Tarten de Turken de NAVO?

Gestart door Zander, 23/02/2017 | 09:39 uur

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 15/08/2019 | 00:33 uur
Eens, vind ik beter gelukt dan de mockup dat ze tijdens IDEF hebben geïntroduceerd




Daar zijn ze inmiddels wel expert in geworden, mock ups.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Jooop

Citaat van: Huzaar1 op 15/08/2019 | 00:17 uur
Mooie CGI

Eens, vind ik beter gelukt dan de mockup dat ze tijdens IDEF hebben geïntroduceerd




Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Jooop

Citaat van: Parera op 14/08/2019 | 23:45 uur
Ik verwacht ook niet dat ze ooit verder komen dan de heli carrier met dit schip maar never say never. De Juan Carlos basis is een prima heli carrier en de Turken hebben de T-129 attack helikopter  en mogelijk sluiten ze aan bij de Italianen met de AW-249 (AW-129 opvolger).

Ik denk dat de Turken een eigen heavy helicopter werken




https://www.tai.com.tr/en/product/Heavy%20Duty%20Attack%20Helicopter

Parera

Citaat van: Thomasen op 14/08/2019 | 19:32 uur
Ik verwacht dat de Turken gewoon een capabele Heli-carrier hebben. Missen van de STOVL jets is jammer. Misschien gaan ze ooit het dek ombouwen naar een STOBAR, maar verwacht dat dat niet gaat gebeuren. Het is mogelijk dat China met een dergelijk toestel op de proppen komt, maar ik verwacht eigenlijk dat ze dat nooit gaan doen. Andere historische achtergrond, en denk dat ze ook wel zien dat een STOVL niet echt de moeite is.

Ik verwacht ook niet dat ze ooit verder komen dan de heli carrier met dit schip maar never say never. De Juan Carlos basis is een prima heli carrier en de Turken hebben de T-129 attack helikopter  en mogelijk sluiten ze aan bij de Italianen met de AW-249 (AW-129 opvolger).

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 14/08/2019 | 19:32 uur
Ik verwacht dat de Turken gewoon een capabele Heli-carrier hebben. Missen van de STOVL jets is jammer. Misschien gaan ze ooit het dek ombouwen naar een STOBAR, maar verwacht dat dat niet gaat gebeuren.

Voor wat betreft STOBAR zou het wel uniek zijn om een LHD te voorzien van een hoekdek  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Jooop op 14/08/2019 | 11:17 uur
Een LHD is in principe al geen "aircraft carrier", maar word wel door meerdere landen als "light" aircraft carrier misbruikt gebruikt.

Je kunt veel over de Turken zeggen maar ze hebben wel ambities want de LHD beschouwen ze als midden oplossing voor plannen dat naar een volwaardig aircraft carrier zou moeten leiden:

Lijkt onmogelijk, maar ze zijn een sheeps werf (Icdas shipyard) aan het bouwen met een groot dry dock voor een eventueel bouw van een vliegdekschip.


Wellicht voelen de Turken zich zelf verzekerd genoeg om zich als hork te gedragen
m
Nee het is geen echte carrier maar o.a. Erdogan heeft het schip wel zo omschreven in de media maar inderdaad het klopt niet. Maar voor iemand die er geen kennis van heeft is een schip met daarop een of meer (fixed wing) vliegtuigen al een aircraft carrier dus in de media is dat altijd een carrier.

En over ambitie zeg ik niks maar dat hebben India en Pakistan ook en als je kijkt naar hoe die projecten daar verlopen dan kan je nog die ambitie hebben maar het gaat nooit iets worden.
Ook ieder land kan een mooi groot droogdok bouwen maar daarmee heb je nog niet de know-how voor een carrier in handen.

