Burgeroorlog Syrie

Gestart door Ronald Elzenga, 07/04/2017 | 10:37 uur

Lex

Een mogelijke reden zou ook kunnen zijn het vrijhouden van het luchtruim teneinde de inzet van kruisvluchtwapens niet te storen.

Lex

België schort deelname aan luchtaanvallen Syrië op

België voert voorlopig geen luchtaanvallen meer uit op doelen van extremisten in Syrië, heeft het persbureau Belga van een officiële bron vernomen. De internationale coalitie zou Brussel hebben verzocht om de deelname aan de luchtoperaties op te schorten.

Volgens de VRT houden alle landen van de internationale coalitie hun vliegtuigen de komende tijd aan de grond. Bevestiging daarvan is er niet.

Gisteren nam België al een vliegpauze van 24 uur in acht. Waarom de Belgische F-16's voorlopig aan de grond moeten blijven, is onduidelijk. 

De maatregel komt twee dagen na de Amerikaanse luchtaanvallen op een luchtmachtbasis bij de Syrische stad Homs, als vergelding voor de gifgasaanval in Khan Shaikhoun. Rusland liet daarna weten niet langer met de VS te communiceren over de vliegbewegingen boven Syrië. Dat overleg is bedoeld om de veiligheid van de piloten te waarborgen.

NOS, 08-04-2017, 16:30

Ace1


Ace1


Ronald Elzenga

#37
Citaat van: Ros op 08/04/2017 | 12:45 uur
Ja......het aantal doden was natuurlijk peanuts.....kan beter, veel beter. En dan niet eerst bellen dat je het van plan ben. Een tiental of meer Russen die het loodje leggen zal pas indruk maken  :sick:
Belletje naar de Russen kan er nog wel vanaf. Syrische regime doden kan ik niet om treuren gezien de misdaden die velen van hen begaan.
Citaat van: Ros op 08/04/2017 | 12:45 uur
Ik denk dat de Russen inmiddels wel de luchtverdediging aangescherpt hebben en dat zij klaar zijn om een aanval af te slaan en eventuele "vreemde" toestellen uit de lucht te halen.
Ik denk dat de Russen er vooral de pest in hebben dat de Amerikanen hun up-to-date luchtverdediging in Syrië hebben "geneutraliseerd" tijdens de aanval en dat zo weer kunnen doen. Of het moet allemaal 1 groot theaterstuk zijn..volledig vooraf doorgesproken tussen beide landen. Maar daar zijn geen aanwijzingen voor verder, behalve dan de telefoontjes.

Ik lees dat het Syrische regime zijn gevechtsvliegtuigen nu op een andere basis samenbrengt dichter bij Latakia, op een ook door de Russen gebruikte basis Khmeimim. Tijd voor wat nieuw Amerikaans en als het aan mij zou liggen ook Europees vuurwerk! Wel even bellen vooraf!

Ros

#36
Citaat van: Ronald Elzenga op 08/04/2017 | 12:29 uur
Ik vind het jammer dat er nog geen 2e aanval heeft plaats gevonden.

Ja......het aantal doden was natuurlijk peanuts.....kan beter, veel beter. En dan niet eerst bellen dat je het van plan ben. Een tiental of meer Russen die het loodje leggen zal pas indruk maken  :sick:

Ik denk dat de Russen inmiddels wel de luchtverdediging aangescherpt hebben en dat zij klaar zijn om een aanval af te slaan en eventuele "vreemde" toestellen uit de lucht te halen.

Je gaat toch niet de relatie tussen twee supermachten op scherp zetten om een stuk land dat Syrie heet  :hrmph:

Ros

Rusland stuurt fregat naar basis in Middellandse zee
 
Rusland heeft een met kruisraketten bewapend fregat naar een basis in de Middellandse Zee gestuurd. Volgens Amerikaanse media is dat machtsvertoon in reactie op de aanval van de VS op een Syrische luchtmachtbasis.
Het gaat om het fregat Admiral Grigorovitsj dat naar de basis in het Syrische Tartus is gedirigeerd. Rusland heeft Syrië aangeboden mee te helpen bij het versterken van de luchtverdediging in reactie op de Amerikaanse aanval.

