Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 09/05/2017 | 22:47 uur
Ik zou het prachtig vinden als Canada zich voor wat betreft haar nieuwe onderzeeboten en fregatten bij onze programma's aansluit. Maar ik vrees dus dat zij het strategisch breder bekijken en zich daarom liever bij een sterkere Europese partner aansluiten. Time will tell.

Eerder bij de Fransen dan bij de Duitsers, de Shortfin Barracuda lijkt mij te ambitieus voor Ottawa maar de gevaarlijke outsider (ook voor de Nederlandse marine) is de SMX 3.0

Maar idd, time will tell.

Ros

Citaat van: Ronald Elzenga op 09/05/2017 | 22:47 uur
Ik zou het prachtig vinden als Canada zich voor wat betreft haar nieuwe onderzeeboten en fregatten bij onze programma's aansluit.

Dan stellen ze het nog 'even' uit.... :cute-smile:

walter leever

#20
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/05/2017 | 22:42 uur
Zoals ik al eerder stelde, leuke proefballon, en die wens ondersteun ik van harte maar ik vrees dat het een utopie zal blijken en dat ze in hun handen mogen knijpen met 2 x een dubbelslag (2x4), 1 voor de oost- en 1 voor de westkust.... 2x3 is voor Canada wel het minimum denk ik.

Hierin geef ik je compleet gelijk.(je ziet ook dat kan ik) :-*

Er is echter een probleem voor Canada als 't op subs aankomt,veel mensen(burgers)zijn dus niet overtuigd van de noodzaak van deze boten of zelfs 't hebben van een OZD.(daarin verschilt Canada niet zo heel veel met ons,als is er hier een lichte kentering merkbaar,gelukkig maar,nou de politiek nog.  :devil:  )

Dus daarom zei ik ook dat ze blij mogen zijn met 4 vervangers voor de Victoria's die ze nu hebben,en met heel veel geluk worden 't er 6(veel meer zie ik 't spijtig genoeg niet worden),als er al nieuwe komen. :confused:

Maar hopenlijk zit ik er helemaal langs.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/05/2017 | 22:29 uur
Aangezien de Canadezen een middenklasser nodig zullen hebben en Duitsers die uitstekend in de vorm van auto's kunnen bouwen maar geen enkel referentie kader hebben als het om middenklasse subs aankomt zal men gaan kijken bij een bevriend land die ze wel bouwt en dan beste Ronald blijven er niet veel smaken over in het volgende decennium.

Het zal zeer vermoedelijk geen Duits feestje worden... Frans is absoluut een optie.
Ik zou het prachtig vinden als Canada zich voor wat betreft haar nieuwe onderzeeboten en fregatten bij onze programma's aansluit. Maar ik vrees dus dat zij het strategisch breder bekijken en zich daarom liever bij een sterkere Europese partner aansluiten. Time will tell.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 09/05/2017 | 22:01 uur
Idd,als ze geluk hebben krijgen ze(Canada)4 nieuwe subs en met heel veel geluk 6 en dan is volgens mij "de koek" op.(maar ook 6 zou al een leuke upgrade zijn en moeten wij ook naar toe.) :big-smile:

Zoals ik al eerder stelde, leuke proefballon, en die wens ondersteun ik van harte maar ik vrees dat het een utopie zal blijken en dat ze in hun handen mogen knijpen met 2 x een dubbelslag (2x4), 1 voor de oost- en 1 voor de westkust.... 2x3 is voor Canada wel het minimum denk ik.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 09/05/2017 | 21:14 uur
Gezien de al goede relatie met Duitsland...oa bouw nieuwe Canadese bevoorraders...schat ik de kansen voor Duitse werven in deze groter in. Al zou het me niet verbazen als Canada de Australische weg volgt en ook in Frankrijk aanklopt (ook kandidaat nieuwe fregatten). 12 stuks zou mooi en denk ik wenselijk zijn, maar of het ooit realiteit wordt nog maar de vraag.

Aangezien de Canadezen een middenklasser nodig zullen hebben en Duitsers die uitstekend in de vorm van auto's kunnen bouwen maar geen enkel referentie kader hebben als het om middenklasse subs aankomt zal men gaan kijken bij een bevriend land die ze wel bouwt en dan beste Ronald blijven er niet veel smaken over in het volgende decennium.

Het zal zeer vermoedelijk geen Duits feestje worden... Frans is absoluut een optie.

Ronald Elzenga

Citaat van: ARM-WAP op 09/05/2017 | 21:58 uur
De Canadezen hebben tot nog toe nooit een grote sub-vloot gehad... 12 zou wel een zeer sterke uitbreiding zijn, komende van 6 Oberons en de huidige 4 Victoria/Upholders.
Er zijn denk ik net als bij Australie genoeg redenen dat nu anders te bezien. Zoals ontwikkelingen in het Noordpool gebied en in Azië en nieuwe Russische dreiging. En met een BBP groter dan Australie kunnen ze een goed voorbeeld volgen. Maar ja.. tussen nodig hebben en hebben zit ook hier een groot gat..en flink brok strategisch analfabetisme. Al is er nu wel een oud militair minister van defensie. En die reist de wereld al aardig over..dus hopelijk een extra zet in de goede richting.

walter leever

Citaat van: ARM-WAP op 09/05/2017 | 21:58 uur
De Canadezen hebben tot nog toe nooit een grote sub-vloot gehad... 12 zou wel een zeer sterke uitbreiding zijn, komende van 6 Oberons en de huidige 4 Victoria/Upholders.

