Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Harald

IDAS partners look to re-plan submarine development firing



The IDAS Consortium of Diehl Defence and thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) is working to reschedule an engineering development firing of the IDAS (Interactive Defence and Attack System for Submarines) missile system from a submarine before the end of 2017.

This follows the identification of a technical problem which stopped a development firing and flight test from the Royal Norwegian Navy (RNoN) submarine KNM Uredd in May this year.

Designed for a range in excess of 10 km, IDAS is a submarine-launched guided weapon system designed to provide close-range protection against anti-submarine warfare helicopters. The system is also designed to have a secondary offensive capability against surface and coastal targets.

Launched through the submarine torpedo tube, the IDAS missile uses operator-in-the-loop (OITL) control for high precision and direct control. This is enabled through the combination of an imaging infrared seeker (IIR), and a fibre-optic link to relay seeker imagery back to the submarine.

After discharge from the submarine, the IDAS rocket boost motor fires while the missile is still submerged. During the underwater 'flight' phase, the missile manoeuvres into the direction of the target before broaching, accelerating to cruise speed (200 m/sec), and flying out towards the target area.

The operator onboard the submarine maintains full OITL control over the missile so as to provide the option to re-target in flight or abort the mission. In the event that the fibre-optic link is broken, the IDAS missile switches to an autonomous mode based on the existing engagement parameters.

The IDAS Consortium was formed by the two industry partners in 2012 to complete industrially financed system development after the German government stopped funding in 2010. Diehl Defence is responsible for the IDAS missile itself, the fibre-optic system, and the missile control system, while tkMS is performing submarine integration and the ejection container system (four IDAS missiles are housed in each container, with a thrust piston system used to eject each missile separately out of the torpedo tube).

http://www.janes.com/article/71799/idas-partners-look-to-re-plan-submarine-development-firing

Ronald Elzenga

Citaat van: Zeewier op 03/06/2017 | 15:00 uur
http://focustaiwan.tw/news/aipl/201705310011.aspx


Zoals ik het zie is het homeopathische hulp: druppelsgewijs kennis toedienen, nooit alles vrijgeven. En MH Marine als splinter van het vergane Imtech leert zelf ook van het toepassen. Het zal me niets verbazen als meer maritieme Imtech-dochters ergens al betrokken zijn in de mid-life update. Zo'n boot gaat maar 1x open.
Ook deze kennis is macht en daar kan Nederland ook veel aan verdienen. Hoef je niet perse zelf onderzeeboten voor te bouwen. De BTM variant. Wel belangrijk inderdaad die kennis niet geheel over te doen. al vind ik Taiwan wel een betrouwbare partner, zij het politiek gevoelig.

Zeewier

http://focustaiwan.tw/news/aipl/201705310011.aspx


Zoals ik het zie is het homeopathische hulp: druppelsgewijs kennis toedienen, nooit alles vrijgeven. En MH Marine als splinter van het vergane Imtech leert zelf ook van het toepassen. Het zal me niets verbazen als meer maritieme Imtech-dochters ergens al betrokken zijn in de mid-life update. Zo'n boot gaat maar 1x open.

Zeewier

Citaat van: Reinier op 19/05/2017 | 10:52 uur
Het begint mateloos te irriteren dat we in dit land met het op peilen houden van onze veiligheid, vervanging van materieel, zo traag gaan als dikke poep de berg op.  :annoyed:

In andere landen zoals Singapore, Polen, Chili lukt het wel om nieuw materieel aan te schaffen, maar hier zijn wel al minstens 5 jaar bezig om een brief te schrijven naar de Kamer waarin de wensen staan voor een nieuwe onderzeeër.   :silent:

- mopperdemopper -
Is er genoeg plek voor vrouwen aan boord?
Hebben niet toevallig kinderhandjes meegeholpen aan het delven van de grondstoffen voor deze nieuwe schepen?
- mopperdemopper -
Ik vind het wel belangrijk dat er wordt nagedacht over een toekomt van de onderzeeboot met een klein aantal vrouwen aan boord. Ook omdat steeds meer marines dit serieus nemen (en met exact het zelfde wervingprobleem zitten als je het sub-wereldje volgt). Niet zozeer de lagelonen landen China, India en Brazilië maar alle welvarende middelgrote maritieme landen daarboven wel. Deze trend in onderzeebootbouw zet door.

