Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Parera

Citaat van: Harald op 25/02/2021 | 12:10 uur
Ik denk dat de keus wordt : Sikorsky BLACK HAWK Helicopter

https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/sikorsky-black-hawk-helicopter.html

Huidige Black Hawks zijn uitgevoerd met de T700-GE-701D motoren, deze zitten ook in de AH-64E.
Eventueel een paar in de HH-60W uitvoering, voor CSAR.
en prima maritiem te gebruiken

En later rond 2040 vervangen, inwisselen voor de opvolger uit het FVL programma.

PS : dit heeft bij mij ook de voorkeur voor onze Cougar vervanging, maar goed zover is het nog lang niet.   

Helemaal geen verkeerde (interim) keuze en het sluit goed aan bij de KLU's overige heli vloot waarbij de focus op het land gericht is (AH-64E / CH-47F).

Harald

Ik denk dat de keus wordt : Sikorsky BLACK HAWK Helicopter

https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/sikorsky-black-hawk-helicopter.html

Huidige Black Hawks zijn uitgevoerd met de T700-GE-701D motoren, deze zitten ook in de AH-64E.
Eventueel een paar in de HH-60W uitvoering, voor CSAR.
en prima maritiem te gebruiken

En later rond 2040 vervangen, inwisselen voor de opvolger uit het FVL programma.

PS : dit heeft bij mij ook de voorkeur voor onze Cougar vervanging, maar goed zover is het nog lang niet.   

Sparkplug

Citaat van: Parera op 25/02/2021 | 10:27 uur
Ik moet wel zeggen dat ik twijfels heb op het moment dat men opnieuw met een grote groep landen (incl. FRA, ITA, SPA en DEU) een nieuwe Europese medium heli gaan ontwikkelen. Dan gaat dit nog een lastig project worden met grote vertragingen en een nog groter prijskaartje.

De einddatum van 2025 voor de Britse Puma komt behoorlijk snel. De Puma krijgt of een interim vervanger of deze vervanger blijft in dienst naast die toekomstige medium helikopter. Qua tijdslijn komt ook de FVL voor de Puma net te laat.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#643
Citaat van: Sparkplug op 25/02/2021 | 10:17 uur
UK reveals Puma replacement plan


https://www.janes.com/defence-news/news-detail/uk-reveals-puma-replacement-plan

Een interessante ontwikkeling die we als NL prima vanaf de zijlijn kunnen volgen wat mij betreft. Misschien komt er wel iets uit waarmee we de Cougars over enkele jaren kunnen vervangen in de huidige variant (en/of SOF variant).

Ik moet wel zeggen dat ik twijfels heb op het moment dat men opnieuw met een grote groep landen (incl. FRA, ITA, SPA en DEU) een nieuwe Europese medium heli gaan ontwikkelen. Dan gaat dit nog een lastig project worden met grote vertragingen en een nog groter prijskaartje.

Sparkplug

UK reveals Puma replacement plan

23 FEBRUARY 2021

by Gareth Jennings

The United Kingdom is set to replace its Westland-Aerospatiale SA 330E Puma HC2 rotorcraft with a new aircraft type via its New Medium Helicopter (NMH) requirement.


While the Puma's put of service date of 2025 has long been known, the UK had not revealed its plans for the type or the wider medium-lift helicopter capability after this date. Speaking at the Defence IQ virtual International Military Helicopter conference on 23 February, Colonel Paul Morris revealed the New Medium Helicopter requirement to replace it with a new type. (Crown Copyright)

Speaking at the Defence IQ virtual International Military Helicopter conference on 23 February, a senior military officer gave the first official indication that a replacement for the Puma is being sought.

The Royal Air Force (RAF) currently fields 23 Puma helicopters that were upgraded to the HC2 standard in the mid-2010s. With the airframes themselves dating back to the early 1970s, these helicopters are slated for retirement in 2025.

While no replacement for these helicopters has officially been touted before (options have previously included extending the type out of 2030 or losing the capability altogether), Colonel Paul Morris, Assistant Head Plans, Capability Air Manoeuvre, noted that the NMH requirement is being drawn up. The colonel did not disclose details but did say that the UK Rotary Wing Strategy is scoping potential options.

