Aanslagen in Brussel 22-03-2016

Gestart door Mourning, 22/03/2016 | 10:02 uur

Ace1

Terreurverdachte opgepakt bij inval in Rotterdam

OM: munitie aangetroffen bij huiszoekingen

De politie heeft zondagmiddag in Rotterdam West een man aangehouden die wordt verdacht van het voorbereiden van een terroristische aanslag. Dat gebeurde op verzoek van de Franse justitie. De verdachte is een 32-jarige Fransman. Ook werden drie anderen aangehouden, waaronder twee mannen van Algerijnse achtergrond van 43 en 47 jaar. Bij huiszoekingen in de nacht van zondag op maandag werden onder meer munitie en drugs aangetroffen.

De Fransman zal zo snel mogelijk worden uitgeleverd aan Frankrijk. Volgens het Franse persbureau AFP gaat het om Anis B., die eerder samen met Reda Kriket naar Syrië was afgereisd. Kriket wordt gezien als één van de grote mannen achter de aanslagen in Parijs. Het Openbaar Ministerie kan vooralsnog niet bevestigen dat het om Anis B. gaat. Wel liet het OM weten dat er geen aanwijzingen zijn dat de terreurverdachten een aanslag in Nederland hadden gepland.

Ver gevorderd
Kriket is een 34-jarige man die donderdag in de Parijse voorstad Boulogne-Billancourt is opgepakt. Na zijn arrestatie en een huiszoeking in zijn woning in Argenteuil, meldden de Franse autoriteiten dat hij al heel erg ver was met het voorbereiden van een aanslag.

In de woning werd, behalve wapens en explosieven, ook een telefoonnummer in Rotterdam gevonden. De Nederlandse politie heeft dat getraceerd. In het kader van het onderzoek naar het beramen van een nieuwe aanslag in Frankrijk, zijn de afgelopen dagen ook in België twee arrestaties verricht.

Terrorisme
De twee anderen werden opgepakt in verband met een terrorisme-onderzoek en worden verdacht van mogelijke betrokkenheid bij terrorisme. De connectie tussen Fransman B. en de Algerijnen is niet helemaal duidelijk. Hij verbleef bij één van de Algerijnen.

Bij de huiszoekingen in Rotterdam zijn in de nacht van zondag op maandag onder meer telefoons, sim-kaarten, gegevensdragers, munitie, geld en drugs in beslag genomen. De doorzoekingen werden om 01.30 uur beëindigd.

Verder meldt het OM dat de door Frankrijk gezochte verdachte Anis B. de procedure in gaat om uitgeleverd te worden. De drie andere verdachten worden door de Nederlandse recherche verhoord.

Inval
De politie is eerst twee woningen binnengevallen. Rond 21.00 uur kwamen daar nog twee andere woningen bij. Ruim een kwartier later werden bewoners van twee flatgebouwen afgevoerd naar een opvanglocatie en viel het arrestatieteam een nieuwe woning binnen.

Er werd gebruik gemaakt van een bomhond die naar binnen werd gestuurd. Daarbij stonden sluipschutters klaar tegenover het pand. Een klein uur later kwam de Explosieven Opruimingsdienst ter plaatste.

De politie heeft op de Mathenesserweg en de Burgemeester Meineszstraat woningen doorzocht waar de verdachten verbleven. Met het oog op de veiligheid van de bewoners zijn volgens het OM de omringende woningen geëvacueerd. Een speciaal op vuurwapens getrainde politiehond speurde de straat af. Rond 23.15 uur konden alle bewoners terug naar huis.

