OA-X "light attack" programma en ontwikkelingen

Gestart door Harald, 15/03/2017 | 08:34 uur

A.J.

Citaat van: Parera op 07/08/2018 | 10:47 uur
Tanks voor COIN? Waarom zou je dat doen? Je wilt de SOF toch niet opschepen met tanks, hun operaties moeten juist niet al te opvallend zijn dan moet je vooral niet aankomen zetten met 60 ton diesels. Een vliegtuig kan tijdens de operatie op afstand blijven en wanneer het nodig is opgeroepen worden door de grond, het doel aanvallen en weer vertrekken. Daarnaast is een vliegtuig een stuk sneller dan een tank.

Ga je een hele operatie doen zoals A'stan met een groot grond element dan kan die MBT prima aansluiten bij de eenheden maar niet voor SOF in mijn ogen. De light attacks zijn een waardevol element binnen een SOF eenheid maar ga je operaties doen bijvoorbeeld in Oost-Europa dan heb je er vrij weinig aan, al kun je ze natuurlijk inzetten tegen wat zachtere doelen met hun bewapening.

Het grootste voordeel van de A-29 in mijn ogen zijn de 2 ingebouwde 12,7 mm MG's in de vleugels, hiervoor hoef je geen gunpods te dragen wat weer ruimte vrij maakt onder de vleugels voor andere bewapening. En de FLIR bol zorgt ook voor een grote capaciteit vergroting waarmee er ook laser guided weapons gebruikt kunnen worden, hiervoor is wel de center hardpoint opgeofferd en blijven er nog 4 hardpoints over.

Dus alles wat de AH64 ook al kan...

Stoonbrace

Citaat van: A.J. op 07/08/2018 | 10:35 uur
Wat zou je dan precies willen doen met die kisten? Als het om COIN gaat kunnen we beter inzetten op tanks.

De Sahel gaan beveiligen. Er is meer dan alleen de Oostgrens.

Parera

Citaat van: A.J. op 07/08/2018 | 10:35 uur
Wat zou je dan precies willen doen met die kisten? Als het om COIN gaat kunnen we beter inzetten op tanks.
Tanks voor COIN? Waarom zou je dat doen? Je wilt de SOF toch niet opschepen met tanks, hun operaties moeten juist niet al te opvallend zijn dan moet je vooral niet aankomen zetten met 60 ton diesels. Een vliegtuig kan tijdens de operatie op afstand blijven en wanneer het nodig is opgeroepen worden door de grond, het doel aanvallen en weer vertrekken. Daarnaast is een vliegtuig een stuk sneller dan een tank.

Ga je een hele operatie doen zoals A'stan met een groot grond element dan kan die MBT prima aansluiten bij de eenheden maar niet voor SOF in mijn ogen. De light attacks zijn een waardevol element binnen een SOF eenheid maar ga je operaties doen bijvoorbeeld in Oost-Europa dan heb je er vrij weinig aan, al kun je ze natuurlijk inzetten tegen wat zachtere doelen met hun bewapening.

Het grootste voordeel van de A-29 in mijn ogen zijn de 2 ingebouwde 12,7 mm MG's in de vleugels, hiervoor hoef je geen gunpods te dragen wat weer ruimte vrij maakt onder de vleugels voor andere bewapening. En de FLIR bol zorgt ook voor een grote capaciteit vergroting waarmee er ook laser guided weapons gebruikt kunnen worden, hiervoor is wel de center hardpoint opgeofferd en blijven er nog 4 hardpoints over.

A.J.

Citaat van: Parera op 07/08/2018 | 10:21 uur
Wat ik zei ; dat is een andere discussie maar ik zie het nut van light attack planes wel in voor bepaalde operaties. En ja RPA's kunnen dit ook maar niet alle landen zijn er aan toe om die te bewapenen vooral politiek gesproken dan. Zowel in Nederland als België vind de politiek bewapende RPA's een enge gedachte, een light attack zou dit gat wel eens kunnen opvullen.
En wat je zelf schrijft zou het een unieke capaciteit zijn, met de oprichting van het SOF aviation Squadron binnen de KLU met daarin nu de Cougar zouden ook dit soort toestellen prima passen en een eigen clubje transport toestellen. Dit zal voor nu te duur zijn maar wel iets om te plannen op de langere termijn. Hierbij kunnen we natuurlijk mooi aansluiten met de Belgen als die ook verder investeren in hun SOF aviation capaciteiten.

