Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Poleme

#117
Citaat van: Sparkplug op 02/01/2016 | 11:58 uur
De Su-34 en de afgeleide Su-32 moet je zien als de Russische versie van de F-15E Strike Eagle. Beide vervangen respectievelijk de Su-24 en de F-111.

De Rafale kan veel, maar is nooit ontworpen om als alternatief voor boven genoemde types te dienen.

Edit. De Su-32 zou uiteindelijk de Algerijnse Su-24's kunnen vervangen.
Kom, we gaan even terug naar de F-16 vervanger evaluatie van de KLu uit 2000 - 2002.
De KLu wil haar F-16's graag vervangen door een kist die hoofdzakelijk op relatief lange afstand een grote lading nauwkeurig en all-weather kan afwerpen.  Zeg maar hetzelfde concept als de F-15E Strike Eagle, maar dan in een kleiner, lichter en veel goedkoper bedoeld formaat.  Uiteindelijk krijgt de F-35A een Max Take Off Weight gelijk aan de F-15C.

Dan ga je de (in het geval van de F-35A, oorspronkelijke en papieren) specificaties van de Rafale en F-35A bestuderen.  En die hadden me toch een hoop gemeen !  Niet alleen op het gebied van prestaties, maar ook vaardigheden en zelfs de logistieke 'voetafdruk' waren bijna gelijk.
En die hebben weer een hoop gemeen met de F-15E Strike Eagle.

Want dat zijn de lessen uit ops Desert Storm.
F-16C's stonden in de woestijn stof te verzamelen.   Terwijl er een tekort was aan types zoals de A-6 Intruder, F-111 en Bucanneer.
Dus werden de A-10A Warthogs van de CAS taak afgehaald en ingezet als lange afstand interdictie bommenwerper.
Daar ga met een kruissnelheid van circa 650 km/u op veel lagere hoogte vliegend dan bovengenoemde types, want daar is tie niet voor ontworpen en op een ca. 4+ a 6 uur durende missie.
En dan moet je ook niet raar opkijken als je dan relatief veel Warthogs gaat verliezen en relatief veel terugkomen met gevecht schade.
En dan is de US Air Force nog zo achterlijk, om na deze Golfoorlog te pleiten voor een supersonische vervanger van die blijkbaar meer veelzijdiger A-10A.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 02/01/2016 | 12:17 uur
Dat is idd het probleem
Net als al het andere moderne materiaal wat wij ze verstrekken
Al verwacht ik wel dat de inzetbaarheid van dit soort materiaal drastisch zal afnemen zodra wij onze technische support terugtrekken

Ongetwijfeld, daarom ook het wedden op het Westerse-en Russische paard.

Bijzonder is wel wat Iran voor elkaar heeft gekregen met bijvoorbeeld haar F14's...

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/01/2016 | 11:54 uur
Zeker, dat is ook niet het punt... punt is de explosieve groei van moderne fighters, in type en in aantal, in de regio, variërend van F15SA tot Rafale en van SU32 tot SU30...
Dat is idd het probleem
Net als al het andere moderne materiaal wat wij ze verstrekken
Al verwacht ik wel dat de inzetbaarheid van dit soort materiaal drastisch zal afnemen zodra wij onze technische support terugtrekken
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

#114
Citaat van: Thomasen op 02/01/2016 | 11:28 uur
Vraag me af of dit klopt. Mooi ding hoor, zo'n SU32, maar als ik zo een beetje rondgoogle dan vraag ik mij af of deze nu echt iets kan dat een Rafale bijvoorbeeld niet kan.
De Su-34 en de afgeleide Su-32 moet je zien als de Russische versie van de F-15E Strike Eagle. Beide vervangen respectievelijk de Su-24 en de F-111.

De Rafale kan veel, maar is nooit ontworpen om als alternatief voor boven genoemde types te dienen.

