Ontwikkeling Type-31 fregat

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 12/02/2016 | 20:12 uur

Parera

#116
Citaat van: Ronald Elzenga op 18/08/2018 | 12:03 uur
Ik zou die type 31 lekker laten en inzetten op meer/zoveel mogelijk type 26, nu daar de exportorders voor binnen komen. OPV's voor rond hun eiland en gebieden elders hebben de Britten straks genoeg. Maar goed, met drama Brexit voor de boeg, zou dat allemaal wel eens heel veel minder kunnen worden. Naast het budgettaire zwarte begrotingsgat dat ze al moeten wegwerken. Empire in further decline.

Dat kunnen we wel vinden maar het gaat niet gebeuren. Extra T26's kans is aanwezig door de export orders maar het Type 31 zal er hoe dan ook komen. Of het er 4 of 8 of meer gaan worden dat is nog maar de vraag. Alles draait nu om de QE's en de nieuwe SSBN's daar moet alles voor wijken helaas.

Het Brexit verhaal speelt nog niet bij de RN, dat komt later pas. Ik hoop wel dat Nederland en de EU zich er goed op voorbereid en investeert in capaciteit om de grenzen te bewaken, laat die Britten maar hun eigen zooi opruimen als ze vertrokken zijn. Er zal binnen de EU goed gekeken moeten worden naar het militair gat dat het VK achter laat binnen de EU capaciteit en hoe en waar die opgevuld moet gaan worden. Binnen NATO mag er wel druk uitgeoefend worden op de Britten om hun marine / defensie terug op orde te krijgen maar voorlopig doen ze het beter dan dat wij het doen op gebied van nieuwbouw en is er in elk geval een goede planning voor een deel van de vervangingen.

We moeten ook niet vergeten dat het officieel het ''Type 31e'' heet waarbij de E staat voor export, waar het op neer komt is dus dat de RN gebruikt word door de politiek als launch customer om meer export te creëren niet omdat de RN er om vraagt maar puur en alleen om de export. Waarschijnlijk dus aangestuurd vanuit de defensie industrie lobby is dit concept op tafel gekomen, niet omdat de T26's te duur zijn. Ja te duur voor export orders dus niet interessant voor de industrie.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/08/2018 | 11:09 uur
Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling... of zou bouwen een volwaardig, bij voorkeur, primair ASW fregat, of ze schrappen het barrel ten voordele van extra Type-26.

ASW is een verwaarloosd kind binnen NAVO/Europese marines wat in het geval van een high end conflict zo maar een gepeperde rekening zou kunnen opleveren.

Jammer dat we de Engelsen, zeer vermoedelijk, niet kunnen interesseren voor vMFF.

Alles voor de carriers waar ze ruim 40 jaar voor gestreden hebben! En natuurlijk moeten we ook de dure hobby SSBN's niet vergeten. Zonde van de vloot maar het moet ergens vandaan komen, de redding voor Type 26 kan een goede export serie (AUS/CAN /BRA) zijn waardoor de kosten lager uitvallen dan voorzien. Met een export potentie van totaal 25 schepen zijn de 8 stuks die gepland staan haalbaar en misschien nog uit te breiden naar 10 maximaal 12 stuks (13 origineel gepland) waarbij het Type 31 in een 6 tal ingevoerd kan worden voor lichtere taken rondom de wateren van het VK zelf.

En het vMFF wie weet wat er haalbaar is  met een budget van £250M (€278 M) inclusief '' Government Furnished Equipment'' per schip moet er wel iets haalbaar zijn, een lege hull  ;D Het is ongeveer de helft van wat onze vMFF's moeten kosten dus ik schat die kans heel klein in voor export naar het VK.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#114
Citaat van: Parera op 18/08/2018 | 10:59 uur
De fabrikant noemt het een fregat, maar inderdaad een korvet zou beter passen. Behalve in Iran daar zou het door kunnen voor destroyer.

Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling... of ze bouwen een volwaardig, bij voorkeur, primair ASW fregat, of ze schrappen het barrel ten voordele van extra Type-26.

ASW is een verwaarloosd kind binnen NAVO/Europese marines wat in het geval van een high end conflict zo maar een gepeperde rekening zou kunnen opleveren.

Jammer dat we de Engelsen, zeer vermoedelijk, niet kunnen interesseren voor vMFF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/08/2018 | 10:49 uur
Je mag het in de huidige ontwikkel status geen fregat meer noemen.

De fabrikant noemt het een fregat, maar inderdaad een korvet zou beter passen. Behalve in Iran daar zou het door kunnen voor destroyer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/08/2018 | 10:43 uur
Peru zou een van de geïnteresseerde partijen zijn in het Type 31 concept in de ''Leander'' variant. Er is zelfs al bezoek geweest van de defensie attaché in het VK Schout-bij-nacht Ricardo Romero Mostajo. Naast Peru zou er ook gekeken worden naar andere landen in Zuid-Amerika waaronder mogelijk Ecuador en niet uit te sluiten Brazilië en Chili.


Je mag het in de huidige ontwikkel status geen fregat meer noemen.

Parera

Peru zou een van de geïnteresseerde partijen zijn in het Type 31 concept in de ''Leander'' variant. Er is zelfs al bezoek geweest van de defensie attaché in het VK Schout-bij-nacht Ricardo Romero Mostajo. Naast Peru zou er ook gekeken worden naar andere landen in Zuid-Amerika waaronder mogelijk Ecuador en niet uit te sluiten Brazilië en Chili.




Parera

Citaat van: walter leever op 25/07/2018 | 13:25 uur
lol,zou al een upgrade zijn t.o.v de "Rivers" :devil:
Daarom en ruim binnen budget met een kleine 120 miljoen euro nieuwbouw prijs, mogen ze de eerste 4 hebben voor 80 miljoen euro.
De overige 1 tot 6 stuks geven we dan wel licentie voor om in het VK te bouwen, de mast wel bij Thales UK.  :silent:  Misschien zijn ze dan voor 150 - 175 miljoen euro per schip klaar, wel weinig potentie maar wel een goedkoop ''fregat''. Want T31's zijn ook niet echt wat je noemt top fregatten.

walter leever

Citaat van: Parera op 25/07/2018 | 12:42 uur
Het is niet raar dat ze dat niet gaat lukken als je kijkt naar de Type 26's daar kosten de eerste 3 schepen samen 3,7 miljard pond (+/- 4,15 miljard euro).
Dat komt dan uit op 1,23 miljard pond per schip wat weer 1,38 miljard euro per stuk is. Ze hoopte voor 1/5 kosten een compleet fregat te kunnen krijgen.

Als je kijkt naar wat op dit moment fregatten gemiddeld kosten in Europa zit je snel aan de 450 tot 800 miljoen euro per schip (afhankelijk van de uitvoering).
Zelfs Roemenië zou voor 4 SIGMA's een bedrag moeten neerleggen van 1,6 miljard euro voor het totale project, dat komt dan ook uit op 400 miljoen per stuk en dan heb je een simpel licht fregat.
Ik verwacht dan ook dat de Britten uitgaan komen een bedrag van rond de 500 miljoen euro per schip (+/- 450 miljoen pond) en dan hebben ze nog steeds een fregat met grotendeels prepared but not fitted. Willen ze alles er op dan komen ze wel op de 600 a 700 miljoen euro per stuk (530 - 625 miljoen pond).

Het ontwerp van de Deense Iver Huitfeldt klasse waar de Arrowhead 140 op gebaseerd is koste tijdens de bouw 325 miljoen dollar, dat is omgerekend naar 2018 ook al 510 miljoen dollar per schip. Nemen ze dus een downgraded Huitfeldt met minder bewapening en veel meer prepared but not fitted opties dan zal je snel rond die 400 / 450 miljoen euro uitkomen.

