Peruvian Navy decommissions ex HNLMS De Ruyter

Gestart door dudge, 27/09/2017 | 18:51 uur

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 15/02/2022 | 21:13 uur
Uitmuntend initiatief.
Maar asbest kan inderdaad  een showstopper blijken.  Voormalig cruiseschip S.S. Rotterdam bijvoorbeeld, werd voor slechts 1,8 miljoen euro aangeschaft.  Bleek echter vol asbest te zitten.  De investeerders onderschatten toen  de verwijdering daarvan.  De uiteindelijke renovatie kostte totaal 257 miljoen euro.  S.S. Rotterdam is nu een hotel, restaurant en congres centrum.   Als je er eventueel een museum schip van zou maken.  Zou die asbest dan een issue zijn ?

Het is prima werkgelegenheid. We hebben genoeg bedrijven die daarin zijn gespecialiseerd. Het is daarmee indirect investeren in je mkb.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Poleme op 15/02/2022 | 21:13 uur
Zou die asbest dan een issue zijn ?

Dat is altijd een probleem. En voor de De Ruyter zal dit ook gelden mits Peru niet de moeite heeft genomen het asbest te verwijderen

Huzaar1

#43
Citaat van: Zander op 15/02/2022 | 20:36 uur
Ook onzin.
Leuk voor een particulier om mee te pochen maar de staat zou dit niet moeten financieren

Bullshit. Is nederlandse cultuur en geschiedenis. Nu naar huis gebracht en voor iedere nederlander te aanschouwen.Juist dat is belangrijk en alles waard.
Buiten dat alles ook nog eens een geniale investering. Alle kunst van de grote meesters in NL. Per direct.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Het zal wel op Hollandse kruideniers- en gebroken geweertje mentaliteit uitdraaien.
Voor cultuur minnend D'66 grachtengordel is €175 miljoen belastinggeld voor een Rembrandt een no-brainer, maar om zoveel geld uit te geven aan hoop schroot (...).

Ik denk dat we het schip zeker gaan terug zien, iedere ochtend als we ons gaan scheren met een Gillette scheermesje.

Maar hoe doen de Amerikanen het dan? In iedere stad van betekenis ligt een oud marine schip dat de naam droeg/ draagt van de betreffende stad. Dat zijn museum schepen geworden.
De Britten doen het ook. Die hebben zelfs nog HMS Victory (uit 1765) en is zelfs nog vlaggenschip van de Royal Navy. Of HMS Belfast op de Theems in Londen.

silvester herc

Frits van Eerd JUMBO maar eens een mail sturen die heeft al een Spitfire 8) ;)

Harald

Ik zou het wel heel gaaf vinden als we idd het schip naar NL zouden kumnen halen.
Zo'n schip zal een enorme publiekstrekker zijn. Elk kinderhart gaat flink tekeer om op zo'n schip te kunnen lopen, bij de kanonnen te kunnen staan of juist op de brug ... captain on the bridge...
Maar ook voor de KM historie een grote aanwinst.

Betreffende het asbest... dit zal ten allentijde verwijderd moeten worden. Zeker  als het voor publiek wordt opengesteld.
Asbest is heel erg veel gebruikt als brandwerend materiaal. Dit zal zeker een enorme kostenpost worden. Maar dit kan van te voren geïnventariseerd worden.  De Ruyter is made in NL, dus tekeningen en dergelijke zijn vast wel in een archief boven water te krijgen.

