Aanslagen in Brussel 22-03-2016

Gestart door Mourning, 22/03/2016 | 10:02 uur

Ace1

Stefaan De Clerck: "Brussel moet hervormd worden"

"Als er geen drastische vereenvoudiging en eenheid van structuren komt, zal het fout blijven lopen in Brussel", zegt voormalig minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) vandaag in De Zondag.

Volgens de Clerck gebeurt de aansturing van het veiligheidsbeleid in Brussel vandaag te gefragmenteerd, waardoor de stad geen goed netwerk heeft om bijvoorbeeld radicaliserende jongeren op te sporen.

"Net zoals de zaak-Dutroux de catharsis was voor de hervorming van justitie en politie, zouden de aanslagen van dinsdag dat moeten zijn voor de hervorming van Brussel. Ik hoop echt dat dit de ultieme wake-up call was", aldus De Clerck.

Bovenop een hervorming van Brussel is volgens De Clerck ook een sterkere veiligheidscultuur nodig, en een samenlevingscultuur die "minstens zo sterk is". "Als we nieuwe catastrofen willen vermijden, moeten de verschillende culturen elkaar veel meer ontmoeten. Spreken we dezelfde taal? Lezen we elkaars boeken? Doen we samen aan sport? Volgen we dezelfde mode? Kunnen we samen zingen en dansen? Dat is de sleutel tot samen leven."

http://www.demorgen.be/binnenland/stefaan-de-clerck-brussel-moet-hervormd-worden-b7c339f8/

Ace1

Voormalig woordvoerder van Brussels Airport ongemeen scherp na aanslagen

AANSLAGEN BRUSSEL Op Facebook heeft Jan Van der Cruysse (55) vrijdag voor het eerst gereageerd op de aanslagen van afgelopen dinsdag. Van der Cruysse was van 1994 tot 2014 woordvoerder van Brussels Airport en is dan ook erg aangedaan na de vreselijke terreurdaden. We besloten - met toestemming - om zijn reactie integraal en ongewijzigd te plaatsen.
"Onpeilbare leegte, rauwe pijn. Dat is wat iedereen voelt die op de luchthaven werkt. Of werkte. Ik was er 25 jaar lang intens betrokken en moet ook vandaag vechten tegen tranen zodra ik hierover een woord wil zeggen. So Unreal. Ik ben er momenteel ook fysiek helemaal aan ten onder. Jetlag, keelontsteking, barstende hoofdpijn, emotie."

"Maar ik zie een sprankel van hoop in iedereen die zich sinds de eerste seconde uit de naad werkt om de ellende wat te temperen. Reddingswerkers, militairen, luchthavencollega's, passagiers die er voor kozen om anderen te helpen in plaats van zichzelf in veiligheid te stellen. Passagiers die een been verloren en op TV verklaren dat ze vooral gelukkig zijn dat ze het allebei overleefd hebben. Bovenmenselijk schoon."

"Ik zie ook hoe het luchthavenpersoneel er alles aan doet om de passagiers van vandaag, vannacht en morgen toch onderweg te krijgen naar hun bestemming. Misschien is het goed om te voelen dat je iets kan bijdragen en helpt het hen om het bittere leed te verwerken, maar de inspanning kan niet onderschat worden."

Persethiek
"Ik zie dat ze er alles aan doen om te vermijden dat nog meer gruwelijke beelden van de aanslag en de huidige toestand van de luchthaven in de media terecht komen. Ik ben een warme voorstander van absolute persvrijheid en transparantie, maar ook van persethiek. "We vinden dat we dat aan onze lezers/kijkers verschuldigd zijn", is een pervers excuus."

"Ik was zelf vijf jaar journalist en weet met welke opdracht ze vanaf de redactie op pad gestuurd worden. Voor mij hoeven hierover ook geen filmpjes meer op Facebook. Dit moet een plaats zijn waar we steun vinden aan elkaar, dus graag nu even niet. En humor dan? Dat zie ik altijd totaal zitten maar zelfs daar ben ik vandaag niet klaar voor. Zeker niet voor de gore karikatuur die verscheen in Charlie Hebdo."

"Maar nog zoveel gruwelijker is wat we sinds eergisteren zien in de media. Politieke vingerwijzing en recuperatie. De slachtoffers zijn nog niet eens geïdentificeerd (dat zegt wat over de wreedheid van deze aanslag) en ik hoorde op de radio zelfs al een vakbondsman die probeert garen te spinnen van deze situatie. Ziek word ik daarvan. Ik wil structurele oplossingen zien. Geen koehandel met onze privacy. Maar een strafuitvoering die onder stringente voorwaarden uitzonderingsmaatregelen voorziet tegen (en alleen tegen) vermeende terroristen."

