Ongewenst gedrag bij Defensie

Gestart door Zeewier, 02/11/2017 | 16:54 uur

Huzaar1

Ehm, de menselijke reactie van iemand op bjivoorbeeld het lezen van een verhaal is geen veroordeling. Het noemt niemand, ' rillingen' ... tsjah. Volgens mij staan ze niet zo sterk en aangezien het infanteristen zijn zit er vast ook niet veel denkwerk achter. Ik vind het ook niet zo slim, slachtoffer gaan spelen in deze situatie, tenslotte is er nog niemand veroordeeld en is er sprake van een situatie waar anderen wel zwaarder zijn benadeeld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Van wangedrag verdachte militairen Schaarsbergen dienen klacht in tegen staatssecretaris

Drie van wangedrag beschuldigde militairen van de Luchtmobiele Brigade uit Schaarsbergen hebben gisteren een aanklacht ingediend tegen staatssecretaris Barbara Visser (VVD, Defensie). Ze vinden dat ze publiekelijk worden 'veroordeeld'.

Volgens de militairen kiest de bewindsvrouw openlijk partij voor de slachtoffers in de misbruikzaak, terwijl het onderzoek nog steeds gaande is. De militairen claimen onschuldig te zijn.

Eind vorig jaar klapte een aantal (oud-)collega's tegen de Volkskrant uit de school over wangedrag op de kazerne in Schaarsbergen. In 2014 zouden er militairen zijn mishandeld, er zouden aanrandingen zijn geweest en zelfs een verkrachting. Ook zou er drugs worden gebruikt. Drie van in totaal acht verdachte militairen - waaronder de groepscommandant van de mortiergroep - ontkennen dat ze ook maar iets te maken hebben met de misstanden.

Volgens de militairen blijkt uit de reacties die Visser eerder in de media en onlangs ook nog in een Kamerdebat gaf, dat ze al haar conclusies heeft getrokken. Zo liet ze doorschemeren dat de zaak 'diepe indruk op haar had gemaakt' en dat bij het lezen van het eerste artikel over de misstanden 'de rillingen over haar rug gingen.'

Ook spreekt ze steeds over slachtoffers, waarmee de andere leden van de mortiergroep vinden dat ze onterecht als daders worden weggezet. De drie militairen steekt het eveneens dat Visser wel contact opnam met de slachtoffers, maar geen wederhoor heeft gepleegd bij de beschuldigde militairen. Dat doet vooral pijn omdat binnen de krijgsmacht iedereen precies weet wie hierbij betrokken zijn. De drie die nu via hun advocaat Michael Ruperti hun beklag doen, vinden dat ze daardoor in hun goede eer en naam worden aangetast.

Defensie gaat inhoudelijk niet in op de klacht, en laat in een korte reactie weten dat 'momenteel wordt bezien of deze klacht ontvankelijk is en zo ja door wie deze onderzocht zal worden.'

AD, 05-04-2018

Admiral Halsey

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2018/06/01_blij-met-erkenning_06:

CitaatBlij met erkenning

Ronald Vreeburg, slachtoffer seksueel misbruik op KMS

Even, heel even laat Ronald Vreeburg zien wat die ene avond in juni 1982 met hem heeft gedaan. In zijn hoofd flitsen beelden van degenen die hem hebben vernederd, aangerand en seksueel misbruikt op een legeringskamer van de toenmalige Koninklijke Militaire School in Weert. De vuisten gebald, de ogen vochtig; het duurt een paar seconden. Dan zegt hij "laat ik het toch anders zeggen". Om met weloverwogen woorden zijn geschiedenis te schetsen. "Die ene avond bepaalt al 35 jaar mijn leven: in mijn relaties, in mijn werk, maar vooral in mijn hoofd.''

Lex


Huzaar1

Wifi? Ik heb niet eens 3g 70% v. De tijd op mijn kazerne en ik laat ook iedereen heel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Beantwoording kamervragen over Wifi op de kazerne in Schaarsbergen

De staatssecretaris van Defensie stuurt de Tweede Kamer antwoorden op de vragen van het lid Baudet (FvD) over Wifi Luchtmobiele brigade te Schaarsbergen.

Kamerbrief, 27-02-2018

Lex

Kamervragen: WIFI Luchtmobiele Brigade te Schaarsbergen

Kamervragen van het lid T. Baudet (FvD) over de beperkte mogelijkheden mbt ontspanning.

Kamervragen, 06-02-2018

Admiral Halsey

#71
Ook bij de Rijkswaterstaat zijn er problemen met pesten, lees ik op https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vuurtorenwachter-brandaris-weggepest-leiding-rijkswaterstaat-greep-niet-in/.