Misschien niet zozeer kinderhandjes maar ik vind het wel belangrijk dat zij die werken aan de bouw ervan er door een goed arbeidsloon & cao ook een gevoel van trots aan overhouden.

Zeewier

LEZEN!
https://www.rhmarine.com/media/128869/marinemagazine-1-2017.pdf

https://www.rhmarine.com/news/phoenix-in-naval-shipbuilding/

Ik zou ook zeker even hun nieuws archief doorbladeren:
https://www.rhmarine.com/news/?page=0

Dutch firm hired to upgrade two older submarines: navy

The navy yesterday said that it has commissioned a Dutch company to assist in a program to upgrade its two submarines bought from the Netherlands in the 1980s, but stressed that the program is not related to one aimed at having Taiwan build its own submarines.

The statement was made in response to a report yesterday by the Chinese-language Liberty Times (the Taipei Times' sister newspaper) that RH Marine of the Netherlands had been commissioned to carry out system integration as part of the upgrade program for the two Chien Lung-class submarines.
"This will also be helpful for the program to build home-grown submarines," the article said. The navy confirmed in the statement that RH Marine is to assist in the integration of platform and electromechanical systems under the retrofit program for the two aging submarines, but it stressed that the Dutch company's participation in the upgrade program "is unrelated to the domestic submarine program."
The navy said CSBC Corp, Taiwan is responsible for the design of the vessels for the nation's indigenous submarine program.
The program is being carried out according to schedule, it added.
CSBC Co and the National Chung-Shan Institute of Science and Technology in March signed a memorandum of understanding with the navy to jointly build submarines.
The memoradum divides the project into a design phase and a construction phase, CSBC said.
According to the schedule, the domestically built submarines are to be completed in eight years and should be formally commissioned into service within a decade, CSBC has said.
The navy has four submarines in its fleet: two bought from the US in the 1970s and the two from the Netherlands, bought in the 1980s.

http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2017/06/01/2003671691

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 19/05/2017 | 10:52 uur
Het begint mateloos te irriteren dat we in dit land met het op peilen houden van onze veiligheid, vervanging van materieel, zo traag gaan als dikke poep de berg op.  :annoyed:

In andere landen zoals Singapore, Polen, Chili lukt het wel om nieuw materieel aan te schaffen, maar hier zijn wel al minstens 5 jaar bezig om een brief te schrijven naar de Kamer waarin de wensen staan voor een nieuwe onderzeeër.   :silent:

En als die brief er dan is gaan we nog eerst met Jan en alleman discussiëren of zo'n nieuwe boot wel echt noodzakelijk is. Kunnen we dat geld niet beter besteden aan de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek. Is zo'n boot niet te offensief, lopen we weer als een schoothondje achter de VS aan.
Kunnen andere landen onze stront niet opruimen? Dan kunnen wij ons geld verbrassen aan: de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek.

Is zo'n nieuwe boot dan wel milieuvriendelijk? Is er genoeg plek voor vrouwen aan boord? Is er ook gedacht aan gebedsruimtes voor moslims? Ruimte voor moslima's? Geen afbeelding van Zwarte Piet aan boord? Hebben niet toevallig kinderhandjes meegeholpen aan het delven van de grondstoffen voor deze nieuwe schepen? Waarom zijn de schepen zwart? Is dat een verwijzing naar slavenhandel waarmee wij vroeger geld verdienden?

