Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Parera

#1143
Army cancels FARA helicopter program, makes other cuts in major aviation shakeup

https://breakingdefense.com/2024/02/army-cancels-fara-helicopter-program-makes-other-cuts-in-major-aviation-shakeup/

De oorlog in Oekraïne heeft de yanks doen inzien dat investeren in een dure recon heli niet meer van deze tijd is. Het geld kan beter naar grote hoeveelheden goedkope verkenning drones.

Harald

Aussies award Lockheed, Boeing $830M AUD support deals for Black Hawk, Apaches, Chinooks

"When the tough but necessary decision was made last year to expedite the withdrawal of the MRH-90s [Taipans] from service, it meant that we needed to look at all options when it came to filling the capability gap and the training which our servicemen and women need," Defense Minister Richard Marles said in a statement.

Australia, clearly feeling the heat from critics of its decision to ground and divest its fleet of 42 Taipan helicopters, announced a string of support contracts for its Black Hawk, Apache and Chinook helicopters, as well as accelerated delivery of an additional nine Black Hawks this year, giving the country an expected fleet of 12 in 2024.

The nine birds should be delivered in March. The total eventual acquisition of 40 UH-60M Black Hawks is part of what Australia calls LAND 4507-1.

Here are the three contracts announced today by the Australian Defense Ministry.

- $340 million to Lockheed Martin Australia for integrated support and maintenance of Australia's new UH‑60M Black Hawk utility helicopter fleet.
- $306 million to Boeing Defence Australia for a seven-year Initial Support Contract for the Apache helicopter for maintenance, engineering, training and logistics services.
- A $184 million contract awarded to Boeing Defence Australia to extend the Chinook Integrated Support Services Contract to August 2028.

Altogether, that's $830 million AUD ($541 million USD) in helo support. The government, as usual, stressed the number of jobs each contract would help create and listed their locations. Lockheed Martin Australia will employ more than 200 aircraft maintenance engineers, logisticians, and skilled aviation technical jobs over the next five years in Holsworthy, Oakey and Brisbane.

In its release about the Black Hawk deal, Lockheed Martin Australia said it has established a UH-60M Black Hawk Technical Assistance Agreement with the US State Department "to accelerate the transfer of technical data and technology to Australian industry."

For the Boeing Apache contract, more than 230 new roles will be created in Queensland to keep the 29 Apaches flying, Boeing said in its release. Some 150 jobs will be in Townsville, with another 50 in Brisbane and 30 in Oakey. The Australian Apaches should arrive next year and are scheduled to achieve Initial Operational Capability in late 2026.

On top of those deals, Australia plans to lease five H135 Juno training helicopters from the United Kingdom "to support essential training requirements for Army aircrews" for five years.

.../...

https://breakingdefense.com/2024/02/aussies-award-lockheed-boeing-830m-aud-support-deals-for-black-hawk-apaches-chinooks/

Huzaar1

Als Europa nou even tussenbeide komt en die dingen van Aus koopt, herstellen wij ze in Italië wel tot een bruikbaar systeem voor Oekraïne. Kunnen er gelijk wat wapens op worden geschroefd of andere sensoren.

Dit had allemaal veel makkelijker kunnen verlopen als er Europese coördinatie zou zijn van de ondersteuning aan Oek. Een Europees Oekraïne fonds, net zoals dat Europese Corona fonds.

Op het moment zijn het individuele landen die dit met elkaar coördineren. Dat maakt wendbaar, maar mist de slagkracht van het collectief.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Australie weigert 45 NH90 helis naar Oekraine te sturen

19 jan 2024 Categorie: Militair, NH-90, Nieuws

Ondanks de expliciete vraag van de Oekraïense regering om de 45 in Australië afgedankte NH90 Taipan helikopters naar Oekraïne te sturen om daar een belangrijke rol te spelen in de oorlog tegen Rusland blijft de Australische regering bij zijn standpunt om deze toestellen te ontmantelen en te verkopen als onderdelen.

In een reactie op de vraag van Oekraïne stelde de Australische minister van Defensie Pat Conroy dat de NH90 Taipan helikopters niet meer vliegwaardig zijn en dat het herstellen van deze toestellen naar een vliegwaardige toestand te moeilijk en te duur is. Hij bevestigde ook dat de ontmanteling van de NH90 helikopters intussen begonnen is.

