OA-X "light attack" programma en ontwikkelingen

Gestart door Harald, 15/03/2017 | 08:34 uur

Parera

Volgens Embraer heeft de A-29 Super Tucano een ferry range met externe tanks van 1650 zeemijl, dat komt neer op 3055,8 km. Dan kom je ongeveer vanaf Gilze-Rijen tot aan Cyprus.
Gaan we even uit van de missie Mali met als uitvals basis Gao.

Dan zal je op externe tanks vanaf Gilze naar een vliegveld in Zuid-Europa moeten vliegen, in dit geval Morón Air Base in spanje een kleine 60 km vanaf Sevilla. Daar zal je dan moeten rusten en bijtanken om door te vliegen naar Gao. En verder zal je vanaf Gao de operaties kunnen uitvoeren, de toestellen hebben een 3,5 uur vlieg bereik zonder externe tanks of een combat radius van 550 km.

Ook zonder lucht of zee transport dus goed op locaties in Afrika / Midden Oosten te krijgen.

Ace1

Citaat van: A.J. op 07/08/2018 | 13:14 uur
Hoe ga je ze daar krijgen? Dat is meer mijn punt. Want als je een dusdanige infra/ strategisch transport weet op te tuigen vervalt meteen het voordeel van die aparte aviation club.

Niet zo moeilijk hoor gewoon per transport vliegtuig vervoeren.

Bekijk de foto's op onderstaande link even.

http://www.leonardocompany.com/en/-/new-version-of-sf-260-with-glass-cockpit-completes-first-flight

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 07/08/2018 | 09:04 uur
De reden waarom ik er zo enthousiast over ben is dat SOF vliegtuigen specifiek zijn opgenomen in de Strategische Visie. Ik zie het concept graag uitgebreid worden.

Ik weet niet of het luchtcomponent nog steeds de SIAI-Marchetti SF.260 (Leonardo SF-260) gebruikt?
Deze zijn ook geschikt voor deze taak en combat proof in Rhodesië geworden.

https://en.wikipedia.org/wiki/SIAI-Marchetti_SF.260#Burkina_Faso

http://www.leonardocompany.com/en/-/new-version-of-sf-260-with-glass-cockpit-completes-first-flight

FN Herstal heeft van die mooi pods voor .50ers

http://www.fnherstal.com/en/product/machine-gun-pods

Het Franse Nexter heeft mooie pods voor 20mm kanonnen.

http://www.nexter-group.fr/nexter/Flipping_Book/Export_GB/files/assets/basic-html/index.html#15

Parera

Citaat van: A.J. op 07/08/2018 | 13:14 uur
Hoe ga je ze daar krijgen? Dat is meer mijn punt. Want als je een dusdanige infra/ strategisch transport weet op te tuigen vervalt meteen het voordeel van die aparte aviation club.
Dat is waar, je zal ze ( in stappen) naar de regio moeten vliegen of via ander transport (zee of luchtvracht). Dit is wel een nadeel van dit type toestel tenzij de VS de eis stelt dat ze bijgetankt kunnen worden in de lucht net als dat nu kan met heli's en bijvoorbeeld de F-35B. Maar dat maakt het weer enorm duur en complex.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 07/08/2018 | 13:14 uur
Hoe ga je ze daar krijgen? Dat is meer mijn punt. Want als je een dusdanige infra/ strategisch transport weet op te tuigen vervalt meteen het voordeel van die aparte aviation club.

Zouden ze inzetbaar zijn vanaf een forse LHD?

A.J.

Citaat van: Parera op 07/08/2018 | 13:02 uur
De inzet zoals de US SOF ze gebruikt is dicht bij een inzetgebied waardoor ze snel in de buurt zijn als het nodig is. Precies zoals de Apache's nu ingezet worden, dus ja in de buurt waar de SOF optreed en waar het mogelijk is om deze toestellen in te zetten (laag - middelhoog geweldsspectrum).

Hoe ga je ze daar krijgen? Dat is meer mijn punt. Want als je een dusdanige infra/ strategisch transport weet op te tuigen vervalt meteen het voordeel van die aparte aviation club.