Already a Janes subscriber? Read the full article via the Client Login

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/uk-reveals-puma-replacement-plan
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 06/02/2021 | 11:32 uur
De nieuwe AW-249 komt in de buurt van de AH-64 maar deze is nog steeds ruim 2500 a 3500 kg lichter. Wat mij betreft voor NL het enigste interessante aan deze heli is dat men vanaf de start rekening houd met maritieme inzet. Maar 2 helis van dit type gaan we nooit tegelijkertijd in dienst krijgen en we hebben nu gekozen voor de AH-64E.

https://www.leonardocompany.com/en/products/aw249

De AW249 was alleen voor Nederland interessant geweest als deze minimaal 25 jaar geleden al vloog. Vooralsnog is het voor Nederland niet verkeerd om met de CH-47F CAAS en de AH-64E v6 bij de US Army aan te sluiten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#640
Citaat van: Sparkplug op 06/02/2021 | 11:14 uur
De AH-64 heeft nauwelijks West Europese concurrentie (alternatieven zijn lichter) en zware types als CH-47 en CH-53 hebben al helemaal geen West Europese concurrentie. Voor de UH-60 zijn er wel tal van alternatieven.

De nieuwe AW-249 komt in de buurt van de AH-64 maar deze is nog steeds ruim 2500 a 3500 kg lichter. Wat mij betreft voor NL het enigste interessante aan deze heli is dat men vanaf de start rekening houd met maritieme inzet. Maar 2 helis van dit type gaan we nooit tegelijkertijd in dienst krijgen en we hebben nu gekozen voor de AH-64E.

https://www.leonardocompany.com/en/products/aw249

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 06/02/2021 | 11:02 uur
Historisch gezien zijn de europese helikopters vooral commercieel een suc6 in het kleinere segment ook in de VS, terwijl de VS het schijnbaar erg goed in de rest met, Apache familie , Chinook en Blackhawk, en omdat die nu veelal van dezelfde fabrikant komen ook nog een goed met elkaar kunnen samenwerken en veelal OTS en uitontwikkeld zijn met groeipotentie.
Gezien de history of de Tigre en NH90 wordt het een uitdaging.

De AH-64 heeft nauwelijks West Europese concurrentie (alternatieven zijn lichter) en zware types als CH-47 en CH-53 hebben al helemaal geen West Europese concurrentie. Voor de UH-60 zijn er wel tal van alternatieven.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: ARM-WAP op 06/02/2021 | 09:28 uur
Eigenlijk is het nog veel erger dan dat. Indien de Europeanen zelf geen degelijk product produceren dan kloppen de Europese-NATO leden gewoonweg in bij de Amerikanen, indien deze hun noden kunnen dekken. En van wat ik zie is dat sowieso al een tijdje aan de gang:
- AH-64 in UK en NL,
- CH-53 in DE (mogelijks CH-47 of vCH-53 als opvolger...),
- CH-47 in UK, NL, IT, GR en ES
- Genoeg Blackhawks en afgeleiden in een pak meer landen,

Werk aan de winkel dus, gezien helicopters makkelijk 20 jaar in dienst zijn... Eens de behoefte gedekt is bij potentiele klanten kopen deze immers niets.

Historisch gezien zijn de europese helikopters vooral commercieel een suc6 in het kleinere segment ook in de VS, terwijl de VS het schijnbaar erg goed in de rest met, Apache familie , Chinook en Blackhawk, en omdat die nu veelal van dezelfde fabrikant komen ook nog een goed met elkaar kunnen samenwerken en veelal OTS en uitontwikkeld zijn met groeipotentie.
Gezien de history of de Tigre en NH90 wordt het een uitdaging.

