Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

walter leever

#51
Citaat van: Ros op 16/11/2017 | 12:25 uur
Door wie dan  en wat denk je dan welk antwoord men krijgt ? Dat MINDEF "begin" 2018 met een plan zal komen. Dat het dan inhoudelijk zal gaan over de adaptieve krijgsmacht en de nog verder gaande EU samenwerking even in het midden latend. Voorlopig is de druk van de ketel tot ergens begin 2018.

Mijn mening is de volgende(zal natuurlijk niet gedeeld worden door de politiek)de problemen zoals o.a. beschreven in het stuk op marineschepen.nl,zijn niet nieuw en zullen gevoegelijk bekend zijn bij de desbetreffende instanties(ook de politiek),hoezeer ze nu waarschijnlijk weeral de "verontwaardigingsshow"gaan opvoeren,god wat wordt ik daar moe van.  :hrmph: )

dus in de plaats van een plan te maken(2018),heb ik voor haar,die te pas en onpas toeterd over haar vader en dus haar ervaring  :sick: ,alvast een "plan de campagne".
Zo snel als mogelijk worden alle systemen weer in orde gebracht(hersteld/ge-upgrade/vervangen/etc)er worden per direct 4 nieuwe(en met de nadruk op nieuwe) 127 mm kanonnen gekocht(Vulcano),de 4(daar ga ik nog altijd vanuit)voor de vMFF kunnen evt.ook al besteld worden,zo zou je dus een beetje druk kunnen zetten op de voortgang van dit projekt(ze liggen anders maar "stof"te vangen in het magazijn)of kunnen gebruiken als vervanging indien 1 van de overige 4(die op de LCF's) problemen zou hebben die niet op het schip hersteld kunnen worden.(in de tussentijd)

Dit zou ik al een goede basis vinden,en nu niet mekkeren over geld want als je 1.5 miljard aan multinationals kunt geven is dat een teken dat er daar dus genoeg van is.(de wil om dit,of een gedeelte,te investeren in Defensie is natuurlijk iets anders)

Dit betreft alleen nog maar het stukje/kopje Marine,voor de rest(KL/KLu),geld natuurlijk een zelfde soort oplossing/plan.

Kortom Den Haag hoeft niet (opnieuw)te gaan "nadenken" over hoe en wat en hoeveel want dit is allang bekend,nu dient er actie ondernomen te worden.We hebben lang genoeg geouwehoerd.  :dead:

Let wel deze zeer nodige reparaties/vervangingen en upgrades dienen niet bij het Budget afgetrokken te worden deze zaken hadden gewoon in orde moeten zijn.(ik bedoel dus het geld wat er nodig is om dit te doen,moet niet afgetrokken worden van het Defensie Budget),stelletje Haagse minkukels.  :hrmph:

Lex

Intern de marine spreekt men reeds over "donor schepen" in dit verband.

Reinier

Citaat van: Ros op 16/11/2017 | 12:25 uur
Door wie dan  en wat denk je dan welk antwoord men krijgt ? Dat MINDEF "begin" 2018 met een plan zal komen. Dat het dan inhoudelijk zal gaan over de adaptieve krijgsmacht en de nog verder gaande EU samenwerking even in het midden latend. Voorlopig is de druk van de ketel tot ergens begin 2018.
Dat denk ik ook.

Het blijft mij ook verbazen in dit dossier en dat van de vervanging MFF, subs, dat het nog steeds zo stil is in Den Haag.
Hennis wilde er mid 2017 al niets meer aan doen vanwege naderende verkiezingen, 'laat de volgende regering maar een beslissing nemen over dit dossier'.

Je zou dan verwachten dat het dossier helemaal klaar is met een strik er omheen. Of gaan we nu inderdaad weer wachten tot mid 2018 tot het 'plan' over de toekomst van defensie klaar is. Dat bediscussiëren, behoeftestelling bepalen, dan weer specs opstellen voor deze 'nieuwe' defensie en schepen. Voordat je het weet, is nog steeds niet besloten over de LCF's, vMFF en subs eind 2018.

Lex

Citaat van: Zeewier op 16/11/2017 | 10:04 uur
..... En meteen een vuurdoop voor CDS Kramer.
Check de namen eens.  :angel:

Parera

#47
Citaat van: Ros op 16/11/2017 | 12:25 uur
Door wie dan  en wat denk je dan welk antwoord men krijgt ? Dat MINDEF "begin" 2018 met een plan zal komen. Dat het dan inhoudelijk zal gaan over de adaptieve krijgsmacht en de nog verder gaande EU samenwerking even in het midden latend. Voorlopig is de druk van de ketel tot ergens begin 2018.

