Klein kaliber vuurwapens

Gestart door Sparkplug, 05/01/2017 | 19:15 uur

Sparkplug

Here's one of the big guns competing to be SOCOM's next lightweight medium machine gun (met kaliber .338 NM (Norma Magnum))

https://www.armytimes.com/news/your-army/2019/01/24/heres-one-of-the-big-guns-competing-to-be-socoms-next-lightweight-medium-machine-gun/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

#111
Citaat van: Thomasen op 14/05/2018 | 21:57 uur
Mooi ding.

Bart Smit ?  :cute-smile:

Maar zeker een mooi wapen om te zien. 21 patronen in het (verlengde) magazijn is ook een goede oplossing.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 20/08/2017 | 12:57 uur
Ik gebruik de wikipedia info omdat ik geen ervaring heb met schieten en weet ook zeker dat het niet de beste wapens zijn die je je kan wensen gelukkig zijn het maar ''side-arms'' en niet alles wat de heren en dames in het veld meekrijgen. Volgens de website van het ministerie van defensie heeft de glock 17 een effectief bereik van 30 meter.

Zou er voor specifieke eenheden een beter alternatief zijn? Ja ik denk wel dat voor een aantal eenheden.
De KLU F-16 piloten vliegen al met een Brügger & Thomet MP9 met 30 patronen naast de glock met 17 patronen. Dit is ingevoerd na de executie van de Jordaanse piloot door IS.
Zo zou ik me kunnen voorstellen dat voertuig bemanningen ook graag een B&T MP9 of HK MP7 zouden willen hebben ipv hun glock's zodat er iets meer vuurkracht is.

Er zijn slechtere type pistolen dan de Glock 17. Naar mijn mening zijn ze vanaf de 3e generatie nog beter geworden. En met Sig Sauer kun je ook niet verkeerd gaan.

Als de ruimte het toelaat (jachtvliegtuigen uitgezonderd), dan kan men i.p.v. pistoolmitrailleurs ook voor karabijnen kiezen. Denk dan aan de M4, C8 etc.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#106
Citaat van: Huzaar1 op 20/08/2017 | 04:00 uur
En als zo'n lichaam ook nog eens gaat bewegen door geglooid terrein kun je het met je pipa echt vergeten. Tof als je een wc hok of een luik van een vtg moet vrijhouden van gespuis maar dan houdt het op.
Ik gebruik de wikipedia info omdat ik geen ervaring heb met schieten en weet ook zeker dat het niet de beste wapens zijn die je je kan wensen gelukkig zijn het maar ''side-arms'' en niet alles wat de heren en dames in het veld meekrijgen. Volgens de website van het ministerie van defensie heeft de glock 17 een effectief bereik van 30 meter.

Zou er voor specifieke eenheden een beter alternatief zijn? Ja ik denk wel dat voor een aantal eenheden.
De KLU F-16 piloten vliegen al met een Brügger & Thomet MP9 met 30 patronen naast de glock met 17 patronen. Dit is ingevoerd na de executie van de Jordaanse piloot door IS.
Zo zou ik me kunnen voorstellen dat voertuig bemanningen ook graag een B&T MP9 of HK MP7 zouden willen hebben ipv hun glock's zodat er iets meer vuurkracht is.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 11/08/2017 | 14:48 uur
Volgens de wikipedia hebben de meeste 9mm pistolen een maximaal effectief bereik van 50 meter , 25 meter is dus wat laag maar zeker niet ondenkbaar. De 50 meter is natuurlijk onder perfecte condities met een schoon wapen op de schietbaan maar in het veld is dat altijd anders.

En als zo'n lichaam ook nog eens gaat bewegen door geglooid terrein kun je het met je pipa echt vergeten. Tof als je een wc hok of een luik van een vtg moet vrijhouden van gespuis maar dan houdt het op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Poleme op 11/08/2017 | 19:27 uur
Ergonomie, ook de Kalashnikov kolf is 5 centimeter tekort en de afstand tussen korrel en vizier op het AK47 is niet optimaal.
De Galil is afgeleid van de AK-47 en heeft wel een langere kolf gekregen.  En de korrel verhuisde van de 'midscheeps' positie, zoals bij het AK-47, naar vlakbij de kolf.

Terugslag is inderdaad bij een AR-15 of M-16 beter te verwerken dan bij een AK-47.
Maar dergelijke verschillen in terugslag merk je ook bij de Galil in 5,56 mm en 7,62 mm variant.
ja ook dat nog...5 cm te kort....en laten we het maar niet hebben over de trekker....een groot drama..haha

Poleme

 ;D  Inderdaad, op de keper beschouwt een brainfart
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 11/08/2017 | 19:27 uur
Ergonomie, ook de Kalashnikov kolf is 5 centimeter tekort en de afstand tussen korrel en vizier op het AK47 is niet optimaal.
De Galil is afgeleid van de AK-47 en heeft wel een langere kolf gekregen.  En de korrel verhuisde van de 'midscheeps' positie, zoals bij het AK-47, naar vlakbij de kolf.