Rest van de wereld, wacht u aub met uw snode plannen; de verwende kinderen op het utopisch eiland Nederland zijn nog niet klaar voor een veranderende boze buitenwereld! Hopelijk hebben we rond 2030-2035 onze zaken weer een klein beetje op orde. Waarschijnlijk niet, maar het staat in menig rapport dat we haast moeten maken, maar we hebben het te druk met andere belangrijkere zaken: de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek.

Het is idd te triest voor woorden  :sick:

Reinier

Het begint mateloos te irriteren dat we in dit land met het op peilen houden van onze veiligheid, vervanging van materieel, zo traag gaan als dikke poep de berg op.  :annoyed:

In andere landen zoals Singapore, Polen, Chili lukt het wel om nieuw materieel aan te schaffen, maar hier zijn wel al minstens 5 jaar bezig om een brief te schrijven naar de Kamer waarin de wensen staan voor een nieuwe onderzeeër.   :silent:

En als die brief er dan is gaan we nog eerst met Jan en alleman discussiëren of zo'n nieuwe boot wel echt noodzakelijk is. Kunnen we dat geld niet beter besteden aan de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek. Is zo'n boot niet te offensief, lopen we weer als een schoothondje achter de VS aan.
Kunnen andere landen onze stront niet opruimen? Dan kunnen wij ons geld verbrassen aan: de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek.

Is zo'n nieuwe boot dan wel milieuvriendelijk? Is er genoeg plek voor vrouwen aan boord? Is er ook gedacht aan gebedsruimtes voor moslims? Ruimte voor moslima's? Geen afbeelding van Zwarte Piet aan boord? Hebben niet toevallig kinderhandjes meegeholpen aan het delven van de grondstoffen voor deze nieuwe schepen? Waarom zijn de schepen zwart? Is dat een verwijzing naar slavenhandel waarmee wij vroeger geld verdienden?

Rest van de wereld, wacht u aub met uw snode plannen; de verwende kinderen op het utopisch eiland Nederland zijn nog niet klaar voor een veranderende boze buitenwereld! Hopelijk hebben we rond 2030-2035 onze zaken weer een klein beetje op orde. Waarschijnlijk niet, maar het staat in menig rapport dat we haast moeten maken, maar we hebben het te druk met andere belangrijkere zaken: de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/05/2017 | 08:18 uur
Singapore acquires two more Type-218SG submarines  ( .. dus totaal 4 onderzeeboten voor Singapore !, het wordt druk onderwater in Azie .. )



Met ongeveer 1/3 van het aantal inwoners t.o.v. Nederland en een defensiebegroting van rond de 12 miljard uS$  :cute-smile:

Harald

Singapore acquires two more Type-218SG submarines  ( .. dus totaal 4 onderzeeboten voor Singapore !, het wordt druk onderwater in Azie .. )

Singapore will acquire two more air-independent propulsion (AIP)-equipped Type 218SG diesel-electric submarines, the Ministry of Defence (MINDEF) announced during the IMDEX 2017 exhibition in Singapore.

The deal, which was signed with ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), will also include crew training in Germany as well as logistics support. The country already has two Type 218SG submarines - ordered in 2013 - under construction at TKMS' Kiel facility, bringing the total number of boats on order to four.

"In addition to the two previously announced, the Republic of Singapore Navy [RSN] will acquire two more Type 218SG submarines to replace its older submarines, with an expected delivery from 2024 onwards," Defence Minister Ng Eng Hen said during the exhibition's opening address, noting that the first two boats are expected to be delivered to the RSN in 2021 and 2022 respectively.

http://www.janes.com/article/70422/imdex-2017-singapore-acquires-two-more-type-218sg-submarines

walter leever

#27
LOI getekend tussen STM(Turkije)enTKMS om de Tpe-214 om samen te gaan werken voor de evt. order van Indonesie(dit zou dan zijn om de in de jaren 80 gebouwde 209's te gaan vervangen,die eruit gaan rond 2020.)   