Wafelijzerpolitiek
"Ons land is maar een schort groot en totaal feodaal gedesorganiseerd. Gemeenschappen, gewesten, provincies, taalgrenzen, paritair samengestelde whatever, postjes, politiek gekleurde middenveldorganisaties die elke gelegenheid te baat nemen om zand te gooien in de raderen van vernieuwing om postjes, benoemingen en verworven rechten ongenuanceerd veilig te stellen. Wafelijzerpolitiek die leidt tot een hoofdstad met meer politiezones dan seizoenen in het jaar."

"Los van het waanzinnige prijskaartje daarvan: dat KAN niet efficiënt werken. De politiek toont meer aandacht voor Halle-Vilvoorde dan voor integratie en veiligheid. We weten al wat de gevolgen zijn: we gooien met nog wat meer bommen op Irak en Syrië. Wat we moeten doen is stoppen met wapens leveren in die regio. Afkicken van onze olieverslaving en elke economische relatie 'on hold' zetten met landen die fundamentele groeperingen ondersteunen."

"We hebben alles. We kregen de beste opleiding, de beste medische zorg, voorlopig ook nog een pensioen en de beste vooruitzichten. Het ontbreekt ons nergens aan. Als wij niet in staat zijn om de knoop te ontwarren, zal niemand het in onze plaats doen. Dan gebeurt overmorgen of binnen drie maanden weer hetzelfde. Haast onmogelijk te vermijden als we niet de handen uit de mouwen steken. Durf alles in vraag stellen. Een betere gelegenheid om de boel op te kuisen komt er niet."
Lees ook

http://www.hln.be/hln/nl/36484/Aanslagen-Brussel/article/detail/2658863/2016/03/27/Voormalig-woordvoerder-van-Brussels-Airport-ongemeen-scherp-na-aanslagen.dhtml

Ace1

"Griekse politie ontdekte vorig jaar al plannen voor aanslag Brussels Airport"

"Kaart van de luchthaven gevonden in woning Athene"

De Griekse politie zou in januari 2015 in twee woningen in Athene plannen ontdekt hebben die op een terreuraanslag op de luchthaven van Zaventem wezen. Toen al werden de Belgische autoriteiten ingelicht, zo meldt de nieuwszender Skai op gezag van de Griekse politie. Er werd onder meer een kaart van Brussels Airport gevonden. Een officiële verklaring van de politie is er nog niet.

Volgens het nieuwsbericht werden de documenten ontdekt in woningen die door islamisten gehuurd waren. Na de aanslagen van november in Parijs bleek dat een van deze mannen Abdelhamid Abaaoud was, meldde de zender. De man geldt als het brein achter de terreuraanslagen in de Franse hoofdstad.

Abaaoud werd in de dagen na de aanslagen van Parijs gedood bij een gewelddadige politieactie in de Parijse voorstad Saint-Denis. De man had op zijn reizen door Europa ook een woning in Athene gehuurd. De Franse politie stuurde na zijn dood DNA-stalen van de 27-jarige terrorist naar de Griekse autoriteiten.

Destijds werd in het kader van het onderzoek in een andere woning een 33-jarige verdachte opgepakt, die door de Griekse overheid aan België overgedragen werd.

http://www.demorgen.be/buitenland/-griekse-politie-ontdekte-vorig-jaar-al-plannen-voor-aanslag-brussels-airport-bf427d99/

Ace1

Brussels Airport zeker nog tot en met maandag gesloten

De luchthaven van Zaventem zal ten vroegste dinsdag opnieuw starten met passagiersvluchten. Dat meldt de luchthavenuitbater op Twitter. Brussels Airport denkt intussen aan een noodplan met 'check-in-tenten' om een voorzichtige heropstart te realiseren. Dat viel gisteren te horen bij verschillende luchthavenbronnen, zo meldt Het Laatste Nieuws.

In vakbondskringen luidt al ­kritiek: "De veiligheidscontrole is veel te summier." De ravage in de vertrekhal van de luchthaven van ­Zaventem is zo groot dat het nog meer dan een week kan duren vooraleer hij weer "gebruiksklaar" is. Aan­gezien onder andere Brussels Airlines intussen enkele miljoenen euro's per dag aan inkomsten verliest, werkt de luchthaven aan een noodscenario om zo snel mogelijk een aantal vluchten weer op te starten.

Afrika-vluchten

De voorbije dagen is op verschillende niveaus gediscussieerd. "Men zou willen starten met alleen de Afrika-vluchten van Brussels Airlines", weten welingelichte bronnen.

Aanvankelijk ging de luchthaven uit van een heropstart ten vroegste maandag. Sinds de aanslagen leiden luchtvaartmaatschappijen hun vluchten af naar onder andere de regionale luchthavens van Antwerpen, Luik en Oostende.

