Light Tanks... de toekomst ?

Gestart door Harald, 07/06/2016 | 13:51 uur

Parera

#169
Citaat van: Huzaar1 op 12/08/2018 | 02:35 uur
Dat medium tank geval is natuurlijk ook erg banaan.

Ik heb mijn bericht aangepast, het is hetzelfde voertuig voor zover ik kan zien.

Toevoeging: Nee het is niet hetzelfde voertuig PT PAL werkt samen met FNSS en de Tulpar is van Otokar.
De torens zijn wel hetzelfde, de Tulpar is gebaseerd op een IFV uit 2011 al zijn er slechts 2 gebouwd sinds die tijd. Ook van de Modern Medium Weight Tank (MMWT) van PT PAL & FNSS is nog maar 1 prototype gebouwd en een 2e in aanbouw. Volgens de info is het gepantserd volgens STANAG 4569 level 4, ik heb hier weinig verstand van en weet niet of dit goed is of niet. Met extra pantser is het level 5 beschermd.

Huzaar1

Dat medium tank geval is natuurlijk ook erg banaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#167
Citaat van: Huzaar1 op 12/08/2018 | 00:16 uur
Allemaal van die holle producten die voor het grootste gedeelte tot stand zijn gekomen door externen, ver ver ver buiten Turkije. Zo kan ik ook een wapenmarkt opzetten natuurlijk.

Dit is de Indonesische versie die ze ''samen met Turkije ontwikkelen'' volgens mij is het 100% hetzelfde voertuig met hier en daar wat aanpassingen aan het uiterlijk, in elk geval is de turret hetzelfde als die uit de video. Indonesiƫ noemt het een Medium Tank, Turkije een Light Tank.

Parera

Citaat
"Medium Tank" Tests Motion in Various Heavy Fields

MAGETAN, KOMPAS.com - PT Pindad conducts motion testing or mobility of tank medium results of its development with Turkey's FNSS on 7-16 August 2018. These motion tests include on road, off road, sand crossing, 3 x 24 hours cruising, and others. "The route passed from Bandung to Subang, Sarangan, Yogyakarta, Kebumen, and returned to Bandung," said VP Quality Assurance & HSE of PT Pindad Isrady Sofiansyah in Magetan, Friday (08/10/2018). Isrady explained, this test aims to determine the mobility performance of medium tank capabilities in good condition and meet design requirements and specifications. This test series also became part of the certification carried out by Dislitbangad. After the power test, an earthquake power test will be carried out on August 27-30 2018. The test circuit meets the requirements and specifications of the TNI to complete the Technical Performance Capability of the medium tank. After the test circuit is complete, the medium tank is expected to be able to fill the needs of the TNI for modern weapons systems (defense equipment). "If all the tests are completed by the end of this year, next year it will go into production and 2019 can meet the needs of the TNI," he concluded. Medium Pindad tanks have a combat weight of 32 tons, 711 HP engine power is equipped with automatic transmission, a maximum speed of 70 km / hour.  This medium tank can accommodate 3 crew consisting of commanders, shooters and drivers, and has a main weapon of 105 mm caliber turret which has a large destructive power.

[Source: Kompas.com ]


Citaat
TNI: Medium Tank Pindad Conquers the Toughest Field

MAGETAN - The Army Research and Development Agency (Dislitbangad) assesses the mobility test for Pindad tank medium at a 40 to 60 degree incline is quite successful. Tanks weighing more than 30 tons can pass the route along 1.6 and 4 Km. The Head of the Sub-Department of Material Dislitbangad, Colonel Cpl Prihandoko said, the medium tank produced by PT Pindad and the NFNSS Turkey managed to conquer the heaviest terrain with a slope of up to 60 degrees on mobility testing in the Sarangan Tourism area, East Java, Friday (08/10/2018).
"Medium tanks are able to climb at a slope of 40 to 60 degrees. Because this tank material is good, so it can pass this field, "said Prihandoko. According to the observation of the TNI team, the Pindad medium tank was very good. The heavy terrain prepared by the TNI was able to be passed well. This proves the strength of the engine of this middle class tank is quite reliable. In fact, the Pindad medium tank weighs 32 tons.  According to him, the slope with a slope of 60 degrees in Sarangan is the heaviest field in Indonesia. The steep slope and turn with a track length of up to 1.6 km is perfect for testing the reliability of tanks.  "This field of challenge is a long height. If you are able to get through that, without any engine problems, this means that the defense equipment is good. From our assessment, this tank is very qualified. We have previously selected this field. If you can get through this, the meaning is good enough, "he stressed.