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/4271149/2016/03/28/Terreurverdachte-opgepakt-bij-inval-in-Rotterdam.dhtml

walter leever

#77
ik zal mijn visie op 't kamerdebat eens geven(wat hier in Belgie is gehouden,over 't hoe en waarom we 't te laat of niet gezien hadden)

Den jambon verklaarde "doodleuk"dat 't niet de fout was van de hele organisatie(politie,veiligheidsdiensten,etc)maar dat 1 persoon(LO=Liason Officer)'t nagelaten had om bepaalde berichten(vanuit Turkije)niet  of te laat had doorgegeven aan Belgie en dat dus hij/zij de schuld had aan deze aanslag.(heel laag omdat de betreffende persoon zich niet kon verdedigen)
ik hoop dus echt dat ie 't niet serieus meende(maar aangezien politiek en dus 't beschermen van de eigen job geloof ik 'm dus wel)want dit houd dus in,in zijn visie ,dat 't gehele veiligheidsapparaat in Belgie draait om deze ene persoon(wat niet te hopen is)
Kort samengevat ,er zijn dus eerst 2 ministers die hun ontslag hebben aangeboden(geweigerd door Michel)en dus nu de schuldvraag leggen bij 1 persoon(heel slim gespeeld ,aangezien ontslag geweigerd,glijdt nu alles van deze ministers af)

Gelukkig zijn er nog een paar wakker in de kamer die dus dit ten vrage stellen.(typisch NVA altijd iemand anders de schuld geven,nooit zelf verantwoordelijkheid dragen of opnemen)^

Persoonlijk kots ik dus op dit soort(opportunistise politiekers)en die moeten "ons" dus redden(hosanaa)

Poleme

Citaat van: A.J. op 27/03/2016 | 23:57 uur
Het blijft bijzonder om te zien hoe naïef dergelijke types zijn. Ik verwacht echter dat die roze bril over niet al te lange tijd toch aan gruzelementen gaat.
Dit soort types in Den Haag en Brussel leven in een bubbel, die is zo sterk, dat zelfs een spijkerbom hem niet kan laten klappen.  Dat bleek afgelopen week maar weer eens, gezien de opmerkingen van bepaalde D'66 en GL politici.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 27/03/2016 | 23:57 uur
Het blijft bijzonder om te zien hoe naïef dergelijke types zijn. Ik verwacht echter dat die roze bril over niet al te lange tijd toch aan gruzelementen gaat.

Het is idd opvallend dat de thee drinkers zich nog steeds naïef tonen... ze zullen vermoedelijk ruw wakker geschud worden.

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/03/2016 | 22:36 uur
Jammer dat dit niet volledig is uitgesplitst per kiezersgroep...

Het blijft bijzonder om te zien hoe naïef dergelijke types zijn. Ik verwacht echter dat die roze bril over niet al te lange tijd toch aan gruzelementen gaat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 27/03/2016 | 22:18 uur

De Hond noemt het opmerkelijk hoe groot het verschil is tussen PVV-kiezers en de kiezers van PvdA en GroenLinks. 77 procent van de PVV-kiezers geeft aan zich minder veilig te voelen. Van de huidige PvdA- en GroenLinks-kiezers is dat 21 procent. Bijna 65 procent is voor het invoeren van grenscontroles zoals het was voordat 'Schengen' er kwam.


Jammer dat dit niet volledig is uitgesplitst per kiezersgroep...

Ace1

Nederlanders: Terreur in Europa is niet te voorkomen

Ongeveer driekwart van de Nederlanders denkt dat terrorisme in Europa niet is te voorkomen, wat er ook wordt gedaan. Datblijkt uit de wekelijkse peiling van Maurice de Hond. Van de kiezers denkt 68 procent dat de kans nu (vrij) groot is dat ook Nederland te maken krijgt met een aanslag.
Na de aanslagen in Parijs afgelopen november lag het percentage een stuk lager, namelijk met 56 procent. Ongeveer de helft van de stemmers zegt zich nu minder veilig te voelen dan voorheen, op plekken waar veel mensen zijn.

De Hond noemt het opmerkelijk hoe groot het verschil is tussen PVV-kiezers en de kiezers van PvdA en GroenLinks. 77 procent van de PVV-kiezers geeft aan zich minder veilig te voelen. Van de huidige PvdA- en GroenLinks-kiezers is dat 21 procent. Bijna 65 procent is voor het invoeren van grenscontroles zoals het was voordat 'Schengen' er kwam.