CitaatVuurtorenwachter Brandaris weggepest, leiding Rijkswaterstaat greep niet in

Gepest worden op de werkvloer, en wel bij de overheid. Het overkwam Nicolette van Berkel, nautisch verkeersleider op de vuurtoren van Terschelling, de Brandaris. Nicolette deed veel promotiewerk voor Rijkswaterstaat, zowel op televisie als in kranten en tijdschriften waarin ze het vak neerzette en trots vertelde over haar rol als wat in de volksmond vuurtorenwachter heet. Rijkswaterstaat was zeer tevreden maar haar succesvolle optreden zet kwaad bloed bij de collega's die jaloers zijn. Vanaf dat moment begint het pesten, het uitsluiten van Nicolette en ze krijgt nare opmerkingen naar haar hoofd geslingerd.

Voor meer info over pesten op het werk, zie http://www.pestenopdewerkvloer.nl/.

Lex

Het Kerstreces van de Tweede Kamer is gaande, maar betreffende dit onderwerp zijn er vandaag toch een aantal reacties gekomen.

Kamerbrieven:

Reactie op verzoek commissie over de berichtgeving d.d. 21 december j2017 inzake de misstanden in de kazerne te Schaarsbergen

Reactie op het verzoek van het lid Ploumen, gedaan tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 20 december 2017, over ontgroeningsrituelen bij de krijgsmacht

Kamervragen/antwoorden:

Antwoord op vragen van het lid Popken over het bericht dat de misstanden op de kazerne in Schaarsbergen omvangrijker waren dan bekend was

Antwoord op vragen van het lid Ploumen over het bericht dat 'Wees een voorbeeld, geen bullebak'

Robert2

Citaat van: A.J. op 22/12/2017 | 10:57 uur
Defensie vindt ontspanning op de kazernes per definitie te duur en ze doen er ook alles aan om het leven van de binnenslapers zoveel mogelijk te frustreren zodat de binnenslapers zsm weer elke dag weer honderden kilometers gaan maken omdat de legering zo belabberd is (want dat is goedkoper voor defensie)... Er zijn (voornamelijk KL) kazernes die het legeren beneden de norm tot kunst verheven hebben... Majoors van boven de 50 die zonder pardon op een driepersoons kamer geflikkerd worden met jonge sergeanten bv. Of adjudanten die tegen hun FLO aanlopen die gewoon op een vierpersoonskamer gedonderd worden terwijl ik weet dat er 55% leegstand is op betreffende kazernes...
Ik vermijd de KL kazernes ook zoveel mogelijk. Wat een ramp daar zeg, kwa legering.

Citaat van: A.J. op 22/12/2017 | 10:57 uur
Vroeger was het heel simpel, was er geen legering cfm de norm aanwezig dan werd je gewoon ingekwartierd in een hotel oid in de buurt.
Als de baas niet voor een legering kan zorgen, dan is het sowieso een hotel.

Huzaar1

Andros Wald, je lijkt echt van een andere planeet te komen met je oplossingen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Andros Wald op 22/12/2017 | 10:00 uur
Oplossingen

Als er geen goede wifi is op een kazerne, zou dat met voorrang moeten worden opgelost. Dat is goedkoop, en lijkt me goed, om verveling te verminderen.

Defensie vindt ontspanning op de kazernes per definitie te duur en ze doen er ook alles aan om het leven van de binnenslapers zoveel mogelijk te frustreren zodat de binnenslapers zsm weer elke dag weer honderden kilometers gaan maken omdat de legering zo belabberd is (want dat is goedkoper voor defensie)... Er zijn (voornamelijk KL) kazernes die het legeren beneden de norm tot kunst verheven hebben... Majoors van boven de 50 die zonder pardon op een driepersoons kamer geflikkerd worden met jonge sergeanten bv. Of adjudanten die tegen hun FLO aanlopen die gewoon op een vierpersoonskamer gedonderd worden terwijl ik weet dat er 55% leegstand is op betreffende kazernes...

Ook zijn er voorbeelden van mensen die binnenslaper worden maar omdat er op die kazerne "geen plaats is" worden die dus gelegerd in een defensiecomplex in de buurt zodat ze alsnog bijna 100 km kunnen rijden als binnenslaper.

Vroeger was het heel simpel, was er geen legering cfm de norm aanwezig dan werd je gewoon ingekwartierd in een hotel oid in de buurt.

Citaat
Als pesten heel ernstig en langdurig is, kan het slachtoffer daarvan eventueel bewijs verzamelen met een verborgen videocamera, eventueel met hulp van een medestander. Dat klinkt misschien cru, maar als pesten geen halt wordt toegeroepen, kan het in sommige gevallen uitmonden in jarenlange geestelijke of lichamelijke mishandeling, en een blijvende emotionele stoornis bij het slachtoffer, zoals depressie.