Poleme

Citaat van: Master Mack op 15/02/2022 | 19:47 uur
Ik ben de enthousiasteling die de poging in 2008 heeft opgezet. Inmiddels is mijn contact binnen de Peruaanse marine Dhr. Hans Jonkman overleden en toen de banken crisis roet in het eten gooide trok de investeerder zich terug. Er was in die tijd een hoofd schootsrichting om haar in Amsterdam/Zaanstad aan te meren omdat ze hier als werkgelegenheid project de scheepsreparatie in Noord heeft gered.
Ook was er een wat wilder plan van een raadslid uit Den Helder die ons vroeg om haar in Den Helder neer te leggen en daarvoor zelfs het idee had om vanalles te demonteren om haar in de binnenhaven waar nu de Crijnsen ligt af te meren. Maar Den Helder trok vanuit de investeerder toen niet genoeg toeristen. Daarna is het lang stil geweest maar werd ik vlak voor de Corona crisis weer benaderd door een bevriende scheepseigenaar die sprak namens een nieuwe welgestelde investeerder  welke mij naar mijn contacten vroeg om te kijken wat er evt mogelijk zou zijn om haar terug te halen naar NLD. Ik heb er helaas hierna niet veel meer over gehoord en omdat mijn compagnon is overleden en ik het druk heb met onze eenheid ben ik benieuwd of de investeerder er in springt. Hij heeft de middelen maar de asbest kan een issue zijn. Zou verschrikkelijke zijn als ze gesloopt wordt maar we gaan het zien
Uitmuntend initiatief.
Maar asbest kan inderdaad  een showstopper blijken.  Voormalig cruiseschip S.S. Rotterdam bijvoorbeeld, werd voor slechts 1,8 miljoen euro aangeschaft.  Bleek echter vol asbest te zitten.  De investeerders onderschatten toen  de verwijdering daarvan.  De uiteindelijke renovatie kostte totaal 257 miljoen euro.  S.S. Rotterdam is nu een hotel, restaurant en congres centrum.   Als je er eventueel een museum schip van zou maken.  Zou die asbest dan een issue zijn ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ros

#38
Er is al de nodige huivering om nieuw materiaal aan te schaffen, laat staan om oude meuk aan te kopen. En het is maar een "gebruiksartike". Dat ook niet eens meer origineel is.

Zander

Citaat van: silvester herc op 15/02/2022 | 20:35 uur
Voorr een of andere schilderij worden ook miljoenen euro's op tafel gelegd van onze belastings centen ;D
Ook onzin.
Leuk voor een particulier om mee te pochen maar de staat zou dit niet moeten financieren
People are sheep

silvester herc

Citaat van: Zander op 15/02/2022 | 19:13 uur
En waar gaan we die schuit parkeren dan?
Er komt geen toerist in Den Helder, met uitzondering van de forenzen naar Texel.
Ik snap het sentiment hoor, maar ik zeg lekker aan een particuliere partij over laten die er heil in ziet. Ik ben namelijk van mening dat we in Nederland al genoeg cultuurhistorische subsidie slurpende projecten in stand houden.
Voorr een of andere schilderij worden ook miljoenen euro's op tafel gelegd van onze belastings centen ;D

Master Mack

Ik ben de enthousiasteling die de poging in 2008 heeft opgezet. Inmiddels is mijn contact binnen de Peruaanse marine Dhr. Hans Jonkman overleden en toen de banken crisis roet in het eten gooide trok de investeerder zich terug. Er was in die tijd een hoofd schootsrichting om haar in Amsterdam/Zaanstad aan te meren omdat ze hier als werkgelegenheid project de scheepsreparatie in Noord heeft gered.
Ook was er een wat wilder plan van een raadslid uit Den Helder die ons vroeg om haar in Den Helder neer te leggen en daarvoor zelfs het idee had om vanalles te demonteren om haar in de binnenhaven waar nu de Crijnsen ligt af te meren. Maar Den Helder trok vanuit de investeerder toen niet genoeg toeristen. Daarna is het lang stil geweest maar werd ik vlak voor de Corona crisis weer benaderd door een bevriende scheepseigenaar die sprak namens een nieuwe welgestelde investeerder  welke mij naar mijn contacten vroeg om te kijken wat er evt mogelijk zou zijn om haar terug te halen naar NLD. Ik heb er helaas hierna niet veel meer over gehoord en omdat mijn compagnon is overleden en ik het druk heb met onze eenheid ben ik benieuwd of de investeerder er in springt. Hij heeft de middelen maar de asbest kan een issue zijn. Zou verschrikkelijke zijn als ze gesloopt wordt maar we gaan het zien