Gestegen
Van PvdA, GroenLinks en D66 is 25 procent voor, en van PVV 95 procent. Bij de VVD-kiezers is 58 procent voor. Na de aanslagen in Brussel is de PVV twee zetels gestegen en staat nu weer op 39. SP en D66 dalen er eentje. D66 komt op dertien, de laagste score sinds vlak na de verkiezingen van 2012.

http://www.ad.nl/ad/nl/38261/Nieuws/article/detail/4271014/2016/03/27/Nederlanders-Terreur-in-Europa-is-niet-te-voorkomen.dhtml

Ace1

Bonte: "Dit land kan zich geen politieke crisis veroorloven"

"Wat dit land nodig heeft is een kordaat optreden van de regering. Dit land kan zich geen politieke crisis permitteren." Dat zei Hans Bonte (sp.a), Kamerlid en burgemeester van Vilvoorde, in De Zevende Dag op Eén. "Mij zal je niet om het ontslag van ministers horen vragen."

In De Zevende Dag werd vandaag gedebatteerd over de aanslagen in Brussel en de eventuele politieke verantwoordelijkheden daarvoor. Oppositiepartij sp.a pleitte alvast voor politieke sereniteit. "Laten we doen wat dit land nodig heeft: efficiënt haar eigen regels laten opvolgen", zei Bonte. "Wat we ook nodig hebben is een regeringscommissaris die orde op zaken stelt in Brussel. Die moet nauwgezet opvolgen wie geradicaliseerd is."

Volgens CD&V en N-VA moeten er dingen veranderen bij justitie, onder meer wat strafuitvoering betreft. "Misschien had de strafuitvoeringsrechtbank in het geval van Ibrahim El Bakraoui niet alle informatie waarover ze had moeten beschikken. Het mag voor ons alleszins heel wat strenger", zei Sophie De Wit (N-VA). Raf Terwingen (CD&V) wees erop dat een strengere strafuitvoering deel uitmaakt van het justitieplan van minister Koen Geens.

"Niet wachten op onderzoekscommissie"

In de Kamer gaat weldra een parlementaire onderzoekscommissie naar de aanslagen van start, maar Stefaan Van Hecke (Groen) pleitte er vandaag voor niet alle vragen tot dan uit te stellen. "De federale politie heeft aan de alarmbel getrokken over de databank rond terrorisme die onbeschikbaar was. Ik wil weten wat de ministers met die informatie hebben gedaan. Daarvoor moeten we niet wachten tot de onderzoekscommissie." 

"Na de commissie van vrijdag (met ministers Koen Geens en Jan Jambon, red.) blijven er heel wat vragen over", zei ook Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld). "Vooral de vraag waarom men niet zelf actief heeft opgetreden op het ogenblik dat de info uit Turkije binnenkwam."

Volgens Barbara Pas (Vlaams Belang) valt niet langer te ontkennen dat de islam zelf deel van het probleem is. "We moeten kijken hoe het ooit zo ver is kunnen komen", zei ze. "Dan kom je er niet met databanken en inlichtingendiensten. Stop met het islamgetroetel en het open grenzenbeleid."

http://www.demorgen.be/binnenland/bonte-dit-land-kan-zich-geen-politieke-crisis-veroorloven-b42af743/

Ace1

"Speurders zoeken nog acht terreurverdachten"

In verband met de terreuraanslagen in Parijs en Brussel zoeken de Europese veiligheidsautoriteiten nog minstens acht andere verdachten, zo heeft de Duitse krant Die Welt zondag gemeld. De islamisten, vooral Fransen en Belgen, zouden voortvluchtig zijn in Syrië of in Europa, schrijft de krant onder aanhaling van veiligheidsbronnen.

Vermoed wordt dat alle verdachten contactpersonen waren van Abdelhamid Abaaoud, de coördinator van de aanslagen van Parijs, en van zijn handlanger Salah Abdeslam, die onlangs in België aangehouden werd. In Duitsland is de federale recherche BKA (Bundeskriminalamt) betrokken bij het terreuronderzoek.

