Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Huzaar1

Kratje bier op het ontbreken van budget voor de (initiele)behoefte.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#321
Citaat van: Stoonbrace op 19/01/2021 | 09:05 uur
Zo kan je alles belachelijk maken. Artillerie op wieltjes zal in 95% van de opdrachten handiger zijn dan artillerie op rupsjes.

Ik maak het niet belachelijk, dit zou ik ook roepen als het op een Nederlands aanschaf wensenlijstje zou staan. Ik zie voor me een Europees conflict met wieltjes in drassige weilanden etc. het zou maar zo een uit uitdaging kunnen blijken.

Wellicht zou ik er anders over denken als het een secondair systeem zou betreffen.

Stoonbrace

Er is geen kat die het over rupsen vs wiel heeft. Ze kopen in Oost-Europa evengoed artillerie op wielen. Het heeft voor- en nadelen maar dat heeft een PzH2000 van 60 ton ook.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 19/01/2021 | 09:57 uur
Als België de Fransen volgt kiezen ze voor de 6x6 Caesar maar er is natuurlijk ook de Deense 8x8 variant nog als mogelijkheid. Meer munitie, betere (off)road capaciteit en betere bescherming maar de vraag is of die weer in de A400M past. En ook dan verminder je de samenwerking met de Franse omdat je toch weer een net iets ander voertuig gebruikt.

Dit is de essentie van de hele discussie momenteel. Of de 6x6 en de voordelen qua interoperabiliteit met de Fransen afwegen tegen de voordelen van de 8x8 en de samenwerking met de Nederlanders.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 19/01/2021 | 08:52 uur
De bottom line is dat onze artillerie jongens en meisjes liever blijven samenwerken met Nederland omdat hetgeen ze daar doen vrij uniek is en het Franse systeem helemaal niet even performant is. 'Het is 100% duidelijk dat de Belgische landcomponent de voorkeur heeft voor Franse systemen'? Niet in dit dossier.

Misschien niet de mensen '' in het veld'' maar de mensen '' op kantoor'' daar mag het duidelijk van zijn dat ze liever onderdeel worden van het Franse Afrikakorps dan de NAVO eenheden in Oost-Europa. Daar is de gehele vernieuwde landcomponent rondom heen gebouwd en is de Caesar dus een logische keuze.

Als België de Fransen volgt kiezen ze voor de 6x6 Caesar maar er is natuurlijk ook de Deense 8x8 variant nog als mogelijkheid. Meer munitie, betere (off)road capaciteit en betere bescherming maar de vraag is of die weer in de A400M past. En ook dan verminder je de samenwerking met de Franse omdat je toch weer een net iets ander voertuig gebruikt.

Stoonbrace


Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 19/01/2021 | 08:58 uur
Maakt weinig uit omdat de CAESAR en PzH2000 evengoed complementair zijn als de 105mm en PzH2000. Nee, het gaan echt over iets meer technische zaken dan dat.

Dan niet joh.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2021 | 09:00 uur
Artillerie op wieltjes....  :sick:

Zo kan je alles belachelijk maken. Artillerie op wieltjes zal in 95% van de opdrachten handiger zijn dan artillerie op rupsjes.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 19/01/2021 | 08:58 uur
Maakt weinig uit omdat de CAESAR en PzH2000 evengoed complementair zijn als de 105mm en PzH2000. Nee, het gaan echt over iets meer technische zaken dan dat.

Artillerie op wieltjes....  :sick:

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 18/01/2021 | 23:56 uur
Dat hun andere grote samenwerkingspartner (NL) een ander Mobiel artillerie systeem heeft (Pzh2000's) en deze niet hetzelfde zullen zijn als de caesars. Deze zijn duurder, zwaarder en passen niet in hun Luchttransport. Ze doelen in het artikel op het samen aanlopen van aankoop van nieuwe systemen met NL, maar begrijpen dat NL de kans dat dit gebeurt veel te klein is.

Maakt weinig uit omdat de CAESAR en PzH2000 evengoed complementair zijn als de 105mm en PzH2000. Nee, het gaan echt over iets meer technische zaken dan dat.

Stoonbrace

#312
De bottom line is dat onze artillerie jongens en meisjes liever blijven samenwerken met Nederland omdat hetgeen ze daar doen vrij uniek is en het Franse systeem helemaal niet even performant is. 'Het is 100% duidelijk dat de Belgische landcomponent de voorkeur heeft voor Franse systemen'? Niet in dit dossier.

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 18/01/2021 | 22:43 uur
Mijn frans is niet zo best maar wat zeggen ze nou precies over nld PZH's?

Dat hun andere grote samenwerkingspartner (NL) een ander Mobiel artillerie systeem heeft (Pzh2000's) en deze niet hetzelfde zullen zijn als de caesars. Deze zijn duurder, zwaarder en passen niet in hun Luchttransport. Ze doelen in het artikel op het samen aanlopen van aankoop van nieuwe systemen met NL, maar begrijpen dat NL de kans dat dit gebeurt veel te klein is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Master Mack op 18/01/2021 | 22:43 uur
Mijn frans is niet zo best maar wat zeggen ze nou precies over nld PZH's?

Het gaat er om dat de Belgische minister aangeeft dat er niet alleen gekeken word naar de Franse Caesar maar ook naar andere (buur)landen en NAVO partners. Dit betekend concreet dat ze ook de Pzh2000 hebben bekeken of gaan bekijken maar daarover word al geschreven dat deze waarschijnlijk te duur is voor Belgie en dat ook de A400M van de Belgen dit zware voertuige (60 ton) niet kunnen vervoeren. Ook passen de voertuigen niet binnen ''het Belgische plaatje'' wat de Franse voertuigen wel doen.

Het is 100% duidelijk dat de Belgische landcomponent de voorkeur heeft voor Franse systemen, en daar is niks mis mee alleen maakt de aansluiting bij de Fransen het lastig om aan te sluiten bij NL en/of DEU waar heel anders gekeken word naar voertuigen en operatie gebieden. Eigenlijk maakt het ook niks uit want er is in het veld van wiel artillerie in deze gewichts klasse weinig tot niks te koop dat aan NAVO eisen voldoet. Misschien past de nieuwe AGM van KMW op het 8x8 Iveco Trakker chassis maar ook dat weegt rond de 40 ton.

Ik weet ook zeker dat als dit project doorgaat dat de Belgen kiezen voor de Caesar en waarschijnlijk is dat ook de beste keuze voor de land component.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 06/01/2021 | 08:41 uur
De tijdslijn van vervanging Pandur Recce is specifiek gelijkgezet met die van Fennek rond (2031-35). Vermoedelijk zal de Jaguar al een deel van de taken overnemen in de tussentijd.

Dit kan, maar er is geen samenwerking bekend.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Master Mack op 18/01/2021 | 22:43 uur
Mijn frans is niet zo best maar wat zeggen ze nou precies over nld PZH's?
Iets over interoperabiliteit met de Fransen en A400M's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation