Light Tanks... de toekomst ?

Gestart door Harald, 07/06/2016 | 13:51 uur

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 08/06/2016 | 10:47 uur
Je hebt nu ook al de tandem RPG's die speciaal tegen ERA bedoelt zijn. Iets dergelijks moet ook wel kunnen voor AIP's maar ja dan ben je zo veel verder en ik zou niet zien hoe het AIP systeem beide dreigingen kan vernietigen. Maar er zal vast wel wat komen, ik denk dat de toekomst inderdaad ligt in HK munitie en lasers.

Ok, dank voor de reaktie. Ik ben slechts een ''noob'' op Defensievlak.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

#13
Citaat van: Mourning op 08/06/2016 | 01:35 uur
Klinkt misschien belachelijk, maar is een raket denkbaar waarbij de warhead zich kort voor de impact opsplitst in twee delen, waarbij het eerste deel slechts tot doel heeft om het APS van het vijandelijk voertuig te activeren en te ontvangen, waarna zeer kort daarna het tweede deel met de daadwerkelijke explosieve lading die moet penetreren inslaat voordat een APS op die tweede dreiging kan reageren? Gooi maar gewoon een balletje op, maar zoiets moet toch mogelijk zijn in de komende jaren?

En hoe zit het eigenlijk met hoog-kinetische munities? Laserachtige  wapens?

Je hebt nu ook al de tandem RPG's die speciaal tegen ERA bedoelt zijn. Iets dergelijks moet ook wel kunnen voor AIP's maar ja dan ben je zo veel verder en ik zou niet zien hoe het AIP systeem beide dreigingen niet kan vernietigen. Maar er zal vast wel wat komen, ik denk dat de toekomst inderdaad ligt in HK munitie en lasers.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 07/06/2016 | 23:05 uur
Kan op op bijna elk voertuig worden geinstalleerd.
Einde dreiging geleid/ongeleid projectiel.

Dagen van de heli als tank killer zijn ten einde, dagen van de raket zoals RPG-9 of Javelin zijn ten einde... doei.
Hallo oppermachtige tank.

Het kanon is/wordt bepalend in combinatie van kaliber, munitie en "zoek/richt"-middelen.
first look - first find - first laze - first shot   

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 07/06/2016 | 23:05 uur
Kan op op bijna elk voertuig worden geinstalleerd.
Einde dreiging geleid/ongeleid projectiel.

Dagen van de heli als tank killer zijn ten einde, dagen van de raket zoals RPG-9 of Javelin zijn ten einde... doei.
Hallo oppermachtige tank.

Klinkt misschien belachelijk, maar is een raket denkbaar waarbij de warhead zich kort voor de impact opsplitst in twee delen, waarbij het eerste deel slechts tot doel heeft om het APS van het vijandelijk voertuig te activeren en te ontvangen, waarna zeer kort daarna het tweede deel met de daadwerkelijke explosieve lading die moet penetreren inslaat voordat een APS op die tweede dreiging kan reageren? Gooi maar gewoon een balletje op, maar zoiets moet toch mogelijk zijn in de komende jaren?

En hoe zit het eigenlijk met hoog-kinetische munities? Laserachtige  wapens?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 07/06/2016 | 23:03 uur
APS is de toekomst. Ook voor MBT's, IFV's en APC's etc.

Kan op op bijna elk voertuig worden geinstalleerd.
Einde dreiging geleid/ongeleid projectiel.

Dagen van de heli als tank killer zijn ten einde, dagen van de raket zoals RPG-9 of Javelin zijn ten einde... doei.
Hallo oppermachtige tank.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Oorlogsvis op 07/06/2016 | 21:27 uur
Natuurlijk hebben light tanks een toekomst maar niet ipv de MBT...een lighttank moet volgens mij wel een over een soort SHTORA beschikken wat de Russen ook kunnen plaatsen op hun BMP-3's tegen inkomende ATGW's dat kan het tekort aan pantser wellicht wat compenseren.
Een kleinere tank in afmetingen kan ook makkelijker vervoerd worden per zwaar transport vliegtuig misschien wel 2 tot( 3 ?) per vlucht ipv 1 MBT.
Kleinere afmetingen hebben ook zijn voordeel in stedelijke omgeving volgens mij omdat ze sneller kunnen draaien in krappe ruimtes.

Maar als ik moest kiezen zou ik toch gaan voor de echt MBT minimaal 100 stuks voor de Kon Landmacht om de Brigades weer op sterkte te krijgen.

APS is de toekomst. Ook voor MBT's, IFV's en APC's etc.

Huzaar1

Tjah, de instandhouding zal even duur zijn als een normale tank. Wat slijt op dit voertuig slijt ook op een tank.
En dat gedoe over gewicht is alleen belangrijk als het gaat over luchttransport, wat bij betreft zit de KL de komende vijftig jaar in Europa dus kan dat argument direct de prullebak in.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Harald op 07/06/2016 | 14:03 uur
We hebben al meerdere "light" tanks gezien de laatste jaren, maar eigen nooit in productie genomen.
De bekendste is de CV90-120T. Polen is bezig met de PL-01, maar wat daar de stand van is , is mij niet duidelijk.