Onderzoek in Frankrijk en België toonde aan dat het hoofd van Europese terreurcel van IS (Islamitische Staat) de Algerijn Mohamed Belkaid was, die op 15 maart door de Belgische politie gedood werd. Samen met Najim Laachroui, een van de kamikazes op Brussels Airport, zou Belkaid via de telefoon de terroristen aangestuurd hebben die in november 2015 de terreuraanvallen in Parijs pleegden.

http://www.demorgen.be/buitenland/-speurders-zoeken-nog-acht-terreurverdachten-b2cd45d5/

Ace1

Is nucleaire sector volgend terreurdoelwit?

In de nasleep van de zelfmoordaanslagen van 22 maart in Brussel, wijdt de New York Times een artikel aan de vrees dat nucleaire instellingen in ons land het doelwit worden van terreuraanslagen.  Dat kerncentrales en nucleaire instellingen potentiële terreurdoelwitten zijn, houdt veiligheidsdiensten al jaren bezig.
Enkele uren na de aanslagen besliste de nucleaire waakhond FANC afgelopen dinsdag om kerncentrales Doel en Tihange op minimumbezetting te laten draaien en het overige personeel te evacueren. Ook het nucleaire onderzoekscentrum SCK in Mol nam voorzorgsmaatregelen ten gevolge van het toenmalige dreigingsniveau 4.

Begin deze maand besliste de federale regering al om 140 militairen in te zetten voor de bewaking van kerncentrales en andere plekken waar met nucleair materiaal wordt gewerkt. De regering Michel I nam die beslissing op basis van een nieuwe analyse van terrorismedreigingen.

Zo vond de politie in november een verontrustende video waarop het huis van een topman uit de nucleaire sector urenlang te zien was. Het materiaal werd gevonden in het huis van Mohamed Bakkali (28), die in november werd gearresteerd in Ensival, nabij Verviers. Bakkali stond in contact met de terreurcel die de aanslagen van Parijs uitvoerde. De topman en zijn familie worden sinds de ontdekking door de politie beschermd. 

Het veiligheidspalmares van onze nucleaire installaties verliep de jongste jaren niet vlekkeloos. Twee jaar gelden werd mogelijk sabotage gepleegd in kerncentrale Doel 4. Heel bewust werden daar kranen in een beveiligde sector - niet in het nucleaire deel - opengedraaid. In korte tijd ontsnapte 65.000 liter olie, waardoor een turbine oververhit raakte omdat hij 'droog' draaide. De sabotage is nooit opgehelderd, maar er was sprake van betrokkenheid van iemand die later naar Syrië zou zijn vertrokken. En in 2013 drongen onbekenden het studiecentrum SCK in Mol binnen.

Dat terreurorganisaties als IS chemische en nucleaire middelen niet zullen schuwen in hun heilige oorlog tegen het Westen is al langer een bron van zorg.  De New York Times ging te rade bij Cheryl Rofer, een gepensioneerde nucleaire wetenschapster die jarenlang was verbonden aan het Los Alamos National Laboratory. Volgens haar kunnen terroristen met TATP, het explosief dat gebruikt werd voor de aanslagen in Parijs en Brussel, schade aanrichten aan een kerncentrale zoals die van Tihange, maar die zou vervolgens automatisch worden stilgelegd.

Vuile bom
Ook zijn veiligheidsdiensten beducht voor een 'vuile bom': een explosief uitrusten met gestolen radioactief materiaal. Een wijk of stad kan zo worden besmet met radioactiviteit en moet vervolgens geëavacueerd worden. De krant laat professor Matthew Bunn aan het woord, nucleair expert verbonden aan de universiteit van Harvard. Hij is vooral bevreesd voor de bijproducten van de isotopen die in het studiecentrum SCK in Mol voor medische doeleinden worden geproduceerd, zoals cesium-137. Zo'n bijproduct is geschikt voor de fabricage van een vuile bom.  De beveiliging mag dan wel zijn opgevoerd, toch kan het studiecentrum tot de verbeelding blijven spreken bij terroristen.

