Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Poleme

#382
Citaat van: Parera op 07/05/2019 | 17:27 uur
Ja dat is ook iets waar wij rekening mee moeten houden bij selectie van Naval Group, het langzame lever schema. De eerste Franse Barracuda is ook in 2007 gestart met de bouw, terwaterlating staat gepland voor Juli 2019 en indienst stelling voor 2020 in de plannen.

Bouw tijd van 13 jaar is niet niks, de bouw van de Australische eerste boot moet straks vanaf 2023 gebouwd gaan worden en ''begin jaren '30'' in dienst komen. Wat er bedoeld word met begin is niet duidelijk, voor mij kan dat betekenen t/m 2035. Ik verwacht de HMAS Attack niet voor 2033 in dienst te zien.

Als Nederland rond Prinsjesdag 2019 besluit om te kiezen voor de Franse werf en we gaan rekenen met het tempo van het Australische schema;
- September 2019 ; keuze Naval Group
- Zomer 2022 ; ondertekening strategische partnerschap
- 2022 - 2026; ontwerp fase
- 2026 - 2035 ; bouw fase boot #1
- 2036 ; in dienst stelling boot #1
- 2043 ; in dienst stelling boot #4    :dead:
De directeur Hein van Ameijden, van Damen Schelde, gaf in de lente (maart /april) van '19 al aan: vijf jaar tekenen, 5 jaar bouwen.
Ontwerp, ontwikkeling tijden van de Dolfijn / Potvis klasse; Zwaardvis klasse en Walrus klasse verliepen ook niet bepaald kort, bondig en probleemloos, want de KM had en heeft hoge eisen door de zeer verschillende ver weg gelegen en grote operatie gebieden.

En.
Het Spaanse parlement gaf in september 2003 toestemming om vier S-80A onderzeeboten te gaan bouwen.  Op 24 maart 2004 tekende men met Izar (later Navantia) het
S-80A contract voor in totaal EUR 1.756 miljoen = 439 miljoen per boot, waarbij men verwachte dat de eerste S-80A in 2011 geleverd kon worden.
Inmiddels schat men in dat de eerste nu S-80 Plus geheten boot pas in september 2022 opgeleverd zal worden tegen een totale project prijs van circa EUR 4 miljard (budget stond in 2018 nog op EUR 3,68 miljard).
De begroting overschrijding bedraagt dus 228 % en het uiteindelijke 19 jarige (!) tijdschema is met 271 % overschreden.

In 2004 besloot Zuid-Korea om een SSX of KX-3 3.500 ton metende onderzeeboot klasse te gaan bouwen.  Wat later de KS-III of Jangbogo-III zou worden, moest in 2012 in dienst treden en is gebaseerd op de aan Australia aangeboden TKMS Type 216 boot en Type 214.  In mei 2007 ging de Zuid-Koreaanse regering akkoord met dit project en het contract voor de KS-III klasse werd in december 2007 getekend.  Daewoo en Hyundai zouden tussen december 2007 en december 2011 deze KS-III dan gezamenlijk gaan ontwerpen en ontwikkelen.  In mei 2106 volgde de kiellegging van de eerste 3.700 ton (onder water) KS-III Batch 1 en deze werd op 14 september 2018 te water gelaten.  Deze boot moet in ieder geval 24 maanden lang proefvaarten maken en zal naar verwachting eind 2020 of begin 2021 bij de Zuid-Koreaanse marine in dienst treden.
Was de KS-III project ontwerp / ontwikkeling en bouwfase oorspronkelijk van 2004 t/m 2012, dus 8 jaar en een oorspronkelijke prijs van circa USD 900 miljoen per boot.
De eerste batch van drie KS-III boten zal echter ongeveer USD 3,7 miljard gaan kosten = 1.233 miljoen per KS-III.
Het tijdschema werd tot nu toe dus 16 a 17 jaar is 200 - 213 % langer en de begroting viel tot nu toe 137 % hoger uit.  Waarbij sommige experts er van uit gaan dat de eerste KS-III pas enkele jaren na eind 2020 / begin 2021 tot misschien wel 2027 ook echt in dienst kan treden = 16 / 17 tot misschien 23 jaar ontwerp en ontwikkelingstijd.