Ace1

#34
Citaat van: Zander op 15/02/2022 | 19:13 uur
En waar gaan we die schuit parkeren dan?
Er komt geen toerist in Den Helder, met uitzondering van de forenzen naar Texel.
Ik snap het sentiment hoor, maar ik zeg lekker aan een particuliere partij over laten die er heil in ziet. Ik ben namelijk van mening dat we in Nederland al genoeg cultuurhistorische subsidie slurpende projecten in stand houden.

Wat meer info over de eerdere poging om de oude kruiser naar Nederland te halen.

https://www.debakstafel.nl/keert-de-ruyter-terug.html

Wel zijn er een aantal dingen verwijderd.

Wapensystemen oorspronkelijk   8 x 15,2cm in dubbeltorens
8 x 57cm dubbeltoren
8 x 40cm
2 dieptebomrekken
10,3cm Lichtraket werper

Sensoren   LW-01 luchtwaarschuwingsradar
DA-01/ DA-02 doelaanwijsradar
VI-01 hoogteradar
ZW-01 zeebeeldradar
2x GA01 vuurleiding 15,2 cm kanons
4x LA01 vuurleiding 57 mm
4x LA02 vuurleiding 40 mm

BAP Almirante Grau na de Modernisering.

8 Otomat Mk 2 SSM
4 × 2 Bofors 152/53 guns
2 × 2 OTO Melara 40L70 DARDO guns

Signaal SEWACO
Signaal DA-08 radar
Signaal LW-08 radar
Decca 1226 navigatie radar
Signaal STIR-24 radar
Signaal WM-25 radar
Signaal LIROD-8 radar

verwijdering  van 4 dubbele Bofors 57/60 mm geschuttorens
verwijdering  van CWE-610 romp sonar
verwijdering  van  4 enkele Bofors 40/70 mm  geschuttorens

Huzaar1

Citaat van: Zander op 15/02/2022 | 19:13 uur
En waar gaan we die schuit parkeren dan?
Er komt geen toerist in Den Helder, met uitzondering van de forenzen naar Texel.
Ik snap het sentiment hoor, maar ik zeg lekker aan een particuliere partij over laten die er heil in ziet. Ik ben namelijk van mening dat we in Nederland al genoeg cultuurhistorische subsidie slurpende projecten in stand houden.

Dit is beeldbepalend. Het wordt dus een reden om naar Den-Helder af te reizen. Tienduizenden nederlanders hebben gediend op, of naast, of met die boot. Misschien wel meer hebben er een band mee. Het is huist die reden dat schilderijen worden gekocht, kan ook iedereen naar komen kijken.

Hoeft niet Den-Helder te zijn. Kan evengoed Rotterdam, Vlissingen of weet ik waar. En er moet heel veel gebeuren aan het schip  dat betekent heel veel werkgelegenheid. Banen. 2 miljoen directe aanschafkosten...dat verbruikt de Luchtmacht per dag aan alleen wc papier.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 15/02/2022 | 17:58 uur
Als NL dit niet koopt zijn we gek. Enorme publiekstrekker voor komende generaties. Beeldbepalend.
En waar gaan we die schuit parkeren dan?
Er komt geen toerist in Den Helder, met uitzondering van de forenzen naar Texel.
Ik snap het sentiment hoor, maar ik zeg lekker aan een particuliere partij over laten die er heil in ziet. Ik ben namelijk van mening dat we in Nederland al genoeg cultuurhistorische subsidie slurpende projecten in stand houden.
People are sheep

bergd

Nederland koopt een Rembrandt van 175 miljoen dan is dit een buitenkansje.