Professor Bunn ziet de toekomst somber in. "Islamitische Staat heeft een apocalyptisch wereldbeeld. Indien ze ooit een nucleair wapen kunnen fabriceren, beschikken ze  over meer middelen, meer mensen en meer grondgebied dan al-Qaida ooit heeft gehad."

http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenergie/article/detail/2658972/2016/03/27/Is-nucleaire-sector-volgend-terreurdoelwit.dhtml

Ace1

Salah Abdeslam keerde terug naar Vorst omdat hij nergens anders heen kon

Terreurveredachte Salah Abdeslam heeft aan de politie verklaard dat hij na de aanslagen in Parijs van 13 november naar Vorst terugkeerde, omdat hij geen andere optie had. Tijdens zijn verhoor heeft hij ook meer informatie gegeven over zijn band met Mohamed Belkaïd, de Algerijn die op 15 maart in Vorst uitgeschakeld werd door een sluipschutter.
De Franstalige zender RTL haalt vandaag nieuwe passages uit het verhoor van Abdeslam aan. "Ik heb me schuilgehouden bij Mohamed Belkaïd omdat ik geen andere plek had om naartoe te gaan. Ik ben op 14 november in België gearriveerd. Ik wist dat Belkaïd in Schaarbeek zat en hij had gezegd dat hij een schuilplaats voor me in Vorst had." Volgens Salah kwamen de wapens in het huis van Belkaïd. "Hij heeft de wapens per taxi van Schaarbeek naar Vorst vervoerd."

Ook heeft Salah Abdeslam verteld dat hij Mohamed Belkaïd in Hongarije is gaan oppikken, dat was in september 2015. "Met een Mercedes die ik zelf gehuurd had. Het geld daarvoor heb ik van mijn broer Brahim gekregen. Ik weet niet hoe hij daar aan kwam, maar het was niet van hem zelf. Al het geld dat ik heb uitgegeven, kreeg ik via Brahim."

Eerder deze week deelde Salahs advocaat Sven Mary mee dat Abdeslam sinds de aanslagen van dinsdag niet meer wil meewerken aan het onderzoek.

http://www.hln.be/hln/nl/36484/Aanslagen-Brussel/article/detail/2659031/2016/03/27/Salah-Abdeslam-keerde-terug-naar-Vorst-omdat-hij-nergens-anders-heen-kon.dhtml

Ace1

Man aan tramhalte aangehouden voor terrorisme

De man die vrijdag werd overmeesterd aan de tramhalte in Schaarbeek, Abderamane Ameroud, is aangehouden voor deelname aan de activiteiten van een terroristische groepering. Dat heeft het federaal parket bekendgemaakt.
Eerder was zijn vrijheidsberoving al voor 24 uur verlengd door de onderzoeksrechter. Nu is hij dus onder aanhoudingsmandaat geplaatst. De aanhouding kadert in het onderzoek dat geleid heeft tot de eerdere aanhouding van Reda Kriket in het Franse Argenteuil.

Ameroud werd vrijdag in het been neergeschoten tijdens een grote politieraid vlak bij het Meiserplein in de Brusselse gemeente. Zijn dochtertje (5) dat bij hem stond werd gered.

Ameroud zou van Frans-Algerijnse afkomst zijn en jarenlang in Afghanistan verbleven hebben. Hij was betrokken bij de moord op commandant Massoud, die net voor de aanslagen op 11 september 2001 werd vermoord. Ameroud kreeg daar in 2005 zeven jaar cel voor in Frankrijk. De arrestatie zou betekenen dat er een link is tussen verschillende generaties jihadi's.

http://www.hln.be/hln/nl/36484/Aanslagen-Brussel/article/detail/2658954/2016/03/27/Man-aan-tramhalte-aangehouden-voor-terrorisme.dhtml

Ace1

Jambon: "We hadden Ibrahim El Bakraoui in Turkije kunnen stoppen"

Minister van Binnenlandse zaken Jan Jambon blijft wat het stilleggen van de Brusselse metro na de explosies op Zaventem betreft, bij zijn eerdere verklaring. "Op de ochtend van de aanslagen is vanuit het crisiscentrum het commando gegeven om de Brusselse metro stil te leggen en te evacueren. Ik wil daar geen verdere polemiek rond starten. Uiteraard zal het onderwerp nog aan bod komen in de commissie."

