Ongewenst gedrag bij Defensie

Gestart door Zeewier, 02/11/2017 | 16:54 uur

Lex

Mishandeling militairen in Schaarsbergen

Kamerbrief StasDef mbt tot vervolgstappen

10-11-2017

Lex

Oproep aan staatssecretaris Visser m.b.t. integriteitsschendingen

Drie centrales voor overheidspersoneel, de ACOP (AFMP, MARVER, FNV Overheid), de AC en de CCOOP doen een indringende oproep aan staatsecretaris Visser om de integriteitsproblemen bij Defensie snel aan te pakken.


Wij willen het volgende:

• Ontgroeningen en inwijdingsrituelen dienen te worden afgeschaft

• Het laten tekenen van geheimhoudingsverklaringen in situaties waarin sprake is van (seksuele) intimidatie moet onmiddellijk worden afgeschaft

• Kwalitatief onderzoek door een extern bureau naar misstoestanden binnen de operationele eenheden en het Defensiemunitiebedrijf

• Het instellen van een extern meldpunt en een externe onafhankelijke commissie

Dit zijn vier zaken die ons inzien én op korte termijn in gang kunnen (en moeten) worden gezet én ingevoerd. Op die manier wordt in ieder geval in de toekomst elke schijn van belangenverstrengeling of "doofpotterij" van de zijde van de werkgever vermeden en een veilige meld-omgeving gecreëerd voor slachtoffers en getuigen.

Maar daarmee zijn we er niet. Ons grootste zorgpunt is de cultuur binnen defensie, een cultuur waarin vernederingen en misbruik van machtsposities nog steeds gangbaar zijn, waarin mensen zich niet veilig voelen, en waar signalen van het personeel niet serieus worden genomen. Juist op dat punt - de cultuur- heeft de Onderzoeksraad voor de Veiligheid veel kritiek en ook het onderzoeksrapport van het SCP 'Grenzen aan de eenheid' loog er niet om. Daarom verzoeken wij staatssecretaris Visser dringend hier de komende vier jaar écht werk van te maken. Juist externe instrumenten zoals wij hierboven schetsen zijn nodig om die cultuur te veranderen.

De brief

SCO, 08-11-2017

Lex

Citaat van: Poleme op 07/11/2017 | 22:09 uur
Afgelopen weekeinde herinnerde ik me een incident van 2 a 3 jaar geleden, waarbij militairen de anus van een collega hadden bewerkt met een bezemsteel.
Even googelen, leverde niet het betreffende incident.  Maar wel een gelijksoortig geval in ... 1986.
In de Leidsche Courant van 20 maart 1986 staat een artikel over achteruit hollend normbesef in de krijgsmacht.
Naar aanleiding van dit wangedragingen, zoals anussen bewerken met bezemstelen, werd toen ook een commissie ingesteld.

zie: leiden.courant.nu/issue/LD/1986-03-20/edition/0/page/9

Waarschijnlijk beter te vinden via: https://leiden.courant.nu/issue/LD/1986-03-20/edition/0/page/9?query=normbesef%20defensie&period=1986&sort=relevance

Het artikel staat aan de onderzijde van deze pagina.

Poleme

Afgelopen weekeinde herinnerde ik me een incident van 2 a 3 jaar geleden, waarbij militairen de anus van een collega hadden bewerkt met een bezemsteel.

Even googelen, leverde niet het betreffende incident.  Maar wel een gelijksoortig geval in ... 1986.

In de Leidsche Courant van 20 maart 1986 staat een artikel over achteruit hollend normbesef in de krijgsmacht.
Naar aanleiding van dit wangedragingen, zoals anussen bewerken met bezemstelen, werd toen ook een commissie ingesteld.

zie: leiden.courant.nu/issue/LD/1986-03-20/edition/0/page/9
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Een veilige werkomgeving

In de Volkskrant stond op 2 november een verhaal over misstanden bij 11 Luchtmobiele Brigade in 2013. Ik ben erg geschrokken van de beschreven gebeurtenissen en de impact op de slachtoffers. Er is mij alles aan gelegen hen de ondersteuning te bieden waar zij behoefte aan hebben.