Pesten kan ook worden opgespoord door een leidinggevende, via een anonieme enquête. Dat kan via briefjes in een brievenbus, of via een interne website. Daarbij kan gevraagd worden, om namen van de ergste pesters te noteren, plus hun pestgedrag, hoe vaak dat gebeurd is, en tegen wie.

Er zijn binnen defensie al legio anonieme mogelijkheden om dit soort gedrag aan te geven, daar hoeft niet nog 1 als papieren bevrediging bij verzonnen worden.

Citaat
De overheid kan de meest geschikte internetvideo's over pesten laten ondertitelen in het Nederlands. Dat kan worden gedaan door onbetaalde taalstudenten en VWO-leerlingen, als studieopdracht. Ook onbetaalde vrijwilligers kunnen daaraan meewerken via internet, eventueel met behulp van spraaksoftware.

Die geselecteerde video's kunnen door de overheid in een webportaal worden geplaatst. Dus in een soort overzicht van aanbevolen weblinks, gerangschikt op onderwerp en denkniveau. Vervolgens kunnen bedrijven en overheden  hun werknemers opdragen, om die video's te bekijken op hun smartphone.

Of die werknemers dat doen, kan worden gecontroleerd, door hen daarover bijvoorbeeld  hun reactie te laten geven, schriftelijk of mondeling. Of door hen tijdens het bekijken van die video's telkens vragen te laten beantwoorden over die video, via internet. Of men kan die video's vertonen voor grote groepen werknemers, op een groot scherm.

Ga toch weg man... Alsof sippe filmpjes plotseling de heilige graal voor dit probleem zijn...

Citaat
Onderstaande video geeft een overzicht van recente onderzoeksresultaten over pesten (vanaf tijdstip 1:30). 'Dorothy Espelage on Social-Emotional Learning & School Climate Improvement at WABF 2017'

https://www.youtube.com/watch?v=sogNTL1sUgE

Overigens, vanwaar dit selectieve gewinkel uit buitenlandse keukens? Wat ze in andere landen doen heb ik niet zoveel boodschap aan, als we die lijn gaan doortrekken wil ik ook dat onze AMO opgetuigd gaat worden naar USA model met drillsergeants.

Andros Wald

#66
Oplossingen

Als er geen goede wifi is op een kazerne, zou dat met voorrang moeten worden opgelost. Dat is goedkoop, en lijkt me goed, om verveling te verminderen.

Bij pestpreventie is het belangrijk, om de tegenstelling duidelijk te maken tussen vriendschappelijk plagen en destructief pesten, ook al zien die beide gedragsvormen er vaak hetzelfde uit, voor een omstander.

Als pesten heel ernstig en langdurig is, kan het slachtoffer daarvan eventueel bewijs verzamelen met een verborgen videocamera, eventueel met hulp van een medestander. Dat klinkt misschien cru, maar als pesten geen halt wordt toegeroepen, kan het in sommige gevallen uitmonden in jarenlange geestelijke of lichamelijke mishandeling, en een blijvende emotionele stoornis bij het slachtoffer, zoals depressie.

Pesten kan ook worden opgespoord door een leidinggevende, via een anonieme enquête. Dat kan via briefjes in een brievenbus, of via een interne website. Daarbij kan gevraagd worden, om namen van de ergste pesters te noteren, plus hun pestgedrag, hoe vaak dat gebeurd is, en tegen wie.

De overheid kan de meest geschikte internetvideo's over pesten laten ondertitelen in het Nederlands. Dat kan worden gedaan door onbetaalde taalstudenten en VWO-leerlingen, als studieopdracht. Ook onbetaalde vrijwilligers kunnen daaraan meewerken via internet, eventueel met behulp van spraaksoftware.

Die geselecteerde video's kunnen door de overheid in een webportaal worden geplaatst. Dus in een soort overzicht van aanbevolen weblinks, gerangschikt op onderwerp en denkniveau. Vervolgens kunnen bedrijven en overheden  hun werknemers opdragen, om die video's te bekijken op hun smartphone.

Of die werknemers dat doen, kan worden gecontroleerd, door hen daarover bijvoorbeeld  hun reactie te laten geven, schriftelijk of mondeling. Of door hen tijdens het bekijken van die video's telkens vragen te laten beantwoorden over die video, via internet. Of men kan die video's vertonen voor grote groepen werknemers, op een groot scherm.

Onderstaande video geeft een overzicht van recente onderzoeksresultaten over pesten (vanaf tijdstip 1:30). 'Dorothy Espelage on Social-Emotional Learning & School Climate Improvement at WABF 2017'

https://www.youtube.com/watch?v=sogNTL1sUgE

Lex


A.J.

Citaat van: Lex op 21/12/2017 | 22:31 uur
Ik denk dat je in stede van de SG de STAS bedoelt?  8)

Ja, klopt...