Even als voorbeeld de INS Vikrant (India):
- 1989 : Aankondiging van de bouw van 2 eigen ontwikkelde carriers ''Air Defence Ships'' a 28,000 ton. 1997 indienst was het plan maar in 1991 werd het plan stopgezet i.v.m. bezuinigingen.
- 1999 : Plan werd afgestoft opnieuw opgestart en begon men aan het ontwerp.
- 2001 : Het ontwerp was ontwikkeld tot een 32,000 ton STOBAR carrier met skyjump.
- 2003 : De regering gaf goedkeuring voor de bouw van 1 carrier met nog 2 optioneel. Het ontwerp was ondertussen een 37,500 ton schip met de MIG-29 als toestel.
- 2006 : Het ontwerp kreeg zijn definitieve vorm : 40,000 ton en 260 m lang. 26 MIG-29's + 10 helikopters (ka-31)
- 2009 : Start van de bouw van het schip  met de kiellegging op 28 Februari 2009. Het schip moest in 2013 in dienst komen.
- 2010 : De hull zou te water gelaten moeten worden maar die was vertraagd tot uiteindelijk 2013 door verschillende problemen. Het maximale gewicht mocht 20,000 ton zijn anders paste het niet in het dok /bassin.
- 2013 : Op 12 Augustus 2013 werd de hull te water gelaten met plannen om het schip tegen eind 2018 in dienst te nemen.
- 2019 : Het schip is nog steeds niet klaar en moet volgens de laatste info die ik kan vinden in 2021 in dienst komen.

Er zijn ook bijna geen foto's van de bouw vrijgegeven maar satellietbeelden van April 2018 zijn de meest recente die ik kan vinden en toen was het vliegdek bijna klaar.

Een artikel van Juli 2019 schrijft dat het schip in Februari / Maart 2020 moet beginnen met basin / harbour trails waarna gestart word met de seatrails. Uiteindelijk moet het schip dan begin 2021 in dienst genomen worden door de marine. Overiges zeer korte seatrails voor een carrier.

Maar dit geeft aan dat als de Turken een carrier willen bouwen van formaat dat ze dat ook niet zomaar doen, het lukt zelfs de Russen niet om het budget bij elkaar te krijgen.
Als Turkije dan een compleet eigen ontwerp wil dan mogen ze rekening houden met ruim 20 jaar vanaf het begin van het ontwerp tot in dienst stelling en tegen die tijd is het ontwerp eigenlijk al weer niet meer relevant.

Umbert

Citaat van: Reinier op 14/08/2019 | 10:33 uur
Het grootste gedeelte van die kredieten is naar de kredietverleners van de Grieken gegaan, lees; Franse en Duitse banken. Griekenland heeft zelf verhoudingsgewijs niet zoveel gekregen.

Ik wil de EU veel toedichten, maar niet dat ze zo ver vooruitziend waren 10 jaar geleden.

Begrijp ik ook wel maar dat is toch geld geweest dat de Grieken niet zelf direct hebben moeten betalen, Europa heeft er dus voor gezorgd dat de Grieken (wijzelf) niet door het monetaire afvoerputje gingen, het is misschien niet zo bedoeld maar helpt in elk geval nu wel een beetje.

Umbert

Citaat van: Jooop op 14/08/2019 | 11:17 uur
Een LHD is in principe al geen "aircraft carrier", maar word wel door meerdere landen als "light" aircraft carrier misbruikt gebruikt.

Je kunt veel over de Turken zeggen maar ze hebben wel ambities want de LHD beschouwen ze als midden oplossing voor plannen dat naar een volwaardig aircraft carrier zou moeten leiden:



Lijkt onmogelijk, maar ze zijn een sheeps werf (Icdas shipyard) aan het bouwen met een groot dry dock voor een eventueel bouw van een vliegdekschip.


Wellicht voelen de Turken zich zelf verzekerd genoeg om zich als hork te gedragen

Gelukkig zijn ze bij de Russen en Chinezen aan het goede adres, want hun kennis is ook bij elkaar gestolen, en ze zullen vast nog wel op punten komen die voor alle nieuw zijn, veel plezier.
En Erdo heeft geld zat, hij heeft in eigen land om vooral de arme bevolking te paaien veel geld gestoken in sociale uitgaven , en nadeel met geld is je kunt het maar 1 keer uitgeven, dus ergens komt een tekort, en je eigen volk tegen je opzetten is slecht voor de leider, dat moet hij toch geleerd hebben uit de geschiedenis, zo niet komt ook hij er achter. Want brood en spelen werkt altijd.

Jooop

Een LHD is in principe al geen "aircraft carrier", maar word wel door meerdere landen als "light" aircraft carrier misbruikt gebruikt.

Je kunt veel over de Turken zeggen maar ze hebben wel ambities want de LHD beschouwen ze als midden oplossing voor plannen dat naar een volwaardig aircraft carrier zou moeten leiden:



Lijkt onmogelijk, maar ze zijn een sheeps werf (Icdas shipyard) aan het bouwen met een groot dry dock voor een eventueel bouw van een vliegdekschip.


