Burgeroorlog Syrie

Gestart door Ronald Elzenga, 07/04/2017 | 10:37 uur

bergd

Hieronder link met informatie over de incidenten in Syrië

https://syria.liveuamap.com/

Oorlogsvis

Was Turkije maar zo daadkrachtig tegen ISIS he !...toen hadden ze er geen probleem mee dat ISIS
een Kalifaat aan hun grens had .....NAVO lid onwaardig land

Ros

Turkije: 277 Koerdische strijders gedood bij aanvallen in Syrië
   
Het Turkse leger heeft sinds het woensdag Syrië binnenviel in totaal 277 Koerdische strijders gedood, meldt het Turkse ministerie van Defensie vrijdag.

Het Turkse leger bestookte de Koerdische YPG-militie in de nacht van donderdag op vrijdag opnieuw met luchtaanvallen en artilleriebeschietingen. Volgens Ankara kwamen bij de aanvallen 49 Koerdische strijders om het leven.

Tijdens het offensief werd ook een Turkse militair gedood. De Koerden zeggen dat ze zich tegen de Turkse aanvallen verdedigen.

Door de Turkse inval in het noordoosten van Syrië zijn tienduizenden mensen op de vlucht geslagen. Naar schatting 450.000 mensen wonen binnen 5 kilometer van de Syrisch-Turkse grens, die onder Koerdisch bewind valt. Onder hen zijn meer dan 90.000 ontheemden, die in andere delen van Syrië de oorlog al ontvluchtten.

Turkije voert luchtaanvallen uit in Syrië Turkije voert luchtaanvallen uit in Syrië
Turkije wil veilige bufferzone instellen
Turkije wil met de operatie 'Vredeslente' langs de Turks-Syrische grens een strook van zo'n 225 kilometer lang en 32 kilometer breed veiligstellen als bufferzone tegen "terrorisme". Ankara wil de beoogde 'veilige zone' ook gebruiken om zo'n twee miljoen Syrische vluchtelingen te laten terugkeren naar hun thuisland.

Turkije maakt zich al langer zorgen over de aanwezigheid van de Koerden bij de grens. Het beschouwt de Koerdische YPG-militie als een verlengstuk van de Koerdische PKK, waarmee het in eigen land al drie decennia een bloedig conflict uitvecht.

De PKK wordt door verschillende landen, waaronder de VS, en ook de EU betiteld als een terroristische organisatie. Volgens de Amerikanen wordt de YPG niet aangestuurd door de PKK, maar er zijn wel banden tussen beide organisaties bekend.

Zorgen om IS-strijders in gevangenissen
De Turkse aanval heeft wereldwijd tot hevige kritiek geleid. De Veiligheidsraad van de VN kwam donderdag achter gesloten deuren bijeen om over de situatie te praten. De Amerikaanse president Donald Trump heeft laten weten dat hij hoopt dat hij kan bemiddelen tussen de Turken en de Koerden.

De internationale gemeenschap maakt zich ook zorgen over de naar schatting twaalfduizend vermeende IS'ers die in gevangenissen zitten die nu nog onder Koerdische bewaking vallen. De Syrian Democratic Forces (SDF), die worden geleid door de Koerden, lieten weten dat het Turkse offensief ertoe leidt dat deze gevangenissen straks niet meer naar behoren kunnen worden bewaakt.

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan garandeert dat strijders van Islamitische Staat (IS) na het einde van de Turkse operatie geen voet aan de grond meer zullen krijgen in het noordoosten van Syrië. Vermeende IS-aanhangers in gevangenissen in de regio zullen blijven vastzitten, zei hij.

www.nu.nl

Zander

Citaat van: Jooop op 09/10/2019 | 21:58 uur
Genialiteit of niet, maar ik vind als Trump roept America first, Turkije roept Turkey first dat wij dat ook wel vaker mogen doen ipv van dat slappe gedoe
America first speelt al decennia.
De Vietnamezen hebben ze in de steek gelaten, Irakezen en Afghanen ook. En zo zijn er nog wel wat volken te noemen.
De yanks krijgen een steeds minder betrouwbare stempel in de wereld.
De Koerden zijn nu aan de beurt, wie volgt?
People are sheep

Harald

Citaat van: Ros op 10/10/2019 | 14:44 uur
Ergogan is Trump niet die dreigt en dan de keutel weer intrekt. Als hij eens voorzichtig met 200.000 - 300.000 mensen begint zullen we nog heel raar staan te kijken....

Met zulke acties komt Ergodan ook niet weg, niemand niet...


Ros

Citaat van: Harald op 10/10/2019 | 13:42 uur
Erdogan dreigt Syrische vluchtelingen naar Europa te sturen  ( ...  :confused:  :hrmph: hoezo grootheids waanzin..)

Ergogan is Trump niet die dreigt en dan de keutel weer intrekt. Als hij eens voorzichtig met 200.000 - 300.000 mensen begint zullen we nog heel raar staan te kijken....




jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 10/10/2019 | 13:42 uur
Erdogan dreigt Syrische vluchtelingen naar Europa te sturen  ( ...  :confused:  :hrmph: hoezo grootheids waanzin..)

Langzaam maar zeker wordt het tijd voor: black ops.

Harald

Erdogan dreigt Syrische vluchtelingen naar Europa te sturen  ( ...  :confused:  :hrmph: hoezo grootheids waanzin..)

