Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Harald

Largest Nuclear Sub in the World Passes Finland

The world's largest submarine, the nuclear-powered Dmitriy Donskoi is cruising through the Baltic, on the way to Kronstadt. Its arrival coincides with a week-long Russian-Chinese joint naval exercise beginning in the Baltic Sea on Monday. Russian officials say that some ten military vessels and about a dozen aircraft and helicopters from Russian and Chinese militaries will participate in the drills.


https://yle.fi/uutiset/osasto/news/finnish_navy_largest_nuclear_sub_in_the_world_passes_finland/9738351
(zie link voor video)

The Finnish Defence Forces confirmed that the nuclear submarine Dmitriy Donskoi passed by Finland in international waters of the Baltic on Monday. The sub is powered by nuclear reactors and has a capacity to carry 200 nuclear warheads and 20 missiles.

The Dmitriy Donskoi, cruising from its home port in the White Sea, is reportedly headed towards St. Petersburg in order to participate in a naval parade this weekend. The vessel is so large that in the relatively shallow Baltic Sea it is unable to navigate completely underwater, offering a spectacle to anyone watching the water as it passes.

The vessel arrives in the region at a time of heightened readiness thanks to joint Russian-Chinese naval exercises dubbed 'Joint Sea'. The manoeuvres will last one week, but precisely where in the Baltic they take place remains unknown.

Russian authorities say that some 10 military ships and about 12 aircraft and helicopters from both Russia and China will participate in the drills. Three of the vessels are Chinese, one of which is a modern, missile-equipped flagship.

The Joint Sea war games mark the first time China has sent naval vessels to participate in naval exercises with Russia. Compared to other military drills, the exercises are relatively small but pundits say the exercises are designed to send a political message to the west.

Some observers say the exercises are a way of Russia and China signalling to western countries and NATO that they would be formidable opponents.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/185532/world%E2%80%99s-largest-submarine-enters-gulf-of-finland.html


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/07/2017 | 19:47 uur
Ik vlak Japan nog niet uit gezien het groeiende belang van de samenwerking tussen de VS, India en Japan, maar idd de Franse Scorpene lijkt mij de meest kansrijke, daar hebben ze immers al 6 van.

De vraag is of Japan (of een andere leverancier) onderzeeboten wil leveren aan India, ze staan niet echt bekend als een goede klant. En bijna bij elk project lopen ze tegen corruptie , vertraging en te weinig budget aan.
Een fabrikant wil wel zeker zijn dat hij zijn geld ontvangt en dat de boten wel worden afgenomen. Kijk naar de verloop van de huidige Scorpene klasse voor India het project loopt al sinds 2005 en de eerste boot word dit jaar in gebruik genomen (volgens de planning) en het geplande AIP is vanwegen de kosten maar weg gelaten en staat gepland voor de laatste 2 boten dat origineel een serie van 5 boten was waarvan 3 gecancelled.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 25/07/2017 | 19:13 uur
Het zullen de Russen of de Fransen wel zijn die de order mogen leveren als je naar het wapenarsenaal van India kijkt zijn deze van Franse of Russische afkomst.

Ik vlak Japan nog niet uit gezien het groeiende belang van de samenwerking tussen de VS, India en Japan, maar idd de Franse Scorpene lijkt mij de meest kansrijke, daar hebben ze immers al 6 van.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/07/2017 | 18:29 uur
Likely Contenders for Indian Navy P-75I Submarine Project

http://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/5422-likely-contenders-for-indian-navy-p-75i-submarine-project.html

Het zullen de Russen of de Fransen wel zijn die de order mogen leveren als je naar het wapenarsenaal van India kijkt zijn deze van Franse of Russische afkomst.


Zeewier

Russia Completes Design Work for New 5th Generation Submarine
Russia's shipbuilding industry is pushing ahead with plans for a new super quiet diesel-electric attack sub.

Russia is moving forward with plans to develop a new fifth-generation submarine with preliminary design work on the boat completed, according to Russia's state-owned United Shipbuilding Corporation. "The preliminary design for the advanced fifth-generation non-nuclear submarine was developed by the Rubin Central Design Bureau has already been completed, and the approval of the draft proposal for the ship's engineering design is being discussed, Vice President for Naval Construction, Igor Ponomaryov, told TASS news agency on July 11. "The decision on its construction will be taken after the engineering design is completed."
Not much is known about Russia's latest submarine project, purportedly code named Project Kalina, except that the new sub will be equipped with an air-independent propulsion (AIP) system, a technology that the Russian defense industry has been struggling with for years. The new boat will also feature new noise reduction technology, automated control systems, reactor safety, and a host of long-range weapons systems. The Director General of the Rubin Central Design Bureau, Igor Vilnit, has told reporters previously that the new fifth-generation boat will be based on the Project 677 Lada-class diesel-electric attack submarine. Initially, the Lada-class was to be fitted with AIP technology. However, the Rubin Design Bureau has so far not successfully tested an AIP system aboard a submarine.
As I reported in February 2016, According to the head of the Russian Navy's shipbuilding department, Captain (1st Rank) Vladimir Tryapichnikov, a new AIP system will not be ready until the early 2020s. "We presume that an AIP will be developed in the near future, and the Rubin Design Bureau has started such work recently," he said in 2016.  "They have laid a good foundation ... Rubin's designers keep on working hard [to develop the AIP], and we believe it will be developed in 2021-2022."
Russia's Lada-class of submarines has also faced multiple delays over the years:The Russian Navy initially planned to field three Lada-class submarines by 2018. However, delays in the program have so far only lead to the service entry of the lead vessel of the class, the St. Petersburg in 2010, which has been undergoing operational evaluation ever since.
The St. Petersburg was already laid down in 1997 at the Admiralty Shipyard in St. Petersburg. Construction of its sister ships, the Kronstadt and Velikiy Luki began in 2005 and 2006 respectively, yet production of the two Lada-class subs was put on halt for some time and then restarted in 2013. The likely commissioning date of the two remaining subs of the class is 2019. Similar to the Lada-class, the principal mission of the new fifth-generation Kalina-class submarine likely will be coastal defense against enemy submarines and surface vessels, surveillance and reconnaissance as well as intelligence gathering missions.

http://thediplomat.com/2017/07/russia-completes-design-work-for-new-5th-generation-submarine/

Harald

IDAS partners look to re-plan submarine development firing



The IDAS Consortium of Diehl Defence and thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) is working to reschedule an engineering development firing of the IDAS (Interactive Defence and Attack System for Submarines) missile system from a submarine before the end of 2017.

This follows the identification of a technical problem which stopped a development firing and flight test from the Royal Norwegian Navy (RNoN) submarine KNM Uredd in May this year.

Designed for a range in excess of 10 km, IDAS is a submarine-launched guided weapon system designed to provide close-range protection against anti-submarine warfare helicopters. The system is also designed to have a secondary offensive capability against surface and coastal targets.

Launched through the submarine torpedo tube, the IDAS missile uses operator-in-the-loop (OITL) control for high precision and direct control. This is enabled through the combination of an imaging infrared seeker (IIR), and a fibre-optic link to relay seeker imagery back to the submarine.

After discharge from the submarine, the IDAS rocket boost motor fires while the missile is still submerged. During the underwater 'flight' phase, the missile manoeuvres into the direction of the target before broaching, accelerating to cruise speed (200 m/sec), and flying out towards the target area.

The operator onboard the submarine maintains full OITL control over the missile so as to provide the option to re-target in flight or abort the mission. In the event that the fibre-optic link is broken, the IDAS missile switches to an autonomous mode based on the existing engagement parameters.

The IDAS Consortium was formed by the two industry partners in 2012 to complete industrially financed system development after the German government stopped funding in 2010. Diehl Defence is responsible for the IDAS missile itself, the fibre-optic system, and the missile control system, while tkMS is performing submarine integration and the ejection container system (four IDAS missiles are housed in each container, with a thrust piston system used to eject each missile separately out of the torpedo tube).

http://www.janes.com/article/71799/idas-partners-look-to-re-plan-submarine-development-firing

Ronald Elzenga

Citaat van: Zeewier op 03/06/2017 | 15:00 uur
http://focustaiwan.tw/news/aipl/201705310011.aspx


Zoals ik het zie is het homeopathische hulp: druppelsgewijs kennis toedienen, nooit alles vrijgeven. En MH Marine als splinter van het vergane Imtech leert zelf ook van het toepassen. Het zal me niets verbazen als meer maritieme Imtech-dochters ergens al betrokken zijn in de mid-life update. Zo'n boot gaat maar 1x open.
Ook deze kennis is macht en daar kan Nederland ook veel aan verdienen. Hoef je niet perse zelf onderzeeboten voor te bouwen. De BTM variant. Wel belangrijk inderdaad die kennis niet geheel over te doen. al vind ik Taiwan wel een betrouwbare partner, zij het politiek gevoelig.

