57336/usaf-issues-rfi-for-f-16-slep-effort

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#167
Citaat van: Thomasen op 21/01/2016 | 17:09 uur
Deze Typhoons komen van BAe toch?


Dat is, als de handtekening definitief wordt gezet, een Italiaanse deal. Dat zal denk ik een hoofdrol worden voor Alenia Aermacchi. Hoe eventuele werkverdeling binnen het gelegenheidsconsortium is geregeld weet ik niet.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/01/2016 | 17:02 uur
Als alle plannen doorgaan dan wordt het best een interessante luchtmacht, een combi van Eurofighter tranche 3A (of B) en  de (Advanced) Super Hornet.

Zowel Boeing als Airbus zien hun fighter productielijn hard opdrogen, een welkome lifeline voor beiden.

Deze Typhoons komen van BAe toch?