Tarten de Turken de NAVO?

Gestart door Zander, 23/02/2017 | 09:39 uur

Thijs84

Niet gezegd dat dit aan de Turken ligt, maar toch. Het illustreert niet hoe twee 'bondgenoten' met elkaar horen om te gaan:


http://www.telegraaf.nl/video/1554897/dit-moet-je-zien-turken-en-grieken-ruzien-op-zee

Jooop

#154
Met Nato systeem word hoogstwaarschijnlijk de early warning systeem bedoeld (een grote Amerikaanse radar in het oosten van Turkije dat ballistic missiles kan traceren).

Ik heb dan ook het gevoel dat het Nato systeem al helemaal geen meerwaarde heeft voor de S-400 die SRBM's van met een range tot 600km kunnen uitschakelen.

Het Nato systeem zou weer nut hebben voor de Turken wanneer ze bijvoorbeeld de Aster-30 blk1 NT gaan gebruiken waarmee ze ballistic missiles met 1500km range kunnen tegenhouden.


Mogelijk gaan de Turken ook voor de Aster block 2 (in ontwikkeling) dat doelen tot 70km hoogte kan raken (ballistic missiles met 2500km range)

Parera

Citaat van: A.J. op 09/01/2018 | 12:03 uur
IFF technisch valt er helemaal niks te "koppelen"... IFF is een losstaand systeem.

Link 16 of andere systemen dan waarmee ze de blokade vanuit de NAVO op de S-400 kunnen omzeilen?

Jooop

Het staat mij nog bij dat ik tijdens IDEF vorig jaar in Mei met vertegenwoordigers van het Turkse Aselsan heb gepraat. Ze waren toen al een Ka-band seeker aan het ontwikkelen voor een SAM systeem in samenwerking met Eurosam.

Wel toevallig dat ze nu de samenwerking hebben geformaliseerd en dat de nieuwe Aster 30 blk1NT een Ka-band seeker gaat krijgen. Ik heb zo het gevoel dat de Turken al langer met de Fransen aan tafel zitten dan wat de contract doet vermoeden.

A.J.

Citaat van: Parera op 09/01/2018 | 11:45 uur
Het Europese systeem mogen ze koppelen aan de NAVO IFF en dat is dan misschien weer mogelijk om te koppelen met hun eigen IFF op de S-400?

IFF technisch valt er helemaal niks te "koppelen"... IFF is een losstaand systeem.

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 09/01/2018 | 11:43 uur
De Turken lijken hiermee op meerdere paarden in te zetten, Russisch en Europees...

Bij de Fransen zitten ze best snor... die zijn happy met verkopen aan (bijna) iedereen.
Het Europese systeem mogen ze koppelen aan de NAVO IFF en dat is dan misschien weer mogelijk om te koppelen met hun eigen IFF op de S-400?

ARM-WAP

De Turken lijken hiermee op meerdere paarden in te zetten, Russisch en Europees...

Bij de Fransen zitten ze best snor... die zijn happy met verkopen aan (bijna) iedereen.

ARM-WAP

TURKEY CONTRACTS EUROSAM, ASELSAN AND ROKETSAN TO DEFINE ITS FUTURE INDIGENEOUS AIR AND MISSILE DEFENSE SYSTEM
- jan 05, 2018
(via MerEtMarine, Google en Jane's hier terecht gekomen)

LORAMIDS Study contract

Turkey has awarded Eurosam, Aselsan and Roketsan a contract for the definition study of the future Turkish Long Range Air and Missile Defence System. The contract award was made during the meeting of President Recep Tayyip Erdogan and President Emmanuel Macron today in Paris.

Scheduled to last 18 months, this definition study aims at preparing the development and production contract for the future system meeting the operational requirements of the Turkish Air Force. The contract was awarded by the SSM (the Undersecretariat for Defence Industries), which is responsible for acquisitions under the President of Republic of Turkey, jointly to Turkish companies Aselsan and Roketsan, and to the Franco-Italian consortium Eurosam; backed by its two shareholders MBDA and Thales.

The contract follows on from the Heads of Agreement signed by the Industry on 14 July 2017 and the Letter Of Intent signed by the French, Italian and Turkish Defence Ministers on 8 November 2017.
This study paves the way for the launch of a three-country joint Long Range Air and Missile Defence Program. The future system will be ready by the middle of the next decade with a state-of-the-art military capability designed to counter the most challenging threats (stealth aircraft, UAVs, cruise missiles, and ballistic missiles). The system is expected to meet three countries' basic operational needs and it will guarantee Turkey has full employment autonomy and will allow a sovereign choice of integration level within NATO. The joint development activity is expected to support Turkey's indigeneous air and missile development programme in addition to opening up prospects for exports and longer-term co-operation of Turkey, Italy and France.

At the signing ceremony of this definition study contract, Abdoulaye Samba, Eurosam Managing Director, stated: « Eurosam has been fully dedicated to air and missile defence since its inception in 1989 and has acquired world-class expertise as well as a unique experience of co-operation in this strategic and eminently sovereign domain. Today, we are proud to provide this know-how to the co-operation between France and Italy with their Turkish ally within NATO. I am confident that this co-operation will also last several decades and will contribute to bringing our countries closer on a strategic level, as it has been the case for the last thirty years with France and Italy.