Het ontmantelen van de NH90 Taipan helikopters komt er na overleg met Airbus Helicopters, NHI en NAVO landen die de NH90 in dienst hebben. Er is grote interesse in de onderdelen van deze toestellen omdat deze momenteel moeilijk te verkrijgen zijn door lange levertijden bij de fabrikant. Experts stelden eerder dan de verkoop van 'servicable' onderdelen van één NH90 zowat 20 miljoen kan opbrengen.

De Oekraïense ambassadeur in Australië, Vasyl Myroshnychenko, is van de beslissing op de hoogte gebracht in een persoonlijk gesprek met minister Conroy die hem verdere steun toezegde in de strijd tegen Rusland. Sinds het begin van de oorlog steunde Australië Oekraïne met bijna $ 1 miljard. Australië is het enige niet-NAVO land welke Oekraïne met dergelijk bedrag heeft gesteund.

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=e8E2D3D3&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 15/01/2024 | 11:01 uurOf ze hier nou zo blij moet zijn is een tweede  :neutral:

Alsof het een slechte helikopter is. Doe niet zo emotioneel. Je hebt er nooit mee gewerkt ofzo.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Harald op 15/01/2024 | 09:59 uurPressure mounts on Australia to send MRH-90 helicopters to Ukraine

Ukrainian officials and community members are intensifying their pressure on the Australian government to reconsider its decision to scrap its retired Taipan helicopters instead of sending them to war-torn Ukraine. The controversy centers on the fate of 45 MRH-90s

.../...

https://alert5.com/2024/01/15/pressure-mounts-on-australia-to-send-mrh-90-helicopters-to-ukraine/

Of ze hier nou zo blij moet zijn is een tweede  :neutral:

Harald

Pressure mounts on Australia to send MRH-90 helicopters to Ukraine

Ukrainian officials and community members are intensifying their pressure on the Australian government to reconsider its decision to scrap its retired Taipan helicopters instead of sending them to war-torn Ukraine. The controversy centers on the fate of 45 MRH-90s

.../...

https://alert5.com/2024/01/15/pressure-mounts-on-australia-to-send-mrh-90-helicopters-to-ukraine/

Harald

NH-90 Caiman NFH competing with MH-60 SeaHawk to replace Lynx helicopters of South Korean Navy

A question posed by Laurent Lagneau in Opex360, will the sky eventually clear for the NH-90 helicopter of the European consortium NHIndustries, after the availability issues that some users (French, Belgian, etc.) have regularly complained about, and the setbacks experienced in Australia and Norway, where these two countries decided to prematurely retire their NH-90s and replace them with Sikorsky UH-60/MH-60 helicopters?

Shortly after the announcement of the first flight of the NH-90 SeaTiger for the German Navy, which has ordered 31 units, the Dutch Ministry of Defense confirmed a relatively ambitious mid-life upgrade for the 19 NH-90 NFH (Nato Frigate Helicopter) used by its naval forces, to keep them in service for another fifteen years.

Finally, on December 29th, South Korea approved a 2 billion euro purchase project to replace the Westland Lynx helicopters used by the South Korean Navy since the early 1990s for anti-submarine warfare missions. Two potential candidates are in the running: the NH-90 NFH and the MH-60 Seahawk.

According to DAPA, the South Korean agency dedicated to defense programs, the successors to the Lynx helicopters should enhance the anti-submarine and anti-surface capabilities of the navy. They also need to address the threat posed by ballistic missiles that could be launched from North Korean submarines, as Pyongyang has modified at least one old "Romeo" submarine from the Soviet era for this purpose.

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2024/january/13931-nh-90-caiman-nfh-competing-with-mh-60-seahawk-to-replace-lynx-helicopters-of-south-korean-navy.html

Harald

US DoD confirms Nigerian AH-1Z buy

The US Department of Defense (DoD) has confirmed the sale of the Bell AH-1Z Viper attack helicopter to Nigeria, with a related contract notification posted on 19 December.

Having been approved for the sale of 12 helicopters in 2022, Nigeria's procurement was confirmed with the announcement that Northrop Grumman had been awarded a USD7.7 million contract modification "for the production and delivery of an additional 32 H-1 tech refresh mission computers in support of the AH-1Z aircraft for the government of Nigeria". Work on this contract is expected to be completed by June 2024.

Nigeria's total AH-1Z procurement was estimated by the US Defense Security Cooperation Agency (DSCA) to be valued at USD997 million, and comprised the helicopters, related equipment, spares, weapons, training, and support.