Edit. De Su-32 zou uiteindelijk de Algerijnse Su-24's kunnen vervangen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 02/01/2016 | 11:28 uur
Vraag me af of dit klopt. Mooi ding hoor, zo'n SU32, maar als ik zo een beetje rondgoogle dan vraag ik mij af of deze nu echt iets kan dat een Rafale bijvoorbeeld niet kan. Akkoord, de Rus neemt wat meer explosieven mee, maar zij vliegen volgens mij toch al met zwaardere wapens, terwijl wij inmiddels over een brede keuze aan zéér goede 'smart bombs' beschikken. En aangezien het uiteindelijk om operationeel effect gaat, zou het dus wel eens niet zover uit elkaar hoeven liggen.

Zeker, dat is ook niet het punt... punt is de explosieve groei van moderne fighters, in type en in aantal, in de regio, variërend van F15SA tot Rafale en van SU32 tot SU30...

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/01/2016 | 13:36 uur
Geen zorgen specifiek voor Algerije, het gaat meer om de totale regio aan de Noord kant van Afrika en het volledige Midden Oosten waar men de buidel aardig trekt voor systemen die wij ons niet willen veroorloven. Systemen die, als we pech hebben, in de komende jaren op ons "to do" lijstje staan.

Vraag me af of dit klopt. Mooi ding hoor, zo'n SU32, maar als ik zo een beetje rondgoogle dan vraag ik mij af of deze nu echt iets kan dat een Rafale bijvoorbeeld niet kan. Akkoord, de Rus neemt wat meer explosieven mee, maar zij vliegen volgens mij toch al met zwaardere wapens, terwijl wij inmiddels over een brede keuze aan zéér goede 'smart bombs' beschikken. En aangezien het uiteindelijk om operationeel effect gaat, zou het dus wel eens niet zover uit elkaar hoeven liggen.

dudge

Citaat van: Ace1 op 02/01/2016 | 09:37 uur
Inhalen is heel goed mogelijk in 15 a 20 jaar dat hangt ook af van het budget wat Algerije aan Defensie heeft te besteden.
Ze zijn in ieder geval wel goed bezig.

Ja, Nederland. Maar niet 'Europa' laat staan 'het westen'. Zelfs met al hun plannen is alleen Spanje al in staat om de Algerijnen in te tomen. Laat staan als de rest van Europa mee doet.

Allemaal mooi spul hoor, die SU30 en SU32, maar niets wat we niet aankunnen.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 02/01/2016 | 00:08 uur
Ze doen hun best, maar ons inhalen is echt nog een hele weg.

Niet als je onze afbraak politiek in de vergelijking mee neemt.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/01/2016 | 13:36 uur
Geen zorgen specifiek voor Algerije, het gaat meer om de totale regio aan de Noord kant van Afrika en het volledige Midden Oosten waar men de buidel aardig trekt voor systemen die wij ons niet willen veroorloven. Systemen die, als we pech hebben, in de komende jaren op ons "to do" lijstje staan.

Ze doen hun best, maar ons inhalen is echt nog een hele weg.

Harald

the F-15C Pod That Will Change How the Air Force Fights


The new Talon HATE pod comprises both a communications node, interfacing with several different systems, and a long-range visual sensor thanks to the Infrared Search and Track system (IRST) fitted to its forward tip.

One of the most important programs that the U.S. Air Force is undertaking is far from glamorous and comes with a funny name: Talon HATE. But this podded system will be vital for eliminating communications barriers between the F-22 and F-15C/D fleets, as well as other weapon systems. It's showing for the first time on the belly of an Operational Test F-15C flying out of Nellis Air Force Base in Nevada. Here's how it works.

The F-15 is no stranger when it comes to evolving with the times, and Boeing is doing just that with this new communications and sensor pod system.

The Talon HATE (and by the way, nobody seems to know what that stands for) system includes air-to-air, air-to-ground and satellite data links. Not only will this large pod work as an essential communications bridge and data-fusion center, but it also provides America's F-15C/D Eagle fleet with a serious sensor enhancement via the installation of an Infrared Search and Track system (IRST) at the 17 foot-long, 1,800 pound pod's forward tip.