Wat zou je dan precies willen doen met die kisten? Als het om COIN gaat kunnen we beter inzetten op tanks.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 07/08/2018 | 08:52 uur
Nee ik denk dat drones hierin een stuk intelligenter zijn voor onze kleine luchtmachten.

Wat ik zei ; dat is een andere discussie maar ik zie het nut van light attack planes wel in voor bepaalde operaties. En ja RPA's kunnen dit ook maar niet alle landen zijn er aan toe om die te bewapenen vooral politiek gesproken dan. Zowel in Nederland als België vind de politiek bewapende RPA's een enge gedachte, een light attack zou dit gat wel eens kunnen opvullen.
En wat je zelf schrijft zou het een unieke capaciteit zijn, met de oprichting van het SOF aviation Squadron binnen de KLU met daarin nu de Cougar zouden ook dit soort toestellen prima passen en een eigen clubje transport toestellen. Dit zal voor nu te duur zijn maar wel iets om te plannen op de langere termijn. Hierbij kunnen we natuurlijk mooi aansluiten met de Belgen als die ook verder investeren in hun SOF aviation capaciteiten.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 07/08/2018 | 09:57 uur
Je doelt op dat para vliegtuig? Dat was toch geënt op het invliegen en extractie van SOF? in ieder geval niet dit soort vliegtuigen. Aan de andere kant is het een stap aangezien er gekozen is om drones niet te bewapenen in belgie meende ik?

Het zou wel een unieke capaciteit zijn in Europa. Mooie toestellen.

Vandaar 'uitbreiden van het principe' naast de (bewapende) zeer lichte transporttoestellen. Beslissing om drones niet te bewapenen is er niet.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 07/08/2018 | 09:04 uur
De reden waarom ik er zo enthousiast over ben is dat SOF vliegtuigen specifiek zijn opgenomen in de Strategische Visie. Ik zie het concept graag uitgebreid worden.

Je doelt op dat para vliegtuig? Dat was toch geënt op het invliegen en extractie van SOF? in ieder geval niet dit soort vliegtuigen. Aan de andere kant is het een stap aangezien er gekozen is om drones niet te bewapenen in belgie meende ik?

Het zou wel een unieke capaciteit zijn in Europa. Mooie toestellen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

De reden waarom ik er zo enthousiast over ben is dat SOF vliegtuigen specifiek zijn opgenomen in de Strategische Visie. Ik zie het concept graag uitgebreid worden.

Huzaar1

Nee ik denk dat drones hierin een stuk intelligenter zijn voor onze kleine luchtmachten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#66
Uit het topic ''Internationale fighter ontwikkelingen, deel 6''

Citaat van: Huzaar1 op 06/08/2018 | 18:32 uur
Maar hoezo is dit nieuws dat met enthousiasme wordt gepresenteerd? Geen europese markt.

Op dit moment is er geen markt in Europa maar dit zou zomaar eens kunnen doorslaan naar Frankrijk of andere grote Europese landen.
Ik denk ook dat voor sommige missies dit soort toestellen prima ingezet kunnen worden, nu kan je ook zeggen dat RPA's dit kunnen maar dat is weer een andere discussie.
Het kan een aanvulling zijn op missies die nu worden uitgevoerd met gevechts helikopters & RPA's, voor Nederland had dit prima geweest voor de operaties in Mali zeker als de vlieguren van de nieuwe generatie jet fighters in kosten oplopen. De Amerikanen gebruiken het voornamelijk voor SOF operaties te ondersteunen, door dat de toestellen geen grote baan nodig hebben om te landen kunnen ze dichter bij het inzetgebied gestationeerd worden dus zijn ze sneller en langer inzetbaar. Daarnaast kan een A-29 een vergelijkbaar gewicht dragen als een MQ-9 aan bewapening.
Met de 2 stuks .50 cal is het goed inzetbaar tegen personeel op de grond met licht gepantserde voertuigen.

Gaat het de turboprop weer helemaal terug brengen? Natuurlijk niet maar voor SOF operaties of operaties in het lage - middelhoge geweldsspectrum kunnen ze prima ingezet worden.