Hulp

Brussels Airport stuurt enkele ploegen naar de luchthaven van Luik, om hen bij te staan in het operationele proces. Dat heeft een woordvoerster van de luchthaven gemeld. Het gaat onder meer om werknemers van Brussels Airport die instaan voor de bewegingen op de tarmac, ofwel het parkeren van de vliegtuigen. Ook zullen er teams van Brussels Airport passagiers begeleiden in de terminal van de luchthaven van Luik.

De luchthaven van Luik had gisteren om hulp gevraagd, omdat die moeite heeft om het grote aantal passagiers te verwerken.

http://www.demorgen.be/binnenland/brussels-airport-zeker-nog-tot-en-met-maandag-gesloten-b8f443f6/

Ace1

Waarom Jambon de schuld bij één man legt

De regering zoekt een zondebok

"Niet de diensten hebben gefaald, één individu heeft gefaald." Waarom liet ons land Ibrahim el-Bakraoui, een van de terroristen op de luchthaven van Zaventem, afgelopen zomer ontglippen? Binnenlandminister Jan Jambon (N-VA) wijst de verbindingsofficier van de Belgische politie in Turkije aan als zondebok.

Nervositeit in Brussel. Terwijl er in Schaarbeek een nieuwe grootscheepse antiterreuractie aan de gang was, stond het parlement onder hoogspanning. De ministers Jan Jambon (N-VA), Koen Geens (CD&V) en Didier Reynders (MR) moesten er uitleg geven bij de aanslagen op de luchthaven van Zaventem en de Brusselse metro. Had ons land gefaald? "De politiediensten hebben hun werk gedaan", zei binnenlandminister Jambon. "Het is één iemand die geblunderd heeft: de verbindingsofficier van de Belgische politie in Turkije."

Ibrahim el-Bakraoui, die zichzelf later zou opblazen op Zaventem, werd afgelopen zomer aangehouden aan de Syrische grens. De verbindingsofficier kreeg daarover melding van de Turkse autoriteiten, maar behandelde het dossier als het zoveelste op zijn bureau. El-Bakraoui was nochtans veroordeeld voor zware criminele feiten en was duidelijk op weg om te gaan strijden in Syrië. "Dan kan er geen twijfel zijn bij iedereen die terreurbestrijding ernstig neemt", zei Jambon. "Toen ik dat vernam, was het voor mij duidelijk dat ik mijn ontslag moest aanbieden."

Toch is zijn uitleg al te eenvoudig. De verbindingsofficier stuurde de eerste informatie ook al door aan DJSOC, de dienst zware criminaliteit en terreur van de gerechtelijke politie. Ook zij ondernamen geen actie, maar vroegen aan de verbindingsofficier of die kon nagaan waarom El-Bakraoui was aangehouden. Intussen ging er blijkbaar geen belletje rinkelen.

De verbindingsofficier werd gisteren meteen geschorst, maar dat lost het probleem niet op. De bliksemafleider kan niet verhullen dat er structureel heel wat misloopt bij de politie en inlichtingendiensten. De verwerking en uitwisseling van informatie gaat helemaal verkeerd. Groen-Kamerlid Kristof Calvo aan Jambon: "Dat u zo de schuld legt bij één bepaalde ambtenaar, dat vind ik onbehoorlijk." Hij leek steun te krijgen van Reynders: "Ik wil het niet over individuele fouten hebben, vooraleer we grondig onderzoek hebben gedaan."

Onfeilbare politici

De oppositie drukte door op de rol van DJSOC, maar kon de ministers niet klem zetten. Door de grote mea culpa en het aangeboden ontslag gleed de kritiek van Jambon en Geens af. De regering kan nu even naar adem happen, toch blijven er nog veel vragen. Een onderzoekscommissie zal meer duidelijkheid moeten scheppen.

Intussen reageert de politievakbond VSOA razend op de uitlatingen van Jambon over de verbindingsofficier. "Belgische politici zijn blijkbaar totaal onfeilbaar", zegt vakbondsman Vincent Houssin. "Onze collega wordt aan de schandpaal genageld zonder dat hij zich kan verdedigen."

De verbindingsofficier wil voorlopig niet reageren in de pers, maar is wel bereid naar de onderzoekscommissie te komen.

http://www.demorgen.be/binnenland/waarom-jambon-de-schuld-bij-een-man-legt-b9e3568d/

Ace1

Jambon start procedure tegen Belgische verbindingsofficier in Turkije

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) start een procedure tegen de Belgische verbindingsofficier in Turkije. Die blunderde bij het doorgeven van de informatie over kamikaze Ibrahim El Bakraoui. Jambon onderzoekt nog welke stappen hij precies kan zetten, maar is niet van plan het hier bij te laten.

