Tarten de Turken de NAVO?

Gestart door Zander, 23/02/2017 | 09:39 uur

Jooop

Citaat van: Sparkplug op 12/08/2019 | 10:16 uur
Turkije zou net zo goed hun F-16C/D Block 50 en misschien Block 40 naar F-16V kunnen upgraden, mits zij toestemming van de VS krijgen.

http://www.f-16.net/f-16_users_article21.html

Turkse F16's hebben een aantal jaren geleden een CCIP upgrade ondergaan waarbij de block 40 /50 is ge-upgrade naar block 50+

Ze hebben geen problemen met de F16's maar hadden graag hun F4's willen vervangen door F35. In een vervolg plan wil men de F16 vervangen door de inheemse "TFx"

Sparkplug

Citaat van: Jooop op 12/08/2019 | 09:45 uur
Het zou mij verbazen als Turkije voor Russische fighters kiezen terwijl zij zelf 2 ontwikkelingen hebben lopen, namelijk de "Hurjet"  trainer / light fighter (vergelijkbaar met de Koreanse T-50) en TFx (een naar eigen zeggen 5th gen. fighter).

Ik zou eerder verwachten dat als de Turken een "stopgap" fighter zoeken ze eerder kijken naar EF2000 (volgens mij hebben de Britten en Italianen nog een aantal in aanbieding)

Turkije zou net zo goed hun F-16C/D Block 50 en misschien Block 40 naar F-16V kunnen upgraden, mits zij toestemming van de VS krijgen.

http://www.f-16.net/f-16_users_article21.html

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Jooop

Het zou mij verbazen als Turkije voor Russische fighters kiezen terwijl zij zelf 2 ontwikkelingen hebben lopen, namelijk de "Hurjet"  trainer / light fighter (vergelijkbaar met de Koreanse T-50) en TFx (een naar eigen zeggen 5th gen. fighter).

Ik zou eerder verwachten dat als de Turken een "stopgap" fighter zoeken ze eerder kijken naar EF2000 (volgens mij hebben de Britten en Italianen nog een aantal in aanbieding)

Parera

Citaat van: Umbert op 11/08/2019 | 20:42 uur
Snap die Turken eigenlijk wel, want door de zet van hun leider, hebben ze waarschijnlijk vrij weinig meer aan hun F16, en zullen ze het hoofdzakelijk moeten doen met spares die ze al hebben en wat ze kunnen verkrijgen door reverse enginering van bestaande, maar dacht dat ook het probleem bij de Russen is spares. Dus wordt de komende 10-20 jaar zooitje

Ik heb eens iets gelezen van (uit mijn hoofd) Indonesië dat die problemen hadden met de leveringen van spare's van de SU-30's die ze gekocht hadden van de Russen. De extreem lange levertijden resulteerde ook daar in het stil zetten /kannibaliseren van de toestellen. Ik zeg Indonesië maar het kan ook een ander land zijn, het was wel daar in die regio.

Umbert

Citaat van: Parera op 11/08/2019 | 14:12 uur
Turkey mulling Russia's proposal for Su-35 jets - Yeni Şafak

The Turkish defence procurement authority has asked the Turkish military to formally weigh in on the possible purchase of Russian Su-35 jets and will start official negotiations with Rosoboronexport if the military approves the proposal, pro-government daily Yeni Şafak reported on Saturday.

https://ahvalnews.com/russia-turkey/turkey-mulling-russias-proposal-su-35-jets-yeni-safak

Ze moeten nu opzoek naar een alternatief, ook moet de TF-X sneller klaar zijn. De huidige jets moeten langer in dienst blijven volgens het artikel maar als het echt moet zijn de Turken bereid om vliegtuigen te kopen bij de Russen, Chinezen en zelfs Pakistan.

Bij Pakistan hebben ze weinig keuze die produceren namelijk maar 1 vliegtuig ; JF-17 Thunder. Ontwikkeld door de Chinezen, gebouwd in Pakistan. Dit toestel is zo goed dat de Chinezen er niet eens in vliegen :silent:

Snap die Turken eigenlijk wel, want door de zet van hun leider, hebben ze waarschijnlijk vrij weinig meer aan hun F16, en zullen ze het hoofdzakelijk moeten doen met spares die ze al hebben en wat ze kunnen verkrijgen door reverse enginering van bestaande, maar dacht dat ook het probleem bij de Russen is spares. Dus wordt de komende 10-20 jaar zooitje

Mourning

Mooi. Opzouten met die gasten.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

#584
Turkey mulling Russia's proposal for Su-35 jets - Yeni Şafak

The Turkish defence procurement authority has asked the Turkish military to formally weigh in on the possible purchase of Russian Su-35 jets and will start official negotiations with Rosoboronexport if the military approves the proposal, pro-government daily Yeni Şafak reported on Saturday.

https://ahvalnews.com/russia-turkey/turkey-mulling-russias-proposal-su-35-jets-yeni-safak

Ze moeten nu opzoek naar een alternatief, ook moet de TF-X sneller klaar zijn. De huidige jets moeten langer in dienst blijven volgens het artikel maar als het echt moet zijn de Turken bereid om vliegtuigen te kopen bij de Russen, Chinezen en zelfs Pakistan.

Bij Pakistan hebben ze weinig keuze die produceren namelijk maar 1 vliegtuig ; JF-17 Thunder. Ontwikkeld door de Chinezen, gebouwd in Pakistan. Dit toestel is zo goed dat de Chinezen er niet eens in vliegen :silent:

Parera

Citaat van: Nikehercules op 31/07/2019 | 15:25 uur
Je kunt niet van de ene op de andere dag met de F-35 gaan vliegen. De invoer heeft enorme gevolgen voor ee organisatie, zowel organisatorisch als infrastructureel. Voorang voor een nieuwe klant kan, maar dat zal enorm beperkt worden door aanpassingsvermogen van de betreffende organisatie.

Nee natuurlijk kan je niet op eens met de F-35 gaan vliegen maar je kan er wel voor zorgen dat een partner sneller beschikking heeft over toestellen juist om personeel te gaan opleiden in aanloop naar de grotere aantallen die ze willen aankopen.

Polen wil er 32 kopen op dit moment, de Grieken hebben een prijs aanvraag gedaan van 25 tot 30 jets om te beginnen. Maar ook Spanje, Roemenië & Singapore behoren tot de geïnteresseerde in de F-35.

Als de Amerikanen willen kunnen ze uit de 26 Turkse toestellen op bestelling elke geïnteresseerde een 6 tal F-35's leveren voor training en opleiding.

Nikehercules

Citaat van: Parera op 31/07/2019 | 11:29 uur
Volgens de berichten zouden de Israëliërs interesse hebben om de huidige 4 direct over te nemen maar omdat er ook meer vraag komt van andere landen zoals Polen maar ook de Grieken verwacht ik dat die andere 26 toestellen gewoon verdeeld gaan worden onder een aantal belangrijke nieuwe F-35 partners om die zo snel mogelijk de toestellen te geven.

Je kunt niet van de ene op de andere dag met de F-35 gaan vliegen. De invoer heeft enorme gevolgen voor ee organisatie, zowel organisatorisch als infrastructureel. Voorang voor een nieuwe klant kan, maar dat zal enorm beperkt worden door aanpassingsvermogen van de betreffende organisatie.

Umbert

Toch vindt ik het aardig stil op social media vlak, had meer reuring verwacht, waarschijnlijk komt dat als idd de toestellen van eigenaar wissellen want dan is er een virtueel "point of no return" bereikt. Ook het verliezen van de partner status gaat ze pijn doen, enkele bedrijven zullen in de problemen komen andere iets minder , maar denk als er echt sancties gaan komen dat Fokker zijn plant in Izmir kan sluiten Dat het de Turkse economie geld gaat kosten staat vast want denk dat ook de Russen Fokker in Turkije niet gaan gebruiken voor produktie van de SU-xx toesteleln, vanwege dezelfde redenen als de VS de F35 heeft geschrapt.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 31/07/2019 | 11:46 uur
Het is aan de VS wat er gaat gebeuren. Doorverkoop van de eerste vier is een mogelijkheid, maar ook opslag voor langere tijd. Dat gebeurde met nieuwe F-16's voor Pakistan. Het moet wel duidelijk worden wat er nog mogelijk is voor Turkije en wat niet voor de korte en lange termijn.
Dat kan inderdaad met die 4 maar ik verwacht eigenlijk dat ze gewoon de verkoop in gaan, Trump is zakenman en opslag kost ook geld.

Citaat van: Sparkplug op 31/07/2019 | 11:46 uur
Vraag mij af hoe Griekenland dit wil gaan betalen. Zij hebben nu de F-16 upgrade wat ook het nodige kost.
De Grieken hebben ook met Frankrijk een deal kunnen sluiten, daarbij kopen ze 2 fregatten met AAW & TLAM capaciteit op afbetaling. Zoiets is ook wel te regelen met de VS voor de Grieken, het is een van de weinige NAVO landen die gewoon die 2% uitgeeft en dat is voor Trump heel belangrijk dus als het moet vinden ze wel een manier. En als de Turken straks vijandig worden ten opzichten van de NAVO dan is een sterke Griekse luchtmacht van belang voor de NAVO.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 31/07/2019 | 11:29 uur
Ik verwacht niet dat er wijzigingen aangebracht worden in de productie locaties maar de Turken hebben wel voor 3 komende lots bestellingen geplaatst dus die toestellen worden gewoon gebouwd.
Tot nu toe hebben ze er 4 geleverd gekregen en nog 26 in de bestelling staan en al die 30 toestellen worden gewoon door verkocht aan een ander land.