De Britten kunnen nu 2 kanten op met het project: budget verhogen of ambities verlagen.  :silent: Bij optie 2 heb ik nog 4 schepen in de aanbieding voor ze ; Holland klasse OPV's.

lol,zou al een upgrade zijn t.o.v de "Rivers" :devil:

Parera

#108
Citaat van: walter leever op 25/07/2018 | 11:14 uur
Heeft er mee te maken(dacht ik) dat niemand iets kon bouwen voor 250 miljoen(niet volgens de eisen),dus er zal opnieuw gekeken moeten worden naar een meer realistisch bedrag. :omg:
Het is niet raar dat ze dat niet gaat lukken als je kijkt naar de Type 26's daar kosten de eerste 3 schepen samen 3,7 miljard pond (+/- 4,15 miljard euro).
Dat komt dan uit op 1,23 miljard pond per schip wat weer 1,38 miljard euro per stuk is. Ze hoopte voor 1/5 kosten een compleet fregat te kunnen krijgen.

Als je kijkt naar wat op dit moment fregatten gemiddeld kosten in Europa zit je snel aan de 450 tot 800 miljoen euro per schip (afhankelijk van de uitvoering).
Zelfs Roemenië zou voor 4 SIGMA's een bedrag moeten neerleggen van 1,6 miljard euro voor het totale project, dat komt dan ook uit op 400 miljoen per stuk en dan heb je een simpel licht fregat.
Ik verwacht dan ook dat de Britten uitgaan komen een bedrag van rond de 500 miljoen euro per schip (+/- 450 miljoen pond) en dan hebben ze nog steeds een fregat met grotendeels prepared but not fitted. Willen ze alles er op dan komen ze wel op de 600 a 700 miljoen euro per stuk (530 - 625 miljoen pond).

Het ontwerp van de Deense Iver Huitfeldt klasse waar de Arrowhead 140 op gebaseerd is koste tijdens de bouw 325 miljoen dollar, dat is omgerekend naar 2018 ook al 510 miljoen dollar per schip. Nemen ze dus een downgraded Huitfeldt met minder bewapening en veel meer prepared but not fitted opties dan zal je snel rond die 400 / 450 miljoen euro uitkomen.

De Britten kunnen nu 2 kanten op met het project: budget verhogen of ambities verlagen.  :silent: Bij optie 2 heb ik nog 4 schepen in de aanbieding voor ze ; Holland klasse OPV's.

walter leever

Citaat van: StrataNL op 25/07/2018 | 08:07 uur
De Britten zijn weer lekker bezig  :dead:

UK halts Type 31e frigate competition

The United Kingdom's Type 31e acquisition process has stopped due to insufficient competition.
Plans are being scoped for a new procurement competition

The UK Ministry of Defence (MoD) has been forced to rethink the acquisition strategy for its Type 31e general-purpose frigate programme after abruptly terminating the original acquisition process, citing insufficient compliant bids for an effective and robust competition.

Industry was advised of the decision on 20 July in a statement from Defence Equipment and Support (DE&S). While moves are under way to develop a new 'streamlined' competition, the pause means that the Type 31e target in-service date (ISD) of 2023 is now in doubt.

http://www.janes.com/article/81958/uk-halts-type-31e-frigate-competition

Heeft er mee te maken(dacht ik) dat niemand iets kon bouwen voor 250 miljoen(niet volgens de eisen),dus er zal opnieuw gekeken moeten worden naar een meer realistisch bedrag. :omg:

StrataNL

De Britten zijn weer lekker bezig  :dead:

UK halts Type 31e frigate competition

The United Kingdom's Type 31e acquisition process has stopped due to insufficient competition.
Plans are being scoped for a new procurement competition

The UK Ministry of Defence (MoD) has been forced to rethink the acquisition strategy for its Type 31e general-purpose frigate programme after abruptly terminating the original acquisition process, citing insufficient compliant bids for an effective and robust competition.