The US-built AH-1Z will join the Turkish-built T129 in Nigerian Air Force (NAF) service (although there has been no official confirmation of T129 deliveries, it was reported that training of Nigerian personnel had commenced in May 2023, while footage of the first aircraft undergoing in-country flight trials was recently posted online). According to Janes World Air Forces, the NAF already fields 10 AgustaWestland AW109s, 14 Mil Mi-24/35 'Hinds', and an unknown number of Aerospatiale SA 342 Gazelle helicopters in the ground attack and close air support roles.

Further to the NAF's rotary-winged attack capabilities, the Nigerian Army is to receive the MD Helicopters (MDH) MD 530F Cayuse Warrior Plus (CWP) light attack helicopter as part of a revamp of its aviation amid the Boko Haram crisis.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/us-dod-confirms-nigerian-ah-1z-buy

Harald



ff een mooi plaatje  ;D  Tsjechische Cobra
Blijft een gaaf toestel die AH-1Z Viper !

Harald

US Army to trim Black Hawk helicopter fleet

The U.S. Army is readying to trim its UH-60 Black Hawk utility helicopter fleet by nearly 8% as it prepares to field a replacement, Maj. Gen. Mac McCurry, the Army's Aviation Center of Excellence commander, told Defense News in a recent interview.

The service plans to cut roughly 157 Black Hawks, or 7.5% of its total utility fleet, from its active-duty component. McCurry said the move is intended to help the Army optimize its current fleet while making room in the budget for the Black Hawk's replacement, the Future Long-Range Assault Aircraft, or FLRAA, that will begin fielding in the early 2030s.

A year ago, the Army chose Textron-Bell's V-280 Valor tiltrotor aircraft to replace the 40-year-old Sikorsky-manufactured UH-60. The Army also has plans to replace the Boeing-made AH-64 Apache attack helicopter with the Future Attack Reconnaissance Aircraft. Two companies are building competitive demonstrator aircraft.

"It's really about balancing the current readiness with the procurement and fielding in the future," McCurry said. "As we looked at our utility fleet specifically, we had grown that fleet since early in the 2000s by over 300 aircraft."

That growth kept pace with the Army's higher end strength during continuous rotations in Iraq and Afghanistan. The Black Hawk fleet in the fiscal 2004 timeframe consisted of 1,806 aircraft, but rose to 2,135 aircraft during counterinsurgency operations.

Today, with a smaller force, the service doesn't need to keep all of those helicopters in service, he said. The total will now drop to 1,978 aircraft.

The Army will only be removing the oldest aircraft — a few Alpha models and the rest Lima models — from the active component. Those aircraft will not come from units actively deploying or preparing to deploy, but from what the service calls "operational readiness floats," McCurry said.

By targeting these aircraft, he added, the service reduces the overall fleet age, lowering long-term maintenance requirements, including mitigating "some critical parts challenges."

The Army plans to sell the divested Black Hawks either through Foreign Military Sales transactions or through an exchange and sales program, McCurry said. Each aircraft is expected to fetch roughly $2 million.

When the aircraft will be taken out of the fleet is not yet determined, McCurry said. Fleet managers between Program Executive Office Aviation and Army Aviation and Missile Command will assess the health of the fleet to determine which aircraft should move and when.

The Army remains committed to upgrading its Mike-model Black Hawks, the latest variant, McCurry said.

The service is also providing Victor models to the Army National Guard. Victor models are upgraded Lima-model helicopters with digital cockpits identical to the Mike model.

Black Hawks are also expected to get brand new engines through the Improved Turbine Engine Program, but the effort has been delayed due to technical and supply chain issues during engine development, testing and early production phases.

Meanwhile, the Army is planning to examine the size of the Boeing-manufactured CH-47 Chinook cargo fleet to ensure it also matches the service's force structure and end strength, McCurry said.

AH-64 Apache attack helicopters will not get the same review at this time, he added, because "we have remained short of AH-64s with some recent losses and ... we are still short AH-64s."

https://www.defensenews.com/land/2023/12/20/us-army-to-trim-black-hawk-helicopter-fleet/

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 22/12/2023 | 10:24 uurIk denk dat niemand begrijpt waar dit artikel over gaat. Jij zelf wel?

Ik had hem nog niet in zijn geheel gelezen, maar nu wel ff..  ;D  ik snap dat de tekst wat onsamenhangend is, maar dat zal wel door de de vertaling van het Frans komen. (  :hrmph:  iets vanuit het Frans(e), geeft altijd problemen )

Maar als ik er zo tussendoor de regels lees over dat er een studie overeenkomst gesloten is met GE voor het onderzoeken, eisen en wensen, mogelijkheden van een toekomstige motor voor de NG Helicopter. En dat er dus geen Europese leverancier gekozen is. De Fransen hadden hun Safran Helicopter Engines, natuurlijk liever gezien. 