[Source: SindoNews ]





Huzaar1

Allemaal van die holle producten die voor het grootste gedeelte tot stand zijn gekomen door externen, ver ver ver buiten Turkije. Zo kan ik ook een wapenmarkt opzetten natuurlijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 08/08/2018 | 21:27 uur
Dat begrijp ik, daarom nooit moeilijke bewegingen in moeilijk terrein. Met achteraandrijving evengoed overigens, teveel zooi tussen de tracks en het liep er wel eens af, kon je oplossen met hogere toeren maar de teringherrie en traagheid die dat produceert is niet ideaal. Daarom zijn electrische/hyrdaulische trackspanners zo fijn. Met de YPR konden we niet doen wat met de CV90 wel kon, maar ik heb vaker met de schoentjes ernaast gestaan met de Cv90 dan YPR, bestuurder is belangrijk  :cute-smile:

Dat de korte sticks verzegeld waren hielp natuurlijk ook mee... ;D

Maar goed, je kunt hem er altijd naastzetten.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 08/08/2018 | 21:20 uur
Op het moment dat je bodemdruk relatief hoog is krijg je in terrein met een zachte bodem ook een probleem, zeker met het standaard Christie loopwerk en krappe bochten trekken icm frontaandrijving (bovenkant trek je op spanning ipv de onderkant), dan sta je al vrij vlot naast je tracks.

Dat begrijp ik, daarom nooit moeilijke bewegingen in moeilijk terrein. Met achteraandrijving evengoed overigens, teveel zooi tussen de tracks en het liep er wel eens af, kon je oplossen met hogere toeren maar de teringherrie en traagheid die dat produceert is niet ideaal. Daarom zijn electrische/hyrdaulische trackspanners zo fijn. Met de YPR konden we niet doen wat met de CV90 wel kon, maar ik heb vaker met de schoentjes ernaast gestaan met de Cv90 dan YPR, bestuurder is belangrijk  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 08/08/2018 | 20:51 uur
Daarom kiezen de russen daar ook voor, Westerse tanks zijn (waren) een stuk verfijnder. Mij is ook altijd uitgelegd dat de de beweeglijkheid en manoeuvreerbaarheid inherent was aan track breedte, tevens aan stress aan aandrijving en onderstel door de toename van het gewicht van de track. Met rubberen tracks moet hier wel verandering in komen. Je hebt zoals je zelf ook weet geen vrijspel in gewicht en grootte. Je doet concessies, wat de regels exact zijn. Geen idee.

Op het moment dat je bodemdruk relatief hoog is krijg je in terrein met een zachte bodem ook een probleem, zeker met het standaard Christie loopwerk en krappe bochten trekken icm frontaandrijving (bovenkant trek je op spanning ipv de onderkant), dan sta je al vrij vlot naast je tracks.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 08/08/2018 | 20:31 uur
Ik weet niet wat de ideale verhouding zou moeten zijn. Het antwoord van Hagglunds doet me wel een beetje kort door de bocht aan aangezien de Russische T's ongeveer dezelfde lengte hebben maar staan wel op veel bredere tracks. Daarbij zou ik dan eerder kiezen voor minder bodemdruk (cross country movement) dan dat ik in ging zetten op driftend de bochten door.

Daarom kiezen de russen daar ook voor, Westerse tanks zijn (waren) een stuk verfijnder. Mij is ook altijd uitgelegd dat de de beweeglijkheid en manoeuvreerbaarheid inherent was aan track breedte, tevens aan stress aan aandrijving en onderstel door de toename van het gewicht van de track. Met rubberen tracks moet hier wel verandering in komen. Je hebt zoals je zelf ook weet geen vrijspel in gewicht en grootte. Je doet concessies, wat de regels exact zijn. Geen idee.   
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Ik weet niet wat de ideale verhouding zou moeten zijn. Het antwoord van Hagglunds doet me wel een beetje kort door de bocht aan aangezien de Russische T's ongeveer dezelfde lengte hebben maar staan wel op veel bredere tracks. Daarbij zou ik dan eerder kiezen voor minder bodemdruk (cross country movement) dan dat ik in ging zetten op driftend de bochten door.