Gisteren zei de woordvoerster van de MIVB aan persagentschap Belga dat de openbaarvervoermaatschappij geen vraag had gekregen om de metro te evacueren na de aanslag op Brussels Airport. Vrijdag had minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon nochtans in de Kamer verklaard dat de beslissing om de metro te ontruimen al om 8.50 uur was genomen, 21 minuten vóór de aanslag in het metrostation van Maalbeek plaatsvond.

Minister Jambon zei gisteren dat hij met de verschillende partners ging uitzoeken hoe de zaken zijn verlopen om zo snel mogelijk uitsluitsel te geven. Vandaag laat hij dus aan Belga weten dat het commando wel degelijk is gegeven en dat hij bij zijn verklaring van vrijdag blijft.

In De Zevende Dag op Eén voegde Jambon eraan toe dat hij in de onderzoekscommissie van de Kamer minuut voor minuut zal kunnen aangeven welke communicaties er dinsdagochtend gebeurd zijn. "Daaruit zal blijken dat die communicatie wel degelijk goed is verlopen." De minister ontkent te hebben gezegd dat de communicatie de verantwoordelijkheid was van het Brussels gewest. "Ik heb gezegd: de metro is een verantwoordelijkheid van het Brussels gewest. Daar wordt via de spoorwegpolitie en het Brussels gewest over gecommuniceerd."

"Geen zondebok"

Eveneens in De Zevende Dag ging Jambon in de op de kritiek die de laatste dagen her en der geopperd werd, dat het aanbieden van zijn ontslag (en dat van minister van Justitie Koen Geens) slechts een politiek manoeuver zou zijn geweest. "Men kan bij veel instanties vragen stellen, niet het minst bij Turkije zelf 'dat laattijdig inlichtingen had doorgegeven'. Maar ook bij het gerecht en de politie was er nalatigheid. Daarvoor heb ik dan ook mijn politieke verantwoordelijkheid willen nemen, door mijn ontslag aan te bieden", zegt hij.

Ook ontkent hij dat het aanwijzen van de verbindingsofficier in Turkije als de persoon die fouten heeft gemaakt - zoals hij dat deed in de Kamer vrijdag - gelijk staat aan het zoeken van een zondebok. "Men verwachtte van ons transparantie. Ik heb op dat moment man en paard genoemd. Maar ook Turkije is lankmoedig geweest, en ook onze gerechtelijk apparaat heeft niet genoeg druk gezet."

Of de aanslagen in Brussel voorkomen hadden kunnen worden, als alles wel was verlopen zoals het hoorde, dat wilde Jambon toch niet gezegd hebben: "Hadden we geweten dat er terroristen naar Zaventem en naar de metro trokken, dan hadden we dat kunnen voorkomen. Maar zo zit dat niet in elkaar. Het enige dat ik gezegd heb, is dat we Ibrahim El Bakraoui (nvdr. een van de zelfmoordterroristen) in Turkije hadden kunnen stoppen."

Video's op onderstaande link te bekijken.

http://www.demorgen.be/binnenland/jambon-we-hadden-ibrahim-el-bakraoui-in-turkije-kunnen-stoppen-b9cbc3f7/

Ace1

Terreurverdachten opgepakt bij inval in Rotterdam

De politie heeft zondagmiddag in Rotterdam West een man aangehouden die wordt verdacht van het voorbereiden van een terroristische aanslag. Dat gebeurde op verzoek van de Franse justitie. Het gaat om een 32-jarige Fransman. De politie hield nog drie verdachten aan, twee van 43 en 47 jaar oud met een Algerijnse achtergrond. Rond 21.00 uur viel de politie opnieuw twee panden binnen.

Dat heeft het Landelijk Parket zondagavond bekend gemaakt. De Fransman zal zo snel mogelijk worden uitgeleverd aan Frankrijk. De drie anderen zijn onderdeel van een terrorisme-onderzoek en worden verdacht van mogelijke betrokkenheid bij terrorisme. ,,De connectie tussen de Fransman en de Algerijnen is niet helemaal duidelijk.  Hij verbleef bij één van de Algerijnen.