Zeewier

http://focustaiwan.tw/news/aipl/201705310011.aspx


Zoals ik het zie is het homeopathische hulp: druppelsgewijs kennis toedienen, nooit alles vrijgeven. En MH Marine als splinter van het vergane Imtech leert zelf ook van het toepassen. Het zal me niets verbazen als meer maritieme Imtech-dochters ergens al betrokken zijn in de mid-life update. Zo'n boot gaat maar 1x open.

Zeewier

Citaat van: Reinier op 19/05/2017 | 10:52 uur
Het begint mateloos te irriteren dat we in dit land met het op peilen houden van onze veiligheid, vervanging van materieel, zo traag gaan als dikke poep de berg op.  :annoyed:

In andere landen zoals Singapore, Polen, Chili lukt het wel om nieuw materieel aan te schaffen, maar hier zijn wel al minstens 5 jaar bezig om een brief te schrijven naar de Kamer waarin de wensen staan voor een nieuwe onderzeeër.   :silent:

- mopperdemopper -
Is er genoeg plek voor vrouwen aan boord?
Hebben niet toevallig kinderhandjes meegeholpen aan het delven van de grondstoffen voor deze nieuwe schepen?
- mopperdemopper -
Ik vind het wel belangrijk dat er wordt nagedacht over een toekomt van de onderzeeboot met een klein aantal vrouwen aan boord. Ook omdat steeds meer marines dit serieus nemen (en met exact het zelfde wervingprobleem zitten als je het sub-wereldje volgt). Niet zozeer de lagelonen landen China, India en Brazilië maar alle welvarende middelgrote maritieme landen daarboven wel. Deze trend in onderzeebootbouw zet door.

Misschien niet zozeer kinderhandjes maar ik vind het wel belangrijk dat zij die werken aan de bouw ervan er door een goed arbeidsloon & cao ook een gevoel van trots aan overhouden.

Zeewier

LEZEN!
https://www.rhmarine.com/media/128869/marinemagazine-1-2017.pdf

https://www.rhmarine.com/news/phoenix-in-naval-shipbuilding/

Ik zou ook zeker even hun nieuws archief doorbladeren:
https://www.rhmarine.com/news/?page=0

Dutch firm hired to upgrade two older submarines: navy

The navy yesterday said that it has commissioned a Dutch company to assist in a program to upgrade its two submarines bought from the Netherlands in the 1980s, but stressed that the program is not related to one aimed at having Taiwan build its own submarines.

The statement was made in response to a report yesterday by the Chinese-language Liberty Times (the Taipei Times' sister newspaper) that RH Marine of the Netherlands had been commissioned to carry out system integration as part of the upgrade program for the two Chien Lung-class submarines.
"This will also be helpful for the program to build home-grown submarines," the article said. The navy confirmed in the statement that RH Marine is to assist in the integration of platform and electromechanical systems under the retrofit program for the two aging submarines, but it stressed that the Dutch company's participation in the upgrade program "is unrelated to the domestic submarine program."
The navy said CSBC Corp, Taiwan is responsible for the design of the vessels for the nation's indigenous submarine program.
The program is being carried out according to schedule, it added.
CSBC Co and the National Chung-Shan Institute of Science and Technology in March signed a memorandum of understanding with the navy to jointly build submarines.
The memoradum divides the project into a design phase and a construction phase, CSBC said.
According to the schedule, the domestically built submarines are to be completed in eight years and should be formally commissioned into service within a decade, CSBC has said.
The navy has four submarines in its fleet: two bought from the US in the 1970s and the two from the Netherlands, bought in the 1980s.