Parera

Citaat van: A.J. op 07/08/2018 | 12:59 uur
En hoe wil jij die toestellen dan gaan inzetten? Met ext fuel tanks heeft de Tucano een ferry range (kaal, enkele reis) van pak hem beet 2500km. Je haalt dan net de kust van Afrika en dan ben je leeg... De combatradius is 550km, dus vanuit Nederland kun je acties doen tm midden Frankrijk... Of wil je overal ter wereld deze toestellen neerzetten zodat je bij SOF inzet deze toestellen kunt gebruiken.

De inzet zoals de US SOF ze gebruikt is dicht bij een inzetgebied waardoor ze snel in de buurt zijn als het nodig is. Precies zoals de Apache's nu ingezet worden, dus ja in de buurt waar de SOF optreed en waar het mogelijk is om deze toestellen in te zetten (laag - middelhoog geweldsspectrum).

A.J.

Citaat van: Parera op 07/08/2018 | 12:23 uur
Daarom is het ook niet slim om zo'n type toestel op te nemen in het normale bestand toestellen maar speciaal in het nieuwe SOF Aviation Squadron. Daar kan apart budget voor vrijgemaakt worden omdat het onder de SOF valt (geheime uitgaven) en met een compleet eigen team drukt het ook niet op de rest van de KLU operationeel en personeel.

En hoe wil jij die toestellen dan gaan inzetten? Met ext fuel tanks heeft de Tucano een ferry range (kaal, enkele reis) van pak hem beet 2500km. Je haalt dan net de kust van Afrika en dan ben je leeg... De combatradius is 550km, dus vanuit Nederland kun je acties doen tm midden Frankrijk... Of wil je overal ter wereld deze toestellen neerzetten zodat je bij SOF inzet deze toestellen kunt gebruiken.


Parera

Citaat van: Sparkplug op 07/08/2018 | 12:18 uur
Zeker personeel (viegers en grondpersoneel). Er moet wel kunnen worden gevlogen. Met de huidige type vliegtuigen en helikopters is het al krap.
Daarom is het ook niet slim om zo'n type toestel op te nemen in het normale bestand toestellen maar speciaal in het nieuwe SOF Aviation Squadron. Daar kan apart budget voor vrijgemaakt worden omdat het onder de SOF valt (geheime uitgaven) en met een compleet eigen team drukt het ook niet op de rest van de KLU operationeel en personeel.

Sparkplug

Citaat van: A.J. op 07/08/2018 | 12:08 uur
Misschien vwb alleen het toestel. Niet als je de rest van de extra logistieke staart zoals infra, personeel, materiaal, reservedelen en alles gaat meerekenen...

Zeker personeel (viegers en grondpersoneel). Er moet wel kunnen worden gevlogen. Met de huidige type vliegtuigen en helikopters is het al krap.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: A.J. op 07/08/2018 | 12:01 uur
Dus alles wat de AH64 ook al kan...
Dat is ook wat ik eerder schreef, het is een toestel geschikt voor taken die nu uitgevoerd worden met gevechtshelikopters en/of RPA's.  Maar ik zie het meer als SOF support en daarvoor word de Apache nu ook ingezet omdat we niets anders hebben maar misschien moeten we straks wel de Apache's inzetten voor operaties richting het oosten en dan zou dit prima in een SOF aviation squadron passen. Zijn het dan veel toestellen? nee misschien 8 a 12 stuks maar dat is genoeg voor de relatief kleine operaties die de SOF uitvoert.

A.J.

Citaat van: Stoonbrace op 07/08/2018 | 12:04 uur
Maar een pak goedkoper en eenvoudiger.

Misschien vwb alleen het toestel. Niet als je de rest van de extra logistieke staart zoals infra, personeel, materiaal, reservedelen en alles gaat meerekenen...

Stoonbrace

Citaat van: A.J. op 07/08/2018 | 12:01 uur
Dus alles wat de AH64 ook al kan...

Maar een pak goedkoper en eenvoudiger.

A.J.

Citaat van: Stoonbrace op 07/08/2018 | 10:59 uur
De Sahel gaan beveiligen. Er is meer dan alleen de Oostgrens.

Wat geschikt is voor de oostgrens is ook geschikt voor de Sahel.

Maar goed, ik zie de noodzaak er niet zo van in voor Nederland.