Het beschreven gedrag is volstrekt ontoelaatbaar. Dit mag niet gebeuren. Toen niet, nu niet, nooit niet. Iedereen binnen de krijgsmacht moet kunnen rekenen op een veilige werkomgeving. Het past zeker niet bij waar we als krijgsmacht voor staan en wie we willen zijn.

Ik sta er voor dat iedereen bij de landmacht moet kunnen rekenen op een veilige werkomgeving. Vernedering, intimidatie of ander grensoverschrijdend gedrag past daar op geen enkele manier bij. Ik verwacht van iedereen dat jullie alert zijn en alert blijven op signalen van ongewenst gedrag, en hier op handelen. Om ontoelaatbaar gedrag te melden kunnen jullie op allerlei plekken terecht: bij leidinggevenden, vertrouwenspersonen of bij het meldpunt van de Centrale Organisatie Integriteit Defensie (COID). Desnoods komen jullie bij mij.

Helaas is dit niet de eerste keer dat er sprake is van een integriteitsschending. Ik vermoed dat het helaas ook niet de laatste keer is. Maar dit ongewenste gedrag is zeker ook niet structureel. Gelukkig niet. Ik weet, hoor en zie elke dag hoe er binnen de landmacht in verreweg de meeste gevallen gelukkig wél sprake is van een veilige werkomgeving. Wij moeten er met zijn allen dus alles aan blijven doen om ongewenst gedrag te voorkomen. En mocht het helaas dan toch gebeuren, dan moeten we het melden en zullen we de verantwoordelijken hard aanpakken.

Het is belangrijk dat we onze gedragscode kennen, uitdragen en vooral naleven. De komende tijd zullen we daar extra aandacht aan besteden. Ik verwijs jullie ook graag naar een artikel over integriteit in de net uitgekomen 'De Onderofficier'.

Ik reken op jullie!

Luitenant-generaal Leo Beulen
Commandant Landstrijdkrachten

Landmacht magazine/09

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Via Facebook Vice-admiraal Rob Kramer

7 november 2017

Dames en heren, wij werken in een professionele organisatie. Van onze militairen wordt verwacht dat zij onder moeilijke omstandigheden kunnen opereren. Dat zij het verschil maken in deze onvoorspelbare en instabiele wereld. Dat zij zich inzetten om onze vrijheid en verworvenheden te beschermen, desnoods met gevaar voor eigen leven. Als het erop aankomt, staan zij er. Als ijzersterk team dat blindelings op elkaar kan vertrouwen om de klus te klaren. Van onze militairen wordt ook verwacht dat zij zich onberispelijk gedragen. Integriteit staat hoog in het vaandel.

Juist omdat wij een professionele organisatie zijn met veel aandacht voor integriteit, vond ik het schokkend om te lezen dat wij anno 2017 nog steeds te maken hebben met machtsmisbruik, pesten, intimidatie en structureel drugsgebruik. Nu hoor ik u denken: dat was bij een ander krijgsmachtdeel en niet hier. Maar ook hier moeten we super scherp zijn en blijven dat dit soort misdragingen niet voorkomen. Elke week wordt ik bijgepraat over de 'bakkies' binnen de marine. Gelukkig geen zware gevallen zoals in de krant beschreven, maar gelooft u mij, er gebeurt nog teveel om rustig 'in te leggen'.

Gelukkig staan onze vangnetten stevig. De vertrouwenspersonen, de integriteitsorganisatie, de geestelijke verzorgers en uiteraard onze commandanten en chefs der equipage, vormen een hecht netwerk om te helpen waar nodig. Want als iemand over de scheef gaat, is het beleid helder. Dan onderzoeken we elke mogelijke integriteitsschending en nemen we waar nodig rechtspositionele, tuchtrechtelijke of strafrechtelijke stappen.

Maar laten we zorgen dat dit vangnet letterlijk een vangnet wordt. Een vangnet dat eigenlijk niet meer nodig is, omdat we elkaar met respect behandelen. Geef elkaar de ruimte om anders te zijn. Uit diversiteit ontstaat kracht. Machtsmisbruik en pesten zijn een ultiem teken van zwakte en gebrek aan zelfkennis. Het is niet stoer, het is oer stom.

Afgelopen week heb ik naar aanleiding van de onthullingen in de krant een commandantenmail gestuurd. Maar gelet op de rol en verantwoordelijkheid van iedereen binnen onze organisatie, vind ik het belangrijk om aan dit onderwerp een column te wijden. Ik schrijf en spreek erover en ik hoop dat u dat ook doet binnen uw team. Het is niet altijd makkelijk om naar buiten te komen met dit soort gevoelige zaken, maar doe het. Spreek elkaar aan op gedrag. Stop dingen niet weg, want dan komen we op een hellend vlak. Weet dat ik een ieder steun die met integriteit, pesten of ongewenst gedrag worstelt en dat ik de veroorzakers keihard zal aanpakken als dat nodig blijkt. Als Koninklijke Marine staan wij voor veiligheid op en vanuit zee. Laat die veiligheid hier beginnen.

Vice-admiraal Rob Kramer,
Commandant Zeestrijdkrachten

A.J.

#27
Citaat van: Poleme op 03/11/2017 | 21:57 uur

Dat was in 2006.  Maar wat kwam er van terecht ?

Ik ben op de hoogte van de commissie Staal en het rapport.

Maar we weten allemaal wat er na een paar jaar met de zg. Staalgelden is gebeurd die bedoeld waren om de omstandigheden op de kazernes te verbeteren... Juist ja, wegbezuinigd.

Edit: En het meest wrange van het verhaal was nog wel dat de Staalgelden/ commandantenfonds betaald was door de militairen zelf, die hebben destijds geen/ weinig salarisverhoging gekregen zodat eea bekostigd kon worden.

Poleme

Citaat van: A.J. op 02/11/2017 | 22:50 uur
Er zal ongetwijfeld het eea zijn voorgevallen maar dat het vergelijkbaar is met wat er nu naar buiten komt geloof ik gewoon niet. Daarom ben ik wel benieuwd naar dat onderzoek.

Net zoals dat er bij dit verhaal in de verschillende nieuwsberichten weer gerefereerd wordt naar de Tjerk Hiddes en matroos Anja (2006, commissie Staal etc.) wat achteraf toch een stuk genuanceerder lag dan het in eerste instantie gebracht werd.

(Op die manier, klopt. Maar ja, dat is ook 1 op 1 terug te voeren op het niet kunnen verkrijgen van voldoende gekwalificeerd personeel. Maar goed, wat ik bedoelde met de dienstplichtigen dat hadden wij hier ook, zie mijn eerdere werktroepen/ IBC post.)
A.J. voor de duidelijkheid; het wangedrag van circa 20 jaar geleden was over het algemeen van minder erge aard vergeleken met wat er onlangs naar buiten is gekomen.
Maar er bleek toen dat sinds de post-Koude Oorlog 'efficiency slagen' al wel een opgaande trend gaande was in de hoeveelheid wangedrag in de krijgsmacht.

Vervolgens kregen we de "commissie Staal" in 2006:
"De conclusie van het onderzoek is dat de mate van ongewenst gedrag bij de krijgsmacht te hoog is. Commissievoorzitter Boele Staal: "Door de aard van het werk, de leef- en werkomstandigheden, de historie en de mannencultuur, is Defensie geen zachtzinnige organisatie. Dat mag zo zijn, evenals de vergelijkbaarheid met andere geüniformeerde organisaties. Toch is de mate van ongewenst gedrag bij Defensie [...] te hoog. Defensie moet ongewenst gedrag terugbrengen tot op eenzelfde niveau als elke andere moderne overheidsorganisatie. Ik ben optimistisch over de haalbaarheid hiervan vanwege het aanwezige management en de organisatorische vaardigheden binnen Defensie."