http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2017/06/01/2003671691

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 19/05/2017 | 10:52 uur
Het begint mateloos te irriteren dat we in dit land met het op peilen houden van onze veiligheid, vervanging van materieel, zo traag gaan als dikke poep de berg op.  :annoyed:

In andere landen zoals Singapore, Polen, Chili lukt het wel om nieuw materieel aan te schaffen, maar hier zijn wel al minstens 5 jaar bezig om een brief te schrijven naar de Kamer waarin de wensen staan voor een nieuwe onderzeeër.   :silent:

En als die brief er dan is gaan we nog eerst met Jan en alleman discussiëren of zo'n nieuwe boot wel echt noodzakelijk is. Kunnen we dat geld niet beter besteden aan de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek. Is zo'n boot niet te offensief, lopen we weer als een schoothondje achter de VS aan.
Kunnen andere landen onze stront niet opruimen? Dan kunnen wij ons geld verbrassen aan: de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek.

Is zo'n nieuwe boot dan wel milieuvriendelijk? Is er genoeg plek voor vrouwen aan boord? Is er ook gedacht aan gebedsruimtes voor moslims? Ruimte voor moslima's? Geen afbeelding van Zwarte Piet aan boord? Hebben niet toevallig kinderhandjes meegeholpen aan het delven van de grondstoffen voor deze nieuwe schepen? Waarom zijn de schepen zwart? Is dat een verwijzing naar slavenhandel waarmee wij vroeger geld verdienden?

Rest van de wereld, wacht u aub met uw snode plannen; de verwende kinderen op het utopisch eiland Nederland zijn nog niet klaar voor een veranderende boze buitenwereld! Hopelijk hebben we rond 2030-2035 onze zaken weer een klein beetje op orde. Waarschijnlijk niet, maar het staat in menig rapport dat we haast moeten maken, maar we hebben het te druk met andere belangrijkere zaken: de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek.

Het is idd te triest voor woorden  :sick:

Reinier

Het begint mateloos te irriteren dat we in dit land met het op peilen houden van onze veiligheid, vervanging van materieel, zo traag gaan als dikke poep de berg op.  :annoyed:

In andere landen zoals Singapore, Polen, Chili lukt het wel om nieuw materieel aan te schaffen, maar hier zijn wel al minstens 5 jaar bezig om een brief te schrijven naar de Kamer waarin de wensen staan voor een nieuwe onderzeeër.   :silent:

En als die brief er dan is gaan we nog eerst met Jan en alleman discussiëren of zo'n nieuwe boot wel echt noodzakelijk is. Kunnen we dat geld niet beter besteden aan de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek. Is zo'n boot niet te offensief, lopen we weer als een schoothondje achter de VS aan.
Kunnen andere landen onze stront niet opruimen? Dan kunnen wij ons geld verbrassen aan: de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek.

Is zo'n nieuwe boot dan wel milieuvriendelijk? Is er genoeg plek voor vrouwen aan boord? Is er ook gedacht aan gebedsruimtes voor moslims? Ruimte voor moslima's? Geen afbeelding van Zwarte Piet aan boord? Hebben niet toevallig kinderhandjes meegeholpen aan het delven van de grondstoffen voor deze nieuwe schepen? Waarom zijn de schepen zwart? Is dat een verwijzing naar slavenhandel waarmee wij vroeger geld verdienden?

Rest van de wereld, wacht u aub met uw snode plannen; de verwende kinderen op het utopisch eiland Nederland zijn nog niet klaar voor een veranderende boze buitenwereld! Hopelijk hebben we rond 2030-2035 onze zaken weer een klein beetje op orde. Waarschijnlijk niet, maar het staat in menig rapport dat we haast moeten maken, maar we hebben het te druk met andere belangrijkere zaken: de zorg, ouderen, kinderen met een rugzakje, politievrouwen met een hoofddoek.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/05/2017 | 08:18 uur
Singapore acquires two more Type-218SG submarines  ( .. dus totaal 4 onderzeeboten voor Singapore !, het wordt druk onderwater in Azie .. )



Met ongeveer 1/3 van het aantal inwoners t.o.v. Nederland en een defensiebegroting van rond de 12 miljard uS$  :cute-smile: