Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 10/04/2024 | 16:09 uurDe torpedobootjager van na 1945 was groter dan een fregat in die tijd. De Holland-klasse uit de jaren 50 valt eigenlijk in de torpedobootjager klasse, ondanks dat zij onderzeebootjager werden genoemd.

https://marineschepen.nl/schepen/onderzeebootjagers-holland.html

Klassenbenamingen als korvet, fregat en destroyer blijven hetzelfde, maar alles wordt groter en zwaarder. De huidige Ford Focus (C-segment, compacte middenklasse) is groter dan een 1974 Ford Taunus (D-segment, middenklasse).

Laten ze het dan ook destroyer noemen. Hoop gedoe om niets.

Taakpakket past toch helemaal niet bij de taak van een torpedobootjager.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 15:42 uurTorpedoboot jagers? Dat lijkt me in de verste verte niet correct. Dat zijn over het algemeen tonnages van onder de 2000 ton.

De torpedobootjager van na 1945 was groter dan een fregat in die tijd. De Holland-klasse uit de jaren 50 valt eigenlijk in de torpedobootjager klasse, ondanks dat zij onderzeebootjager werden genoemd.

https://marineschepen.nl/schepen/onderzeebootjagers-holland.html

Klassenbenamingen als korvet, fregat en destroyer blijven hetzelfde, maar alles wordt groter en zwaarder. De huidige Ford Focus (C-segment, compacte middenklasse) is groter dan een 1974 Ford Taunus (D-segment, middenklasse).

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 15:42 uurHet lijkt me eerder een destroyer kant op gaan inderdaad, en met Tomahawks, andere raketsystemen tegen land en 127mm, niet puur Fuad.

Laten ze het dan ook destroyer noemen. Hoop gedoe om niets.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 15:29 uurIs dit nog wel een fregat?
Nee, eigenlijk niet. 
Het zou dan meer een D-nummer moeten zijn... Tja maar Politiek gevoeliger ?, misschien kan het in deze tijd ook wel weer. 
Of krijgen we weer een C-nummering ? Kruiser
Kruiser, net als de C801 Hr.Ms. De Ruyter en  C802 Hr.Ms. De Zeven Provinciën uit de jaren 50
https://marineschepen.nl/schepen/kruisers-de-ruyter-de-zeven-provincien.html

Dat zou ik wel mooi vinden ! :big-smile:

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 10/04/2024 | 15:37 uurAls ze in Den Haag nou niet zo huiverig waren voor de typering destroyer, dan niet nee. Of men moet de oude Nederlandse typering torpedobootjager flink afstoffen.

Torpedoboot jagers? Dat lijkt me in de verste verte niet correct. Dat zijn over het algemeen tonnages van onder de 2000 ton.

Het lijkt me eerder een destroyer kant op gaan inderdaad, en met Tomahawks, andere raketsystemen tegen land en 127mm, niet puur Fuad.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 10/04/2024 | 15:29 uurIs dit nog wel een fregat?

Als ze in Den Haag nou niet zo huiverig waren voor de typering destroyer, dan niet nee. Of men moet de oude Nederlandse typering torpedobootjager flink afstoffen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/04/2024 | 15:18 uurAls het het vertrouwde MK41 vLS systeem wordt, laten  we dan voor alle posities de strike versie nemen... Als wij bij de SM familie blijven en SM-6 komt op het verlang lijstje dan heeft deze, als ik mij niet vergis, de strike versie nodig.
ok, SM-6 zou dan samen met Tomahawk ook voorin kunnen en de SM-2/ESSM in het midden.
Ik ben ook benieuwd of we bij de SM familie blijven of overstappen op Europees of Israëlisch (Barak/ C-dome)

Huzaar1

Is dit nog wel een fregat?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 10/04/2024 | 14:50 uurVLS voor- en midscheeps, aantal is zo niet te bepalen, 64+ ?? (16 voor + 48 midden) of meer, hoop 80 stuks (32 + 48)
Waarbij denk ik de voorste de langere strike VLS zijn en de midscheeps de standaard VLS.     

Als het het vertrouwde MK41 vLS systeem wordt, laten  we dan voor alle posities de strike versie nemen... Als wij bij de SM familie blijven en SM-6 komt op het verlang lijstje dan heeft deze, als ik mij niet vergis, de strike versie nodig.

Harald

Citaat van: Harald op 10/04/2024 | 10:34 uurEerste beeld nieuwe fregatten



als ik de afbeelding bekijk, dan krijgen de nieuwe FUAD schepen een bewapening met onder andere ;
1x 127mm (boeg)
1x 76mm sovraponte (boeg)
4x 40mm (zijkanten)
1x RAM (bovenop hangaar)
VLS voor- en midscheeps, aantal is zo niet te bepalen, 64+ ?? (16 voor + 48 midden) of meer, hoop 80 stuks (32 + 48)
Waarbij denk ik de voorste de langere strike VLS zijn en de midscheeps de standaard VLS.     