Het word dus de AT-6 Wolverine (foto 1) of A-29 Super Tucano (foto 2)






Parera

The light attack aircraft competition will be down to two competitors

WASHINGTON — The Air Force is preparing to begin buying light attack aircraft next year — and the winner is going to be either Textron's AT-6 Wolverine or the Sierra Nevada Corp.-Embraer A-29 Super Tucano. According to a pre-solicitation posted on FedBizOpps on Aug. 3, the service will put out a final request for proposals to the two competitors in December with the hopes of awarding a contract by the end of September 2019. However, Air Force spokeswoman Ann Stefanek told Defense News on Monday that service leaders have not yet made a final decision on whether to green-light a program of record. Should that happen, the pre-solicitation will ensure that the service can move as quickly as it would like to eventually procure new planes, she said.

If the new weapons program moves forward, it appears the service will limit the competition to the two aircraft currently involved in the service's light attack experiment. The pre-solicitation states that SNC and Textron Aviation "are the only firms that appear to possess the capability necessary to meet the requirement within the Air Force's time frame without causing an unacceptable delay in meeting the needs of the warfighter." The Air Force's decision to only consider the A-29 and AT-6 had been foreshadowed by officials like Lt. Gen. Arnold Bunch, its top uniformed acquisition officer, who repeatedly stated that the service would likely limit a competition to those two participants. "The whole way we got to where we're at, we put out an invitation to participate, and we only had two that met all of the criteria that we were looking for," Bunch said in July. "We experimented with those, and they performed well enough that we did another phase, and those are the only two that we invited in [for phase two]. So at this point right now I'm seeing it as a competition between two airplanes."

However, the determination pours cold water on several potential competitors who either didn't make it to the second phase of the experiment — like the AT-802L Longsword built by L3 Technologies and Air Tractor — or foreign firms like Czech aerospace manufacturer Aero Vodochody or South Africa's Paramount Group, which had hoped the U.S. Air Force would run a full and open competition. Air Force officials in favor of buying new light attack aircraft believe investing in low-cost, off-the-shelf planes will yield longterm cost savings, as those aircraft will be able to accomplish low-end missions at a lower cost per flight hour compared to the fourth and fifth-generation fighters currently operating in the Middle East.

"We must develop the capacity to combat violent extremism at lower cost," Air Force Secretary Heather Wilson said in a statement released Monday afternoon. "Today's Air Force is smaller than the nation needs and the light attack aircraft offers an option to increase the Air Force capacity beyond what we now have in our inventory or budget." Service leaders are also hopeful that, if the U.S. Air Force signs on to buy light attack planes, other countries engaged in the counterterrorism fight may also join in on the buy, lowing the price per plane for all customers and making it easier for their militaries to cooperate during coalition missions. "It is important to look at the light attack aircraft through the lens of allies and partners," said Air Force Chief of Staff Gen. Dave Goldfein in a statement. "An interoperable light attack aircraft that delivers common architecture and intelligence-sharing network capabilities will enhance our collective ability to compete, deter and win across all domains."

The pre-solicitation release follows the conclusion of the final leg of experiments between the AT-6 and A-29. Both planes began a series of flight demonstrations at Holloman Air Force Base, N.M., this May. However, after an A-29 crash resulted in the death of a naval aviator flying the plane, the Air Force cancelled the rest of the planned flights. A spokeswoman said then that about 90 percent of the flying portion of the experiment had been completed before the mishap. Since then, Textron and SNC have submitted additional maintenance data to the Air Force. Michael Rambo, Textron's director of defense sales, said the company had delivered most of the required information as of July 14 and that it was standing by to hear whether it could provide any further support as the Air Force conducted additional tests of a network on which the light attack aircraft would run. "The airplanes that we had out there were very successful in demonstrating some of that network capability, so as the Air Force continues to refine it, we're standing ready to assist them in that refinement," he said.

[Source:defensenews.com ]


Harald

Light Attack Experiment participant expects draft RFP in weeks

Key Points
•A Light Attack Experiment participant expects a draft RFP to be released in weeks
•This will provide clues to which capabilities in light attack aircraft the USAF prioritises

A participant in the US Air Force's (USAF's) Light Attack Experiment (LAE) expects the service to release a draft request for proposal (RFP) in weeks and issue a contract award in April.

Sierra Nevada Corp (SNC) vice-president Taco Gilbert told Jane's on 18 July that the USAF has told participants to expect an RFP in December. The draft RFP will be key as it will provide insight into the USAF's thoughts on what aircraft capabilities it will prioritise as it works its way to a potential contract award.

http://www.janes.com/article/81851/light-attack-experiment-participant-expects-draft-rfp-in-weeks

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Oei, dat zou zuur zijn. Het is een programma wat de USAF zoveel kosten kan schelen en zoveel fighters kan vrijmaken voor het 'serieuze werk.'
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.