Huzaar1

Dat is correct wat hij zegt, het is een compromis. De dikke rupsbanden bij de Russen zijn vooral mogelijk door de lichte, 'korte' en kleine tanks, het hele loopwerk van de Russen is overigens sinds de T-14 pas verbetert christie ontwerp. Traditioneel telden de Russen ook een 'loopwiel' minder. Ik ken de track breedte van de T's niet, zit veel verschil in aangezien ze er nogal mee varieren. Er is ook volgens mij een Dhiel track gekopieerd voor de T-14, evenals het hele loopwerk dat wel erg op het westerse lijkt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: A.J. op 31/07/2018 | 01:12 uur
Het gaat mij om de bodemdruk. De standaarduitvoering heeft iets van 0.50 kg/cm2 wat dan ook overal terugkomt alszijnde heel goed op sneeuw en dat soort terrein, een soort BV zeg maar. En dan verzinnen ze een 120MM uitvoering die plotseling een twee keer zo'n hoge bodemdruk heeft... Dat kan ik slecht rijmen met elkaar.
Komt van Hagglunds medewerkers ontmoet tijdens de Farnborough Air Show.
Toen men begon aan de ontwikkeling van de CV90, eiste het FMV, hun DMO, dat deze CV90 qua mobiliteit gelijk of beter moest zijn dan de Ikv 91 lichte tank.
De 16,3 ton zware Ikv 91 had een bodemdruk van 0,50 kg/cm2 en bij een vermogen van 330 pk een vermogen/gewicht verhouding van 20,25 pk/ton

Het 21 ton zware CV90 Testfordon (prototype) met 550 pk, had 533 mm brede rupsbanden en een grond-contact lengte van 4020 mm = 0,49 kg/cm2 en 26,19 pk/ton.
De voor-serie CV90's waren echter al 22 ton = ruim 0,51 kg/cm2 en precies de geƫiste 25 pk/ton.
Want het pantservoertuig moest geen problemen hebben met 60 - 70 cm dikke sneeuw en 1 meter hoge berm-ruggen van weggeschoven en dus samengedrukte en opgevroren sneeuw.

De uiteindelijke vol-productie variant Strf 9040A woog al 23,3 ton = 0,5437 kg/cm2 en 23,61 pk/ton.
De Strf 9040C weegt 27,6 ton = 0,64 kg/cm2 en heeft 19,93 pk / ton.
En dan onze CV9035NL met 35 ton = 0,82 kg/cm2 en 23,31 pk/ton (want een 816 pk motor).   Deze 0,82 kg/cm2 zit net onder de 0,83 kg/cm2 van de oorspronkelijk 55,15 ton zware Leopard 2 tank.

Ik zeg tegen de Hagglunds medewerkers: tijd voor bredere rupsbanden.  Zoals de 58 cm brede rupsen onder de Russische T-72 of de 61,3 cm brede tracks van de
Japanse Type 10.
Hun antwoord: nee, want er moet vanwege een goede bestuurbaarheid een bepaalde verhouding zitten tussen totale spoorbreedte en de rupsband grond-contact lengte.
A.J. en Huzaar1, graag jullie duiding hier op.


( Off topic: We hadden het ook nog over het net de Boxer modulaire SEP voertuig, een tracked APC in de 15 tons klasse gehad.  Het prototype had ook een bodemdruk van 0,50 kg/cm2 en moest ook weer minimaal over 25 pk per ton beschikken.  De SEP had 2 Steyr diesels gecombineerd met electro-motoren en had een 27,2 pk/ton verhouding.
Door deze hybride aandrijving was de SEP zijn tijd ver, eigenlijk te ver, vooruit, want toen nog zeer duur te duur.   Maar de SEP had door de electro-motoren wel alle Newton Meters bij alle toerentallen beschikbaar.

Zweden heeft eind jaren 90 ook gekeken naar het GTK Boxer als eventueel alternatief voor het SEP.   Maar zij vonden dat de politiek de overhand had gekregen bij dit project.
En dus koos voor een pantserwiel oplossing, terwijl volgens de Zweden bij zo een zwaar gewicht gekozen moet worden voor rupsbanden.

Het Finse Patria ontwikkelde op basis van de SEP modules een 6 x 6 en een 8 x 8 pantserwiel uitvoering.  Patria trok zich echter terug en de Zweden wilden en konden het SEP project niet alleen verder ontwikkelen.   Ik vindt dat jammer voor zo een interessant project. )
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 31/07/2018 | 01:12 uur
Het gaat mij om de bodemdruk. De standaarduitvoering heeft iets van 0.50 kg/cm2 wat dan ook overal terugkomt alszijnde heel goed op sneeuw en dat soort terrein, een soort BV zeg maar. En dan verzinnen ze een 120MM uitvoering die plotseling een twee keer zo'n hoge bodemdruk heeft... Dat kan ik slecht rijmen met elkaar.

Wellicht andere tracks, maar het lijkt niet te rijmen nee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"