Het is aan de VS wat er gaat gebeuren. Doorverkoop van de eerste vier is een mogelijkheid, maar ook opslag voor langere tijd. Dat gebeurde met nieuwe F-16's voor Pakistan. Het moet wel duidelijk worden wat er nog mogelijk is voor Turkije en wat niet voor de korte en lange termijn.

Citaat van: Parera op 31/07/2019 | 11:29 uur
Volgens de berichten zouden de Israëliërs interesse hebben om de huidige 4 direct over te nemen maar omdat er ook meer vraag komt van andere landen zoals Polen maar ook de Grieken verwacht ik dat die andere 26 toestellen gewoon verdeeld gaan worden onder een aantal belangrijke nieuwe F-35 partners om die zo snel mogelijk de toestellen te geven.

Vraag mij af hoe Griekenland dit wil gaan betalen. Zij hebben nu de F-16 upgrade wat ook het nodige kost.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 31/07/2019 | 11:23 uur
De productie voor Turkije zou net als de eerste vier in Fort Worth plaats vinden. De productie voor Nederland is in Cameri vanaf F-009. Productie voor doorverkoop van de 'Turkse' toestellen blijft denk ik in Fort Worth.

Ik verwacht niet dat er wijzigingen aangebracht worden in de productie locaties maar de Turken hebben wel voor 3 komende lots bestellingen geplaatst dus die toestellen worden gewoon gebouwd.
Tot nu toe hebben ze er 4 geleverd gekregen en nog 26 in de bestelling staan en al die 30 toestellen worden gewoon door verkocht aan een ander land.

Volgens de berichten zouden de Israëliërs interesse hebben om de huidige 4 direct over te nemen maar omdat er ook meer vraag komt van andere landen zoals Polen maar ook de Grieken verwacht ik dat die andere 26 toestellen gewoon verdeeld gaan worden onder een aantal belangrijke nieuwe F-35 partners om die zo snel mogelijk de toestellen te geven.

De Polen zijn interessant voor de VS omdat Trump de Polen wilt ondersteunen, in ruil daarvoor krijgt hij ''Fort Trump'' in Polen. Door de F-35's daar te plaatsen is dat gelijk een mooi middel om de Russen dwars te zitten.

De Grieken is natuurlijk een grote middelvinger naar de Turken, om de voor Turkije bedoelde F-35's door te verkopen aan hun vijand.

Sparkplug

Citaat van: JdL op 31/07/2019 | 11:07 uur
Is er nog een kans dat NL deze orders overneemt in het kader van de 8/9 extra kisten die men graag wil? Of zullen deze kisten al voltooid en verkocht zijn eer we hier de financiering e.d. rond hebben?

Citaat van: Parera op 31/07/2019 | 11:14 uur
Wat ik begreep is dat die Turkse kisten al weer doorverkocht zijn en als ik het goed heb zouden de Israëliërs ze graag overkopen. Ook zitten er in Lot 12, 13 en 14 nog Turkse orders van 5 a 10 toestellen per lot.

De productie voor Turkije zou net als de eerste vier in Fort Worth plaats vinden. De productie voor Nederland is in Cameri vanaf F-009. Productie voor doorverkoop van de 'Turkse' toestellen blijft denk ik in Fort Worth.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#576
Citaat van: JdL op 31/07/2019 | 11:07 uur
Is er nog een kans dat NL deze orders overneemt in het kader van de 8/9 extra kisten die men graag wil? Of zullen deze kisten al voltooid en verkocht zijn eer we hier de financiering e.d. rond hebben?

Wat ik begreep is dat die Turkse kisten al weer doorverkocht zijn en als ik het goed heb zouden de Israëliërs ze graag overkopen. Ook zitten er in Lot 12, 13 en 14 nog Turkse orders van 5 a 10 toestellen per lot.

De Amerikanen zouden ook de Polen voorrang kunnen geven op de levering van hun eerste F-35's als beloning voor het behalen van die 2% norm en het steunen van de Amerikanen. Dat is dan ook puur een symbolische voorrang maar het kan goed zijn dat ze straks de eerste 6 van de 32 F-35A's die ze willen kopen snel geleverd krijgen. Dat is niet alleen een beloning voor de Polen maar ook een dikke vinger naar Moskou.