Frankrijk begon in oktober 1998 al via haar DGA, zeg maar hun DMO, te studeren op een vervanger voor de Rubis klasse.
Op 22 december 2006 werd het contract getekend voor de Barracuda klasse, dit zou totaal EUR 7,9 miljard moeten kosten voor 6 boten.  Maar dit bedrag was in 2011 al weer gestegen naar EUR 8,6 miljard.  In december 2007 werd al de kiel gelegd voor de 'Suffren', de eerste Barracuda klasse boot.  Deze zou in 2016 te water worden gelaten, maar dat gebeurde pas op 12 Juli 2019.  Die lange bouwtijd voor de Barracuda heeft o.a. te maken met begroting problemen.
Drie jaar vertraging, maar dat betekend wel dat de Naval group 12 jaar nodig heeft om een nucleaire boot te bouwen.  Geplande in dienst stelling is ergens in 2020, dat is snel, dus zo wie zo al een ontwerp en ontwikkelingstijd van 22 jaar.

De Japanners hadden vanaf kiellegging t/m te water lating (2005 t/m 2007) van hun eerste Soryu slechts 2 2/3 jaren nodig.
De eerste kiel voor de eerste nucleaire Virginia klasse boot werd gelegd in 1999, te water gelaten in 2003 = 4 jaar.

En dan de problematische Astute klasse, geplaagd door budget en tijdschema overschrijdingen: kiellegging in 2001 en te water gelaten in 2007 = 7,5 jaar.
De studie fase wat later de Astute klasse werd begon in Juni 1991.  In Oktober 1993 kwam de voorlopige tender tussen 2 concurrerende consortia.   
Maart 1997, contract met de winnaar.   De Astute werd net als de Walrus veel capabeler dan oorspronkelijk voorzien.  En de Astute bouwers hadden te maken met een gat van 20 jaar ten opzichte van de laatst ontworpen boot, de Vanguard klasse.  Dat zorgde voor veel kennis verlies.  In Augustus 2010 was het dan zover: de eerste Astute werd in dienst gesteld.  Ruim 19 jaar.

Resume ontwerp en ontwikkeling tijd:
S-80 Plus:          19 jaar,  volgens huidige planning
KS-III:               16 / 17 jaar   idem                     , maar kan uitlopen naar 2027 = 23 jaar.
Barracuda SSN:   22 jaar,         idem                     , waarschijnlijker 23 of 24 jaar.
Astute SSN:        19 jaar
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 07/05/2019 | 17:12 uur
Mits de opvolger ook van Naval Group is. De 12e kan dan alvast worden voorzien van de eventuele MLU aanpassingen van de 1e  ;D
Ja dat is ook iets waar wij rekening mee moeten houden bij selectie van Naval Group, het langzame lever schema. De eerste Franse Barracuda is ook in 2007 gestart met de bouw, terwaterlating staat gepland voor Juli 2019 en indienst stelling voor 2020 in de plannen.

Bouw tijd van 13 jaar is niet niks, de bouw van de Australische eerste boot moet straks vanaf 2023 gebouwd gaan worden en ''begin jaren '30'' in dienst komen. Wat er bedoeld word met begin is niet duidelijk, voor mij kan dat betekenen t/m 2035. Ik verwacht de HMAS Attack niet voor 2033 in dienst te zien.

Als Nederland rond Prinsjesdag 2019 besluit om te kiezen voor de Franse werf en we gaan rekenen met het tempo van het Australische schema;
- September 2019 ; keuze Naval Group
- Zomer 2022 ; ondertekening strategische partnerschap
- 2022 - 2026; ontwerp fase
- 2026 - 2035 ; bouw fase boot #1
- 2036 ; in dienst stelling boot #1
- 2043 ; in dienst stelling boot #4

:dead:

Sparkplug

Citaat van: Parera op 07/05/2019 | 17:08 uur
Naval Group maakt plannenn een samenwerking van 80 jaar, opzich niets vreemds maar een onderzeeboot gaat 30 a 40 jaar mee. Ze houden dus rekening met MLU's en al met een eventuele vervanger van deze boten.

Mits de opvolger ook van Naval Group is. De 12e kan dan alvast worden voorzien van de eventuele MLU aanpassingen van de 1e  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 07/05/2019 | 17:05 uur
Op deze manier is de eerste al bijna 25 jaar in dienst. Weet niet aan wie het ligt, maar je zou denken dat Naval Group al rekening met een MLU houdt.

Naval Group maakt plannenn een samenwerking van 80 jaar, opzich niets vreemds maar een onderzeeboot gaat 30 a 40 jaar mee. Ze houden dus rekening met MLU's en al met een eventuele vervanger van deze boten.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 07/05/2019 | 16:58 uur
Langzame planning van de Frans-Australische onderzeeboten... :silent:

Op deze manier is de eerste al bijna 25 jaar in dienst. Weet niet aan wie het ligt, maar je zou denken dat Naval Group al rekening met een MLU houdt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Langzame planning van de Frans-Australische onderzeeboten... :silent:

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 05/05/2019 | 17:59 uur
Ach, je kunt net als Nederland in de jaren 30 van vorige eeuw en tussen 1991 - ca. 2018 ook gaan voor een grote onderverzekering van je nationale UGV (Uitgebreide Gevaren Verzekering).
Om dan vervolgens in 1944 / 45 een hongerwinter voor je kiezen te krijgen met als resultaat 22.000 doden.