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft donderdag gezegd dat Turkije de miljoenen Syrische vluchtelingen die daar verblijven naar Europa zal sturen als de EU de Turkse inval in het noordoosten van Syrië veroordeelt als een invasie of een bezetting.

"We zullen de poorten openen en 3,6 miljoen vluchtelingen jullie kant op sturen", zei Erdogan in een toespraak voor parlementariërs van zijn AK-partij.

.../...

https://www.nu.nl/buitenland/6003169/erdogan-dreigt-syrische-vluchtelingen-naar-Europa-te-sturen.html

Oorlogsvis

Citaat van: Jooop op 09/10/2019 | 21:52 uur
Je kunt veel over Erdoman zeggen, maar hij doet wat hij wil zonder zich iets van Europa aan te trekken.

Tja we kunnen ook weinig sancties opleggen, dreigen met opschorting van dat de toetreding gesprekken dat al jaren niet loopt? Of gaan we Turkije krachtig veroordelen (alsof Erdoman dat erg zal vinden)

Hij zit lekker in zijn vuistje te lachen, vluchtelingen deur open deur dicht
Dat klopt niemand geen enkel land niet de VS niet Rusland of Israel en laat staan Europa hebben grip op Erdogan die doet
gewoon wat voor Turkije het beste is ...en als Europa teveel begint te klagen kan hij altijd weer gaan chanteren met het
doorlaten van al die miljoenen vluchtelingen die in Turkije worden opgevangen.

Maar een feit is dat Turkije ISIS heeft gesteund ....en waarschijnlijk nog steeds doen ...en ze steunen Jabbat al Nusra / HTS in Idlib

kortom Turkije is gewoon een tyfus land

Lex

Citaat van: bergd op 09/10/2019 | 22:59 uur
Volgens mij zijn er de afgelopen jaren verscheidene verzoeken geweest van de Amerikanen richting Europa maar daar is niet echt happig op gereageerd.
Dat klopt.
Citaat van: bergd op 09/10/2019 | 22:59 uur
Wat betreft 4 mei daar wil ik de ernst van de situatie mee aangeven je hoeft je daar niet voor te verantwoorden het zijn mijn woorden.
Het zijn idd jouw woorden, waar ik bedenkingen tegen heb.
Citaat van: bergd op 09/10/2019 | 22:59 uur
En daarbij hoe betrouwbaar is Turkije als Navo land om dit op eigen houtje te doen, wordt het niet tijd dat ze gewipt worden?
Een heikel punt.  Voor zover ik weet uit diverse opleidingen/cursussen is het zo dat een land kan toetreden tot NATO, indien voldaan wordt aan een scala van criteria, maar dat het ook zo is, dat NATO geen mogelijkheden heeft tot een, laat ik het cru stellen: 'royement'.
En dit zou ook een achterliggende gedachte zijn van het land Turkije, met wellicht verstrekkende gevolgen voor NATO.

Ros

Citaat van: bergd op 09/10/2019 | 22:59 uur
En daarbij hoe betrouwbaar is Turkije als Navo land om dit op eigen houtje te doen, wordt het niet tijd dat ze gewipt worden?

Doen zij ook niet als NAVO-lid maar als eigen keuze. Het wegsturen van Turkije als lid van de NAVO zal denk ik niet snel gebeuren. Speelt weer in de kaart van de Russen.

Ros

Citaat van: Lex op 09/10/2019 | 22:53 uur
Herhaling in andere woorden van hetgeen ik reeds geschreven heb?

Ik ging er van uit dat het ging om de reactie/actie van Europa  nu na de inval. Maar is ook op een andere wijze uit te leggen....

bergd

Citaat van: Lex op 09/10/2019 | 22:34 uur
Dat Europa niks doet was re verwachten en daar maakt Turkije gebruik van. Het zal bij woorden van afkeuring blijven, ambassadeurs die op het matje worden geroepen.
Sancties? Is nog maar de vraag, omdat wsl ook gekeken gaat worden naar handelsbelangen.
Maar een verwijzing naar 4 mei gaat mij toch wel te ver.

Volgens mij zijn er de afgelopen jaren verscheidene verzoeken geweest van de Amerikanen richting Europa maar daar is niet echt happig op gereageerd.

Wat betreft 4 mei daar wil ik de ernst van de situatie mee aangeven je hoeft je daar niet voor te verantwoorden het zijn mijn woorden.

En daarbij hoe betrouwbaar is Turkije als Navo land om dit op eigen houtje te doen, wordt het niet tijd dat ze gewipt worden?

Lex

Citaat van: Ros op 09/10/2019 | 22:37 uur
Gebruik van maken......al zou Europa voor dit allemaal los ging al wat gedaan hebben zou Turkije zich daar toch niets van aan hebben getrokken.
Herhaling in andere woorden van hetgeen ik reeds geschreven heb?

Ros

#627
Citaat van: bergd op 09/10/2019 | 22:26 uur
En wat doet Europa.. Helemaal niks.

Wat kan Europa doen behalve diplomatieke druk op Turkije uitoefenen ? Troepen sturen om de Turken weg te jagen ?

Citaat van: Lex op 09/10/2019 | 22:34 uur
Dat Europa niks doet was re verwachten en daar maakt Turkije gebruik van.

Gebruik van maken......al zou Europa voor dit allemaal los ging al wat gedaan hebben zou Turkije zich daar toch niets van aan hebben getrokken.