Binnen de krijgsmacht komt relatief veel ongewenst gedrag betrekkelijk veel voor. Dat loopt uiteen van grof taalgebruik, roddelen en pestgedrag tot ongewenst seksueel gedrag, seksuele dwang, discriminatie en lichamelijk geweld.
. Pestgedrag en ongewenst seksueel gedrag komt 11⁄2 maal meer voor bij zeevarenden dan bij de Koninklijke Landmacht of Koninklijke Luchtmacht.(Onder pestgedrag vallen: buitengesloten worden, grof gedrag en direct geweld.)
Volgens de commissie is dit naar alle waarschijnlijkheid het gevolg van werkomstandigheden met minder privacy. Jongeren en vooral jonge vrouwen, die pas kort in dienst zijn, zijn het vaakst de dupe.
De commissie adviseert om een sociaal veilige werkomgeving voor alle medewerkers te creëren, onder andere door het sociaal leiderschap binnen Defensie te versterken. Leidinggevenden moeten volgens de commissie ook alerter zijn op geintjes die mogelijk uit de hand kunnen lopen. Nu worden meldingen over ongewenst gedrag te formeel benaderd en afgehandeld. Zo blijven van de 300 meldingen per jaar ongeveer 18 over: "De rest wordt formeel weggepoetst en dat is niet goed", aldus Boele Staal.
De commissie concludeert dat ongewenst gedrag binnen Defensie vaker voorkomt dan in een gemiddelde reguliere Nederlandse organisatie en vergelijkbaar is met ongewenst gedrag bij de Nederlandse politie en de Amerikaanse en Britse krijgsmacht.
De 3.800 respondenten geven het volgende aan met betrekking tot de afgelopen 2 jaar:
1% van de mannen ondervond fysieke aanrakingen waar zij niet van gediend waren 3% van de mannen had ongewenste seksuele aandacht en toenadering.
4% van de vrouwen heeft te maken gehad met seksuele dwang.
8% van de vrouwen kreeg fysieke aanrakingen te verduren.
14% van de vrouwen had last van seksuele aandacht en toenadering.
Daarnaast ervaart ongeveer de helft van de vrouwelijke respondenten seksuele toenaderingen zonder hier last van te hebben.
Bij de Koninklijke Marine is dit ongewenste gedrag ernstiger dan bij andere krijgsmachtdelen.
1 op de 6 vrouwen heeft last van ongewenst seksueel gedrag, 1 op de 10 mannen wordt gepest en heeft daar last van.

Tot slot geeft 2% van de medewerkers bij
Bij de Koninklijke Marine is dit ongewenste gedrag ernstiger dan bij andere
krijgsmachtdelen
1 op de 6 vrouwen heeft last van ongewenst seksueel gedrag, 1 op de 10 mannen
wordt gepest en heeft daar last van.
Tot slot geeft 2 % van de medewerkers bij Defensie aan structureel discriminatie mee te maken.

Als oorzaken voor ongewenst gedrag noemt het rapport:
-  Aard van het werk.
-  Specifieke werkomstandigheden binnen Defensie 􏰀 gebrek aan sociaal leiderschap.
-  Personele samenstelling.
-  Onderdelen van het personeelsbeleid.
-  Grootte en gelaagdheid van de Defensieorganisatie.

Leidinggevenden zijn onvoldoende toegerust om ongewenst gedrag te herkennen, aan te pakken en te voorkomen.   Bij meldingen richten zij zich sterk op de procedurele kant en te weinig op de sociale, inter-persoonlijke kant.

De commissie vindt dat de bestrijding onvoldoende hoog op de agenda staat.

Volgens minister van Defensie Henk Kamp is het een belangrijk en gedegen rapport: "We moeten de conclusies accepteren en de aanbevelingen snel uitvoeren. Alle reden om er nu mee aan de slag te gaan en betere werkomstandigheden te creëren."

Samengevat luiden de aanbevelingen van de Commissie Staal:
-  􏰀 Gedragsnormen binnen Defensie moeten expliciet worden geformuleerd, gecommuniceerd, toegepast en gehandhaafd (korte termijn).
-  􏰀 De verantwoordelijkheid en de zorg voor integriteit moet primair in de lijn, bij leidinggevenden op alle niveaus worden gelegd (korte termijn).
-  􏰀 De organisatie van integriteitzorg dient te worden gevormd tot een georganiseerd vangnet van onafhankelijke professionals (korte termijn).
-  􏰀 Management en organisatie moeten zodanig worden aangepast dat ze een veilige en beschermde werksfeer bevorderen (middellange termijn)