Jambon was vanmiddag in de Kamer al bijzonder scherp voor de verbindingsofficier. "Ik kan niet anders dan concluderen dat niet een dienst, niet een directie, maar wel dat één iemand hier op zijn minst nalatig is geweest en niet heel proactief en niet heel geëngageerd is geweest in een dossier waar je vanaf de eerste moment aanvoelt dat het om terrorisme gaat", zei hij.

"Iemand die tot tien jaar cel is veroordeeld, die een paar jaar in de gevangenis heeft doorgebracht en afreist naar Turkije om naar Syrië te trekken... "Je hoeft niet lang in terrorismedossiers actief geweest te zijn om te beseffen dat er een grote kans - vul zelf maar in, 99 procent, 90 procent? ...- is dat je met een 'foreign fighter' te maken hebt", aldus Jambon.

Dat de verbindingsofficier tussen 26 juni en 20 juli 2015 "niets wezenlijks" deed met de hem aangereikte informatie, is onvergeeflijk, stelde Jambon. "Eén iemand uit het politie-apparaat heeft geblunderd".

Verschillende procedures mogelijk

De minister kondigde aan dat een procedure zal worden opgestart tegen de man. Het is nog niet uitgemaakt om wat voor procedure het zal gaan. In principe is een gerechtelijke procedure mogelijk, maar bijvoorbeeld ook een tuchtprocedure waarvan het resultaat kan variëren van een waarschuwing tot ontslag. Ook ordemaatregelen - denk aan een overplaatsing of een schorsing - behoren tot de mogelijkheden, verduidelijkt men op zijn kabinet.

Tijdens het debat beklemtoonde Jambon intussen dat hij "nog niemand aan het veroordelen" is. "Ik heb antwoord gegeven over welke de feiten waren die geleid hebben tot mijn gewetensonderzoek, waaruit ik concludeerde dat ik mijn politieke verantwoordelijkheid moest nemen."

Ook op zijn kabinet benadrukt men dat de N-VA'er allerminst de intentie had om de verbindingsofficier met alle zonden van Israël te overladen. Ook de rol van de terreurcel bij de gerechtelijke politie - die eind juni al op de hoogte was van El Bakraoui's arrestatie - moet bijvoorbeeld nog grondig onderzocht worden, klinkt het. Het valt niet uit te sluiten dat ook tegen mensen daar in de toekomst nog procedures zouden worden opgestart rond de afwikkeling van de hele zaak.

http://www.demorgen.be/buitenland/jambon-start-procedure-tegen-belgische-verbindingsofficier-in-turkije-b51b80d3/

dudge

Citaat van: HLN op 26/03/2016 | 09:58 uur
Woede van België
Wanneer de presentator gewag maakt van de omzetting van het verdriet van België naar de woede van België, bevestigt de ooggetuige onmiddellijk: "Die woede kwam er bij mij de tweede dag al. De eerste woede is er tegen de terroristen natuurlijk, de geradicaliseerde jongeren. Maar dan: hoe is het mogelijk dat onze inlichtingendiensten zo lang naast die verdachten hebben kunnen kijken.  Zo heeft men Sharia4Belgium veel te lang gerelativeerd. Dat zijn grove fouten en het maakt mij ontzettend boos."

Dat zijn niet de inlichtingendiensten, maar de politici die gekozen zijn, en die door de journalistiek niet het vuur aan de schenen wordt gelegd op bepaalde beleidsterreinen.

Lapzwans...

Ace1

Terreurbestrijder Schoof heeft het beter voor elkaar dan België, maar ontbeert geld

In het door camera's en notitieblokjes geregeerde mediacircus op het Haagse Binnenhof is er toch één persoon die het beste maar zo weinig mogelijk in het nieuws kan komen. Dick Schoof (1957), de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), brengt in deze tijd van angst en aanslagen zelden een blijde boodschap.

Al pal na zijn aantreden in maart 2013 moest hij het dreigingsniveau van terrorisme op Nederlandse bodem verhogen naar 'substantieel'. Dat had alles te maken met de destijds snelle toename van het aantal geradicaliseerde Nederlandse jongeren die naar Syrië en Irak waren vertrokken om zich aan te sluiten bij het wapengekletter van de jihad. Bij hun terugkeer kunnen deze in totaal bijna tweehonderd lieden, 'getraumatiseerd en in hoge mate geweldbereid' en bovendien getraind in terreur, een groot gevaar voor de samenleving vormen.