De politie is binnengevallen in twee woningen." Rond 21.00 uur viel de politie nog twee woningen binnen. Ruim een kwartier later werden bewoners van twee flatgebouwen afgevoerd naar een opvanglocatie en viel het arrestatieteam een nieuwe woning binnen. Er werd gebruik gemaakt van een bomhond die naar binnen werd gestuurd, daarbij stonden sluipschutters klaar tegenover het pand.

Één van de eerder gearresteerde mannen sloeg vlak voor zijn aanhouding op de vlucht. Agenten dachten te zien dat hij een wapen weggooide. Daarom werd een aantal straten rond het kruispunt Gerrit van de Lindestraat en Doedesstraat afgezet met linten. De politie heeft op de Mathenesserweg en de Burgemeester Meineszstraat woningen doorzocht waar de verdachten verbleven. Met het oog op de veiligheid van de bewoners zijn volgens het OM de omringende woningen geëvacueerd Een speciaal op vuurwapens getrainde politiehond speurde de straat af. Of het vuurwapen, volgens omstanders een kalashnikov, is gevonden, is nog niet bekend.

Het OM kan niet zeggen of dit verband houdt met aanslagen in parijs van november, 'Dat is aan de Fransen om iets over te zeggen'.

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/4271149/2016/03/27/Terreurverdachten-opgepakt-bij-inval-in-Rotterdam.dhtml

Ace1

Italië arresteert man die terroristen valse papieren zou hebben bezorgd

De Italiaanse politie heeft een Algerijnse man gearresteerd die in ons land gezocht wordt voor het verstrekken van valse papieren aan Salah Abdeslam, Najim Laachroui en Mohamed Belkaid. Dat hebben verschillende Italiaanse media gemeld. De Italiaanse politie is ook nog op zoek naar een medeplichtige die Ouali onlangs vergezeld zou hebben.

Volgens het Italiaanse persagentschap ANSA werd de verdachte, Djamal Eddine Ouali, door de antiterreureenheden gevat in Bellizzi, een stad in de zuidelijke provincie Salerno.

De Italiaanse politie meldde gisterenavond op Twitter een Algerijn te hebben gearresteerd die ervan verdacht wordt "deel uit te maken van een netwerk dat valse verblijfsvergunningen bezorgde in het kader van de aanslagen in Brussel, en voor "medeplichtigheid aan illegale immigratie in het kader van de aanslagen in Parijs".

België vaardigde een Europees aanhoudingsbevel uit tegen de man, wegens zijn deelname aan een criminele organisatie die betrokken is bij illegale migratie en het maken van valse papieren.

Volgens ANSA zou Ouali valse papieren hebben bezorgd aan Salah Abdeslam, Najim Laachroui (die zichzelf dinsdag opblies op de luchthaven van Zaventem), en de bij de politieraid van 15 maart in Vorst omgekomen Mohamed Belkaid.

Uitlevering aan ons land
De Algerijn wordt uitgeleverd aan België. De Italiaanse politie maakte dat vandaag bekend. De Algerijn is overgedragen aan de rechtbank in Salerno die de uitleveringszaak verder formeel zal afhandelen.

Italië kwam de man op het spoor toen hij in de provincie Salerno een aanvraag indiende voor een verblijfsvergunning. Toen werd het verband gelegd met het Belgische onderzoek naar Ouali.

Zijn naam zou in 2015 ook al zijn opgedoken tijdens huiszoekingen in de Brusselse gemeente Sint-Gillis, in 2015. Toen werden duizenden digitale foto's in beslag genomen, waar ook foto's bijzaten van de drie terroristen betrokken bij de aanslagen in Parijs en Brussel.

Het Italiaanse onderzoek naar de vraag waarom de Algerijn zich in Italië bevond loopt nog, alsook naar zijn banden met eventuele andere leden van het terreurnetwerk.

Video op onderstaande link te bekijken.

http://www.demorgen.be/buitenland/italie-arresteert-man-die-terroristen-valse-papieren-zou-hebben-bezorgd-ba938f49/