Vietnam had nooit een Onderzeedienst, totdat ze in april 2009 besloten om Russische 6 Kilo-boten aan te schaffen, waarvan de eerste in november 2013 arriveerde.
Malaysia had vanaf de jaren 80 tot in het eerste decennium helemaal geen onderzeeboten, in 2007 / 2008 ontvingen zij 2 Scorpene boten uit Frankrijk.
Indonesia had vanaf 1981 ruim 37 jaar lang 2 Cakra (spreek uit als Tjakra) klasse subs in dienst, een variant van de Duitse Type 209 (1.300 ton).
Per 2017 werden de Cakra's vervangen door 3 in Zuid-Korea gebouwde Nagapasa klasse boten, waarvan de laatste 11 april jongstleden te water werd gelaten.
Officieel is de Nagapasa een verbeterde variant op de Chang Bogo klasse, die weer gebaseerd is op het Type 209 / 1.400 ton.  Maar de Nagapasa is wel 61,30 meter lang en heeft een diameter van 7,60 meter.  Geeft een uitstekende lengte / diameter verhouding van 8,07, die van de Walrus bedraagt 8,06, welke goed is voor de prestaties.
TKMS geeft voor haar Type 209 / 1.400 ton echter een lengte van 62,0 meter, bij een diameter van 6,20 en een tonnage van 1.611 ton.  Daewoo geeft voor haar Chang Bogo's een lengte op van 56 - 61 meter en een diameter van 6,30 meter.
De Nagapasa's hebben een bereik van 10.300 nm (nautic miles) / 19.076 km bij een gemiddelde snelheid van 6 knopen / 11 km/u, een vergelijkbaar bereik dus als de Walrus en Australische Collins klasse.  En dat is meer dan voldoende om de van West naar Oost 5.120 km lange archipel te bestrijken.
12 April jongstleden werd ook bekend dat Indonesia in november 2018 bij Daewoo een extra order had geplaatst voor nog eens drie Nagapasa boten, af te leveren in 2026.
De Indonesische economie groeit jaarlijks met ruim 5 % en is qua omvang de 16de economie van de wereld.  Haar delfstof rijkdommen liggen echter hoofdzakelijk in de afgelegen eilanden en zeebodem.
Indonesia heeft plannen om hun onderzeedienst in 2035 te willen uitbreiden naar 12 boten.  Australia gaat haar 6 Collins boten vervangen door 12 Shortfinned Barracuda / Attack klasse subs.
En ook de Filippijnen denken na over een eventuele aanschaf van onderzeeboten.

Deze trend heeft hoofdzakelijk te maken met een steeds assertiever en agressiever wordend China.

De Chinezen denken en werken niet met de term "bondgenoten", maar "cliĆ«nten".  Velen in Europa hebben dat nog steeds niet door.

Ben je er ooit geweest?
Ik wel, en het land heeft evenhard duikboten nodig als Elon Musk zelfvertrouwen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 05/05/2019 | 12:08 uur
Echt, dat land (Birma / Myanmar) heeft nog niet eens genoeg geld om de bevolking te voeden..
Ga toch eens wat nuttigs doen met je geld.
Ach, je kunt net als Nederland in de jaren 30 van vorige eeuw en tussen 1991 - ca. 2018 ook gaan voor een grote onderverzekering van je nationale UGV (Uitgebreide Gevaren Verzekering).
Om dan vervolgens in 1944 / 45 een hongerwinter voor je kiezen te krijgen met als resultaat 22.000 doden.