Wellicht voelen de Turken zich zelf verzekerd genoeg om zich als hork te gedragen

Parera

Citaat van: Ace1 op 13/08/2019 | 19:51 uur
Nu de Turken de F35B niet meer kunnen krijgen voor hun light aircraft carrier, zou mij het niet verbazen als zij de tekeningen Yakovlev Yak-141 kopen bij de russen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-141

Of de Turken gaan bij de chinezen shoppen?

https://thaimilitaryandasianregion.blogspot.com/2019/06/pla-navy-needs-own-stovl-stealth.html

Die light aircraft carrier gaat voorlopig niks anders worden dan een LHD met skyjump. De Yak-141 staat als sinds begin jaren '90 in de koelkast en zolang de Russen geen eigen vraag hebben naar zo'n toestel gaan ze er geen ontwikkelen voor de export markt.

De kans is dan groter dat ze inderdaad gaan shoppen bij de Chinezen op het moment dat die een STOVL toestel zouden introduceren. De kans is heel groot dat de Chinezen voor het te ontwikkelen LHD (Type 075A) ook een toestel gaan ontwikkelen maar dat kan zomaar nog 10 a 15 jaar duren voor dat ze die in gebruik nemen dus ook dan is er pas behoefte aan een VSTOL toestel.

Als je dan kijkt naar de Anadolu klasse (Turkse naam voor de LHD) zou deze eind 2023 in dienst moeten komen als ze op hetzelfde tempo bouwen als de Spanjaarden met hun Juan Carlos (65 maanden van kiel tot in dienst). Mochten de chinezen dan een toestel hebben rond 2030 dan moet daar ook nog export goedkeuring voor komen dus zit je echt tegen 2035 - 2040 voordat de Turken beschikken over een light carrier zoals ze die willen hebben.

Voorlopig word het gewoon een helikoptercarrier en er was spraken van de bouw van een 2e LHD maar ik betwijfel of die er zonder F-35 gaat komen want die is nutteloos voor de Turken omdat die het zien als vliegkampschepen.

Reinier

Citaat van: Umbert op 13/08/2019 | 08:37 uur
En misschien is dit allemaal al voorzien en heeft daardoor Griekenland zijn bijna eindeloze kredieten gekregen tijdens hun crisis want echt bezuinigen op defensie is daar niet geweest.
Het grootste gedeelte van die kredieten is naar de kredietverleners van de Grieken gegaan, lees; Franse en Duitse banken. Griekenland heeft zelf verhoudingsgewijs niet zoveel gekregen.

Ik wil de EU veel toedichten, maar niet dat ze zo ver vooruitziend waren 10 jaar geleden.

Zander

Citaat van: Ace1 op 13/08/2019 | 19:51 uur
Nu de Turken de F35B niet meer kunnen krijgen voor hun light aircraft carrier, zou mij het niet verbazen als zij de tekeningen Yakovlev Yak-141 kopen bij de russen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-141

Of de Turken gaan bij de chinezen shoppen?

https://thaimilitaryandasianregion.blogspot.com/2019/06/pla-navy-needs-own-stovl-stealth.html
Ik zie dat laatste eerder gebeuren. Die Rus is niet voor niets niet operationeel.
Daarnaast moeten ze er een complete productielijn oor gaan openen.
Te duur en te ingewikkeld.
Dan beter meeliften op de Chinezen.
People are sheep

Zander

Citaat van: Kevon op 13/08/2019 | 20:53 uur
Dat zou toch wel heel erg ver vooruit kijken zijn als ze dat destijds al wisten. Maar oke, zou zo kunnen
De Turken gedragen zich al tijden als horken dus enig voortschrijdend inzicht kan men zowieso hebben gehad.
People are sheep

Kevon

Citaat van: Umbert op 13/08/2019 | 08:37 uur
En misschien is dit allemaal al voorzien en heeft daardoor Griekenland zijn bijna eindeloze kredieten gekregen tijdens hun crisis want echt bezuinigen op defensie is daar niet geweest.

Dat zou toch wel heel erg ver vooruit kijken zijn als ze dat destijds al wisten. Maar oke, zou zo kunnen
Wie in angst leeft, zal in angst sterven