Bron: http://www.eurosam.com/newsroom/#/1188

Lex

Charmeoffensief Turkije richting Europa

ANKARA - De Turkse minister van Buitenlandse zaken Mevlüt Cavusoglu wil nog deze maand een bezoek aan zijn Duitse collega brengen. En hij verwacht een ,,veel beter jaar 2018." Buitenlandse betrekkingen van de Turkse regering, onder leiding van de steeds meer autoritair optredende president Erdogan, hebben het afgelopen jaar forse schade opgelopen, onder meer de relaties met Duitsland en Nederland.

Ankara stuurt momenteel verzoenende boodschappen naar West-Europa. Cavusoglu zei tegen het Duitse persbureau DPA dat hij denkt dat Berlijn en Ankara bereid zijn de relatie te normaliseren. Cavusoglu noemde zijn Duitse collega Sigmar Gabriel ,,een persoonlijke vriend waarmee je het niet overal over eens hoeft te zijn." Gabriel heeft Cavusoglu uitgenodigd te komen praten in zijn thuis, de Nedersaksische plaats Goslar.

Cavusoglu waarschuwde wel dat zijn land zich niet laat bedreigen. Een van de knelpunten in de relatie is de gevangenhouding van de Duitse journalist Deniz Yücel. Hij zit al meer dan tien maanden vast in Turkije. Cavusoglu zei dat hij ook niet blij was dat er nog steeds geen aanklacht is geformuleerd, maar daar gaat de rechterlijke macht over.

Erdogan liet zich afgelopen week opvallend positief uit over de relatie met Nederland. ,,We hebben geen probleem met Duitsland, Nederland of België", zei hij volgens de krant Hürriyet tegen journalisten. ,,Integendeel: de mensen die in de regeringen van die landen zitten, zijn mijn oude vrienden."

Telegraaf, 01-01-2018

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 31/12/2017 | 12:11 uur
Ik denk het niet, de Turkse minister van defensie heeft verscheidene uitspraken gemaakt dat het een stand alone system gaat worden (dus geen aansluiting op het NATO systeem). Het Turkse Aselsan heeft een IFF systeem en dat willen de Turken waarschijnlijk gebruiken. Het is al lang bekent dat ze "onafhankelijk" willen kunnen opereren.

Stand alone heeft totaal nul te maken met aansluiten op de NAVO. Echt nul.

Onze patriots zijn ook stand alone.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Jooop

Ik denk het niet, de Turkse minister van defensie heeft verscheidene uitspraken gemaakt dat het een stand alone system gaat worden (dus geen aansluiting op het NATO systeem). Het Turkse Aselsan heeft een IFF systeem en dat willen de Turken waarschijnlijk gebruiken. Het is al lang bekent dat ze "onafhankelijk" willen kunnen opereren.

Parera

Citaat van: vlincent op 31/12/2017 | 11:46 uur
Wordt de IFF aangesloten op de S400? Ik heb in gedachten dat de IFF systeem een NATO standaard is die voor ieder NATO lid in principe het zelfde is.

Dit was ook wat ik net bedoelde :D

vlincent

Wordt de IFF aangesloten op de S400? Ik heb in gedachten dat de IFF systeem een NATO standaard is die voor ieder NATO lid in principe het zelfde is.

Parera

Citaat van: Jooop op 31/12/2017 | 11:23 uur
Vrij logisch zou ik zeggen, de Turken willen de controle over het systeem. Dat krijgen ze niet van America, van de Russen mogen ze hun eigen IFF systeem plaatsen. Een simpel optel som zou ik zeggen.

Of hoopt men dat met een Turks IFF systeem de S-400 alsnog aangesloten kan worden op NAVO systemen en zou dit mogelijk zijn zonder toestemming vanuit de NAVO. Een Turks ontwikkelde IFF zou wel uitgevoerd kunnen zijn met toegang tot NAVO comms terwijl een Russische dit nooit kan zijn.

Iemand die meer verstand heeft van dit soort details?

Jooop

Citaat van: Parera op 31/12/2017 | 02:43 uur
Maar het is toch wel een zielige vertoning van de Turken dat ze '' 2 batterijen kopen'' waarvan 55% op lening is en dan ook nog eens de 2e batterij optioneel te nemen en als klap op de vuurpijl je niet eens het volledige combat proven systeem koop maar daar eigen (vrij belangrijke) onderdelen op aan sluit ; IFF-systeem.

Dus eigenlijk van die 2,5 miljard nemen ze maar voor 1,25 miljard af waarvan 690 miljoen je leent en dan ook nog maar 90% van het systeem koopt. Dit moet je eens proberen met een nieuwe auto of huis.

Vrij logisch zou ik zeggen, de Turken willen de controle over het systeem. Dat krijgen ze niet van America, van de Russen mogen ze hun eigen IFF systeem plaatsen. Een simpel optel som zou ik zeggen.