Industry was advised of the decision on 20 July in a statement from Defence Equipment and Support (DE&S). While moves are under way to develop a new 'streamlined' competition, the pause means that the Type 31e target in-service date (ISD) of 2023 is now in doubt.

http://www.janes.com/article/81958/uk-halts-type-31e-frigate-competition
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Back to the drawing board for Type 31e project



While the UK continues to pop the champagne over its Australia success with BAE Systems' Type 26 design win, the programme for the smaller Type 31e light frigate has fallen at the first hurdle. As the UK Defence Minister, Gavin Williamson, spent last week showcasing UK shipbuilding capabilities in Glasgow to his Australian counterpart, London has decided to put a pause to the Type 31e programme.  First reported by Jane's and confirmed to Shephard by the UK MoD, the current competition for the Type 31e light frigate will be 'restarted due to insufficient compliant bids received for an effective and robust competition'.

In a statement the MoD said: 'Making this decision now and starting a new procurement is the right thing to do to deliver the best outcome. We will present plans for a new streamlined procedure imminently.' Although it could be seen as detrimental to the tight deadline industry has been given for the project, with a first ship delivered by 2023, the MoD appears to believe this is still an achievable goal despite the disruption to proceedings. 'There have been no changes in our plans to procure a first batch of five new Type 31e frigates to grow our Royal Navy. We still want the first ship delivered by 2023 and are confident that industry will meet the challenge of providing them for the price tag we've set.

'This is an early contract in a wider procurement process, and we will incorporate the lessons learned and begin again as soon as possible so the programme can continue at pace,' the statement said. Merseyside shipbuilder Cammell Laird meanwhile said that the UK's National Shipbuilding Strategy 'required a new approach' from the MoD and industry, while it remained confident that the company 'will deliver a world class frigate' should it win the competition 'in due course'. Cammell Laird had partnered with BAE Systems to propose its Leander platform, itself heavily based on the Khareef corvettes currently in service with the Royal Navy of Oman. It is understood that industry is being encouraged by the MoD not to engage with the media and Babcock, which is offering its Arrowhead 140 design (pictured), declined to comment.

[Source: Shepard Media ]

Het lijkt er op dat men dit slechts doet om een betere prijs te krijgen.

Parera

#104
Citaat van: ARM-WAP op 24/07/2018 | 18:15 uur
Niet voor het een of het ander... maar wat verwachten die Britten nou eigenlijk van zo een "competition"?
Dat buitenlandse werven meedingen?
Werven die nog nooit iets hebben mogen bouwen voor de Royal Navy, want het moest steeds "Made in Britain for Britain" zijn...
Een (buitenlandse) werf dingt niet mee naar een project wanneer de kans klein of zelfs quasi onbestaande is dat het project haar gegund wordt...
Waaom zouden ze daarvoor tijd en capaciteit toewijzen wanneer dat dan toch een verloren zaak is...
Er zijn werven die mee doen maar dat doen ze met een Britse partner zoals bijvoorbeeld het ontwerp van de Iver Huitfeldt nu aangepast is voor het Type 31 concept.
De overige werven gebruiken bestaande (export) ontwerpen maar allemaal Brits ontworpen. De vraag is of bijvoorbeeld een Damen interesse heeft in het bouwen van deze schepen, we weten allemaal dat de schepen zo goedkoop mogelijk moeten worden en dat het grootste deel van de capaciteiten slechts ''prepared but not fitted'' mogen zijn. Damen heeft een Britse afdeling in Brixham, een zeer klein kantoor dat slechts ondersteunend functioneert en de contacten legt tussen een potentiële klant en Damen. Maar deze afdeling legt de focus voornamelijk op visserij en plezier vaart dus houd zich niet bezig met defensie orders. Verder kunnen ze ook reparaties uitvoeren een motoren maar slechts voor de eerder genoemde sectoren.

