Light Tanks... de toekomst ?

Gestart door Harald, 07/06/2016 | 13:51 uur

Harald

Citaat van: Thomasen op 07/06/2016 | 14:38 uur
In het westen misschien niet zo populair, maar in de rest van de wereld hebben ze wel wat voet aan de grond.
Wat hier een light tank wordt genoemd, moet misschien anders omschreven worden. Maar de voertuigen zoals hier mogelijk getoond, zullen zeker een markt hebben. Die lui van Rheinmettall gaan natuurlijk ook niet aan de slag als ze niet denken dat er een markt is.

De rol is niet vergelijkbaar met die van een MBT. Maar als Fire support vehicle, scout, TD etc kunnen ze zeker toekomst hebben, er zijn immers ook zat varianten die met wieltjes en een 120mm rondrijden.

idd, vooral de variant met wieltjes en 120mm. Zie je in het westen meer, zoals de Italiaanse Centauro 2. Maar ook de Fransen hebben altijd al kanonnen op wielen gehad, te denken aan AMX-10RC, ERC 90 Sagaie.

Op wielen is het gewicht van deze voertuigen ook aanzienlijk lager.

dudge

Citaat van: Harald op 07/06/2016 | 14:03 uur
We hebben al meerdere "light" tanks gezien de laatste jaren, maar eigen nooit in productie genomen.
De bekendste is de CV90-120T. Polen is bezig met de PL-01, maar wat daar de stand van is , is mij niet duidelijk.

Hebben deze light tanks, (tank-destroyers), wel een toekomst ?
Een moderne MBT is wel veel zwaarder , ca. 60 ton, met een veel grotere bescherming.
Ja, light tanks zijn lichter, maar als je kwa gewicht de voordelen hiervan wil benutten. Zul je zeker lager moeten gaan dan 45 ton. Zelf denk ik dat 35 ton al de max is hiervoor om het voordeel van transport via vliegtuigen te benutten.

Ik ben benieuwd naar het model van Rheinmetall ! en de specificaties

In het westen misschien niet zo populair, maar in de rest van de wereld hebben ze wel wat voet aan de grond.
Wat hier een light tank wordt genoemd, moet misschien anders omschreven worden. Maar de voertuigen zoals hier mogelijk getoond, zullen zeker een markt hebben. Die lui van Rheinmettall gaan natuurlijk ook niet aan de slag als ze niet denken dat er een markt is.

De rol is niet vergelijkbaar met die van een MBT. Maar als Fire support vehicle, scout, TD etc kunnen ze zeker toekomst hebben, er zijn immers ook zat varianten die met wieltjes en een 120mm rondrijden. 

Harald

We hebben al meerdere "light" tanks gezien de laatste jaren, maar eigen nooit in productie genomen.
De bekendste is de CV90-120T. Polen is bezig met de PL-01, maar wat daar de stand van is , is mij niet duidelijk.

Hebben deze light tanks, (tank-destroyers), wel een toekomst ?
Een moderne MBT is wel veel zwaarder , ca. 60 ton, met een veel grotere bescherming.
Ja, light tanks zijn lichter, maar als je kwa gewicht de voordelen hiervan wil benutten. Zul je zeker lager moeten gaan dan 45 ton. Zelf denk ik dat 35 ton al de max is hiervoor om het voordeel van transport via vliegtuigen te benutten.

Ik ben benieuwd naar het model van Rheinmetall ! en de specificaties
   

Harald

Rheinmetall's New Light Tank

Rheinmetall introduces a New Light Tank in Upcoming Eurosatory



Het lijkt erop de Marder Evolution de basis vormt voor deze "nieuwe" light tank, zie onderstaande link
http://warfaretech.blogspot.nl/2016/06/rheinmetalls-new-light-tank.html

Marder Evolution :


Een eerdere marder uitvoering, deze werd in 2012 getoond, was uitgevoerd moet een Oto-Melara 105 mm kanon en extra bescherming. Hierdoor kwam het totaal gewicht ca. 45 ton.