Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Kornet43

Citaat van: Sparkplug op 03/06/2022 | 19:33 uur
Maakt niet uit waar het geld naar toe gaat. Als de standaard UH-60M je wens is, dan gaat dat sowieso via FMS.
Maakt wel degelijk veel uit, geen export licentie proces nodig en het contract risico ligt bij de regering van de VS.

Sparkplug

Citaat van: Kornet43 op 03/06/2022 | 19:04 uur
FMS aanschaf is altijd goedkoper, en het geld gaat rechtstreeks naar het Pentagon.

Maakt niet uit waar het geld naar toe gaat. Als de standaard UH-60M je wens is, dan gaat dat sowieso via FMS.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kornet43

Citaat van: Sparkplug op 19/05/2022 | 14:28 uur
Sikorsky biedt de in Polen geproduceerde S-70M aan. Dit is een direct sale via Sikorsky. In de VS produceert Sikorsky de UH-60M en dan wordt het Foreign Military Sale (FMS) via het Pentagon.
FMS aanschaf is altijd goedkoper, en het geld gaat rechtstreeks naar het Pentagon.

Harald


Parera

#867
De eerste AW-189 voor de Kustwacht NL is aangekomen op De Kooy. Via https://www.facebook.com/photo/?fbid=5293936480662595&set=pcb.5170577706392229
Het toestel is in 2014 gebouwd en heeft vanaf 2015 voor de Britse kustwacht gevlogen.




Sparkplug

Citaat van: Parera op 19/05/2022 | 13:36 uur
Op dit moment staan de volgende heli's op het opties lijstje:
.../...
- Sikorsky Black Hawk (Zowel US als Poolse productie bied mee)

Sikorsky biedt de in Polen geproduceerde S-70M aan. Dit is een direct sale via Sikorsky. In de VS produceert Sikorsky de UH-60M en dan wordt het Foreign Military Sale (FMS) via het Pentagon.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#865
Citaat van: Huzaar1 op 19/05/2022 | 13:30 uur
Hebben ze de NH90 al in beeld  :cute-smile:

Nog niet  ;)

Op dit moment staan de volgende heli's op het opties lijstje:
- Airbus H175M
- Bell 525 Relentless
- Leonardo AW149M
- Sikorsky Black Hawk (Zowel US als Poolse productie bied mee)

Dit zijn de helikopters waarvan een offerte is ontvangen afgelopen februari.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#863
UK launches New Medium Helicopter procurement
UK defence officials have finally kicked off the procurement phase for the New Medium Helicopter programme – an effort that could see as many as 44 rotorcraft acquired as part of a total package worth up to £1.2 billion ($1.48 billion).

https://www.flightglobal.com/helicopters/uk-launches-new-medium-helicopter-procurement/148713.article


Het gaat om de vervanging van de Puma, Bell 212, Bell 412 & Dauphins.

Airbus Helicopters warns on weight increase for NATO's next-generation rotorcraft
https://www.flightglobal.com/helicopters/airbus-helicopters-warns-on-weight-increase-for-natos-next-generation-rotorcraft/148718.article

Harald

Australia getting 12 MH-60Rs and 29 AH-64Es

The Australian government has announced plans to acquire 12 more MH-60R naval helicopters and 29 AH-64E attack helicopters.

http://alert5.com/2022/05/10/australia-getting-12-mh-60rs-and-29-ah-64es/#more-93798


Boeing statement on Australian Apache
https://www.boeing.com.au/news/releases/2022/may/boeing-statement-on-australian-apache.page?sf256207201=1

Harald


Huzaar1

#860
Citaat van: Nikehercules op 25/04/2022 | 19:02 uur
Die helikopters staan daar om die delen uit het oefenprogramma te beoefenen die hier niet mogelijk zijn. Het aantal is afgestemd op optreden op compagniesniveau. Een kwantitatieve reductie leidt daardoor tot een onevenredige reductie in rendement. Dit is juist een hele efficiënte inzet van schaarse middelen.

Heeft er niets mee te maken. Voor de introductie van het nieuwe type Chinook was de door jou voorgestelde constructie simpelweg onmogelijk. CLSK beschikte over een dusdanig ander type Chinook dan de V.S. dat het niet mogelijk was om vliegers op beide typen te certificeren. De huidige CAAS variant is goeddeels gelijk aan de Amerikaanse heli waardoor dit nu, denk ik, wel een optie is. Bij het CLSK en 11LMB zal er geen bezwaar zijn, want zo'n leasconstructie betekend een aanzienlijke uitbreiding van de beschikbare vlieguren (en kosten).

Wel degelijk en dat gebeurt ook gewoon. Oefendepoyments genoeg waarbij de hele keten wordt getraind inclusief strategisch transport. Zowel binnen Europa als onder begeleiding van tankers naar de V.S.

Tactische luchtverdediging naar CLAS, strategische luchtverdediging naar CLSK. Dat zou in alles veel logischer zijn. Helaas is de huidige constructie een product van bezuinigingsdrift. Dezelfde bezuinigingsdrift die ervoor heeft gezorgd dat de eenheden haar artillerie zijn kwijtgeraakt en CZSK haar helikopters.

Je mist het punt v.w.b. stationering vliegtuigen en helicopters.

C.q ; Dit hoeft niet perse met NL helicopters en vliegtuigen. Dat kan prima met vliegtuigen en Heli's van de boeing fabriek, of van de US army/Navy/airforce of een ander land in lease constructie.

