Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Benji87

Citaat van: Lynxian op 08/09/2023 | 11:02 uurIk heb 0 verstand van het bouwen van subs: is dit met hun beperkte middelen nou enorm indrukwekkend of lachwekkend?

Ik wil hem eerst wel eens in actie voordat ik hier een oordeel over ga treffen. Zal me niks verbazen dat bij de eerste de beste duik die sub op de bodem blijft liggen. Zelfgemaakte onderzeeërs zie je wel vaker. Zuid Amerikaanse narco bendes zijn er ook aardig vernuftig in geworden.

Aan de andere kant moet je de genialiteit en ingeniositeit van Kim Jung Un niet onderschatten. De grote leider himself heeft nucleaire fusie uitgevonden als aandrijving voor deze onderzeeër die mijlenver voorop ligt t.o.v. De Amerikanen. Niet alleen kan deze sub jaren onderwater blijven maar tevens is deze onderzeeër in staat om terug in de tijd te reizen.

Lynxian

Ik heb 0 verstand van het bouwen van subs: is dit met hun beperkte middelen nou enorm indrukwekkend of lachwekkend?

Parera

North Korea's Diesel-Electric Ballistic Missile 'Frankensub' Emerges



A very deep rework of an ancient Cold War-era Romeo class diesel-electric submarine that North Korea has 'Frankensteined' into a conventionally-powered missile submarine has been officially unveiled and launched. The ceremony, which Kim Jong Un attended, took place at Sinpo submarine yard on North Korea's eastern shore on September 6th. The submarine is named Hero Kim Kun Ok and carries the hull number 841.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/north-koreas-diesel-electric-ballistic-missile-frankensub-emerges



De boot lijkt een 4 tal grote VLS luiken te hebben met daarachter een 6 tal kleinere VLS luiken. Dit zou gaan om een combinatie van lange afstands ballistische raketten en korte afstands ballistische raketten of kruisraketten.


Poleme

#1150
Citaat van: Ace1 op 02/09/2023 | 23:02 uurKlopt niet wat je zegt dat alleen Diehl BGT Defense,HDW (TKMS) en Kongsberg in het IDAS consortium  zitten, het Turkse Roketsan zit er ook in.
https://www.naval-technology.com/news/newsroketsan-thyssenkrupp-diehl-team-idas-missile-programme/?cf-view
Dus in 2013 stapt Roketsan in voor de warhead en een deel van de besturing.
De oorlogskop had gemakkelijk gedaan kunnen worden door het Noorse Nammo of Duitse bedrijven.  Dat maakt er ook eenvoudiger op in een alreeds bi-nationaal project.
Maar Roketsan is misschien goedkoper, of een poging om de Turkse marine over te halen tot launching customer ?  Het IDAS project heeft een sterke interesse van flink wat marines.  De Dolphin klasse boten zijn al voorbereid op gebruik van het IDAS Triton wapen.  Maar in de binnenlandse markt van het IDAS project wordt (nog) niets besteld.  Buitenlandse (niet consortium leden) willen geen risico's en kosten dragen qua eind-ontwikkeling, productie en logistiek. Dus bestellen ook niets.
Dit interessante project verloopt daarom met een slakkengang:

Ejection tests in May 2015 at the dockyard of thyssenkrupp Marine Systems confirmed the basic design decisions.
After several unwinding tests with the optical fibre bobbin under different operational conditions including an ignited rocket motor, further tests with submarines of the Royal Norwegian Navy were prepared.
In 2016 loading and unloading tests of the system and later on ejection tests from HNoMS "Uredd" (Ula klasse) were accomplished successfully. The consortium concluded the IDP (Initial Development Phase) with engineering development tests in May 2017 in cooperation with the Royal Norwegian Navy.

In 2019 the German procurement agency BAAINBw released a Request for Proposal to the IDAS consortium with respect to the final development and qualification of the IDAS system and its integration into the HDW Class 212A submarines of the German Navy.
zie: https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/products-services/innovations/missile-system-idas
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Poleme op 02/09/2023 | 22:53 uurHet IDAS consortium bestaat uit 40 % Diehl BGT Defense, 40 % HDW (TKMS) en 20% Kongsberg.
Diehl is verantwoordelijk voor het geleide wapen.  Hierbij worden o.a. elementen uit het IRIS-T (zoekkop) en geannuleerde Polyphem project (glasvezel geleiding) gebruikt.  HDW verzorgt de integratie in een lanceer capsule met daarin 4 IDAS vuurpijlen.  Kongsberg nam de integratie in het Combat Management System voor haar rekening.  Het eveneens Noorse Nammo ontwierp de 20 kg zware oorlogskop.
Eind 2003, hydraulische ejection (uitwerp) test van een IDAS raket vanuit prototype lanceerbuis.
November 2006, eerste succesvolle IDAS proef lancering op de wal.
Daarna 2 proeflanceringen vanaf een onderwater testbed in de baai van Melsdorf.
Op 28 mei 2008 werd vanuit een onderwater varende Type 212A (U 33) met succes een IDAS raket afgevuurd.

