Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

Vervolgens zien wat Duitsland met de kerntaak gaat doen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#50
Citaat van: Harald op 21/12/2015 | 09:24 uur
Waarschijnlijk wordt de Duitse politiek voorgemasseerd voor de vervanging van de Tornado. Europees idee van start tot uiteindelijk vliegend model kost idd veel geld maar ook tijd. En tot 2030 is "maar" 15 jaar. Ik denk dat er nu eerst verschillende studies Worden opgezet en gedaan. En uiteindelijk van de plank gekocht.
Natuurlijk zou het goed en mooi zijn als er weer een Europees gezamelijk gesteun toestel komt, maar die is dan voor na 2040.

Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat deze "gedachte" rondvliegt voor 2040, het zou derhalve mooi in de pas kunnen lopen, de Eurofighter heeft immers ook niet het eeuwige leven.

Harald

Waarschijnlijk wordt de Duitse politiek voorgemasseerd voor de vervanging van de Tornado. Europees idee van start tot uiteindelijk vliegend model kost idd veel geld maar ook tijd. En tot 2030 is "maar" 15 jaar. Ik denk dat er nu eerst verschillende studies Worden opgezet en gedaan. En uiteindelijk van de plank gekocht.
Natuurlijk zou het goed en mooi zijn als er weer een Europees gezamelijk gesteun toestel komt, maar die is dan voor na 2040.

Sparkplug

#48
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/12/2015 | 08:24 uur
Als het initiatief daadwerkelijk van de grond komt dan kan ik mij niet voorstellen dat dit louter is voor de Tornado vervanging. immers, in de jaren dertig zijn de Europese Tornado gebruikers Engeland en Italië volledig over op de combinatie Eurofighter en F35A/B.

Voor uitsluitend de Duitse markt, met een beperkt aantal Tornado's, heb ik zo mijn twijfels over de haalbaarheid.
Zoals het er nu naar uitziet, stoot de RAF de Tornado GR4/GR4A vloot af in 2019. Vraag mij af of de Italiaanse Tornado IDS/ECR vloot het einde van de jaren 20 haalt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 21/12/2015 | 08:59 uur
Hopelijk slaan ze de handen ineen met een grote speler in de VS.
Gezien de fusie/samenwerking tussen KMW en de Fransen zou een Duits Franse samenwerking ook interessant kunnen worden. Nou gooien de Fransen wel snel de handdoek in de ring als ze zelf verder denken n te komen.

Het Franse Rafel programma heeft meer dan 45 miljard euro gekost, een opvolger van de Rafale zal eerder aanzienlijk duurder dan goedkoper zijn... als de Fransen....

Zander

Hopelijk slaan ze de handen ineen met een grote speler in de VS.
Gezien de fusie/samenwerking tussen KMW en de Fransen zou een Duits Franse samenwerking ook interessant kunnen worden. Nou gooien de Fransen wel snel de handdoek in de ring als ze zelf verder denken n te komen.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#45
Citaat van: DvdW op 21/12/2015 | 08:08 uur
En weer een nieuw/ander type erbij.....

Als het initiatief daadwerkelijk van de grond komt dan kan ik mij niet voorstellen dat dit louter is voor de Tornado vervanging. immers, in de jaren dertig zijn de Europese Tornado gebruikers Engeland en Italië volledig over op de combinatie Eurofighter en F35A/B.

Voor uitsluitend de Duitse markt, met een beperkt aantal Tornado's, heb ik zo mijn twijfels over de haalbaarheid.

Wel zou dit eindelijk de aanzet kunnen zijn om tegen 2035, maar gezien de ontwikkel periode en de geschiedenis van bij voorbeeld de Eurofighter, vermoedelijk meer richting 2040 te komen tot een Europese vervanger van zowel de Tornado als de Eurofighter,  iets wat ik zou toejuichen en uiterst noodzakelijk is voor de levensvatbaarheid van een autonome Europese fighter industrie.

Als de EF/Tornado landen + Frankrijk tegen 2040 zorgen voor een zware twee pitter en Saab zijn FS2020 één pitter aan de tijd aanpast en deze FS 2050 doopt komt het misschien toch nog goed met de fighter industrie in Europa.

Kunnen we in Europa tegen het midden van deze eeuw allemaal geleidelijk over op een Europese oplossing na keuze.



DvdW

En weer een nieuw/ander type erbij.....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Germany plans to develop new fighter jet to replace Tornado

Reuters, 20/12

BERLIN (Reuters) – Germany plans to develop a new fighter jet to replace Tornado jets in the long term and it aims to hold initial talks with European partners in 2016 about what features they want in the aircraft, according to a document seen by Reuters on Sunday.

A draft document from the Defence Ministry on 'military aviation strategy' said it was still unclear whether the new jet would be manned or unmanned. It said it was also possible that the jet would be designed for both options and then be flown with or without a pilot depending on the type of deployment.

As it would be a European project, it is likely that one or more European companies would be chosen to develop the jet. The Tornado jet, which Germany has been using since 1981 – although it now also has the newer Eurofighter jet – was also made in an international consortium called Panavia.

At the same time, Germany's armed forces are looking into whether it would be possible to extend usage of the Tornado jets into the mid-2030s, the paper said.

The Tornado jets had been due to be phased out in the mid-2020s.

A spokesman for the Defence Ministry said the document had not yet been agreed with the other ministries so he could not comment on it

http://www.euronews.com/newswires/3114600-germany-plans-to-develop-new-fighter-jet-to-replace-tornado/

StrataNL

#42
Citaat van: Ros op 20/12/2015 | 00:08 uur
Het optelsommetje klopt zo ?

Voortgangsrapportage F-35 2015:
Opvallend: we betalen dus ruim een half miljard aan BTW....

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#41
Citaat van: ridivek op 20/12/2015 | 13:04 uur
Ik denk dat de enige oplossing een mixed fleet gaat zijn, F-35 en een Fighter/trainer. Het had dan effectiever geweest om alleen de Fighter/trainer aan te schaffen, alleen kun je dan veel minder. Maar dat is beter dan toestellen hebben waar initieel alles mee kon, die nu alleen bommer zijn. En die voor NL te duur zijn om uiteindelijk practisch wat mee te kunnen. Iets met de alles kunner kan niets.  :devil:

De mix is voorspelbaar, louter een trainer/fighter zou je maar zo voor onplezierige verrassingen kunnen zorgen.

De toekomst is air dominance, UCAV en (voor wie het zich wil/kan veroorloven: missile trucks)

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 12:55 uur
Zou kunnen, ik blijf bij mijn verwachting dat de USAF gaat kiezen voor een clean sheet ontwerp.

Daar komen dan mogelijk ook de nodige technologieën uit de T-50 in, waardoor de Koreanen binnen boord blijven.
Bovendien zitten de Koreanen nogal met dat F35 verhaal in hun maag. Een bestelling voor 1000 T50's zou eea daar ook wel eens soepeler kunnen laten lopen.

ridivek

Ik denk dat de enige oplossing een mixed fleet gaat zijn, F-35 en een Fighter/trainer. Het had dan effectiever geweest om alleen de Fighter/trainer aan te schaffen, alleen kun je dan veel minder. Maar dat is beter dan toestellen hebben waar initieel alles mee kon, die nu alleen bommer zijn. En die voor NL te duur zijn om uiteindelijk practisch wat mee te kunnen. Iets met de alles kunner kan niets.  :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 20/12/2015 | 12:52 uur
Of dat aangeeft dat het T-X project nog erg veel onzekerheden kent. Het gegeven dat Lockheed meerdere opties open houd lijkt mij geen indicatie dat ze geen kans maken, eerder dat ze flexibel willen zijn juist om klaar te zijn als het project een meer vaste vorm krijgt. 

Zou kunnen, ik blijf bij mijn verwachting dat de USAF gaat kiezen voor een clean sheet ontwerp.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 12:40 uur
Weer een indicatie dat de US-Koreaan het als TX niet gaat redden..... de Koreanen krijgen uiteindelijk een mes in hun rug, wat net weg neemt dat dan wel een interessante trainer voor zich zelf en de export markt hebben gecreëerd.

Of dat aangeeft dat het T-X project nog erg veel onzekerheden kent. Het gegeven dat Lockheed meerdere opties open houd lijkt mij geen indicatie dat ze geen kans maken, eerder dat ze flexibel willen zijn juist om klaar te zijn als het project een meer vaste vorm krijgt.