Nog altijd is die dreiging in Nederland 'reëel' en iedereen weet inmiddels waarom: de bloedige aanslagen in Parijs in januari en november vorig jaar en in Brussel afgelopen week laten zien dat terreur al lang niet meer een ver-van-mijn-Europese-bedshow is. Moslims die veelal in het Avondland zijn geboren en getogen, hebben zo'n blinde haat tegen de westerse wereld ontwikkeld dat zij talloze onschuldige stad- en landgenoten doden met kamikazeacties.

Schoof maakte dinsdag kort na de aanslagen op de Belgische luchthaven Zaventem en metrostation Maalbeek bekend dat ook in Nederland de veiligheidsmaatregelen 'zichtbaar en onzichtbaar' zijn opgeschroefd. Honderd man extra gaan de grens intensiever bewaken en ook op de stations van de vier grote steden en van de internationale treinstations Roosendaal, Breda en Arnhem wordt vaker gepatrouilleerd. Net als op Schiphol en de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam.

Schoof, die de afgelopen jaren behalve met de Syriëgangers ook heel druk was met de beveiliging rond de troonswisseling, de nucleaire top in Den Haag en de nasleep van de MH17-ramp, staat voor een immens dilemma. Steeds weer benadrukt hij dat hij niet de Hendrik Colijn van de 21ste eeuw wil worden. Het 'Gaat u maar rustig slapen' van de oud-premier uit 1936 komt Schoof niet over de lippen. Terrorisme is volgens hem een duurzaam verschijnsel waar Nederland nog wel enige tijd mee te maken heeft. Burgers moeten waakzaam blijven.

Toch heeft het volgens de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) weinig zin om maar niet meer naar voetbalwedstrijden of theaters te gaan. De kans dat iemand daadwerkelijk slachtoffer wordt van een aanslag, is nog altijd heel klein. Door het lamleggen van het openbare leven krijgen bovendien de jihadisten hun zin. Die willen immers dat angst de samenleving in zijn greep krijgt. Als het dan ook nog eens rustig blijft, kunnen Schoof en zijn driehonderd medewerkers waarschijnlijk rekenen op zware kritiek: ze zijn onnodig paniek aan het zaaien, wat leidt tot grote economische schade!

Overigens: als er wel iets vreselijks gebeurt, kan de NCTV eveneens harde woorden verwachten. Dan hebben hij en alle veiligheidsdiensten 'vast' zitten suffen. Dat bleek deze week al wel, toen duidelijk werd dat een Brusselse aanslagpleger vorig jaar door Turkije is uitgezet via Schiphol. Daar werd de Belg van Marokkaanse komaf geen strobreed in de weg gelegd, mede doordat de communicatie tussen Belgische, Nederlandse en Turkse autoriteiten flink te wensen overliet. Hier moeten Schoof, het kabinet en eigenlijk geheel Europa met al zijn bondgenoten met voorrang lessen uit trekken.

Schoof wijst daarnaast terecht ook steeds op het belang van vroegsignalering: weten wat er speelt in de wijken en wie daar op het punt staan door te draaien in religieus extremisme. Nederland slaat zichzelf al enige tijd trots op de borst met de bezwering dat het geen gettoachtige banlieues kent, zoals Parijs en Brussel. De wijkagent durft hier nog gewoon de straat op en staat in goed contact met leraren, jeugdwerkers en ouders. Hun bevindingen worden goed gedeeld met de veiligheidsdiensten en overheden. In tegenstelling tot België en Frankrijk heeft Nederland ook al tijden preventie­programma's lopen.

Dat mag zo zijn, maar het is geen reden te denken dat Nederland iedere potentiële terrorist in beeld heeft. Ook hier is de onvrede onder moslimjongeren over (vermeende) uitsluiting en discriminatie groot. Het gevoel als tweederangsburgers in ballingschap tussen de 'heidenen' te leven, maakt sommigen ontvankelijk voor de lokroep van de jihad. En wie zich niet orthodox uitdost, zijn bekering tot het salafisme niet van de daken schreeuwt en niet communiceert via internet of telefoon, kan lang onder de radar blijven.

Daarbij komt nog dat ook in Nederland de aandacht voor contraterrorisme is verslapt, nadat het dreigingsniveau tussen november 2009 en maart 2013 als 'beperkt' was ingeschat en de crisis alle aandacht ging opeisen. Zo bezuinigde het kabinet in 2012 € 68 mln op de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, een derde van het budget. Al gauw kreeg de dienst er weer geld bij, maar vorig jaar nog liet de Algemene Rekenkamer geen spaan heel van dit jojobeleid: dat heeft 'diepe sporen' getrokken en de gevolgen zullen 'nog jaren voelbaar' zijn.