Heeft dit project dan ruim 15 jaar stil gelegen ?


Klopt niet wat je zegt dat alleen Diehl BGT Defense,HDW (TKMS) en Kongsberg in het IDAS consortium  zitten, het Turkse Roketsan zit er ook in.

https://www.naval-technology.com/news/newsroketsan-thyssenkrupp-diehl-team-idas-missile-programme/?cf-view

Poleme

#1147
Citaat van: Harald op 01/09/2023 | 14:13 uurLuftverteidigungssystem IDAS für U-Boote – Fertigentwicklung könnte im kommenden Jahr starten
https://esut.de/2023/08/fachbeitraege/43559/luftverteidigungssystem-idas-fuer-u-boote-fertigentwicklung-koennte-im-kommenden-jahr-starten/
Sea-to-Air Guided Missile System for U212A (IDAS)
https://www.bundeswehr.de/en/organization/equipment/armaments-projects/sea-to-air-guided-missile-system-for-u212a-idas-
Het IDAS consortium bestaat uit 40 % Diehl BGT Defense, 40 % HDW (TKMS) en 20% Kongsberg.
Diehl is verantwoordelijk voor het geleide wapen.  Hierbij worden o.a. elementen uit het IRIS-T (zoekkop) en geannuleerde Polyphem project (glasvezel geleiding) gebruikt.  HDW verzorgt de integratie in een lanceer capsule met daarin 4 IDAS vuurpijlen.  Kongsberg nam de integratie in het Combat Management System voor haar rekening.  Het eveneens Noorse Nammo ontwierp de raketmotor (Edit: 2013 Roketsan, 20 kg zware oorlogskop).
Eind 2003, hydraulische ejection (uitwerp) test van een IDAS raket vanuit prototype lanceerbuis.
November 2006, eerste succesvolle IDAS proef lancering op de wal.
Daarna 2 proeflanceringen vanaf een onderwater testbed in de baai van Melsdorf.
Op 28 mei 2008 werd vanuit een onderwater varende Type 212A (U 33) met succes een IDAS raket afgevuurd.

Heeft dit project dan ruim 15 jaar stil gelegen ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Harald op 02/09/2023 | 10:58 uurIs de IRIS-T een goedkoper alternatief? Met gelijke capaciteiten

Straks hebben wij toch voor SHORAD zowel AMRAAM als IRIS-T toch?

De launchers zijn sowieso interessant als je kijkt naar modulair opbouwen voor trifics e.d.

Harald

Citaat van: Ace1 op 02/09/2023 | 08:21 uurDe Duiters zijn ook ook bezig met een maritieme versie van de IRIS T voor bovenwaterschepen?
Is de IRIS-T een goedkoper alternatief? Met gelijke capaciteiten

Straks hebben wij toch voor SHORAD zowel AMRAAM als IRIS-T toch?

Parera

Citaat van: Ace1 op 02/09/2023 | 08:21 uurDe Duiters zijn ook ook bezig met een maritieme versie van de IRIS T voor bovenwaterschepen?


Dat zou wel eens interessant kunnen zijn voor onze TRIFIC's of zelfs ook voor de toekomstige schepen (indien af te schieten vanuit Mk41 VLS of op een andere manier geplaatst).

Ace1


Harald

Luftverteidigungssystem IDAS für U-Boote – Fertigentwicklung könnte im kommenden Jahr starten
https://esut.de/2023/08/fachbeitraege/43559/luftverteidigungssystem-idas-fuer-u-boote-fertigentwicklung-koennte-im-kommenden-jahr-starten/

CitaatTot nu toe zijn onderzeeërs weerloos geweest tegen de dreiging van anti-onderzeeboothelikopters. Om hierin verandering te brengen, werken de twee Duitse bedrijven Diehl en thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) al enkele jaren aan het IDAS-project (Interactive Defense and Attack System for Submarines) en hebben hiervoor het IDAS Consortium opgericht. Dit moet de onderzeeërbestuurders in staat stellen zich te verdedigen tegen aanvallen vanuit de lucht door middel van een geleide raket die onder water wordt gelanceerd.

Nadat er lange tijd nauwelijks publiekelijk iets over het project werd vernomen, werd het vorig jaar opgenomen in het economisch plan voor het speciale fonds van de Bundeswehr. De laatste versie van het businessplan voorziet erin dat de ontwikkeling van IDAS gefinancierd wordt uit het speciale fonds.

Volgens goed geïnformeerde kringen in de sector zullen de onderhandelingen over het contract voor de definitieve ontwikkeling van IDAS tussen de industrie en de publieke opdrachtgever waarschijnlijk dit jaar beginnen. alles verloopt zoals gepland

Sea-to-Air Guided Missile System for U212A (IDAS)
https://www.bundeswehr.de/en/organization/equipment/armaments-projects/sea-to-air-guided-missile-system-for-u212a-idas-

Harald

Navantia offers two S-80 Plus class submarines to Philippine Navy

According to information published by the Philippine Daily Inquirer on August 29, 2023, Spanish state-owned company Navantia has put forth a $1.7-billion proposal to the Philippine Navy to create a submarine fleet.

Guillermo Zamarripa, Navantia's representative, detailed that the proposition includes two S80 Isaac Peral class submarines, coupled with extensive crew training and a transfer of technology, supporting the Philippines' aim to self-produce defense requirements. Zamarripa emphasized Navantia's holistic approach, ensuring the Philippines receives a complete solution.

Notably, the Isaac Peral class submarines, part of Spain's naval assets, offer long-range capabilities, with an ability to remain submerged for up to three weeks.

Measuring 81 meters, these submarines can undertake a plethora of naval operations, from intelligence gathering to launching missiles like the American Tomahawk and Harpoon.

To accommodate these advanced submarines, a submarine base, equipped with all necessary infrastructure, is planned for Ormoc, Leyte. Ormoc was chosen for its strategic geographical location, low environmental risks, and close proximity to vital logistical hubs.

Navantia's comprehensive training program, resembling its facility in Spain, will utilize simulators, hands-on training, and the Spanish Navy's expertise. The Spanish Navy's involvement promises quality training and mentorship, ensuring the Philippines maximizes the potential of the submarines.

About the class

With a displacement of 2,965 tons (2,918 long tons) when submerged, she measures a significant 81.05 meters in length, 11.68 meters in beam, and has a draught of 7.3 meters.

This submarine is powered by a single-shaft Etanol-AIP propulsion system, three bio-ethanol engines each producing 1,200 kW, and a 3,500 kW electric motor.

An additional AIP fuel cell unit provides 300 kW, all seamlessly integrated with Vulkan coupling RATO-S G-561W, which can handle 280 kN·m of torque. The submarine can achieve speeds of 12 knots surfaced and 19 knots submerged, boasting an impressive range of 8,000 km.

She can remain submerged for 30 to 55 days and can dive up to 460 meters. Manned by a crew of 32, the submarine can additionally accommodate 8 troops, offering versatility in various maritime scenarios.

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2023/august/13510-navantia-offers-two-s-80-plus-class-submarines-to-philippine-navy.html

Parera

Geen echte ontwikkeling op defensie gebied, maar wel een interessante.

Africa's only submarine museum finally comes ashore



Cape Town, 15 August 2023 - Nearly eight years since it was closed to visitors, South Africa's famous submarine museum is coming ashore thanks to two specially constructed cradles from shipbuilder Damen Shipyards Cape Town (DSCT).

The Assegaai Submarine Museum is the only preserved naval submarine on the continent. There are 124 preserved naval submarines in the world - only six are in the southern hemisphere and the Assegaai Submarine will be the first in Africa.

The two cradles, each 3.6m long x 9.1m wide, weigh 7 tonnes and were built using steel salvaged from old Damen ship transport cradles. DSCT has donated the cradles. On 14 August the cradles were officially handed over the Chief of the South African Navy Vice Admiral Monde Lobese. At the same ceremony Vice Admiral Lobese also handed over certificates of appreciation to the DSCT employees who worked on the cradle construction.

Speaking at the unveiling of the cradles and submarine in Cape Town Vice on Monday Admiral Lobese said: "Today we also celebrate the hard work, dedication, perseverance and never-give-up attitude of a handful of volunteers who absolutely refused to give up on their dream. That dream was to make sure that we as the South African Navy, can have the first – and only – submarine museum on the African continent. Once the Assegaai Museum is in place, she will be the 125th museum submarine in the world, but only the 7th in the Southern Hemisphere and the first one in Africa! This is indeed a noteworthy accomplishment."