Het gaat niet om wie de vragen stelt maar dat iemand de vraag stelt. En het antwoord zal vast zijn dat het plan er aankomt maar dat men in de kamer wel weet als dit plan er komt waar men rekening mee moet houden.

Ik hoop dat Jurriaan gelijk krijgt en NL/BE een mooie deal kan sluiten voor de nieuwe kanons voor LCF's / vMMF's / vMCM's bij Leonardo waarbij we toch snel moeten kijken naar 4x 127 mm + 8x 76 mm + 12 x Marlin WS / 20 Hitroles (Belgie zal voor FN herstal kiezen hierin). Dit heeft ongeveer een waarde van een kleine 150 a 200 miljoen euro aan wapen systemen dus geen kleine order lijkt me zomaar.

Dit zijn geschatte aankoop prijzen van de wapen systemen zelf zonder munitie / onderdelen/training.

Ros

Citaat van: Harald op 16/11/2017 | 10:35 uur
Dat er Kamervragen zullen gesteld worden lijkt me wel zeker.

Door wie dan  en wat denk je dan welk antwoord men krijgt ? Dat MINDEF "begin" 2018 met een plan zal komen. Dat het dan inhoudelijk zal gaan over de adaptieve krijgsmacht en de nog verder gaande EU samenwerking even in het midden latend. Voorlopig is de druk van de ketel tot ergens begin 2018.

Parera

Citaat van: Zeewier op 16/11/2017 | 12:00 uur
Omdat kanons een ander schip of een stelling bestoken. De APAR doet doelaanwijzing voor de vuurleiding. De primaire taak is Luchtverdediging en Commandovoering bieden aan haar omgeving, dus die gaan er vanuit dat wij dat in nood kunnen leveren binnen NAVO vlootverband. Geschaad vertrouwen is ernstiger dan een defect kanon.

Toch is het een van de problemen bij de LCF's dus vind ik dat dit meegenomen had moeten worden in het artikel. Zeker omdat de politiek vaak kamer vragen stelt aan de hand van dit soort artikelen en nu bestaat de kans dat het probleem met de kanons dus word overgeslagen omdat men het kleine stukje tekst onder een foto van de loop van een 127 mm kanon misschien niet leest.

Als er een kamerlid hier vragen over stelt vind ik dat alles op tafel moet dus onderdelen, reparaties, apar, machine problemen, nieuwe kanons en alle andere problemen waar de vloot en LCF's specifiek tegen aan lopen.

Zeewier

Citaat van: Parera op 16/11/2017 | 11:16 uur
Vaak worden er door de politiek pas acties ondernomen als iets landelijk in het nieuws gekomen is als het over defensie gaat. Daarmee lijkt me dit een prima actie van marineschepen.nl ( en misschien wel een klein beetje van de KM).

Wel jammer dat er nauwelijks gesproken word over de problemen met de kanons.
Omdat kanons een ander schip of een stelling bestoken. De APAR doet doelaanwijzing voor de vuurleiding. De primaire taak is Luchtverdediging en Commandovoering bieden aan haar omgeving, dus die gaan er vanuit dat wij dat in nood kunnen leveren binnen NAVO vlootverband. Geschaad vertrouwen is ernstiger dan een defect kanon.

Reinier

Citaat van: Harald op 16/11/2017 | 10:35 uur
even mijn gedachtenspinsels, wil niet doem denken hoor, maar ....

Dat er Kamervragen zullen gesteld worden lijkt me wel zeker. Maar waar ik bang voor ben (hopelijk helemaal onterecht) is dat de politiek zich zo gaat storten in het hoe en waarom en dat er weer koppen gaan rollen. Dan zijn weer bij af en staat alles nog steeds stil. En wordt er niet meer verder gekeken en naar de toekomst.
Ook dat de politiek de vragen gaat stellen; "maar is het allemaal dan wel waard om deze fregatten te gaan opwaarderen en in goede staat brengen en dan ook nog over een "paar" jaar te gaan of moeten vervangen". "moet je zien wat dat allemaal kost"

Dat de politiek zelf verantwoordelijk is voor de neergang en de staat waarin Defensie en het materiaal, materieel en personeel zich bevindt , die vraag en het antwoordt wordt niet gesteld en gegeven en ter harte genomen.

Politiek; steek hand in eigen boezem en neem je verantwoordelijkheid en zorg dat defensie weer in goede gezondheid en topfit wordt, zonder te kijken op de laatste cent.
Want zonder goed materiaal, materieel en personeel is defensie geen cent waard !!

Even weer ontopic ; politiek, in de M-fregatten vervanging steun de aanschaf van 4 nieuwe fregatten en start met de aanschaf. In het LCF verhaal, breng de fregatten weer in goede staat en start het vervangingsprogramma, 1 op 1 vervanging.
Maak een visie en beleid in de vervangingsprojecten en schuif daar niet meer mee. Investeer in Nederland !
Enige plaats waren koppen zouden moeten rollen, is in de Tweede Kamer zelf. De regering en niemand anders is verantwoordelijk voor deze onverantwoordelijke situatie. 

In iedere krijgsmacht zullen onderdelen worden uitgewisseld tussen schepen, voertuigen en vliegtuigen. Maar omdat onze krijgsmacht al minimale middelen heeft en dan ook nog geen eens reserve onderdelen, ga je de situatie krijgen die we nu hebben.
We kunnen nog net rondvaren met 1/2 tot 2/3 van onze fregatten, dus dat komt neer op 3-4 fregatten, waarvan er dan misschien 1-2 echt in staat zullen zijn tot actie in het hoogste geweld spectrum (en dat zijn niet de Vlootdagen  ;)).

Triest maar waar.

Parera

Citaat van: Zeewier op 16/11/2017 | 10:04 uur
Een beetje beschaafd "activisme" kan geen kwaad. Nu het op NOS.nl staat weet je dat er Kamervragen over komen. En meteen een vuurdoop voor CDS Kramer.

Vaak worden er door de politiek pas acties ondernomen als iets landelijk in het nieuws gekomen is als het over defensie gaat. Daarmee lijkt me dit een prima actie van marineschepen.nl ( en misschien wel een klein beetje van de KM).

Wel jammer dat er nauwelijks gesproken word over de problemen met de kanons.

Harald

even mijn gedachtenspinsels, wil niet doem denken hoor, maar ....

Dat er Kamervragen zullen gesteld worden lijkt me wel zeker. Maar waar ik bang voor ben (hopelijk helemaal onterecht) is dat de politiek zich zo gaat storten in het hoe en waarom en dat er weer koppen gaan rollen. Dan zijn weer bij af en staat alles nog steeds stil. En wordt er niet meer verder gekeken en naar de toekomst.
Ook dat de politiek de vragen gaat stellen; "maar is het allemaal dan wel waard om deze fregatten te gaan opwaarderen en in goede staat brengen en dan ook nog over een "paar" jaar te gaan of moeten vervangen". "moet je zien wat dat allemaal kost"

Dat de politiek zelf verantwoordelijk is voor de neergang en de staat waarin Defensie en het materiaal, materieel en personeel zich bevindt , die vraag en het antwoordt wordt niet gesteld en gegeven en ter harte genomen.

Politiek; steek hand in eigen boezem en neem je verantwoordelijkheid en zorg dat defensie weer in goede gezondheid en topfit wordt, zonder te kijken op de laatste cent.
Want zonder goed materiaal, materieel en personeel is defensie geen cent waard !!

Even weer ontopic ; politiek, in de M-fregatten vervanging steun de aanschaf van 4 nieuwe fregatten en start met de aanschaf. In het LCF verhaal, breng de fregatten weer in goede staat en start het vervangingsprogramma, 1 op 1 vervanging.
Maak een visie en beleid in de vervangingsprojecten en schuif daar niet meer mee. Investeer in Nederland !

Zeewier

Een beetje beschaafd "activisme" kan geen kwaad. Nu het op NOS.nl staat weet je dat er Kamervragen over komen. En meteen een vuurdoop voor CDS Kramer.

Zeewier

Niet verrast, weet het deels ook wel. Waar ik verder niet over uitwijd.

Wel een toeval dat vorige week Savetheroyalnavy.org een soortgelijk verhaal uitbracht?
Http://www.savetheroyalnavy.org/royal-navy-parts-cannibalisation-a-concern-or-a-crisis/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/11/2017 | 08:05 uur
'Luchtverdedigingsfregatten kunnen nauwelijks vechten' 

https://nos.nl/l/2203054 via @NOS

Goed dat de landelijke pers dit ook heeft opgepikt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Luchtverdedigingsfregatten kunnen nauwelijks vechten' 

https://nos.nl/l/2203054 via @NOS