Vietnam had nooit een Onderzeedienst, totdat ze in april 2009 besloten om Russische 6 Kilo-boten aan te schaffen, waarvan de eerste in november 2013 arriveerde.
Malaysia had vanaf de jaren 80 tot in het eerste decennium helemaal geen onderzeeboten, in 2007 / 2008 ontvingen zij 2 Scorpene boten uit Frankrijk.
Indonesia had vanaf 1981 ruim 37 jaar lang 2 Cakra (spreek uit als Tjakra) klasse subs in dienst, een variant van de Duitse Type 209 (1.300 ton).
Per 2017 werden de Cakra's vervangen door 3 in Zuid-Korea gebouwde Nagapasa klasse boten, waarvan de laatste 11 april jongstleden te water werd gelaten.
Officieel is de Nagapasa een verbeterde variant op de Chang Bogo klasse, die weer gebaseerd is op het Type 209 / 1.400 ton.  Maar de Nagapasa is wel 61,30 meter lang en heeft een diameter van 7,60 meter.  Geeft een uitstekende lengte / diameter verhouding van 8,07, die van de Walrus bedraagt 8,06, welke goed is voor de prestaties.
TKMS geeft voor haar Type 209 / 1.400 ton echter een lengte van 62,0 meter, bij een diameter van 6,20 en een tonnage van 1.611 ton.  Daewoo geeft voor haar Chang Bogo's een lengte op van 56 - 61 meter en een diameter van 6,30 meter.
De Nagapasa's hebben een bereik van 10.300 nm (nautic miles) / 19.076 km bij een gemiddelde snelheid van 6 knopen / 11 km/u, een vergelijkbaar bereik dus als de Walrus en Australische Collins klasse.  En dat is meer dan voldoende om de van West naar Oost 5.120 km lange archipel te bestrijken.
12 April jongstleden werd ook bekend dat Indonesia in november 2018 bij Daewoo een extra order had geplaatst voor nog eens drie Nagapasa boten, af te leveren in 2026.
De Indonesische economie groeit jaarlijks met ruim 5 % en is qua omvang de 16de economie van de wereld.  Haar delfstof rijkdommen liggen echter hoofdzakelijk in de afgelegen eilanden en zeebodem.
Indonesia heeft plannen om hun onderzeedienst in 2035 te willen uitbreiden naar 12 boten.  Australia gaat haar 6 Collins boten vervangen door 12 Shortfinned Barracuda / Attack klasse subs.
En ook de Filippijnen denken na over een eventuele aanschaf van onderzeeboten.

Deze trend heeft hoofdzakelijk te maken met een steeds assertiever en agressiever wordend China.

De Chinezen denken en werken niet met de term "bondgenoten", maar "cliĆ«nten".  Velen in Europa hebben dat nog steeds niet door.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Flyguy

Citaat van: Parera op 03/05/2019 | 17:47 uur
George V bedoel je? Dit is het eerste schip met de naam George VI, wel was het plan volgens mij om de King George V klasse eerst VI te noemen maar de toen zittende koning George VI vond dat niet gepast en heeft dit geweigerd hij wilde dat de naam king George V werd naar zijn vader.
Whoops, even in de war idd. Nog steeds een net stel namen.

Parera

#373
Citaat van: Huzaar1 op 05/05/2019 | 12:08 uur
Echt, dat land heeft nog niet eens genoeg geld om de bevolking te voeden..
Ga toch eens wat nuttigs doen met je geld.

Geen geld voor de bevolking maar het land maar een zeer onstabiel land en daar houden de Russen van. Makkelijk om bepaalde invloeden te kopen en het land is rijk aan edelstenen, dus ook daar zitten voor de Russen mogelijkheden. Als het land het niet meer kan betalen in cash dan nemen ze gewoon de edelstenen mee naar Moskou.

Het is opvallend dat de Russen (en Chinezen) bijna altijd zaken doen met landen waar dit soort dingen te vinden zijn; goud, olie of andere artikelen van hoge waarde. :silent:

De onderzeeboot op de afbeelding lijkt op een Kilo klasse, voor hun marine een hele grote onderzeeboot die eigenlijk niet past binnen de vloot.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 05/05/2019 | 12:08 uur
Echt, dat land heeft nog niet eens genoeg geld om de bevolking te voeden..
Ga toch eens wat nuttigs doen met je geld.

Het junta verdient anders genoeg met drugs.

Huzaar1

Echt, dat land heeft nog niet eens genoeg geld om de bevolking te voeden..
Ga toch eens wat nuttigs doen met je geld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Geruchten ; Myanmar gaat Russische onderzeeboten kopen of heeft interesse in de aankoop van Russische onderzeeboten.





Parera

Citaat van: Flyguy op 03/05/2019 | 17:40 uur
Nette namen. Conqueror was ook gaaf geweest, maar de George VI's waren ook legendarische schepen.

George V bedoel je? Dit is het eerste schip met de naam George VI, wel was het plan volgens mij om de King George V klasse eerst VI te noemen maar de toen zittende koning George VI vond dat niet gepast en heeft dit geweigerd hij wilde dat de naam king George V werd naar zijn vader.

Flyguy

Nette namen. Conqueror was ook gaaf geweest, maar de George VI's waren ook legendarische schepen.