   

     
    News
    Defence News
    2017
    May
    IDEF 2017: STM & TKMS Signed LOI on Type 214 Submarines for Indonesian Navy



    Published: Saturday, 13 May 2017 09:18


IDEF 2017 Naval News - STM/ TKMS Type 214 for TNI AL



IDEF 2017: STM & TKMS Signed LOI on Type 214 Submarines for Indonesian Navy

During IDEF 2017, the international defense exhibition held in Istanbul, Turkish company STM signed a LOI (letter of intent) with German Shipbuilding group ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS).
          
IDEF 2017: STM & TKMS Signed LOI on Type 214 Submarines for Indonesian NavyScale model of Type 214TN on TKMS stand at IDEF 2017
          
Talking to Navy Recognition, an STM representative explained that the LOI calls for cooperation between the two companies on a potential contract to built three submarines for the Indonesia Navy (TNI AL). The first submarine would be built in Turkey and two more in Indonesia.

The design being offered is based on the future Turkish-configuration Type 214 diesel-electric submarine (SSK) currently being built by Gölcük Naval Shipyard in Kocaeli for the Turkish Navy (six Type 214TN submarines have been ordered).

As part of the agreement, STM would act as prime contractor if Indonesia was to select the Type 214 design. Other companies such as DSME from South Korea and DCNS from France are also proposing their design to Indonesia.
          
IDEF 2017: STM & TKMS Signed LOI on Type 214 Submarines for Indonesian NavyThe LOI signing ceremony at IDEF 2017. Picture: STM
          
The Type 214 SSK is developed by Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW). It features diesel propulsion with an air-independent propulsion (AIP) system using Siemens polymer electrolyte membrane (PEM) hydrogen fuel cells. The Type 214 submarine is derived from the Type 212.

Type 214 submarines have a length of 65 m., a beam of 6.3 m, a draught of 6 m. and are capable of diving to a depth of 400 m. Their crew is comprised of 40 sailors. Their weapons include mines, torpedoes and anti-ship missiles which are launched from eight 533 mm. tubes.





   

© 2017 Navy Recognition / Migration & intégration Joomla : http://www.k-web.fr
Go Top

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 10/05/2017 | 08:09 uur
een 3000 tonner is de enige optie ! in mijn beleving voor NL in de vervanging van onze onderzeeboten

Mee eens... zou men kiezen voor een SSC variant, dan wordt de OZD vroeg of laat overbodig verklaart en kunnen we wat mij betreft beter investering in een marine met (minimaal) 12 fregatten.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/05/2017 | 00:05 uur
Vermits onze eigen bouw van een +/- 3000 tonner door gaat ....

een 3000 tonner is de enige optie ! in mijn beleving voor NL in de vervanging van onze onderzeeboten

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 09/05/2017 | 23:41 uur
Maar ik denk zeker dat Canada met een schuin oog en grote interesse kijkt naar de Walrus vervanging voor NL.

Vermits onze eigen bouw van een +/- 3000 tonner door gaat is er in het volgende decennium niet zo veel "van de plank" keuze voor een middenklasser, die beperkt zich al snel tot: (in willekeurige volgorde):

- Japan
- Frankrijk
- Nederland/Zweden (vermoedelijk)
- Zuid Korea (twijfelachtig)

Waarbij het Japanse concept al weer vele jaren oud is als de Canadezen een keuze maken, dus dat schuine oog zal zeker op een Frans en een Nederlands/Zweeds alternatief gericht zijn.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/05/2017 | 23:01 uur
Maar idd, time will tell.

Precies, en wat er iets is bij de Canadezen is datvde wens er wel is , maar het vervangingsbudget niet. Ze hebben gekozen om hun subs een mlu te geven maar geen reserveringen voor verder toekomst plannen.

Maar ik denk zeker dat Canada met een schuin oog en grote interesse kijkt naar de Walrus vervanging voor NL.