Idd,als ze geluk hebben krijgen ze(Canada)4 nieuwe subs en met heel veel geluk 6 en dan is volgens mij "de koek" op.(maar ook 6 zou al een leuke upgrade zijn en moeten wij ook naar toe.) :big-smile:

ARM-WAP

De Canadezen hebben tot nog toe nooit een grote sub-vloot gehad... 12 zou wel een zeer sterke uitbreiding zijn, komende van 6 Oberons en de huidige 4 Victoria/Upholders.

walter leever

#13
Citaat van: Ronald Elzenga op 09/05/2017 | 21:14 uur
Gezien de al goede relatie met Duitsland...oa bouw nieuwe Canadese bevoorraders...schat ik de kansen voor Duitse werven in deze groter in. Al zou het me niet verbazen als Canada de Australische weg volgt en ook in Frankrijk aanklopt (ook kandidaat nieuwe fregatten). 12 stuks zou mooi en denk ik wenselijk zijn, maar of het ooit realiteit wordt nog maar de vraag.

Goede relatie?
Ze hebben(Canada)het voor hen meest geschikte ontwerp gekozen en deze zal nog flink aangepast worden. ;)  niks meer,niks minder.

Het basis ontwerp is de Berlin-klasse,die dus met de nodige veranderingen getransformeerd wordt in de Queenston-klasse.Ze hebben nu als tussen oplossing die Resolve-klasse in 't "leven" geroepen(uit pure noodzaak)omdat de Queenstons niet voor 2021 "on-line" komen. :P

Ze worden (bij mijn weten) ook in Canada gebouwd.(2 stuks met een optie op een derde)

Leuk weetje;de namen:

- HMCS Queenston (vernoemd naar de slag bij Queenstons Heights)
- HMCS Chateauguay (vernoemd naar de slag bij Chateauguay)

evt. 3e
- HMCS Crysler's Farm (vernoemd naar een slag uit de oorlog van 1812)


The Canadian government awarded Seaspan's Vancouver Shipyards a $230 million contract for design work on the Royal Canadian Navy's Joint Support Ship (JSS).

Announced on February 28 by ministers of defense and public services and procurement, the contract will see the company develop and finalize the design of the Canadian Navy's Joint Support Ship (JSS).

JSS construction is scheduled to begin in 2018.

The new joint support ships will provide fuel, ammunition, spare parts, food, and water to Canadian and allied vessels. The two Queenston-class ships, as the class will be named, will replace the Royal Canadian Navy's auxiliary oiler replenishment vessels.


https://navaltoday.com/tag/jss/

Dit alles zegt dus niks over de eventuele kansen en of voorkeur voor een Duits,Frans of zelfs een Nederlands/Zweeds ontwerp. (subs)

Ronald Elzenga

#12
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/05/2017 | 15:45 uur

Ik hou het op een voorspel, 12 zie ik er in Canada niet van komen maar als ze er een dubbele vierslag (4 aan de oost kust en 4 aan de west kust) weten uit te slepen.... the winner is.... (ook bij 2x3)

Goed voor Damen-Saab om deze discussie/wens goed te volgen... past immers in het Walrusvervangingsdossier gezien de vergelijkbare eisen die wij aan een boot stellen.
Gezien de al goede relatie met Duitsland...oa bouw nieuwe Canadese bevoorraders...schat ik de kansen voor Duitse werven in deze groter in. Al zou het me niet verbazen als Canada de Australische weg volgt en ook in Frankrijk aanklopt (ook kandidaat nieuwe fregatten). 12 stuks zou mooi en denk ik wenselijk zijn, maar of het ooit realiteit wordt nog maar de vraag.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 09/05/2017 | 15:30 uur
En van welk budget gaan ze dit doen?
Dit vergt een forse structurele investering van luttele miljarden.

Ik hou het op een voorspel, 12 zie ik er in Canada niet van komen maar als ze er een dubbele vierslag (4 aan de oost kust en 4 aan de west kust) weten uit te slepen.... the winner is.... (ook bij 2x3)

Goed voor Damen-Saab om deze discussie/wens goed te volgen... past immers in het Walrusvervangingsdossier gezien de vergelijkbare eisen die wij aan een boot stellen.

Zeewier

#10
Citaat van: Zander op 09/05/2017 | 15:30 uur
En van welk budget gaan ze dit doen?
Dit vergt een forse structurele investering van luttele miljarden.
As defence spending increases to 2% of GDP in the next 11 years, the
committee recommends that the following capability enhancements be pursued:
• Build a fleet of 12 new submarines equipped with air independent propulsion
systems, with six vessels to be based on each coast.

Het is allemaal als, als, als. Puur advies van de adviesraad, niet gekeken naar financiële haalbaarheid. Alsof de Canadese verkiezingen niet om de economische neergang ging die Canada trof en daarom Trudeau stemde. Maar neemt niet weg dat ze defensie eindelijk op de agenda hebben. Het pdf lezende zag ik dat de Canadese uitgave voor defensie op 0,88% zit, dus 2% is nog een eind.

Zander

Citaat van: Zeewier op 09/05/2017 | 14:18 uur
Je bent me voor. Ik zag hem net langskomen in mijn timeline.  ;)

En van welk budget gaan ze dit doen?
Dit vergt een forse structurele investering van luttele miljarden.
People are sheep

Zeewier

Citaat van: Ronald Elzenga op 09/05/2017 | 13:12 uur
Joseph Dempsey‏
@JosephHDempsey

#Canada Senate report proposes tripling submarine fleet. Replacing 4 Victoria (#UK Upholder) SSK with 12 SSK (AIP) https://sencanada.ca/content/sen/committee/421/SECD/reports/SECDDPRReport_FINAL_e.pdf ...

bron: Twitter
Je bent me voor. Ik zag hem net langskomen in mijn timeline.  ;)