Amerika vuurde in de nacht van donderdag op vrijdag 59 Tomahawk-raketten af op luchtmachtbasis Shayrat. Vanaf die basis zijn volgens de VS de toestellen vertrokken die eerder deze week een vermeende gifgasaanval uitvoerden op de Syrische plaats Khan Sheikhoun.

www.nu.nl

Ronald Elzenga

#34
Daarbij hadden volgens mij ook de Turken al aangegeven dat het om Sarin zou gaan..na het helpen en onderzoeken van een aantal doden en gewonden.

Ik vind het jammer dat er nog geen 2e aanval heeft plaats gevonden. Was goed geweest om de boodschap er echt duidelijk door te krijgen. Nu blijft het hangen halverwege. Jammer!

Ros

Citaat van: A.J. op 08/04/2017 | 10:55 uur
Daarbij vraag ik me ook ernstig af alle huidige boe-roepers hetzelfde zouden doen bij Obama als hij een aanval ingezet had. Ik waag dat nl. te betwijfelen... Dit gaat alleen om Trump en verder niks.

De reacties, die van mij zeker, waren precies hetzelfde geweest. Het blijft een onhandige en domme zet. Assad is niet onder de indruk en nog erger, de relatie met de Russen is nog verder de grond ingeboord.  Rusland heb je gewoon nodig in dit proces en dat is nu  een stuk moeilijker geworden.Het Conges onder Obama heeft dit schijnbaar wel ingezien...

A.J.

Citaat van: Lex op 08/04/2017 | 00:03 uur
Zie: http://edition.cnn.com/2017/04/07/politics/obama-syria-airstrikes-trump/index.html

Dit is natuurlijk wel een interessante passage:

Citaat
When Obama considered launching airstrikes in Syria against 2013, he decided to go to Congress before striking, and the resistance he faced there convinced the president not to hit Assad.

Ik lees hieruit dat hij het ook niet had kunnen doen.

Daarbij vraag ik me ook ernstig af alle huidige boe-roepers hetzelfde zouden doen bij Obama als hij een aanval ingezet had. Ik waag dat nl. te betwijfelen... Dit gaat alleen om Trump en verder niks.

A.J.

Citaat van: Ros op 07/04/2017 | 23:34 uur
Zonder onafhankelijke, betrouwbare bronnen die het kunnen aantonen of het afgeworpen is of dat het al aanwezig was blijf ik vraagtekens zetten. Er zijn mensen omgekomen door smerige chemische rommel...staat buiten kijf.

Verdiep je eens in chemische strijdmiddelen, dat is niet iets wat je "per ongeluk" inzet of wat als collateral damage op zo'n schaal verspreid wordt. Zie bv. ook de post van Tentara. En zijn verhaal gaat echt niet alleen op voor Sarin.

Citaat
En dit was een "sanctie"......... :omg:

Niks doen en wegkijken en aan alle kanten het humanitair oorlogsrecht aan de laars lappen is ook een optie ja.

Citaat
En Assad gaat zich nu koest houden ?.....een bombardement met conventionele wapens brengt waarschijnlijk een groter aantal slachtoffers  en schade met zich mee dan nu het geval is geweest, en haalt het nieuws niet eens of nauwelijks.  En politiek bedrijven is ook grenzen stellen en rode lijnen uitrollen zonder daar enige daadwerkelijke gevolgen of sancties aan te verbinden. Ongeloofwaardig lijken of gezichtsverlies lijden hoort hier bij. Een  aanval van de   Amerikanen zoals nu....dat is pas indruk maken  :omg:

Assad is slim genoeg om te begrijpen dat met een paar drukken op de knoppen die Tomahawk shitstorm maar zo ergens anders kan neerkomen...


Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 07/04/2017 | 23:52 uur
En voorbij gaan aan inlichten Congres en zonder hun zegen/toestemming?


Als chief and commander heeft hij, als ik mij niet vergis, deze bevoegdheid.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/04/2017 | 23:48 uur
Obama had het een paar jaar gelden reeds moeten doorzetten en niet om 5over12 de actie afblazen... immers Franse Rafales waren al in de lucht en onderweg.
En voorbij gaan aan inlichten Congres en zonder hun zegen/toestemming?