Talon HATE will work in a very similar way as the Air Force's Battlefield Airborne Communications Node (BACN), which is currently deployed on Air Force E-11 and EQ-4 as well as NASA WB-57 aircraft today, but in a tactical instead of strategic one.

Boeing describes the Talon HATE system as such:

"Scheduled to be initially carried by F-15C fighter aircraft, the pod combines information from fourth and fifth-generation fighter aircraft, national sources and joint command and control assets.

"The system assimilates information in real-time from multiple domains. The data will then be transmitted over a common data-link for use by joint aircraft, ships and ground stations, improving communication and information sharing across the battlefield."

The single operational picture formed by Talon HATE is claimed to provide soldiers with a capability to more efficiently engage and defend against 'next-generation' threats.

Basically it's a fighter-mounted universal translator, data-fusion center, and router that takes various data-links' waveforms and "languages," and fuses their information into a single common picture. It then rebroadcasts that common picture multiple waveforms and "languages" so that everyone in the battlespace is on the same page and can exploit a much more detailed rendering of where the enemy is and where the good guys are.

This will allow American F-15C/D and other so-called "legacy" fighters, allied aircraft, ships, and ground and command-and-control assets that use MIDS/JTIDS Link 16 data links common to NATO countries to see what the F-22 sees. It does this by receiving and translating the F-22's proprietary and stealthy Intra-flight data link (FIDL) transmissions into data the MIDS/Link 16 data link terminals can display. (end of excerpt)

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/170122/a-new-f_15c-pod-will-change-how-the-us-air-force-fights.html

Volledig artikel :
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/here-s-the-first-shot-of-the-f-15c-pod-that-will-change-1750314539?rev=1451511678726

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/01/2016 | 13:36 uur
Geen zorgen specifiek voor Algerije, het gaat meer om de totale regio aan de Noord kant van Afrika en het volledige Midden Oosten waar men de buidel aardig trekt voor systemen die wij ons niet willen veroorloven. Systemen die, als we pech hebben, in de komende jaren op ons "to do" lijstje staan.
+1
Al is het wel zo dat de beschikbaarheid van de systemen snel zal dalen zodra wij onze support terugtrekken
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/01/2016 | 13:36 uur
Geen zorgen specifiek voor Algerije, het gaat meer om de totale regio aan de Noord kant van Afrika en het volledige Midden Oosten waar men de buidel aardig trekt voor systemen die wij ons niet willen veroorloven. Systemen die, als we pech hebben, in de komende jaren op ons "to do" lijstje staan.
Zie oa: http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_60021.htm?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 01/01/2016 | 12:33 uur
Weet niet of je je zorgen moet maken specifiek vanwege de Su-32 aanschaf. Volgens het World Air Forces 2015 overzicht van Flightglobal.com heeft Algarije al 44 stuks van de Su-30.

Hoe zijn de diplomatieke betrekkingen met Algarije?

Geen zorgen specifiek voor Algerije, het gaat meer om de totale regio aan de Noord kant van Afrika en het volledige Midden Oosten waar men de buidel aardig trekt voor systemen die wij ons niet willen veroorloven. Systemen die, als we pech hebben, in de komende jaren op ons "to do" lijstje staan.

Ace1

#103
Citaat van: Sparkplug op 01/01/2016 | 12:33 uur
Hoe zijn de diplomatieke betrekkingen met Algarije?

Sinds 1992 kondigde Algerije de noodtoestand af; een situatie die nog steeds van kracht is. Acht jaar lang kwamen er bijna geen buitenlandse reizigers meer naar het land; nu komt het toerisme aarzelend weer op gang.

Algerije heeft weinig samenwerkingsverbanden met de Europese Unie omdat ze nog steeds mensenrechten schenden

http://www.klap.net/vogelvlucht/algerije/algerije.html