Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/03/2018 | 10:06 uur
Spoor 5: Materieel

Om voorbereid te zijn op de marine van de toekomst,
lopen diverse nieuwe projecten. Voor de langere termijn
zijn dat de nieuwbouw van wapensystemen en schepen,
waarbij familievorming een belangrijk uitgangspunt is.
Daarbij werken DMO als ontwerper en CZSK als gebruiker
en instandhoudingsvoorbereider nauw samen.


Lijkt verdacht veel op de bevestiging dat vLCF op basis van vMFF zal worden ontwikkeld en gebouwd zoals destijds het S en L fregat.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Spoor 5: Materieel

Om voorbereid te zijn op de marine van de toekomst,
lopen diverse nieuwe projecten. Voor de langere termijn
zijn dat de nieuwbouw van wapensystemen en schepen,
waarbij familievorming een belangrijk uitgangspunt is.
Daarbij werken DMO als ontwerper en CZSK als gebruiker
en instandhoudingsvoorbereider nauw samen.

https://www.kvmo.nl/media/k2/attachments/KVMO_Marineblad_ma_2018.pdf

Parera

Citaat van: vlincent op 14/12/2017 | 21:21 uur
Diesel elektrisch? Als in diesel generator met elektrische motor?

Ja, geen gasturbines meer maar standaard Diesel-Electric aandrijving. Iets waar de Denen al enkele jaren positieve ervaringen mee hebben.

vlincent

Diesel elektrisch? Als in diesel generator met elektrische motor?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Dit is wat we nu (voorlopig) weten over vLCF:

vMFF zal met haar +/-6000 ton en 140 meter romp de basis vormen voor het vLCF.

Voortstuwing: diesel-elektrisch, max 26 kts

Bewapening VLS: 48 cellen, verdeeld over twee locaties: voor de (32) brug en achter de (16) voorste opbouw.

Enforcer

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/11/2017 | 12:55 uur
Een rekensommetje levert dus: Nihil volledig operationeel inzetbare NL fregatten...

Op de nietjes dat wij in de komende jaren niet in een hoog intensiteit conflict betrokken worden.

Ze zijn nog net goed genoeg om de overhand te hebben over piraten met een skiff....  :sick: Den Haag, bedankt..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#90
Citaat van: StrataNL op 18/11/2017 | 12:48 uur
Laat dat fregat wat betreft sewaco nou de mindere zijn in een hoog intensief conflict.

Een rekensommetje levert dus: Nihil volledig operationeel inzetbare NL fregatten...

Op de knietjes dat wij in de komende jaren niet in een hoog intensiteit conflict betrokken worden.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/11/2017 | 13:56 uur
Zet het maar op Twitter, we beschikken dus momenteel over 1 volledig/redelijk operationeel fregat en zij is te vinden in de west.
Laat dat fregat wat betreft sewaco nou de mindere zijn in een hoog intensief conflict. 
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 17/11/2017 | 13:50 uur
Waarbij we niet moeten vergeten dat de MFF in het ASuW en AAW spectrum operationeel (te) verouderd zijn, en de NGS/TLA capaciteit vrijwel non-existent.

Het is een juiste en zeer trieste constatering.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 17/11/2017 | 13:42 uur
Dit dus.

Zet het maar op Twitter, we beschikken dus momenteel over 1 volledig/redelijk operationeel fregat en zij is te vinden in de west.

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#85
Citaat van: Reinier op 17/11/2017 | 09:40 uur
Zoals ik hiervoor al schreef, van de 6 fregatten die we nu hebben, zouden er misschien maar 2-3 in staat zijn om vanaf morgen in het hoogste geweldspectrum mee kunnen doen.

Ik denk slechts 1 of 2 (als ik de problemen bij de LCF kanons even voor lief neem, zoniet dan is het er maar 1 en die (MFF) ligt nu in de west)

Parera

Citaat van: Reinier op 17/11/2017 | 09:46 uur
Precies!
Dat besluit had dus al genomen kunnen worden. Nu dat niet gedaan is en de schepen in onderhoud gaan, zullen ze dus hoogstwaarschijnlijk nooit werkende kanons krijgen.

Ook dit dossier heeft Hennis voor zich uitgeschoven en nooit een besluit over durven nemen.
Het laatste dat ik er over kan terug vinden, is dat zij 16 december 2016 een brief heeft gestuurd naar de Kamer om deze te informeren dat het nodig was om de kanons te vervangen en dat er een A-brief zou komen.
Verder heb ik er niets meer over gehoord of gelezen, maar dat kan ook aan mij liggen  ;)

De vraag is natuurlijk was die een besluit van Hennis zelf of kwam dit ''van hoger hand''?

Er zou inderdaad geld vrijgemaakt moeten worden voor nieuwe kanons maar blijkbaar is hier tot op heden geen besluit over genomen.

Reinier

Citaat van: Parera op 16/11/2017 | 15:58 uur
Die kanons nieuw kosten +/- 15 miljoen euro per stuk *4 = 6- miljoen met nog wat verbouw / opleiding en extra ammo erbij 100 miljoen had makkelijk in het DMPO 2018 gepast. Kon dan gelijk mee met de upgrade vanaf 2019 voor de LCF's geen probleem.
Precies!
Dat besluit had dus al genomen kunnen worden. Nu dat niet gedaan is en de schepen in onderhoud gaan, zullen ze dus hoogstwaarschijnlijk nooit werkende kanons krijgen.

Ook dit dossier heeft Hennis voor zich uitgeschoven en nooit een besluit over durven nemen.
Het laatste dat ik er over kan terug vinden, is dat zij 16 december 2016 een brief heeft gestuurd naar de Kamer om deze te informeren dat het nodig was om de kanons te vervangen en dat er een A-brief zou komen.
Verder heb ik er niets meer over gehoord of gelezen, maar dat kan ook aan mij liggen  ;)

Reinier

Tweet Rob Kramer @AdmiraalKramer

CitaatTuurlijk kennen wij uitdagingen op het gebied van onderhoud, jaren van bezuinigingen eisen hun tol. Maar het super negatieve beeld dat hier wordt geschetst kan ik me niet in vinden. Onze schepen zijn altijd zo uitgerust dat ze adequaat en veilig hun opdracht kunnen uitvoeren!

Dit is een politiek en juridisch correct antwoord.
CitaatOnze schepen zijn altijd zo uitgerust dat ze adequaat en veilig hun opdracht kunnen uitvoeren!
Hij zal hier gelijk in hebben, maar vergeet wel te vertellen dat het dan gaat over schepen die op dat moment een opdracht moeten uitvoeren. Om dat te doen, zijn andere schepen in feite onbruikbaar gemaakt.

Hij zegt niet dat alle schepen alle mogelijke opdrachten nu kunnen uitvoeren.

Ten tweede, de opdracht(en) zijn meestal relatief eenvoudig; heen en weer varen, paar onderscheppingen doen, oefening doen, etc. Maar een marine schip is niet primair gebouwd om oefeningen te doen, het gaat er om hoe lang kan je je taak uitblijven oefenen als er echt stront aan de knikker is.  En dat is het echte probleem.

Zoals ik hiervoor al schreef, van de 6 fregatten die we nu hebben, zouden er misschien maar 2-3 in staat zijn om vanaf morgen in het hoogste geweldspectrum mee kunnen doen.