Oefeningen defensie breed, zoals Frisian Flag, ....

Gestart door Harald, 31/03/2017 | 08:33 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#25
Citaat van: Thomasen op 21/09/2017 | 09:57 uur
Tuurlijk, even een miljard uitgeven om verouderde schepen van nieuwe capaciteiten te  voorzien. Zorg nu eerst maar dat de vloot zoals die er nu bij ligt op orde komt. Maargoed, nu Rutte weer 8 miljoen bezuinigd op de Marine is het wel duidelijk welke kant het op gaat.

Het is een dilemma... maar ik bekijk het (nog) positief: ALS Rutte 3 bereid is om wél geld voor defensie uit te trekken wat uiteindelijk resulteert in nieuwbouw en uitbreiding van maritieme middelen inclusief de SM-3 (en wellicht later de SM-6) aan boord van de LCF, dan is vervanging van de LCF-en door nieuwe schepen in de jaren dertig geen absolute zekerheid maar aanzienlijk lastiger om het niet te doen.

En om de vervanging LCF, waar men gezien de ontwikkeltijd eerdaags aan moet beginnen wil men in begin jaren dertig een innovatief concept in het water hebben liggen, maak ik me zeker zorgen, bedenk dat dit vermoedelijk schepen worden van > 1 miljard euro per exemplaar...

Dan kan je het maar beter zo inbedden dat vervanging op basis unieke Europese/NAVO capaciteiten als vanzelfsprekend wordt beschouwd of minimaal een internationale politieke blamage oplevert als dit niet gebeurd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 21/09/2017 | 09:05 uur
Nederlandse primeur op meerdere gebieden, ik ben benieuwd.
NL moet serieus gaan overwegen (aldan een gezamelijke aankoop) van zowel SM-3 als SM-6

Het zou geen overweging moeten zijn maar een daadwerkelijke aankoop... delen met anderen is op papier attractief, maar het is als het hebben van een eigen koelkast en de inhoud delen met één of meerdere buren, het gaat vast goed tot de honger bij jou en de buren toeslaat waarna je tot de ontdekking komt dat jouw voorraad verdwenen is.

Harald

Waarom is Formidable Shield één van de belangrijkste marine-oefeningen in jaren?

Formidable Shield staat voor de deur. De spanning stijgt in Den Helder en in Hengelo. Vele internationale media schrijven nu al over de oefening. Binnen en vooral buiten NAVO kijkt men met veel interesse mee. De reden: ballistische raketten. Maar wat is Formidable Shield eigenlijk? En waarom heeft de oefening zoveel impact?

https://marineschepen.nl/dossiers/waarom-is-formidable-shield-2017-zo-belangrijk.html

Nederlandse primeur op meerdere gebieden, ik ben benieuwd.
NL moet serieus gaan overwegen (aldan een gezamelijke aankoop) van zowel SM-3 als SM-6

A.J.

Citaat van: Harald op 06/09/2017 | 10:13 uur
Door de zinsnede ; Verplaatsen per helikopter en daarna meteen met scherp schieten

Vroeg ik me het onderstaande af ;
het bereik van een 120mm mortier is iets groter dan 8 km, dus "vijandelijke" troepen/eenheden bevinden zich binnen de 8 km van de mortiergroep. Als je een mortiergroep invliegt met een chinook om dan vuursteun te kunnen geven, is dan het risico voor het neerhalen van chinook dan niet erg groot ? door bijvoorbeeld SAM's , Manpads ala stinger e.d.

Ja, maar dat is altijd als je in de buurt van de flot opereert. Daarbij vlieg je natuurlijk nooit "zomaar" ergens, dat wordt echt wel gepland.

Harald

Door de zinsnede ; Verplaatsen per helikopter en daarna meteen met scherp schieten

Vroeg ik me het onderstaande af ;
het bereik van een 120mm mortier is iets groter dan 8 km, dus "vijandelijke" troepen/eenheden bevinden zich binnen de 8 km van de mortiergroep. Als je een mortiergroep invliegt met een chinook om dan vuursteun te kunnen geven, is dan het risico voor het neerhalen van chinook dan niet erg groot ? door bijvoorbeeld SAM's , Manpads ala stinger e.d.


Huzaar1

Citaat van: Harald op 05/09/2017 | 21:56 uur
Ok, thanks ... voor de info, in iedergeval goed dat het geoefend wordt

Weet jij met hoeveel Chinooks gebruikt worden om zo'n mortiergroep in te vliegen ?