Ook defensie en politie vielen ten prooi aan fikse budgetkortingen. De kersverse chef van de nationale politie Erik Akerboom — Schoofs voorganger als NCTV — waarschuwde bij zijn installatie donderdag voor 'structurele onderfinanciering'. Agenten zitten misschien in de 'haar­vaten van de wijken', maar moeten wat hem betreft ook 'in de 'digitale haarvaten' op internet zitten.

Volgens consultant PwC is € 250 mln tot € 300 mln nodig om de nationale ­politie weer op sterkte krijgen en nog eens € 150 mln om de terreurbestrijding en vluchtelingenstroom aan te kunnen, zo lekte maandag uit. Voorlopig zoekt het kabinet nog naar geld. Naar verluidt leunt premier Mark Rutte zwaar op Schoof sinds de MH17. De NCTV moet dus snel bij Rutte met de vuist op tafel slaan.

http://fd.nl/economie-politiek/1145084/terreurbestrijder-schoof-heeft-het-beter-voor-elkaar-dan-belgie-maar-ontbeert-geld

Ace1

Politievakbond geschokt door uitlatingen Jambon

De liberale politievakbond VSOA reageert geschokt op de uitlatingen van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. Die had in de Kamer verwezen naar een Belgische verbindingsofficier in Turkije, die volgens hem had geblunderd bij de behandeling van de info over Ibrahim El Bakraoui, één van de daders van de aanslagen in Brussel.
VSOA Politie pikt het niet dat een collega publiekelijk wordt beschuldigd zonder dat de rechten van de verdediging worden gerespecteerd. De vakbond vindt het ook niet kunnen dat de politie met de vinger wordt gewezen door politici, terwijl de ene besparing na de andere wordt doorgevoerd.

"Het zou de politici sieren mochten ze op zoek gaan naar oplossingen waarbij de veiligheidsdiensten hun werk kunnen verrichten in alle sereniteit, en ze daarbij zouden zorgen dat de nodigen middelen en capaciteit voorhanden zijn", aldus de vakbond.

http://www.hln.be/hln/nl/36484/Aanslagen-Brussel/article/detail/2658582/2016/03/26/Politievakbond-geschokt-door-uitlatingen-Jambon.dhtml

Ace1

Politie moest na aanslagen overleggen via Whatsapp

AANSLAGEN BRUSSEL Commissaris-generaal Catherine De Bolle heeft een onderzoek gevraagd omdat het Astrid-communicatiesysteem van de politie uitgevallen was na de aanslag op de luchthaven. Dat schrijven Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen.

Het systeem zou urenlang niet gewerkt hebben. Daardoor verliepen de reddingsoperaties van de politie op de luchthaven veel moeizamer en chaotischer dan zou mogen. Volgens een agent dienden ze uiteindelijk te overleggen via Whatsapp.

Een politiewoordvoerder bevestigt dat niet alles is verlopen zoals voorzien.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2658567/2016/03/26/Politie-moest-na-aanslagen-overleggen-via-Whatsapp.dhtml

Ace1

De Wever haalt uit: "Verbazend dat Moureaux zijn huis nog durft verlaten"

N-VA-voorzitter Bart De Wever haalt in L'Echo en De Tijd fors uit naar het "laksisme en de naïviteit" van sommige Brusselse rechters en het Brusselse beleid van PS en cdH, vier dagen na de aanslagen in Brussel.
De handel en wandel van de broers El Bakraoui, die zichzelf dinsdag opbliezen op Brussels Airport en in de metro, deed de voorbije dagen veel stof opwaaien. Ze waren destijds veroordeeld tot tien en vijf jaar cel voor overval in bende. In het geval van Ibrahim werd daarbij met kalasjnikovs op de politie gevuurd. Ibrahim kwam na de helft van zijn straf voorwaardelijk vrij, Khalid na vier vijfde

Volgens minister van Justitie Koen Geens leek hun reclassering goed te verlopen, tot ze plots van de radar verdwenen. Ook voorzitter Luc Hennart van de Brusselse rechtbank van eerste aanleg onderstreepte vrijdag dat het proces richting voorwaardelijke vrijlating van Ibrahim El Bakraoui twee jaar duurde en "perfect" gebeurde. Er gingen onder meer zes penitentiaire verloven en een periode onder elektronisch toezicht aan vooraf. Een parlementaire onderzoekscommissie zal onderzoeken wat hier en elders is misgelopen.

"De beslissingen van die strafrechters zijn naïef", oordeelt N-VA-voorzitter De Wever zaterdag. "De strafuitvoeringsrechtbanken in Brussel hebben een te optimistisch beeld van de menselijke aard. Dat is een eufemisme om te zeggen dat ze naïef zijn. Als je in de VS met een kalasjnikov op de politie schiet, zul je de gevangenis niet na vier jaar verlaten."