Dat is niet de korrel, maar de keep. De korrel zit bijna aan het einde van de loop.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

#101
Citaat van: Sparkplug op 11/08/2017 | 17:27 uur
Het AR-10/AR-15 platform is als ontwerp veel ergonomischer. De op- en terugslag is veel beter te verwerken. Er wordt niet voor niets gekscherend in de VS gezegd dat het meer een target rifle is. Heb zelf nog steeds plezier van mijn HBAR met M16A2 richtmiddelen.
Ergonomie, ook de Kalashnikov kolf is 5 centimeter tekort en de afstand tussen korrel en vizier op het AK47 is niet optimaal.
De Galil is afgeleid van de AK-47 en heeft wel een langere kolf gekregen.  En de korrel verhuisde van de 'midscheeps' positie, zoals bij het AK-47, naar vlakbij de kolf.

Terugslag is inderdaad bij een AR-15 of M-16 beter te verwerken dan bij een AK-47.
Maar dergelijke verschillen in terugslag merk je ook bij de Galil in 5,56 mm en 7,62 mm variant.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Sandgroper op 11/08/2017 | 17:04 uur
Ik vindt het dan ook logisch dat de Russen nu kkw wapens maken die 5,45 x 39mm munitie gebruiken.
De Chinezen begonnen de ontwikkeling van hun 5,8 x 42mm munitie in 1979 als vervanging van de 7,62 x 39mm.  Dus kunnen we spreken van een trend

In Rusland zagen ze indertijd ook wat een kleiner kaliber kon en hun AKM was vroeg of laat ook aan vervanging toe. Het resultaat in 1974 de AK74 in 5,45x39mm.

Citaat van: Oorlogsvis op 11/08/2017 | 17:16 uur
ik heb veel met AK-47 geschoten...het type Bulgaria Arsenal...dat staat bekend als een van de betere in zijn soort..maar ik kan je vertellen dat dat ding zelfs op 50m nog spreiding heeft van een bierviltje...misschien ben ik een slechte schutter dat kan..maar met mijn AR-15 of M-14 haal ik zonder probleem een score van gemiddeld een 9 per schot terwijl je bij de AK ook zomaar een 6 kan ertussen kan hebben. Op honderd meter raak je de 'kaart' maar het is natuurlijk niet zo precies als de AR-15.

Het AR-10/AR-15 platform is als ontwerp veel ergonomischer. De op- en terugslag is veel beter te verwerken. Er wordt niet voor niets gekscherend in de VS gezegd dat het meer een target rifle is. Heb zelf nog steeds plezier van mijn HBAR met M16A2 richtmiddelen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Oorlogsvis

Citaat van: Sandgroper op 11/08/2017 | 17:04 uur
Vroeger geoefend op de schietbaan met de betrouwbare 7,62mm M1 Garand karabijn. 
Deze was tot op ongeveer 250 meter zeer nauwkeurig, echter als er door goede schutters werd geschoten.
Ik had enige oefening nodig om de oefenpoppen, die op 100 meter afstand stonden te raken.
We oefenden ook wel eens met het Browning HP 9mm pistool op 25 meter lange banen.
Die 25 meter is dus bewust gekozen, want de effectieve afstand.  Datzelfde gold / geld voor wapens zoals de FAL en C7, waarmee geoefend wordt op 100 meter en 300 meter banen.

Net na de Golfoorlog van '91 heeft er eens reeks artikelen in een Amerikaans wapen vakblad gestaan, waarin ervaringen met diverse Westere en door Irak gebruikte wapens stonden beschreven.  Natuurlijk kwam er ook een vergelijking tussen M-16 en AK47.
Hieruit bleek dat de AK47 maar tot op 100 meter nauwkeurig was en er werd munitie gebruikt die tot op 300 meter effectief was.
De M-16 was over een grotere afstand nauwkeurig.  Maar volgens Golfoorlog en Vietnam veteranen was die nauwkeurigheid tot op 100 meter voldoende voor de meeste soldaten.  Verder dan deze afstand werd er door hen weinig meer geraakt.  Tenzij men over gaat tot een spervuur door een groep infanteristen.
Kost veel munitie, maar een infanterist die beschikt over 5,56mm munitie, kan veel meer (2,5 keer) meenemen op de man, dan eentje die 7,62mm munitie verschiet.

Ik vindt het dan ook logisch dat de Russen nu kkw wapens maken die 5,45 x 39mm munitie gebruiken.
De Chinezen begonnen de ontwikkeling van hun 5,8 x 42mm munitie in 1979 als vervanging van de 7,62 x 39mm.  Dus kunnen we spreken van een trend
ik heb veel met AK-47 geschoten...het type Bulgaria Arsenal...dat staat bekend als een van de betere in zijn soort..maar ik kan je vertellen dat dat ding zelfs op 50m nog spreiding heeft van een bierviltje...misschien ben ik een slechte schutter dat kan..maar met mijn AR-15 of M-14 haal ik zonder probleem een score van gemiddeld een 9 per schot terwijl je bij de AK ook zomaar een 6 kan ertussen kan hebben. Op honderd meter raak je de 'kaart' maar het is natuurlijk niet zo precies als de AR-15.