Ik weet nul nada inhoudelijk en met chinooks heb ik niets te s haften. Ik ken defensie wel heel goed als landmachter en weet dat er niets nieuws gebeurt zonder dat daar 40 lagen en neuzen incluis juristen iets van hebben gevonden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 05/09/2017 | 19:47 uur
Dat is niet zo. Geloof me maar dat een studiegroepje daar die boekjes voor heeft gebruikt. Het is inderdaad pure armoede maar wel een 'nieuwe certificering' en best een staaltje omdat het om artilleristen gaat. Andere dynamiek, andere wereld, andere dimensie erbij en het moet toch maar even gedaan worden. Als je weet wat er allemaal bij komt kijken is het gewoon netjes. Ja ik weet het, dit deed die club en die club en ook die club deed het in hun slaap met 2 vingers in de neus maargoed, voor een stel grondknuffelaars met een dikke pijp is het een prestatie.
Ok, thanks ... voor de info, in iedergeval goed dat het geoefend wordt

Weet jij met hoeveel Chinooks gebruikt worden om zo'n mortiergroep in te vliegen ?

Huzaar1

Citaat van: Harald op 04/09/2017 | 14:34 uur
Wiel weer opnieuw uitvinden en /of met een nieuw sausje overgoten ...  :hrmph:
en net doen dat het iets nieuws is ....

Dat is niet zo. Geloof me maar dat een studiegroepje daar die boekjes voor heeft gebruikt. Het is inderdaad pure armoede maar wel een 'nieuwe certificering' en best een staaltje omdat het om artilleristen gaat. Andere dynamiek, andere wereld, andere dimensie erbij en het moet toch maar even gedaan worden. Als je weet wat er allemaal bij komt kijken is het gewoon netjes. Ja ik weet het, dit deed die club en die club en ook die club deed het in hun slaap met 2 vingers in de neus maargoed, voor een stel grondknuffelaars met een dikke pijp is het een prestatie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/09/2017 | 14:15 uur
Deden onze mariniers decennia geleden al  :angel:
Citaat van: A.J. op 04/09/2017 | 14:26 uur
Lumbl ook voordat alle 120 MM's gecentraliseerd werden in de vust club...

Wiel weer opnieuw uitvinden en /of met een nieuw sausje overgoten ...  :hrmph:
en net doen dat het iets nieuws is ....

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/09/2017 | 14:15 uur
Deden onze mariniers decennia geleden al  :angel:

Lumbl ook voordat alle 120 MM's gecentraliseerd werden in de vust club...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 04/09/2017 | 14:00 uur
Mortieristen zelfstandig inzetbaar per helikopter

Verplaatsen per helikopter en daarna meteen met scherp schieten. Voor die uitdaging stond gisteren de Charliebatterij van het VuursteunCommando op het Artillerieschietkamp in ' t Harde. 1,5 jaar voorbereiding ging vooraf aan het gecombineerde optreden met Chinook-transporthelikopters en 120mm-mortieren. Die inspanningen bleven niet zonder resultaat.

De mortierbatterij moest militairen ondersteunen die op 'vijandige eenheden' waren gestuit in het voorterrein. Haar taak: op een paar kilometer afstand enkele doelen uitschakelen. Om de collega's snel vuursteun te bieden, vlogen de mortieristen naar door de vijand gedomineerd gebied, mét al hun materieel en bracht zo snel mogelijk vuur uit.

Lossen en schieten
Op de locatie waar het peloton zou worden opgepikt, bereidde dit zelfstandig de voertuigen, mortieren en munitie voor op vertrek. Ook haakte de eenheid het materieel onder de Chinooks. De groene transporthelikopters vlogen af en aan. Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming was het rap lossen, mortieren in stelling brengen en schieten. Terwijl de derde serie Chinooks kwam aanvliegen, vuurde de eerste mortiergroep al enkele brisantgranaten af.

Eenvoudiger in te zetten
"Hier word ik blij van", lacht kapitein Luuk van Bommel van het VuursteunCommando. "We hebben laten zien dat we ons zelfstandig kunnen verplaatsen per helikopter met al ons materieel om daarna gericht vuur uit te brengen." De mortierbatterij levert grondgebonden vuursteun aan 11 Luchtmobiele Brigade, het Korps Mariniers en het Korps Commandotroepen. "Tot nu toe verzorgden deze eenheden alle randvoorwaarden voor onze inzet per helikopter. Nu kunnen wij dat zelf. Dat maakt het voor hen een stuk eenvoudiger om ons in te zetten."