Heilige zaak
Bart De Wever neemt ook het Brusselse beleid, de PS en cdH in het vizier. "Het verbaast me dat een man als Philippe Moureaux (ex-burgemeester van Molenbeek, nvdr) zijn huis nog durft te verlaten", klinkt het. "De politieke verantwoordelijken van de PS en het cdH hebben de situatie laten verrotten. In Franstalige jihadistische milieus weet men zeer goed dat je in Brussel rustiger zit dan elders als je een aanslag wil voorbereiden."

Verderop in het interview komt De Wever nog kort terug op het 'geweigerde ontslag' van partijgenoot en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. "Een ontslag zou de regering verzwakken, want de veiligheidsposten zijn cruciaal. Daarom heb ik aan Jan gezegd: 'je blijft en je beschouwt het nu als een heilige zaak om de boel op te kuisen'."

Tot slot staat De Wever stil bij de buitenlandse kritiek op ons land. "België is altijd een beetje een gemakkelijk slachtoffer geweest, zeker voor de Fransen", besluit hij. "Er zijn fouten gemaakt. Maar ook bij de aanslagen in Frankrijk en in de Verenigde Staten zijn fouten naar boven gekomen tijdens het onderzoek. Dus nu komen zeggen dat we enkel in België incapabel zijn, dat kan niet."

http://www.hln.be/hln/nl/36484/Aanslagen-Brussel/article/detail/2658579/2016/03/26/De-Wever-haalt-uit-Verbazend-dat-Moureaux-zijn-huis-nog-durft-verlaten.dhtml

Ace1

"Derde bom had terminal volledig vernield"

Op de luchthaven is kort na de aanslagen nog een derde, niet-ontplofte bom gevonden. Als die samen met de andere toch was geëxplodeerd, dan was er een enorme krater ontstaan en was de vertrekhal volledig vernield. Dat heeft luchthavenpersoneel vernomen tijdens een infosessie, schrijft Het Laatste Nieuws. Ook hulpverleners vingen dit op. Eerder gaf het parket al aan dat de derde bom de zwaarste was.
Waarom de derde bom uiteindelijk niet afging, is volgens Het Nieuwsblad te wijten aan het feit dat de derde terrorist (de man met het hoedje) door de kracht van de tweede explosie werd weggeblazen. Dat zou moeten blijken uit bewakingsbeelden. Hij zou dan enkele seconden blijven liggen hebben en nadien met de panikerende massa mee naar buiten gelopen zijn. De derde bom bleef achter in de vertrekhal.

"Kort na de aankomst van de ontmijningsdienst ontplofte de zak door de grote instabiliteit van de explosieven. Gelukkig werd hierbij niemand gewond, dankzij het professionalisme van de tussenkomende diensten", vertelde federaal procureur Frédéric Van Leeuw daar achteraf over.

Volgens het federaal parket was het wel degelijk de bedoeling van de terrorist met het hoedje om te ontkomen. "We kunnen vermoeden dat hij hoopte dat zijn bom zou ontploffen dankzij de schokgolf die de andere bommen veroorzaakt hadden. Dat gebeurde wonderwel niet"., klinkt het in Het Nieuwsblad.

http://www.hln.be/hln/nl/36484/Aanslagen-Brussel/article/detail/2658550/2016/03/26/Derde-bom-had-terminal-volledig-vernield.dhtml

Ace1

Rapport legt wantoestand bloot: politie krijgt informatie niet verwerkt

POLITIE De toezichthouders Comités P en I waarschuwen in een nieuw rapport dat de centrale afdeling Terrorisme van de federale politie de toevloed aan informatie niet verwerkt krijgt. Dat schrijft De Tijd.

In het rapport - waarvan de bespreking in het parlement werd uitgesteld wegens de aanslagen - staat dat de centrale afdeling Terro de informatie van alle politiediensten niet meer kan filteren, hoewel dat haar taak is. Terro beschikt over een "beperkte capaciteit" en zou dat werk niet meer kunnen doen.

Het gevolg is dat het antiterreurorgaan OCAD, dat de terreurdreiging moet bepalen, "overstelpt" wordt met info van de politiediensten. Terro zou alle info doorsturen naar het OCAD "zoals het die zelf krijgt, zonder die te hebben kunnen nagaan, noch de betrouwbaarheid ervan te hebben ingeschat", luidt het. Daardoor zou het OCAD telkens bijkomende informatie moeten opvragen bij de veiligheidsdiensten "om de geloofwaardigheid van de informatie te kunnen nagaan".