Damen zou met gemak een ontwerp kunnen aanbieden op basis van de Crossover, SIGMA of OPV series.
De eisen die de britten stellen zijn zeer simpel;
- 76 mm + kanon
- Point Defense Systems (CAMM bij voorkeur)
- Hangaar
- Helidek voor wildcat of andere 10 ton's heli
- Bemanning van +/- 100 personen
- Ruimte voor 40 opstappers

Met een kostprijs van 250 miljoen pond per schip (+/- 280 miljoen euro) kan het zeker wel iets worden, de schepen moeten ook exporteerbaar zijn is een wens van de Britse marine/overheid.
Daarnaast zal de leverancier het moeten accepteren dat er meerdere werven aan de schepen gaan werken waarbij de verschillende modules op verschillende locaties (in het VK) gemaakt worden en naar 1 centrale werf gaan voor in elkaar lassen en afbouw. Vergelijkbaar met de bouw van de QE's.

Ik verwacht dat dat laatste punt een groot struikelblok is voor buitenlandse werven omdat ze dan zelf niet hun eigen werf kunnen gebruiken voor de productie.
Een constructie zoals met de OPV's gebeurd is met de bouw in Roemenië en afbouw in Nederland is een heel ander verhaal voor bijvoorbeeld Damen.
Zij sluiten meerdere deals met o.a. Indonesië en Mexico waarbij 2 van de 6 modules in Nederland gebouwd mogen worden waardoor Damen er zelf ook nog werk aan heeft, dat zal in het geval van Type 31's niet mogelijk zijn omdat het build in UK moet zijn.

Daarnaast zijn de eisen erg vaag, +/- 130 m en een tonnage van 2500 tot 4500 ton is natuurlijk een groot verschil waardoor je te verschillende ontwerpen krijgt die niet vergelijkbaar zijn met elkaar. Als ik kijk naar Damen zou mijn voorkeur uitgaan naar een SIGMA serie schip omdat de Crossover aan de hoge kant zit qua tonnage (4500 -5600 t). Het probleem met de SIGMA is dat die loopt tot maximaal 115 x 16 m. Onze M-fregat vervangers zouden qua wensen goed mogelijk zijn maar deze zijn te duur voor het project met hun 500 miljoen euro.

Het stoppen van de competitie zal een eerst obstakel zijn op de weg naar de bouw en in gebruik name van deze klasse schepen. Ik verwacht dat dit project net als het Type 26 met jaren vertraging in gebruik genomen gaat worden en dat de prijs ook (veel) hoger gaat uitvallen dan nu gepland is.

ARM-WAP

Niet voor het een of het ander... maar wat verwachten die Britten nou eigenlijk van zo een "competition"?
Dat buitenlandse werven meedingen?
Werven die nog nooit iets hebben mogen bouwen voor de Royal Navy, want het moest steeds "Made in Britain for Britain" zijn...
Een (buitenlandse) werf dingt niet mee naar een project wanneer de kans klein of zelfs quasi onbestaande is dat het project haar gegund wordt...
Waaom zouden ze daarvoor tijd en capaciteit toewijzen wanneer dat dan toch een verloren zaak is...

Parera

UK halts Type 31e frigate competition

- The United Kingdom's Type 31e acquisition process has stopped due to insufficient competition
- Plans are being scoped for a new procurement competition

The UK Ministry of Defence (MoD) has been forced to rethink the acquisition strategy for its Type 31e general-purpose frigate programme after abruptly terminating the original acquisition process, citing insufficient compliant bids for an effective and robust competition.

Industry was advised of the decision on 20 July in a statement from Defence Equipment and Support (DE&S). While moves are under way to develop a new 'streamlined' competition, the pause means that the Type 31e target in-service date (ISD) of 2023 is now in doubt.

[Source: Janes.com ]