Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Harald

Citaat van: Sparkplug op 08/09/2021 | 09:50 uur
De UH-72 Lakota is ook voor ondersteunende taken en niet voor gevechtstaken. Gezien de discussie over Fenestron is het wel begrijpelijk dat ze het op dit moment alleen nog voor ondersteunende helikopters toelaten.
Dit antwoord had ik alwel verwacht  ;) ;D, de A versie is/wordt gebruikt voor helicopter vlieg trainingen.
Maar idd niet voor gevechtstaken.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 08/09/2021 | 08:11 uur
Airbus delivers first UH-72B Lakota, with shrouded tail rotor, to the US Army National Guard  (  :hrmph:  nu wel met Fenestron staart rotor ? )

.../...

https://www.flightglobal.com/helicopters/airbus-delivers-first-uh-72b-lakota-with-shrouded-tail-rotor-to-the-us-army-national-guard/145367.article

De UH-72 Lakota is ook voor ondersteunende taken en niet voor gevechtstaken. Gezien de discussie over Fenestron is het wel begrijpelijk dat ze het op dit moment alleen nog voor ondersteunende helikopters toelaten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Airbus delivers first UH-72B Lakota, with shrouded tail rotor, to the US Army National Guard  (  :hrmph:  nu wel met Fenestron staart rotor ? )

Airbus has delivered the first UH-72B Lakota to the US Army National Guard, a military variant of the latest iteration of the civilian H145 light twin which includes a Fenestron shrouded tail rotor, among other new features.

https://www.flightglobal.com/helicopters/airbus-delivers-first-uh-72b-lakota-with-shrouded-tail-rotor-to-the-us-army-national-guard/145367.article


Poleme

#735
Citaat van: Sparkplug op 25/08/2021 | 17:43 uur
Zelfs met een conventionele staartrotor lijkt mij de 360 Invictus een hele vooruitgang t.o.v. de te vervangen OH-58 Kiowa.
Oh jazeker, de OH-58 Kiowa was een uitstekend platform, maar had totaal geen groei potentieel meer.

De aanvankelijke keuze voor de ducted fan / Fenestron was ingegeven door het streven naar een zo laag mogelijke akoestische Low Observability (LO, stealth).  Omdat een ducted fan aanzienlijk minder geluid maakt dan een traditionele staart rotor.   Maar die Fenestron is veel duurder, complexer en veel moeilijker aan te passen als er sterkere motoren moeten worden ingebouwd.  Helikopters met een Fenestron zijn wel moeilijker te besturen in geval van cross wind (zij wind) of tail wind, dan heli's met gewone staart rotor.   Dus ze geven wat LO vaardigheden op ten gunste van een betere wendbaarheid.  Tegen wat lagere kosten.  En wendbaarheid speelt ook een belangrijke rol in de overlevingskansen van gevechtsheli's.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Zelfs met een conventionele staartrotor lijkt mij de 360 Invictus een hele vooruitgang t.o.v. de te vervangen OH-58 Kiowa.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 25/08/2021 | 15:36 uur
Zoals in het artikel staat de kosten zitten vooral in het groei potentiël. Een aanpassing van de rotorbladen zal een groter herontwerp vragen.

Ook Amerika moet naar goed genoeg IPV 'het beste'.

Aldus de weerbarstige praktijk die een op papier prima idee niet kan converteren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://www.bellflight.com/products/bell-360

Tekeningen, 3D's e.d. zijn allemaal al aangepast met de nieuwe staartrotor op de Bell 360 Invictus.

Nieuw


Oud ( visueel toch mooier ...  ;) )


Huzaar1

De uitdrukking 'werkt in labs en tekenfilms' houdt in dat het ontwerp in de dagelijkse praktijk wel functioneert maar de beoogde voordelen niet opwegen tegen nadelen. Dit komt doordat buiten het lab omstandigheden en externe variabelen omstandigheden creëeren waardoor het niet kan worden toegepast. Te gevoelig danwel, te gecompliceerd, en of te duur.

Anders waren ze er ondanks onderzoek niet van afgestapt maar hadden ze dit geïmplementeerd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 24/08/2021 | 10:49 uur
Ik las exact hetzelfde. Die ducted fan gaat eruit. Is ook niet gek. Werkt alleen in een lab en tekenfilms.
Film ? Ah yeah.  You know, life is like a box of chocolates.  You will never know what you get.'

24 januari 1975 maakt de Aerospatiale AS365 Dauphin haar eerste vlucht.  Ontwikkeld uit de SA360 een-motige Dauphin, eerste vlucht 2 juni 1972, 36 kisten gebouwd. Deze heli is uitgerust met een Fenestron (ducted fan) staart rotor.
Sindsdien zijn er van de AS365 en later Eurocopter EC155 1.000+ van gebouwd en is nog steeds in productie.  De EC135 / H135 heeft ook zo een Fenestron / ducted fan, daar zijn er inmiddels ruim 1.400 van geproduceerd.  Sommige EC145 / H145 versies hebben ook een Fenestron.

Dus het werkt blijkbaar niet alleen in een lab of tekenfilms.
Aerospatiale ontwikkelde de Fenestron op zo een manier.  Zodat deze bij bepaalde snelheden uitgezet kan worden.  Aandrijving van een (ingekapselde) staart-rotor kost natuurlijk vermogen.  Maar levert ook trillingen en geluid op.  De Dauphin staat bekend als een stille heli (voor de inzittenden).
Een ingekapselde Fenestron rotor heeft ook veel minder kans om bij landingen bij hoge Angle of Attack (invalshoek) de grond te raken.  En bij gevechtsschade aan deze Fenestron is er waarschijnlijk ook minder kans op schade aan de romp of hoofd-rotor.

Echter, militaire helikopter  types hebben de tendens om in de loop van hun levensduur (flink) aan te komen in leeggewicht en max. startgewicht.  Dus moeten er sterkere motoren ingebouwd worden.  Andere hoofd-rotor bladen en uiteraard een andere staart-rotor.  Bij een conventionele staart-rotor valt dat vrij gemakkelijk te her ontwerpen en te modificeren.  Bij een Fenestron staart moet er echter veel meer of te veel verbouwd worden.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Harald op 24/08/2021 | 10:19 uur
:mad:  Idd je hebt gelijk....  :omg:  oeps foutje..
Das wel jammer voor het ontwerp, vond met mooier...

Ja +1 , die ducted fan is qua uitstraling veel moderner / strakker maar ongetwijfeld ook een hogere prijs om het te produceren.  Ondanks dat het voldoet aan de verwachtingen ga ik er vanuit dat het puur en alleen op basis van kosten omlaag brengen (= meer win kans) keuze is.

Citaat van: Huzaar1 op 24/08/2021 | 10:49 uur
Ik las exact hetzelfde. Die ducted fan gaat eruit. Is ook niet gek. Werkt alleen in een lab en tekenfilms.

Vertel dat maar tegen de vrienden van Airbus  ;)


Huzaar1

Ik las exact hetzelfde. Die ducted fan gaat eruit. Is ook niet gek. Werkt alleen in een lab en tekenfilms.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 24/08/2021 | 10:14 uur
De ducted fan verdwijnt juist in het ontwerp, daar voor komt een open rotor in de plaats. Zie hieronder de ''vernieuwde '' Invictus.



Source : https://verticalmag.com/news/bell-360-invictus-half-built-new-tail-rotor-coming/

:mad:  Idd je hebt gelijk....  :omg:  oeps foutje..
Das wel jammer voor het ontwerp, vond met mooier...

Parera

#726
Citaat van: Harald op 24/08/2021 | 08:47 uur
Bell puts faith in FARA redesign    ( staartrotor als een "ducted fan" ala RAH-66 Comanche.)

De ducted fan verdwijnt juist in het ontwerp, daar voor komt een open rotor in de plaats. Zie hieronder de ''vernieuwde '' Invictus.





Source : https://verticalmag.com/news/bell-360-invictus-half-built-new-tail-rotor-coming/

Harald

Bell puts faith in FARA redesign    ( staartrotor als een "ducted fan" ala RAH-66 Comanche.)

As a FARA flyoff edges closer Bell has made a key design change to the 360 Invictus, one it hopes can produce a competitive advantage over Sikorsky.

The Bell 360 Invictus Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) contender will be redesigned with a new open tail instead of a ducted configuration to improve aircraft performance.

The move arrives ten months after Bell told Shephard it would consider implementing 'some minor changes' to the rotorcraft, dependent on the outcome of engineering, manufacturing and development weapons systems requirements laid out by the US Army.

'We did do a lot of testing on [the ducted fan] and it matched our performance models but a leadership decision was made to have a better growth path,' said Chris Gehler VP, Bell 360.

https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/bell-puts-faith-fara-redesign/


Bell 360 Invictus


RAH-66 Comanche

Harald

Citaat van: Poleme op 13/08/2021 | 12:15 uur
Onze LHD ??

Ahh, krijgen de Efteling en Land van Nooit ook gevechtshelikopters.
;D ;D :big-smile:
Er wordt al gereageerd  ;)

Laten we eerst maar eens zien of onze helicopter aantallen behouden blijft en onze Cougars vervangen zullen gaan worden.