Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/02/2018 | 14:37 uur
De Amerikanen hebben geen probleem met geld, maar met personeel. Dus minder boten maar kwalitatief en technologisch superieur is het devies.

Los daarvan, de US operatiegebieden zijn wereld wijd... is ook met AIP/diesels een uitdaging al zou ik me wel kunnen voorstellen dat men voor de eigen kustgebieden zou kiezen voor conventionele boten, je koopt immers 3-5 SSK tegen 1 SSN (er wordt in de VS wel over gesptoken maar of het kansrijk is, geen idee)

Huzaar1

Citaat van: Dragnadh op 13/02/2018 | 00:02 uur
Pentagon budget 2019: USN boosts sub funding
Bron: http://www.janes.com/article/77835/pentagon-budget-2019-usn-boosts-sub-funding?from_rss=1

Amerikanen blijven ook geld ertegen aangooien met hun virginia-class en columbia-class onderzeeboten. Ik begrijp niet waarom de Amerikanen niet investeren in een paar goede conventionele/non-nucleare onderzeeboten. Kost minder en kan je er dus meer van bouwen. De Russen doen het, de Chinese doen het, dus waarom Amerika niet?

Goed artikel hierover: http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/one-way-the-us-navy-could-take-china-diesel-submarines-19798

De Amerikanen hebben geen probleem met geld, maar met personeel. Dus minder boten maar kwalitatief en technologisch superieur is het devies.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Brandnetel

Spanish MoD confirms S-80 submarine cost overrun
Bron: http://www.janes.com/article/77891/spanish-mod-confirms-s-80-submarine-cost-overrun?from_rss=1

Aardig duur die S80 onderzeeboten.... vraag mij af of Spanje er eigenlijk spijt van heeft, dat ze eraan begonnen zijn (alhoewel ze dat nooit naar buiten zouden brengen).

Brandnetel

Pentagon budget 2019: USN boosts sub funding
Bron: http://www.janes.com/article/77835/pentagon-budget-2019-usn-boosts-sub-funding?from_rss=1

Amerikanen blijven ook geld ertegen aangooien met hun virginia-class en columbia-class onderzeeboten. Ik begrijp niet waarom de Amerikanen niet investeren in een paar goede conventionele/non-nucleare onderzeeboten. Kost minder en kan je er dus meer van bouwen. De Russen doen het, de Chinese doen het, dus waarom Amerika niet?

Goed artikel hierover: http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/one-way-the-us-navy-could-take-china-diesel-submarines-19798

Parera

Citaat van: Dragnadh op 12/02/2018 | 18:43 uur
Vraag mij af wanneer de opvolger van de 'Type 212' komt, tot nu moderniseren ze het design vooral.
Het zal waarschijnlijk dezelfde vernieuwing worden als de Duitsers ontwikkelen samen met de Noren waarbij de Italianen (delen van) de Noorse input overnemen met eigen systemen.

Brandnetel

Vraag mij af wanneer de opvolger van de 'Type 212' komt, tot nu moderniseren ze het design vooral.

Harald

Italian MoD approves initial funding for evolved Type 212As

Italian defence minister Roberta Pinotti has confirmed that initial funding for a third batch of Type 212A diesel-electric submarines for the Italian Navy has been approved for 2018.

"Italy's MoD [Ministry of Defence] will allocate the initial funding for the procurement of two additional submarines of the 212A family this year," Pinotti said during the launch of the eighth Carlo Bergamini-class FREMM frigate for the Italian Navy at Fincantieri's Riva Trigoso shipyard on 3 February.

"The Italian Navy's underwater component is playing a vital role in contributing to maritime surveillance and security operations [in the Mediterranean]," Pinotti said. "We therefore wish to continue developing this expertise with the procurement of a third batch of two submarines belonging to the 212A family under a EUR1 billion [USD1.2 billion] investment."

http://www.janes.com/article/77769/italian-mod-approves-initial-funding-for-evolved-type-212as

Harald

Opinion: Indo-Pacific submarine proliferation affects safety

The Indo-Pacific will be a focal point of submarine proliferation in coming years, with an estimated 250 boats expected to be operating in the region by 2030.