Dat was in 2006.  Maar wat kwam er van terecht ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Oorlogsvis

Citaat van: Zeewier op 03/11/2017 | 11:12 uur
1. Cocaïne kan mensen echt hun karakter doen veranderen tot in slechte (onbetrouwbare!) mensen.
2. De sadistische korporaal in kwestie die zich graag als "tough guy" presenteert moet wellicht eens voor zijn homoseksualiteit uitkomen. Als je je collega's tot chai boy benoemt en zo gebruikt heb je erotische gedachten in die richting.
3. Kijk ook in de familiesfeer van de persoon want zulk grensoverschrijdend gedrag manifesteert zich ook vaak elders.

Haaksbergen ligt trouwens niet ver af van Enschede. Ik zie een relatie met het excessieve cocaïne gebruik bij de harde kern van FC Twente (sterker nog: ik wéét dat militairen deze voetbalclub regelmatig bezoeken). Daar is de laatste jaren de clubcultuur zodanig ontwricht dat je niet meer tot de harde kern behoorde, aan de deur gewijgerd werd, wanneer je niet deelnam aan het cocaïnegebruik. Daar zitten cokedealers in het centrum van de macht. Het probleem is dat de drugsgebruikers frequent op de club zijn, alle wedstrijden bezoeken en rap door hun geld geraken. Hun cokegebruik houden ze op die manier ook voor het thuisfront geheim. Uiteindelijk wordt de gebruiker slaaf van zijn eigen behoefte, gaat de carrière naar de knoppen en alle familierelaties stuk.
Er wordt weinig over gesproken...maar heel veel jeugd en ook ouderen gebruiken drugs in Nederland. Als de jeugd uitgaat is het gebruik van pillen en coke heel gewoon...ook de oudere jongeren gebruiken, de hele show bizz enz enz.... Ik was een paar weken geleden op de kermis in Volendam...denk dat ik de enige was die geen poeder snoof.

Zeewier

#24
1. Cocaïne kan mensen echt hun karakter doen veranderen tot in slechte (onbetrouwbare!) mensen.
2. De sadistische korporaal in kwestie die zich graag als "tough guy" presenteert moet wellicht eens voor zijn homoseksualiteit uitkomen. Als je je collega's tot chai boy benoemt en zo gebruikt heb je erotische gedachten in die richting.
3. Kijk ook in de familiesfeer van de persoon want zulk grensoverschrijdend gedrag manifesteert zich ook vaak elders.

Haaksbergen ligt trouwens niet ver af van Enschede. Ik zie een relatie met het excessieve cocaïne gebruik bij de harde kern van FC Twente (sterker nog: ik wéét dat militairen deze voetbalclub regelmatig bezoeken). Daar is de laatste jaren de clubcultuur zodanig ontwricht dat je niet meer tot de harde kern behoorde, aan de deur gewijgerd werd, wanneer je niet deelnam aan het cocaïnegebruik. Daar zitten cokedealers in het centrum van de macht. Het probleem is dat de drugsgebruikers frequent op de club zijn, alle wedstrijden bezoeken en rap door hun geld geraken. Hun cokegebruik houden ze op die manier ook voor het thuisfront geheim. Uiteindelijk wordt de gebruiker slaaf van zijn eigen behoefte, gaat de carrière naar de knoppen en alle familierelaties stuk.

Admiral Halsey

#23
Op https://www.volkskrant.nl/4530009? "Cultuurverandering binnen Defensie lijkt niet aanstaande" het volgende:

Citaat
Cultuurverandering binnen Defensie lijkt niet aanstaande
'Mensen bij defensie kunnen zo diep in de organisatie zitten, dat ze niet meer zien wat gek is en wat niet'

Bij staatssecretaris Barbara Visser van Defensie liepen de rillingen over haar rug na het lezen van het verhaal van de drie soldaten die tussen 2011 en 2014 zijn vernederd, mishandeld en misbruikt in het leger. 'Dit is niet defensie waardig', zei ze donderdag. Voor andere slachtoffers van misstanden in het leger had ze een oproep: meld je.