CitaatGelanceerd in januari 2023 onder leiding van Airbus Helicopters en gefinancierd voor een bedrag van € 40 miljoen door het Europees Defensiefonds. In theorie zou het de Europese sector in staat moeten stellen te werken aan de bouwstenen die waarschijnlijk aan boord van de militaire helikopter van morgen zullen gaan, ongeacht of deze van NGRC komt of niet. En om daarmee een soeverein antwoord te bieden op een van de potentiële concurrenten, de T901-motor, ontworpen door GE Aerospace en geselecteerd door het Amerikaanse leger om de opvolger van de AH-64- en UH-60-helikopters uit te rusten.

Wat eigenlijk raar is dat je GE een studie laat doen naar een nieuwe motor als tegenhanger van de T-901 welke door GE gemaakt wordt. Das wel vaag.

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 22/12/2023 | 10:24 uurIk denk dat niemand begrijpt waar dit artikel over gaat. Jij zelf wel?

Het betreft de start van een onderzoek naar de nieuwe aandrijflijn voor het NGRC programma. Na het "overweldigende succes" van de NH-90 hebben de hoge heren besloten het tot een nieuw niveau te tillen en willen ze een nog groter project om meer geld mee naar de filistijnen te brengen  ;D

Maar ben het wel met je eens, het artikel is nogal vaag  ;)

Huzaar1

Citaat van: Harald op 22/12/2023 | 09:38 uur(artikel veryaald via Google Translate uit het Frans)

NGRC: een eerste onderzoek gaat van start zonder Franse acteur aan boord

Een eerste studiecontract is zojuist toegekend aan de Amerikaanse groep GE Aerospace als onderdeel van het  NAVO-programma " Next Generation Rotorcraft Capability

De transformatieve analyse, die op 5 december werd bekendgemaakt, is gericht op de aandrijflijn en zal ervoor zorgen dat GE Aerospace "  innovatieve voortstuwingsoplossingen identificeert, evalueert en vergelijkt die waarschijnlijk zullen voldoen aan de NGRC-vermogensvereisten  ", aldus het NAVO Ondersteunings- en Acquisitieagentschap (NSPA), verantwoordelijk voor het leiden van het programma.

Elke optie zal worden bestudeerd in het licht van zijn technologische volwassenheid, maar ook van criteria als snelheid, betrouwbaarheid, uithoudingsvermogen en onderhoudbaarheid toegepast op militair gebruik. Deze analyse, die in januari voor een periode van zes maanden werd gelanceerd, zal met name de gegevens opleveren die nodig zijn voor een toekomstige studie gewijd aan het concept van een geïntegreerd platform, een van de vijf die zijn opgenomen in de NGRC-roadmap.

Gehandeld aan het einde van een "  open en rigoureuze competitie, waarbij de nadruk werd gelegd op technische uitmuntendheid, die 80% van de evaluatiecriteria vertegenwoordigt  ", de selectie van een actor uit een land dat niettemin officieel geen belanghebbende is in NGRC-vragen. En hoewel een deel van de werkzaamheden zal worden uitgevoerd door het Italiaanse Avio Aero, blijft het een 100% dochteronderneming van de Amerikaanse groep.

Een afkeuring voor Europa en een van zijn kampioenen, Safran Helicopter Engines? Niet noodzakelijk. Niet alleen bevindt NGRC zich in een zeer vroeg stadium, maar deze studie is niet bedoeld om een ��oplossing te selecteren, maar om een ��overzicht te krijgen van de huidige en toekomstige markt. Er is in dit stadium dus geen deur gesloten. Bovenal zou de keuze voor de NSPA kunnen dienen als een impuls voor de initiatieven die al tussen Europeanen in dit segment gaande zijn.

Afgelopen juni bundelde de Franse motorenfabrikant de krachten met het Duitse MTU Aero Engines om een ��100% Europese oplossing te bieden. Het duo registreerde deze toenadering ook onmiddellijk, niet onder de vlag van de NAVO maar onder die van het Europese project "  EU Next Generation Rotorcraft Technologies  " (ENGRT).