En ja, ik ken het argument dat we met andere typen vliegen maar daarin is ook genoeg mogelijk. Als trouwe klant is het echt wel mogelijk dat je van de fabrikant leased of huurt en zij je via een werkverband overeenkomst, huurcontract of partnership tegemoet komen in training en onderhoud. Ik heb nog geen enkel argument voorbij zien komen waarom dit perse Nederlandse toestellen zouden moeten zijn, al helemaal omdat zoals je nu zelf aangeeft we dezelfde Chinook vliegen.

Het opleidingsbudget en faciliteiten van CLSK lopen niet in pas met die van andere OPCO's.  Deze lijken voornamelijk op wensen en behoefte voortkomend uit luxe gebaseerd. Het gemak om te beschikken, ik snap dat het veel fijner werken is met eigen kisten.  Ooit gekeken naar hoeveel toestellen AMerikanen gebruiken t.b.v hun training, en dat afzet tegen onze toestellen die we in dienst hebben?

10 procent van onze vloot is permanent, niet operationeel beschikbaar .Dat is belachelijk. Er staan nog niet eens 12 CV90's in Amersfoort.
Er hadden dus 5 minder F-35's gekocht kunnen worden, als je zo gaat rekenen had ik hele andere budgettaire keuzes gemaakt in de bezuinigingsronden van de afgelopen jaren.

Wat betreft de Patriot. Daar stap je toch makkelijk overheen hoor, CLAS zit nu opgescheept met een gigantisch duur wapensysteem, dat was voro CLSK het goedkoopste wapensysteem. De instandhouding komt lekker op de schouders van CLAS zonder daarvoor afdoende bijgeplus te worden op budget. CLSK heeft het er niet meer over en maakt zich druk om de volgende check op haar wensenlijst.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Nikehercules op 25/04/2022 | 19:02 uur
Heeft er niets mee te maken. Voor de introductie van het nieuwe type Chinook was de door jou voorgestelde constructie simpelweg onmogelijk. CLSK beschikte over een dusdanig ander type Chinook dan de V.S. dat het niet mogelijk was om vliegers op beide typen te certificeren. De huidige CAAS variant is goeddeels gelijk aan de Amerikaanse heli waardoor dit nu, denk ik, wel een optie is. Bij het CLSK en 11LMB zal er geen bezwaar zijn, want zo'n leasconstructie betekend een aanzienlijke uitbreiding van de beschikbare vlieguren (en kosten).

Betekent dit dat straks ook een lease constructie voor de Apache mogelijk wordt? De komende DHC AH-64E v6 is praktisch gelijk aan de U.S. Army AH-64E v6.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Nikehercules

#858
Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2022 | 09:24 uur
De huidige inzet en plaatsing van helis en behoeftes staat totaal niet in lijn met verdeling schaarse middelen v.s behoeftes van de organisatie.

Die helikopters staan daar om die delen uit het oefenprogramma te beoefenen die hier niet mogelijk zijn. Het aantal is afgestemd op optreden op compagniesniveau. Een kwantitatieve reductie leidt daardoor tot een onevenredige reductie in rendement. Dit is juist een hele efficiënte inzet van schaarse middelen.

Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2022 | 12:04 uur
Nogmaals, lease, huur of leen een stel F-35's/AH-64's, chinooks van de Amerikanen.
Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2022 | 09:24 uur
Minder fijn en leuk om in een vreemde kist te moeten zitten steeds, wellicht gaat er heel wat aan prestige verloren.

Heeft er niets mee te maken. Voor de introductie van het nieuwe type Chinook was de door jou voorgestelde constructie simpelweg onmogelijk. CLSK beschikte over een dusdanig ander type Chinook dan de V.S. dat het niet mogelijk was om vliegers op beide typen te certificeren. De huidige CAAS variant is goeddeels gelijk aan de Amerikaanse heli waardoor dit nu, denk ik, wel een optie is. Bij het CLSK en 11LMB zal er geen bezwaar zijn, want zo'n leasconstructie betekend een aanzienlijke uitbreiding van de beschikbare vlieguren (en kosten).

Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2022 | 12:04 uurEen van de redenen waarom ons materieel mee werd genomen is omdat het een onderdeel is van je inzet, strategisch transport. Prima, dat hoeft ook niet bij CLSK.

Wel degelijk en dat gebeurt ook gewoon. Oefendepoyments genoeg waarbij de hele keten wordt getraind inclusief strategisch transport. Zowel binnen Europa als onder begeleiding van tankers naar de V.S.

Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2022 | 12:04 uur
Ondertussen Ontdeed CLSK zich van de patriot raketverdediging. Dat ging naar broeder CLAS.

Tactische luchtverdediging naar CLAS, strategische luchtverdediging naar CLSK. Dat zou in alles veel logischer zijn. Helaas is de huidige constructie een product van bezuinigingsdrift. Dezelfde bezuinigingsdrift die ervoor heeft gezorgd dat de eenheden haar artillerie zijn kwijtgeraakt en CZSK haar helikopters.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 25/04/2022 | 14:35 uur
Lijkt me dat die productielijn weer geopend kan worden.
Of je dat moet willen is een 2e.

De productielijn kan in de meeste gevallen weer worden geopend. Bell moest voor Tsjechië ook opnieuw de UH-1Y en AH-1Z productielijn openen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.