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 06/02/2021 | 09:28 uur
Eigenlijk is het nog veel erger dan dat. Indien de Europeanen zelf geen degelijk product produceren dan kloppen de Europese-NATO leden gewoonweg in bij de Amerikanen, indien deze hun noden kunnen dekken. En van wat ik zie is dat sowieso al een tijdje aan de gang:
- AH-64 in UK en NL,
- CH-53 in DE (mogelijks CH-47 of vCH-53 als opvolger...),
- CH-47 in UK, NL, IT, GR en ES
- Genoeg Blackhawks en afgeleiden in een pak meer landen,

Werk aan de winkel dus, gezien helicopters makkelijk 20 jaar in dienst zijn... Eens de behoefte gedekt is bij potentiele klanten kopen deze immers niets.

En als een land eenmaal de routine heeft van de Amerikaanse heli's dan is het overstappen naar een andere leverancier ook niet de makkelijke weg. Als je eenmaal Amerikaans vliegt maak je niet 123 de overstap naar een Europese heli vloot.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/02/2021 | 13:02 uur
Waarmee ze minimaal 10 jaar (wellicht 15-20 jaar) achter zullen lopen op de Amerikanen.
Eigenlijk is het nog veel erger dan dat. Indien de Europeanen zelf geen degelijk product produceren dan kloppen de Europese-NATO leden gewoonweg in bij de Amerikanen, indien deze hun noden kunnen dekken. En van wat ik zie is dat sowieso al een tijdje aan de gang:
- AH-64 in UK en NL,
- CH-53 in DE (mogelijks CH-47 of vCH-53 als opvolger...),
- CH-47 in UK, NL, IT, GR en ES
- Genoeg Blackhawks en afgeleiden in een pak meer landen,

Werk aan de winkel dus, gezien helicopters makkelijk 20 jaar in dienst zijn... Eens de behoefte gedekt is bij potentiele klanten kopen deze immers niets.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 05/02/2021 | 12:59 uur
Als dit net zo'n succes wordt als de samenvoeging van Fincantieri en Naval Group dan hoeven we hier niet veel van te verwachten. :silent:

Waarmee ze minimaal 10 jaar (wellicht 15-20 jaar) achter zullen lopen op de Amerikanen.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 05/02/2021 | 10:46 uur
Airbus Helicopters wil met Leonardo nieuwe militaire helikopter bouwen


Als dit net zo'n succes wordt als de samenvoeging van Fincantieri en Naval Group dan hoeven we hier niet veel van te verwachten. :silent:

Sparkplug

Airbus Helicopters wil met Leonardo nieuwe militaire helikopter bouwen

5 feb 2021

Categorie: Militair, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws

Op 20 en 21 januari werd de "RAeS (Royal Aeronautical Society) 's Future Military Medium Lift Helicopter for 2040+" gehouden.

Deze virtuele conferentie onder sponsorschap van Leonardo, Airbus en Safran focuste op de toekomstige militaire helikopters van de US en de NATO. Ze wil een antwoord vinden op de uitdagende vraag hoe Europa zich moet voorbereiden op de exit van een aantal medium militaire helikopters in 2040.

In november 2020 werd binnen de NATO het NGRC (Next Generation Rotorcraft Capability) programma gelanceerd door de ministers van Defensie van Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië en de UK. Onder dit programma kunnen de deelnemende NATO landen hun werk combineren voor het ontwerpen, testen en bouwen van een toekomstige medium helikopter.

Vraag is ook hoe dit programma kan functioneren naast het bestaande FVL (future vertical lift) - programma van het Amerikaans leger. Is het Amerikaanse FVL een concurrent of een complementair programma voor de Nato NGRC.

In de conferentie was er het duidelijke aanbod van Airbus Helicopters CEO, Bruno Even, aan Leonardo om samen deze medium helikopters te ontwikkelen en te bouwen. In de periode 2030-2040 zijn er zowat 1.000 medium helikopters te vervangen in de Europese Nato landen en de Airbus Helicopters CEO ziet heil in een samenwerking met Leonardo. Het is geen toeval dat binnen het NGRC-programma, de twee Airbus Helicopter thuislanden, Frankrijk en Duitsland zijn vertegenwoordigd en de twee Leonardo thuislanden, Italië en de UK zijn vertegenwoordigd.