Die oproep zal gemeend zijn, maar vermoedelijk weinig effect sorteren. Binnen veel eenheden van defensie staat het melden van misstanden zo ongeveer gelijk aan het beëindigen van je carrière. 'Verraders' worden verstotelingen. De krijgsmacht kent twee werkelijkheden: de papieren en de praktische. Op schrift zijn er, na een paar eerdere misbruikaffaires, een hoop zaken goed geregeld. Er is een gedragscode voor soldaten, er zijn voorlichtingen voor nieuwe lichtingen, er zijn flyers over grensoverschrijdend gedrag. Leidinggevenden krijgen trainingen, vertrouwenspersonen en geestelijk begeleiders horen de klachten aan.

Op https://www.volkskrant.nl/binnenland/misbruikzaak-op-kazerne-wordt-heikele-kwestie-voor-bewindspersonen-defensie~a4528662/ "Misbruikzaak op kazerne wordt heikele kwestie voor bewindspersonen Defensie" het volgende:

CitaatMisbruikzaak op kazerne wordt heikele kwestie voor bewindspersonen Defensie

Nog geen week na haar aantreden kampt VVD-staatssecretaris Barbara Visser van Defensie met een misbruikschandaal in de krijgsmacht dat haar komende maanden nog veel kopzorgen gaat bezorgen. Zowel coalitie- als oppositiepartijen willen opheldering over de heikele Defensiecultuur die militairen een onveilig gevoel geeft en die minister Hennis eerder dwong tot aftreden. 

Visser veroordeelde het wangedrag donderdag in ferme bewoordingen. 'Discriminatie, intimidatie of welk grensoverschrijdend gedrag dan ook is volstrekt ontoelaatbaar en past niet binnen de krijgsmacht.' De staatssecretaris roept 'militairen en burgers op om ontoelaatbaar gedrag direct te melden' bij een interne integriteitscommissie of aangifte te doen bij de Koninklijke Marechaussee. 'Personeel dat ongewenst gedrag ervaart kan ook terecht bij een van de vijfhonderd vertrouwenspersonen binnen Defensie', aldus Visser.

A.J.

#22
Citaat van: Ros op 02/11/2017 | 22:43 uur
En dit zijn allemaal redenen om ontgroening te laten ontaarden in wat er nu allemaal boven komt drijven ? Het gaat slecht met de organisatie dus is het de normaalste zaak van de wereld om collega's te mishandelen en te vernederen of aan nog ergere zaken bloot te stellen ? Als ik mij aan de buurvrouw vergrijp en voer als de reden daarvoor  op dat dat ik van de bijstand moet leven.....geen rechter die er intrapt

Nou, het gaat in dit geval ook helemaal niet meer om een ontgroening, een ontgroening duurt een paar dagen, misschien een week maar dan is het wel afgelopen. Dit is stelselmatig jarenlang misbruik, totaal onvergelijkbaar met een reguliere ontgroening.

Maar goed, wat er gebeurt is dat je de eisen maar laag genoeg houdt je te maken krijgt met het schuim der aarde, heb je 10 van die lui in je peloton is het nog niet zo erg want dan worden ze door de rest wel in toom gehouden, ga je een hele eenheid vullen met dat soort lui (want goed gekwalificeerd personeel is gewoon niet te krijgen vanwege de fantastische naam die defensie heeft opgebouwd vwb goed werkgeverschap) dan heb je gewoon een probleem en krijg je automatisch te maken met wangedrag. Als je een eenheid optopt met alleen maar kampers dan kun je op je klompen aanvoelen dat dat fout gaat aflopen, dan heb je binnen no-time een autosloperij achter de legering en staat de wapenkamer vol met wietplanten en zijn de wapens verkocht.

Zie ook mijn eerder gepostte IBC en werktroepen voorbeelden, maar die moet jij ook nog wel uit de praktijk kennen.

Ergo, dit wel degelijk terug te leiden op een stuk arbeidsvoorwaarden.