Gelanceerd in januari 2023 onder leiding van Airbus Helicopters en gefinancierd voor een bedrag van € 40 miljoen door het Europees Defensiefonds. In theorie zou het de Europese sector in staat moeten stellen te werken aan de bouwstenen die waarschijnlijk aan boord van de militaire helikopter van morgen zullen gaan, ongeacht of deze van NGRC komt of niet. En om daarmee een soeverein antwoord te bieden op een van de potentiële concurrenten, de T901-motor, ontworpen door GE Aerospace en geselecteerd door het Amerikaanse leger om de opvolger van de AH-64- en UH-60-helikopters uit te rusten.

*Frankrijk, Duitsland, Italië, Verenigd Koninkrijk, Griekenland en Nederland. Het was officieel de bedoeling dat Canada zich in de zomer van 2023 bij deze kern zou aansluiten

https://www.forcesoperations.com/ngrc-une-premiere-etude-decolle-sans-acteur-francais-a-bord/

Ik denk dat niemand begrijpt waar dit artikel over gaat. Jij zelf wel?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

(artikel veryaald via Google Translate uit het Frans)

NGRC: een eerste onderzoek gaat van start zonder Franse acteur aan boord

Een eerste studiecontract is zojuist toegekend aan de Amerikaanse groep GE Aerospace als onderdeel van het  NAVO-programma " Next Generation Rotorcraft Capability

De transformatieve analyse, die op 5 december werd bekendgemaakt, is gericht op de aandrijflijn en zal ervoor zorgen dat GE Aerospace "  innovatieve voortstuwingsoplossingen identificeert, evalueert en vergelijkt die waarschijnlijk zullen voldoen aan de NGRC-vermogensvereisten  ", aldus het NAVO Ondersteunings- en Acquisitieagentschap (NSPA), verantwoordelijk voor het leiden van het programma.

Elke optie zal worden bestudeerd in het licht van zijn technologische volwassenheid, maar ook van criteria als snelheid, betrouwbaarheid, uithoudingsvermogen en onderhoudbaarheid toegepast op militair gebruik. Deze analyse, die in januari voor een periode van zes maanden werd gelanceerd, zal met name de gegevens opleveren die nodig zijn voor een toekomstige studie gewijd aan het concept van een geïntegreerd platform, een van de vijf die zijn opgenomen in de NGRC-roadmap.

Gehandeld aan het einde van een "  open en rigoureuze competitie, waarbij de nadruk werd gelegd op technische uitmuntendheid, die 80% van de evaluatiecriteria vertegenwoordigt  ", de selectie van een actor uit een land dat niettemin officieel geen belanghebbende is in NGRC-vragen. En hoewel een deel van de werkzaamheden zal worden uitgevoerd door het Italiaanse Avio Aero, blijft het een 100% dochteronderneming van de Amerikaanse groep.

Een afkeuring voor Europa en een van zijn kampioenen, Safran Helicopter Engines? Niet noodzakelijk. Niet alleen bevindt NGRC zich in een zeer vroeg stadium, maar deze studie is niet bedoeld om een ��oplossing te selecteren, maar om een ��overzicht te krijgen van de huidige en toekomstige markt. Er is in dit stadium dus geen deur gesloten. Bovenal zou de keuze voor de NSPA kunnen dienen als een impuls voor de initiatieven die al tussen Europeanen in dit segment gaande zijn.

Afgelopen juni bundelde de Franse motorenfabrikant de krachten met het Duitse MTU Aero Engines om een ��100% Europese oplossing te bieden. Het duo registreerde deze toenadering ook onmiddellijk, niet onder de vlag van de NAVO maar onder die van het Europese project "  EU Next Generation Rotorcraft Technologies  " (ENGRT).

Gelanceerd in januari 2023 onder leiding van Airbus Helicopters en gefinancierd voor een bedrag van € 40 miljoen door het Europees Defensiefonds. In theorie zou het de Europese sector in staat moeten stellen te werken aan de bouwstenen die waarschijnlijk aan boord van de militaire helikopter van morgen zullen gaan, ongeacht of deze van NGRC komt of niet. En om daarmee een soeverein antwoord te bieden op een van de potentiële concurrenten, de T901-motor, ontworpen door GE Aerospace en geselecteerd door het Amerikaanse leger om de opvolger van de AH-64- en UH-60-helikopters uit te rusten.

*Frankrijk, Duitsland, Italië, Verenigd Koninkrijk, Griekenland en Nederland. Het was officieel de bedoeling dat Canada zich in de zomer van 2023 bij deze kern zou aansluiten

https://www.forcesoperations.com/ngrc-une-premiere-etude-decolle-sans-acteur-francais-a-bord/