Neventaken
Aan het succesvolle optreden ging zoals gezegd een heel traject vooraf. Iedereen in het peloton doorliep de Basis Helikopter Training. Ook kregen de mortieristen een neventaak. Zo zetten sommigen het loodzware materieel op de juiste wijze klaar, bewaken anderen de veiligheid op het landingspunt en staan weer anderen in verbinding met de helikoptervliegers van het Defensie Helikopter Commando. Zo zorgt de eenheid dus voortaan zelf voor een zorgvuldige verplaatsing en inzet.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2017/08/31/mortieristen-zelfstandig-inzetbaar-per-helikopter?utm_content=buffer1b1d2&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Deden onze mariniers decennia geleden al  :angel:

Harald

Mortieristen zelfstandig inzetbaar per helikopter

Verplaatsen per helikopter en daarna meteen met scherp schieten. Voor die uitdaging stond gisteren de Charliebatterij van het VuursteunCommando op het Artillerieschietkamp in ' t Harde. 1,5 jaar voorbereiding ging vooraf aan het gecombineerde optreden met Chinook-transporthelikopters en 120mm-mortieren. Die inspanningen bleven niet zonder resultaat.

De mortierbatterij moest militairen ondersteunen die op 'vijandige eenheden' waren gestuit in het voorterrein. Haar taak: op een paar kilometer afstand enkele doelen uitschakelen. Om de collega's snel vuursteun te bieden, vlogen de mortieristen naar door de vijand gedomineerd gebied, mét al hun materieel en bracht zo snel mogelijk vuur uit.

Lossen en schieten
Op de locatie waar het peloton zou worden opgepikt, bereidde dit zelfstandig de voertuigen, mortieren en munitie voor op vertrek. Ook haakte de eenheid het materieel onder de Chinooks. De groene transporthelikopters vlogen af en aan. Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming was het rap lossen, mortieren in stelling brengen en schieten. Terwijl de derde serie Chinooks kwam aanvliegen, vuurde de eerste mortiergroep al enkele brisantgranaten af.

Eenvoudiger in te zetten
"Hier word ik blij van", lacht kapitein Luuk van Bommel van het VuursteunCommando. "We hebben laten zien dat we ons zelfstandig kunnen verplaatsen per helikopter met al ons materieel om daarna gericht vuur uit te brengen." De mortierbatterij levert grondgebonden vuursteun aan 11 Luchtmobiele Brigade, het Korps Mariniers en het Korps Commandotroepen. "Tot nu toe verzorgden deze eenheden alle randvoorwaarden voor onze inzet per helikopter. Nu kunnen wij dat zelf. Dat maakt het voor hen een stuk eenvoudiger om ons in te zetten."

Neventaken
Aan het succesvolle optreden ging zoals gezegd een heel traject vooraf. Iedereen in het peloton doorliep de Basis Helikopter Training. Ook kregen de mortieristen een neventaak. Zo zetten sommigen het loodzware materieel op de juiste wijze klaar, bewaken anderen de veiligheid op het landingspunt en staan weer anderen in verbinding met de helikoptervliegers van het Defensie Helikopter Commando. Zo zorgt de eenheid dus voortaan zelf voor een zorgvuldige verplaatsing en inzet.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2017/08/31/mortieristen-zelfstandig-inzetbaar-per-helikopter?utm_content=buffer1b1d2&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2017 | 14:11 uur
Erg indrukwekkend, ik zou even storing onderstel krijgen bij zoiets, wetende de huidige situatie bij Defensie en staat van materieel is het stukje vertrouwen erin hebben eruit zeg maar.

Ik blijf het hoe dan ook mooie kisten vinden die Chinooks. Ik zie ze met enige regelmaat van dichtbij op mijn vakantie adres :angel:
People are sheep

Huzaar1

Erg indrukwekkend, ik zou even storing onderstel krijgen bij zoiets, wetende de huidige situatie bij Defensie en staat van materieel is het stukje vertrouwen erin hebben eruit zeg maar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Harald op 21/07/2017 | 10:44 uur


Spectaculaire oefening bergvliegen luchtmachthelikopters

Een Chinook-helikopter die op het eerste gezicht bijna lijkt te crashen, maar in werkelijkheid volledig onder controle op anderhalve kilometer hoogte op de grond wordt gezet. Plaats van handeling: de Dolomieten in Italië.

Kapitein Robert van het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht plaatste de foto deze week op zijn sociale mediakanalen. Het prachtige beeld is gemaakt tijdens een training bergvliegen met Chinooks en Apaches die vorige en deze week plaatsvindt.

'De meest uitdagende landingen zijn het meest belonend! Vooral als de grondtroepen er een foto van hebben gemaakt!!!', schrijft officier-vlieger Robert uit Breda er verrukt bij.

'Dit was het enige plekje op een zeer steile helling groot genoeg om de achterwielen op te zetten en een groep Pathfinders van de 11e Luchtmobiele Brigade te droppen. Trots op mijn crew!'

http://www.bndestem.nl/breda/spectaculaire-oefening-bergvliegen-luchtmachthelikopters~a09526ca/108944878/
Pfoe! Dan mag je terecht trots zijn op je crew, ik zou 'm heel erg knijpen in die bak!