Harald

Eerste beeld nieuwe fregatten

Defensie heeft tijdens een Technische Briefing die vorige week woensdag werd gegeven in de Tweede Kamer, meer laten zien en verteld over de plannen rond nieuwe schepen voor de marine. De vervangers van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten, kwamen uitgebreid aan bod en de eerste illustratie van een van de ontwerpen werd getoond.





https://marineschepen.nl/nieuws/Eerste-beeld-nieuwe-fregatten-100424.html

Huzaar1

Was al aardig duidelijk dat uet geen SM-3's gingen worden omdat die tekortkomen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

SM-6 straks voor de FUAD fregatten ? in plaats van SM-3

SM-6 intercepts ballistic missile target to demonstrate new capabilities

A Standard Missile-6 (SM-6) built by RTX business Raytheon has intercepted a medium-range ballistic missile target at sea in its final seconds of flight, verifying some of the missile's enhanced capabilities when launched from a Baseline 9.C2 variant of the Aegis Combat System, RTX announced on 29 March 2024.

This latest flight test, designated as Flight Test Aegis Weapon System (FTM)-32, involved a SM-6 Dual II (Block IA) configuration missile that was launched from the Arleigh Burke-class destroyer USS Preble off the coast of the Pacific Missile Range Facility in Kauai, Hawaii, on 28 March. The missile featured newly qualified software that significantly enhances the its capabilities.

"This test demonstrated that the latest versions of the SM-6 and combat system provide the critical capability to destroy an incoming sophisticated missile threat," Kim Ernzen, president of Raytheon Naval Power, was quoted as saying in an RTX press release. "Raytheon is committed to ensuring our technology stays ahead of evolving threats and is available to sailors as quickly as possible," Ernzen added.

FTM-32 was the seventh flight test of the SM-6 against ballistic missile targets and the fourth test using the Dual II (Block IA) configuration.

Deployed on US Navy ships, SM-6 delivers a proven over-the-horizon offensive and defensive capability by leveraging the time-tested Standard Missile airframe and propulsion system. It is the only missile that supports anti-air warfare, anti-surface warfare and sea-based terminal ballistic missile defence in one solution, enabling the United States and its allies to cost-effectively increase the offensive power of their surface forces.

The US Department of Defense has approved the sale of the SM-6 to several allied nations.

https://euro-sd.com/2024/04/major-news/37311/sm-6-intercepts-missile-target/

Master Mack

Als je de vuurkracht van de huidige LCF'en verder wil opvoeren is het dan mogelijk om bijvoorbeeld twee van de containers welke beoogd zijn voor het TRIFIC/MICAN project ook op de LCF'en te plaatsen. Bijvoorbeeld een platform creëren tussen de grote en kleine schoorstenen. Of bijvoorbeeld de antennes voor de Smart L verplaatsen en ze dan op de Hangaar neerzetten. We hebben het hier al eerder over gehad maar met het snel breder wordende dreigingsbeeld wordt dit in mijn beleving steeds actueler. Het halsoverkop aanschaffen van miniguns bewijst wel dat er linksom of rechtsom vuurkracht bij moet. Alle vier dienen ook een tweede GK of vervangend wapen op de brugdak positie te krijgen. En zelf ben ik ook wel gecharmeerd van het idee van Huzaar1 om in mijn beleving dan alle 4 de LCF'en door te moderniseren en een tweede MLU te geven na de in dienst stelling van de FUADs zodat ze door kunnen tot 2040. Dan hebben we 4xASWF, 4xFUAD en 4xLCF. En vanaf 2040 laten we dan 4x nieuw fregat bouwen waardoor er continuïteit in de Damen Fregatten bouw blijft bestaan en we voor de KM extra slagkracht genereren in combinatie met de Mican's hebben we dan weer een serieuze gevechtsvloot.

Parera

Nog een stukje uit de nieuwe Alle Hens! over het FUAD:

Effectief tegen dreigingen
De nieuwe fregatten zijn straks uiteraard vooral bedoeld voor inzet in het hoogste deel van het geweldspectrum. Met de inzichten van de huidige tijd zal het zelfverdedigingssysteem Rolling Airframe Missile (RAM) tot de boordwapens behoren voor de nabij-verdediging. Als er echter een effectief laserwapen voor zelfverdediging op de markt komt, kan dat de RAM misschien vervangen. Daarnaast kan het schip Naval Strike Missile afvuren op oppervlaktedoelen op zee en land, tot op grotere afstand. Daarnaast worden de LCF-opvolgers voorzien van een 127 millimeter-kanon met precisiemunitie en met kruisvluchtwapens, voor het aanvallen van doelen tot op meer dan 1.000 kilometer afstand. Lenssen: "Verder lijkt het vast te staan dat we opnieuw samenwerken met Thales Nederland. De radarsystemen van Thales zijn zeer effectief tegen huidige en toekomstige dreigingen en worden doorontwikkeld tegen hypersone dreigingen."

---

Het lijkt er op dat men voor het FUAD mogelijk dus afwijkt van de combinatie RAM + 76 mm Sovraponte. Al staat de Sovraponte wel ingetekend op de eerste schetsen van enkele studies, maar hier staat ook nog een Goalkeeper op i.p.v. de RAM dus het zegt helemaal niets.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 08/03/2024 | 11:31 uurhttps://www.jasperpillen.be/rekrutering-marine-groot-succes

Daar staat dat de opleidingscspaciteit tekort schiet. Niet dat er een personeelsoverschot is dat nooit een boot ziet omdat er geen scheeps functies zijn.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"