T-X programma ... the new trainer ... or next light multi-roll fighter ?

Gestart door Harald, 06/06/2016 | 10:41 uur

Harald

The Boeing-Saab trainer is powered by a single GE 404 engine made by General Electric and features a glass cockpit and open software that pushes data across the T-X jet and its associated ground training systems. The aircraft also has room for growth, Davis said. Although there is no requirement to put hard points on the wing, the jet can accommodate two per wing, and the company has also built in space for an aerial refueling receptacle.

citaat uit onderstaand artikel
https://www.defensenews.com/breaking-news/2016/09/13/boeing-unveils-t-x-advanced-trainer-aircraft/

De motor GE404 zou prima vervangen kunnen worden door een GE414-400, gelijk aan de Gripen E en F-18E/F/G, hierdoor meer vermogen,(F404<->F414) basis vermogen 11.000 tov 13.000  +  max vermogen met nabrander 17.700 tov 22.000

En ophangpunten : 1x centerlijn en 4x vleugels

in de OA-X is er nog steeds geen keuze gemaakt als low budget CAS toestel. En prop is natuurlijk goedkoper, maar denk dat een AT-X zeker een optie kan zijn.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 28/09/2018 | 02:30 uur
Ik ben ook benieuwd of er vanuit Europa eventueel Nederland interesse is voor een serie eigen toestellen om de dure vlieguren van de F-35 te compenseren bij de opleidings eenheid in de VS.

In welke fase wil je die F-35 vlieguren dan compenseren? Als KLu vliegers voor de voorgezette vliegopleiding in de VS blijven, dan vliegen zij op dit Boeing/Saab ontwerp. Aankomende F-35 vliegers leren daarna op de F-35 vliegen. Zowel in de VS als in Nederland wordt dan ook veelvuldig de simulator gebruikt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#120
Citaat van: Parera op 28/09/2018 | 02:30 uur

Het zijn ook geen goedkope kisten met 37 miljoen dollar per stuk op het prijskaartje. De 13 miljard dollar deal gaat voor 351 kisten met nog ruimte voor uitbreiding tot 475 stuks.
Ik ben ook benieuwd of er vanuit Europa eventueel Nederland interesse is voor een serie eigen toestellen om de dure vlieguren van de F-35 te compenseren bij de opleidings eenheid in de VS.

Lara Seligman‏Geverifieerd account @laraseligman · 8 u8 uur geleden 

My biggest takeaway from @usairforce's T-X contract announcement today: the original estimate to replace the 57-year-old T-38 was from $16-20B for 350ish planes. The contract awarded today is for just $9.2B. Seems like huge savings - or did @Boeing just underbid?

9.2 mjd/351 is 26,2 miljoen US$


Ace1

Citaat van: Parera op 28/09/2018 | 02:30 uur
Die kans is zeker aanwezig maar ik verwacht niet dat dit iets is dat voor 2030 gebeurd, de toestellen zullen eerst een paar jaar rondvliegen als echt alleen trainers bij de USAF en vervolgens zou het kunnen dat er geinteresseerde zich melden bij Boeing (en/of Saab) voor een light attack versie.

Het zijn ook geen goedkope kisten met 37 miljoen dollar per stuk op het prijskaartje. De 13 miljard dollar deal gaat voor 351 kisten met nog ruimte voor uitbreiding tot 475 stuks.
Ik ben ook benieuwd of er vanuit Europa eventueel Nederland interesse is voor een serie eigen toestellen om de dure vlieguren van de F-35 te compenseren bij de opleidings eenheid in de VS.

De Zweedse luchtmacht wil de Saab 105 als trainers  vervangen.

https://www.flightglobal.com/news/articles/sweden-launches-future-military-pilot-training-conte-412545/

Ook de Oostenrijkse luchtmacht vliegt met de  Saab 105 als trainer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_105#cite_note-24

Daarnaast misschien orders  in de toekomst van landen die met de Gripen vliegen?


Parera

Citaat van: Harald op 27/09/2018 | 23:46 uur
Ik ben ook benieuwd of deze trainer versie nog wordt door ontwikkeld, upgraded naar een light fighter / attack toestel, net zoiets als de nf-5

Die kans is zeker aanwezig maar ik verwacht niet dat dit iets is dat voor 2030 gebeurd, de toestellen zullen eerst een paar jaar rondvliegen als echt alleen trainers bij de USAF en vervolgens zou het kunnen dat er geinteresseerde zich melden bij Boeing (en/of Saab) voor een light attack versie.