Hebben deze light tanks, (tank-destroyers), wel een toekomst ?
Een moderne MBT is wel veel zwaarder , ca. 60 ton, met een veel grotere bescherming.
Ja, light tanks zijn lichter, maar als je kwa gewicht de voordelen hiervan wil benutten. Zul je zeker lager moeten gaan dan 45 ton. Zelf denk ik dat 35 ton al de max is hiervoor om het voordeel van transport via vliegtuigen te benutten.

Ik ben benieuwd naar het model van Rheinmetall ! en de specificaties
   

En waarom is vliegtransportmogelijkheid zo belangrijk in hemelsnaam?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Natuurlijk hebben light tanks een toekomst maar niet ipv de MBT...een lighttank moet volgens mij wel een over een soort SHTORA beschikken wat de Russen ook kunnen plaatsen op hun BMP-3's tegen inkomende ATGW's dat kan het tekort aan pantser wellicht wat compenseren.
Een kleinere tank in afmetingen kan ook makkelijker vervoerd worden per zwaar transport vliegtuig misschien wel 2 tot( 3 ?) per vlucht ipv 1 MBT.
Kleinere afmetingen hebben ook zijn voordeel in stedelijke omgeving volgens mij omdat ze sneller kunnen draaien in krappe ruimtes.

Maar als ik moest kiezen zou ik toch gaan voor de echt MBT minimaal 100 stuks voor de Kon Landmacht om de Brigades weer op sterkte te krijgen.

Ace1

Oke maar de Marder is in Duitsland toch opgevolgd door de Puma?

In feite past Rheinmetall met het zelfde trucje toe als met de MBT Revolution een betaande romp voorzien van nieuwe techniek?

Harald

Citaat van: Thomasen op 07/06/2016 | 14:38 uur
In het westen misschien niet zo populair, maar in de rest van de wereld hebben ze wel wat voet aan de grond.
Wat hier een light tank wordt genoemd, moet misschien anders omschreven worden. Maar de voertuigen zoals hier mogelijk getoond, zullen zeker een markt hebben. Die lui van Rheinmettall gaan natuurlijk ook niet aan de slag als ze niet denken dat er een markt is.

De rol is niet vergelijkbaar met die van een MBT. Maar als Fire support vehicle, scout, TD etc kunnen ze zeker toekomst hebben, er zijn immers ook zat varianten die met wieltjes en een 120mm rondrijden.

idd, vooral de variant met wieltjes en 120mm. Zie je in het westen meer, zoals de Italiaanse Centauro 2. Maar ook de Fransen hebben altijd al kanonnen op wielen gehad, te denken aan AMX-10RC, ERC 90 Sagaie.

Op wielen is het gewicht van deze voertuigen ook aanzienlijk lager.

dudge

Citaat van: Harald op 07/06/2016 | 14:03 uur
We hebben al meerdere "light" tanks gezien de laatste jaren, maar eigen nooit in productie genomen.
De bekendste is de CV90-120T. Polen is bezig met de PL-01, maar wat daar de stand van is , is mij niet duidelijk.

Hebben deze light tanks, (tank-destroyers), wel een toekomst ?
Een moderne MBT is wel veel zwaarder , ca. 60 ton, met een veel grotere bescherming.
Ja, light tanks zijn lichter, maar als je kwa gewicht de voordelen hiervan wil benutten. Zul je zeker lager moeten gaan dan 45 ton. Zelf denk ik dat 35 ton al de max is hiervoor om het voordeel van transport via vliegtuigen te benutten.

Ik ben benieuwd naar het model van Rheinmetall ! en de specificaties

In het westen misschien niet zo populair, maar in de rest van de wereld hebben ze wel wat voet aan de grond.
Wat hier een light tank wordt genoemd, moet misschien anders omschreven worden. Maar de voertuigen zoals hier mogelijk getoond, zullen zeker een markt hebben. Die lui van Rheinmettall gaan natuurlijk ook niet aan de slag als ze niet denken dat er een markt is.

De rol is niet vergelijkbaar met die van een MBT. Maar als Fire support vehicle, scout, TD etc kunnen ze zeker toekomst hebben, er zijn immers ook zat varianten die met wieltjes en een 120mm rondrijden. 

Harald

We hebben al meerdere "light" tanks gezien de laatste jaren, maar eigen nooit in productie genomen.
De bekendste is de CV90-120T. Polen is bezig met de PL-01, maar wat daar de stand van is , is mij niet duidelijk.

Hebben deze light tanks, (tank-destroyers), wel een toekomst ?
Een moderne MBT is wel veel zwaarder , ca. 60 ton, met een veel grotere bescherming.
Ja, light tanks zijn lichter, maar als je kwa gewicht de voordelen hiervan wil benutten. Zul je zeker lager moeten gaan dan 45 ton. Zelf denk ik dat 35 ton al de max is hiervoor om het voordeel van transport via vliegtuigen te benutten.

Ik ben benieuwd naar het model van Rheinmetall ! en de specificaties
   

Harald

Rheinmetall's New Light Tank

Rheinmetall introduces a New Light Tank in Upcoming Eurosatory



Het lijkt erop de Marder Evolution de basis vormt voor deze "nieuwe" light tank, zie onderstaande link
http://warfaretech.blogspot.nl/2016/06/rheinmetalls-new-light-tank.html

Marder Evolution :


Een eerdere marder uitvoering, deze werd in 2012 getoond, was uitgevoerd moet een Oto-Melara 105 mm kanon en extra bescherming. Hierdoor kwam het totaal gewicht ca. 45 ton.