This proliferation currently takes place both horizontally – referring to existing fleets expanding their capabilities – and vertically, i.e. the entry of new submarine operators.

A diverse array of factors is fuelling this phenomenon, including threat perceptions. However, also enabling this proliferation has been the emergence of second-tier submarine vendors that provide an alternative, cost-effective source for cash-strapped regional navies seeking an underwater arm.

For example, the Indonesian Navy decided to acquire modified Type 209/1400 Chang Bogo-class diesel-electric submarines from South Korea. The Royal Thai Navy selected the S26T (export variant of the Chinese Type 039A/B Yuan class) to kick-start its submarine capability that it lost in the 1950s.

China also does brisk businesses in the Indian Ocean, with Bangladesh acquiring a pair of second-hand Type 035G Ming-class boats, and Pakistan purchasing eight new-build S26 variants to revitalise its ageing French-built fleet.

Generally, new submarines entering service in Indo-Pacific navies could be characterised as being larger sized. For most navies the bracket used to be a 1,500-2,000t submerged displacement but, currently and in the future, the bracket will creep to 3,000t or more.

https://www.shephardmedia.com/news/defence-notes/opinion-indo-pacific-submarine-proliferation-affec/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#104
Citaat van: Parera op 20/01/2018 | 12:12 uur
Vergeet niet dat het in de basis nog altijd een Duitse Type 214 is, Batch II word verwacht dat deze een gewicht van 3 a 4,000 ton krijgt. Jurrien leuk maar als TKMS zoiets aan Nederland zou aanbieden zou je het afwijzen omdat het Duits is en niet geschikt is voor de taken die de KM er mee wil uitvoeren ;D

Vandaar dat ik eerst het resultaat wil zien.

Mijn voorkeur geldt in eerste instantie een eigen oplossing maar als deze niet geboden zou kunnen worden dan ben ik helemaal niet tegen een Duitse boot, sterker nog, ik zou het dan toejuichen als TKMS dab de papieren U216 zou ontwikkelen op basis van Nederlandse wensen en eisen in een samenwerking met Damen.

Waar ik fel tegen ben is een keuze voor een kustwaterboot, ongeacht de leverancier, die in het kader van een internationale samenwerking door de strot gedrukt zou kunnen worden die de KM aanzienlijk minder/geen operationele mogelijkheden geeft om wereldwijd te kunnen opereren.

Nieuwe kustwater boten zijn er voldoende in het volgende decennium om de dicht bij huis de belangen van Nederland, Europa en de NAVO te borgen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2018 | 20:07 uur
Ook dit ontwerp zal zich nog moeten bewijzen.
Vergeet niet dat het in de basis nog altijd een Duitse Type 214 is, Batch II word verwacht dat deze een gewicht van 3 a 4,000 ton krijgt. Jurrien leuk maar als TKMS zoiets aan Nederland zou aanbieden zou je het afwijzen omdat het Duits is en niet geschikt is voor de taken die de KM er mee wil uitvoeren ;D
Waar Nederland wel gebruik van kan maken is de ideeën die de Koreanen gebruikt hebben zoals het VLS in 6 of 10 cells variant.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 19/01/2018 | 19:50 uur
Als we nu eens die Koreanen uitnodigen om met Damen te gaan praten. :dead:

Ook dit ontwerp zal zich nog moeten bewijzen.

Huzaar1

Als we nu eens die Koreanen uitnodigen om met Damen te gaan praten. :dead:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2018 | 14:09 uur

Is idd al vaker over gesptoken in het Walrus topic, dit zou op papier een nieuwe KM boot kunnen zijn, niet dat deze in aanmerking komt, maar toch.

En met een VLS systeem, 6 stuks, welke nog uitgebreid wordt naar 10 stuks.

Specificatie's zijn idd eigenlijk gelijkend aan wat NL wil, in iedergeval wat het merendeel hier op DF wil. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 19/01/2018 | 13:45 uur
Hey, een sort walrus.

Is idd al vaker over gesptoken in het Walrus topic, dit zou op papier een nieuwe KM boot kunnen zijn, niet dat deze in aanmerking komt, maar toch.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"