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2658548/2016/03/26/Rapport-legt-wantoestand-bloot-politie-krijgt-informatie-niet-verwerkt.dhtml


Ace1

IS-Belgen doen ons land vredevoorstel in nieuwe video

wee Belgische IS-strijders spreken in een nieuwe video het Belgische volk toe. In het filmpje van zeven minuten eisen ze nogmaals de aanslagen op Brussel op en doen ze een opvallend voorstel. Ze sporen alle kijkers aan om van de Belgische leiders te eisen dat ze hun soldaten terugtrekken uit het Midden-Oosten. "Trek jullie terug en jullie zullen in vrede leven", klinkt het.

De twee Belgische IS-strijders in de video zijn Abu Abdallah al-Baljiki en Abu Mujahid al-Baljiki. Naast hen is nog een derde Belg te zien, Tarik Jadaoun uit Verviers.

De eerste heet eigenlijk Lotfi Aoumeur, een 25-jarige man, eveneens uit Verviers,  die in januari 2015 naar Syrië trok. Momenteel bevindt hij zich in Irak. Vorig jaar bedreigde Aoumeur België al met een aanslag in een IS-video.

De man maakte twee jaar deel uit van het Belgische leger. Hij was vrijwilliger bij de medische component tussen 2010 en 2012. Hij zou daarna België hebben verlaten en naar Algerije zijn getrokken om vervolgens door te reizen naar Syrië.

"De nachtmerrie is nog maar begonnen"
"We aanvaarden het niet meer om vernederd en onderworpen te leven. We onderwerpen ons enkel aan Allah. Vandaag hebben onze broeders jullie laten proeven van een verschrikkelijke gebeurtenis. Jullie harten hebben gebibberd van angst. En de nachtmerrie is nog maar begonnen. Weet dat wat later volgt, nog vreselijker zal zijn. Herinneren jullie je nog mijn boodschap van een jaar geleden, toen we aankondigden dat we Parijs en Brussel zouden aanvallen. We zijn erin geslaagd en weet dat we andere doelwitten hebben en dat we vastberaden zijn", aldus Aoumeur.

Vredevoorstel

In het filmpje wordt opgroepen dat iedereen eist van zijn leiders dat het Westen stopt met de aanvallen op IS. "Zeg hen om hun vliegtuigen terug te trekken, zeg hen hun soldaten terug te trekken. En jullie zullen leven in vrede."

"Vernedering"
De twee mannen verheugen zich ook over de "vernedering die is toegebracht aan de Westerse bevolking". Jullie kennen dat leven van plezier, van afleiding, dat leven dat jullie dompelt in zorgeloosheid. Weet dat vandaag die era is afgelopen. Julllie bevinden zich in de era van de oorlog. De era waarin het bloed zal vloeien in jullie straten. De era waarin jullie diegenen die jullie nauw aan het hart liggen, zullen zien sterven voor jullie ogen."

Video op onderstaande link te bekijken.

http://www.hln.be/hln/nl/36484/Aanslagen-Brussel/article/detail/2658061/2016/03/25/IS-Belgen-doen-ons-land-vredevoorstel-in-nieuwe-video.dhtml

Ace1

"Turkije exporteert met opzet terroristen naar Europa"

AANSLAGEN BRUSSEL Turkije "exporteert" met opzet jihadisten en terroristen naar Europa. Die beschuldiging heeft de Jordaanse koning Abdullah in januari op een topontmoeting met hoge VS-functionarissen geuit richting de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. Het online-nieuwsportaal MEE (Middle East Eye) bericht daar vandaag over, zeggend dat het over de notulen van die vergadering beschikt.
De vluchtelingencrisis waarmee Europa kampt, is geen toeval, aldus Abdullah. "Het is deel van het Turkse beleid en Turkije wordt daar wel eens voor op de vingers getikt, maar meer niet".

Volgens het Jordaanse staatshoofd zoekt Erdogan een "radicaal-islamitische oplossing voor de regio (het Midden-Oosten, nvdr)". Ook voor Syrië zocht hij een "religieuze oplossing". Ankara heeft, aldus Abdullah - net als Erdogan een bondgenoot van het Westen - niet alleen islamitische strijders naar Syrië gestuurd, maar ook naar Libië en Somalië. De radicalisering is "made in Turkey" volgens de Jordaanse koning.

In hetzelfde artikel wordt ook de Jordaanse minister van Buitenlandse Zaken, Nasser Judeh, aangehaald, volgens wie Turkije de vluchtelingen "op Europa heeft losgelaten" nadat de poging van Erdogan om een Turkse 'veilige zone' in te richten in het (Koerdische) noorden van Syrië door het Russische optreden in Syrië mislukte.

http://www.hln.be/hln/nl/36484/Aanslagen-Brussel/article/detail/2658062/2016/03/25/Turkije-exporteert-met-opzet-terroristen-naar-Europa.dhtml