Het zijn ook geen goedkope kisten met 37 miljoen dollar per stuk op het prijskaartje. De 13 miljard dollar deal gaat voor 351 kisten met nog ruimte voor uitbreiding tot 475 stuks.
Ik ben ook benieuwd of er vanuit Europa eventueel Nederland interesse is voor een serie eigen toestellen om de dure vlieguren van de F-35 te compenseren bij de opleidings eenheid in de VS.

Lynxian


Harald

Citaat van: Parera op 27/09/2018 | 23:27 uur

Dat is een flinke boost voor Saab's omzet en ook het aanzien van dat kleine bedrijfje dat 1 fighter ontwikkeld.
Ik ben ook benieuwd of deze trainer versie nog wordt door ontwikkeld, upgraded naar een light fighter / attack toestel, net zoiets als de nf-5

Parera

Citaat van: Harald op 27/09/2018 | 22:46 uur
Ooooo jaaeeee....  :big-smile:


Dat is een flinke boost voor Saab's omzet en ook het aanzien van dat kleine bedrijfje dat 1 fighter ontwikkeld.



Harald

When you should expect the Air Force to announce its next trainer aircraft

With the U.S. Air Force having received final bids from industry, the service is now poised to award a contract for its 350-plane next-generation trainer fleet in just a few weeks.

An Air Force official, speaking on background, said the service expects to award the contract by the end of the fiscal year — in other words, before Sept. 30. Many have speculated that the days before the Air Force Association's annual conference, being held Sept. 17-19 outside of Washington, would be a potential time for an announcement to come.

.../...

Three industry teams have submitted bids for the T-X competition, with an estimated price tag of $16 billion over the life of the program.
1) Boeing and Swedish aerospace firm Saab have developed a new, clean-sheet design;
2) Lockheed Martin and Korea Aerospace Industries are offering the T-50A, a take on KAI's T-50 jet trainer; and
3) Leonardo DRS is offering the T-100, a modified version of the Italian aerospace company's M-346.

.../...

https://www.defensenews.com/air/2018/08/28/when-you-should-expect-the-air-force-to-announce-its-next-trainer-aircraft/

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

US Air Force UH-1N, T-X programmes set for FY 2018 contract awards

The US Air Force (USAF) is set to award contracts in fiscal year 2018 (FY 2018) for its T-X next-generation trainer aircraft and UH-1N helicopter replacement programmes.

USAF Secretary Heather Wilson said on 29 May that T-X is slated for a contract award by August. The programme, currently in source selection, is valued at roughly USD1 billion for 350 aircraft. FY 2018 ends 30 September.

Boeing and Saab AB teamed to offer a clean sheet aircraft with Triumph Group providing the wing, vertical tail, and horizontal tail structures. Lockheed Martin teamed with Korea Aerospace Industries (KAI) to offer KAI's T-50A.

http://www.janes.com/article/80473/us-air-force-uh-1n-t-x-programmes-set-for-fy-2018-contract-awards

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/02/2018 | 10:18 uur
Ik denk ook nog steeds dat dit de winnaar wordt van de competitie, niet vanwege de looks (speelt ook mee) maar zeker om industrieel politieke redenen.

We zullen het dit jaar weten wat de keuze zal gaan worden.. ik ben erg benieuwd

Al heeft de Boeing/Saab mijn voorkeur, maar vindt de M346 ook interessant, zeker voor NL ... (mogelijkheid voor bewapening, in bestaand ontwerp), maar goed daar hebben de Amerikanen natuurlijk lak aan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 23/02/2018 | 09:35 uur
http://www.boeing.com/defense/t-x?utm_source=breakdef&utm_medium=adbanner&utm_campaign=2018%20bds%20t-x&utm_content=creative

( nee, ik heb geen aandelen..  ;) ... maar wel een mooi toestel  :big-smile: )


Ik denk ook nog steeds dat dit de winnaar wordt van de competitie, niet vanwege de looks (speelt ook mee) maar zeker om industrieel politieke redenen.