Admiral Halsey

Op https://www.defensie.nl/organisatie/marine/nieuws/2017/11/02/ontoelaatbaar-gedrag-altijd-melden "Ontoelaatbaar gedrag altijd melden" het volgende:

CitaatDe Volkskrant publiceerde vanochtend een verhaal over misstanden bij 11 Luchtmobiele Brigade in 2013. ''Discriminatie, intimidatie of welk grensoverschrijdend gedrag dan ook is volstrekt ontoelaatbaar en past niet binnen de krijgsmacht.'', aldus staatssecretaris Barbara Visser.

De Koninklijke Marechaussee doet momenteel nog onderzoek naar aanleiding van de aangifte die een van de slachtoffers recentelijk deed. Visser: ''Dit onderzoek loopt nog. Maar laat duidelijk zijn dat ik ben geschrokken van het artikel in de Volkskrant. Defensie is er alles aan gelegen om de (oud) collega's de ondersteuning te bieden waar zij behoefte aan hebben."
Melden

Defensie roept militairen en burgers op om misstanden te melden en van strafbare feiten aangifte te doen bij de Koninklijke Marechaussee. Defensie beschikt over een meldpunt bij de Centrale Organisatie Integriteit Defensie (COID).

Het meldpunt integriteit is telefonisch bereikbaar via 0800-22 55 733 of vanuit het buitenland via +31 70 414 33 00. Een e-mail sturen kan ook, naar: meldpunt.integriteit.defensie@mindef.nl.

Personeel dat ongewenst gedrag ervaart kan ook terecht bij een van de 500 vertrouwenspersonen binnen Defensie. Daarnaast kunnen leidinggevenden die te maken krijgen met meldingen zich laten ondersteunen door de COID met advies en waar nodig met onderzoek.

A.J.

#20
Citaat van: Poleme op 02/11/2017 | 22:34 uur
Welke eenheden precies het hier betreft weet ik niet meer, het waren wel diverse onderdelen van het LMB.  Onderzoek kwam na UNPROFOR, maar ging de 'la in'.

Er zal ongetwijfeld het eea zijn voorgevallen maar dat het vergelijkbaar is met wat er nu naar buiten komt geloof ik gewoon niet. Daarom ben ik wel benieuwd naar dat onderzoek.

Net zoals dat er bij dit verhaal in de verschillende nieuwsberichten weer gerefereerd wordt naar de Tjerk Hiddes en matroos Anja (2006, commissie Staal etc.) wat achteraf toch een stuk genuanceerder lag dan het in eerste instantie gebracht werd.

Citaat
Drafters zijn dienstplichtigen ja. 
Het maakt niet uit of je de eisen van dienstplichtigen of beroeps versoepeld.
Je haalt dan wel volk binnen dat qua karakter / persoonlijkheid en IQ al niet voldoet. Als dit dan ook nog gepaard gaat met een slechte of afwezige opvoeding en eventueel een geschiedenis met asociale misdragingen en / of  (door Justitie onopgemerkt of niet vervolgd) crimineel gedrag.  Dat maakt de kans op pesterijen, vernederingen, bedreigingen etcetera alleen maar groter.
Als dit soort volk de sfeer in je geweergroep, peloton of compagnie en hoger weet te verpesten en je gaat vervolgens de oorlog in.
Dan krijg je een nog veel groter probleem.  Je hebt geen corps de esprit / korpsgeest meer en dat is onontbeerlijk in de strijd.

Op die manier, klopt. Maar ja, dat is ook 1 op 1 terug te voeren op het niet kunnen verkrijgen van voldoende gekwalificeerd personeel. Maar goed, wat ik bedoelde met de dienstplichtigen dat hadden wij hier ook, zie mijn eerdere werktroepen/ IBC post.

A.J.

Citaat van: Poleme op 02/11/2017 | 22:39 uur
Wat waren hier de oorzaken ? (off-topic)

Citaat
Onderzoek wees uit dat er per ongeluk twee mortiergranaten in de lanceerbuis waren gestopt. Menselijk falen dus. ,,In Chora gebeurde het tijdens gevechtshandelingen, onder grote druk. In Mali ging het om een oefening", verklaart Debie. Bovendien ging het in Chora om een 81 mm mortier, in Mali om de kleinere 60 mm mortier, die met de hand wordt bediend.

DVHN