Work on the cradles started on November 2022. The submarine vessel will then be moved from the synchro lift where it is currently held to its display position and placed on the newly built foundations. The cradles will hold the submarine in place when it takes up its home next to the False Bay Yacht Club and NSRI Station 10 in Simon's Town.

The museum was closed to the public in 2015 and will reopen once the Naval Heritage Trust has secured the necessary funding.

"Damen was approached by the Submarine Museum Team acting for the Naval Heritage Trust on behalf of the Naval Museum, as we have experience in this field and were willing to sponsor their part of the work required," says Wafeeq Fakier, DSCT's Project Manager for the construction of the cradles. "We were happy to help with the preservation of this historic naval vessel which will bring much joy to maritime enthusiasts once it opens its hatch to the public."

To build the new cradles old Damen transport cradles were cut up to provide the components which were welded together into the new required design and form. The components were then transported to the ARMSCOR Naval Dockyard Simon's Town to be assembled.

The static submarine museum will be managed and operated by the combined efforts of the Naval Heritage Trust, the local non-profit Facility Management Company (STADCO), and the South African Navy Museum. As in the past, guided tours will be conducted by volunteers and ex-submariners and the submarine will also be available for a variety of other activities such as company functions, school learning opportunities and even evening functions.

The Trust is currently in the process of trying to secure further sponsorship to ensure that the Submarine Museum can be realised in a reasonable time frame. Among the costs that need to be covered are R1.8m to move the submarine and R3m for the repair and restoration of the external hull of the vessel.  Retired Rear Admiral (JG) Digby Thomson is one of several retired navy men who is assisting on the Naval Heritage Trust Submarine Museum Project. Thomson says: "We have raised about forty percent of the money we need to move the vessel. Once we have moved her, we will cut two holes forward and aft to allow for tour groups. We will use the funds from the visitors to finalise her look and make her more presentable to the public."

The Assegai Submarine Museum is the last remaining of three French-built Daphné Class submarines operated by the South African Navy during the 70s, 80s and part of the 90s and successfully operated as a museum from 2008 to 2015 with the vessel lying alongside the outer wall of the Simon's Town harbour. After 2015, the vessel required external maintenance and was kept on the synchro lift inside the harbour. The Museum has been closed ever since.

In the four and a half years it was open the submarine had received over 57 000 visitors from 110 countries.

"I personally believe that everybody should at least visit the inside of a submarine once in their lifetime, just for the experience, to have a look at the technology and to be able to say that they have been there and done it. It really is a fascinating world," Thomson says.

https://www.damen.com/insights-center/news/africa-s-only-submarine-museum-finally-comes-ashore

Harald

Fincantieri Wins Order For 3rd U212 NSF For Italian Navy



OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement, the international organization for joint armament cooperation) has exercised the construction of the third new generation submarine related to the U212 NFS (Near Future Submarine) program for the Italian Navy assigned to Fincantieri.

Fincantieri press release

The vessel has a total value of more than euro 500 million, including the integrated support service, and will be delivered in 2030. Future program development also contemplates an additional 160 million for future additional activities or provision of specific additional capabilities required by the Navy.

The U212 NFS submarines will be highly innovative, with significant design modifications which will all be developed independently by Fincantieri, which holds the role of Design Authority, in accordance with the requirements of the Navy. The program responds to the need to secure adequate underwater spatial surveillance and control capacity, considering the future complex scenarios of underwater operations and that the operational lifetime of the 4 "Sauro" class submarines, currently in service, is drawing near. It also aims at upholding and further developing Fincantieri's acquired strategic and innovative industrial know-how, as well as consolidating the technological lead attained by the company and its supply chain, major industries, and small and medium-sized enterprises of the sector, enhancing the presence on board of technologically advanced component parts developed by Italian industries.

The tasks that submarines perform for the benefit of the community are manifold. On a daily basis, Navy submarines are engaged in the surveillance of maritime communication routes and the underwater dimension, including within NATO and EU alliances. It is a role that is becoming increasingly important in light of the country's interests that reside below the surface of the sea, from seabed resources to underwater energy and communications infrastructure.

Naval News comments:

Fincantieri started the construction of the second U212 NFS (Near Future Submarine) for the Italian Navy in the Muggiano shipyard at La Spezia in June 2023. The program passed the critical design milestone in February 2023.

The submarines will feature Lithium Ion batteries among new technologies.