Binnen het burgerlijke EU Clean Sky2 programma ontwikkelt Airbus Helicopters vandaag de Racer en Leonardo de Next Generation Civil Tiltrotor AW609. Deze ontwikkelingen zouden volgens Airbus Helicopters een startplatform kunnen vormen voor de militaire helikopters van de volgende generatie.

Leonardo, bij monde van Steve Allen, hoofd strategie van Leonardo UK, reageerde niet op het voorstel maar wacht af welke het eisenpakket is van de Nato om voorstellen te kunnen bedenken.

Toch zijn Airbus en Leonardo het over een punt eens. Het FVL-programma zal zowat $5 miljard investeren en alleen Amerikaanse helikopterfabrikanten Sikorsky, Boeing en Bell zijn in de running. Het is een duidelijke bedreiging voor de Europese helikopterfabrikanten als ze geen antwoord vinden op de helikopternoden van de Europese Nato landen. In de marge van de de conferentie werd duidelijk dat Airbus Helicopters en Leonardo over dit punt reeds verkennende gesprekken hebben gehad.

Toch moeten we vaststellen dat de vorige medium militaire helikopter, de NH-90, een samenwerking tussen Airbus Helicopters en Leonardo, niet het grootste succes was. Met jaren vertraging, een reeks kinderziekten en een ontelbaar aantal variantes is dit niet de oplossing die we terug moeten gebruiken.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=D5b2h8b5&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

US Navy begins search to replace MH-60R/S, MQ-8C

The US Navy (USN) has begun its search to replace its fleet of MH-60R/S Seahawk helicopters and Northrop Grumman MQ-8B/C Fire Scout unmanned air vehicles (UAV).

The Office of the Chief of Naval Operations has launched an analysis of alternatives to identify what maritime strike capabilities need to be replaced when the MH-60R/S and MQ-8C fleets begin to reach their end of service in the 2030s. The service is calling the effort the "Future Vertical Lift Maritime Strike Analysis of Alternatives", according to a request for information posted online on 28 January.

"This new capability is expected to have an [initial operating capability] in the mid-twenty thirty's timeframe to support all described Navy missions", says the USN.

The MH-60R/S is the service's premier submarine hunter and anti-surface warfare helicopter, though it also has a secondary role as a utility helicopter that conducts search and rescue, cargo resupply, personnel transport, medical evacuation, and communication relay work. The MQ-8C is an unmanned maritime helicopter, which only reached initial operating capability in 2019. It currently conducts limited intelligence, and surveillance and reconnaissance, as well as precision targeting, work, though the USN is examining whether weapons and additional sensors could be added to it.

To inform its search for replacements for the manned helicopter and UAV, the USN wants to study "capability gaps due to the increasingly sophisticated adversary as well as capacity gaps incurred with aging and expected retirement of the MH-60 Seahawk helicopters and the MQ-8 Fire Scout unmanned air vehicles", it says in its notice.

The USN's decision to name its effort "Future Vertical Lift Maritime Strike" likely foreshadows a plan to dovetail with the US Army's Future Vertical Lift umbrella initiative which is already underway. As part of that, the US Army aims to replace its Sikorsky UH-60 Black Hawk, predecessor to the MH-60 Seahawk with the Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA). The US Army also aims to replace its retired OH-58 Kiowa Warrior scout helicopter with the Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA).

Sikorsky's Raider X, a rigid co-axial helicopter with a pusher propeller, is competing against Bell's 360 Invictus, a compound helicopter, in the FARA competition. A Sikorsky-Boeing team's Defiant X, a rigid co-axial helicopter with a pusher propeller, is competing against a production variant of Bell's V-280 Valor demonstrator, in the FLRAA competition. The US Army wants to field FARA by 2028 and FLRAA by 2030, meaning the USN could piggyback on development and production efforts of those programmes by ordering maritime variants of the rotorcraft later.

https://www.flightglobal.com/helicopters/us-navy-begins-search-to-replace-mh-60r/s-mq-8c/142189.article