Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Huzaar1

#157
Citaat van: ARM-WAP op 11/01/2019 | 19:01 uur
Voor zover ik weet beschikken 'we' over enkele Leguan's en Bergepanzer (beide op LEO I -onderstel)

Die zijn er to h uitgegaan bij het verlaten van de rupsvoertuigen. Ik vind ze ook niet terug op jullie website. Ze zijn vervangen door de Piranha berger. Er is geen brugleggend voertuig wat ik kan vinden.

https://www.mil.be/nl/material-type/voertuigen?page=1
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

#156
Voor zover ik weet beschikken 'we' over enkele Leguan's en Bergepanzer (beide op LEO I -onderstel)

Huzaar1

#155
Zijn de leo1's dan nog actief? Die zijn er toch al even uit? En aha, er is dus een pir. recovery. Wist ik niet, dank.
Overigens, is er brugleg capaciteit bij de genie? NL wacht op levering van de leguaan, 13light brig. gebruikt nu een wielvoertuig, wellicht wat voor België?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 11/01/2019 | 10:14 uur
Ik neem aan dat deze voertuigen bedoelt zijn om de nieuwe voertuigen van de Belgische Defensie te borgen, ook in tactische en operationele omstandigheden, bijvoorbeeld terwijl je onder vuur ligt of het voertuig zeer moeilijk bereikbaar is voor normale wielvoertuigen. Vooral het 1e komt redelijk vaak voor, ik ken uit eigen hand 2 bergingsploegen die in Afghanistan met de leopards erop uit gingen om voertuigen te bergen en daarbij werden beschoten door KKW en mortiervuur. Een bergingsploeg is ook voor symmetrische vijand een high priority target.



Dit is de max qua terrein waarin je met wielvoertuigen zo kunt bergen. Het is en blijft een vrachtwagen, het is een zwaar ding en de bodemdruk zal hoog zijn met wielen.
Voor operationele omstandigheden is een rupsvoertuig voor het bergen van zware voertuigen bijna onontbeerlijk.



Of kodiak

Maar ik weet niet of die een lier heeft, triangel zal wel passen.

Ik weet niet meer of de Leopard1 bergingstanks nog gebruikt worden, misschien dat iemand anders daar antwoord op kan geven.

Maar ondanks de beperkingen van wiel, denk ik dat het Belgische leger wel weet wat het doet, wellicht ligt de focus niet op optreden in zwaar geaccidenteerd terrein maar verstedelijkt of is de AOI goed begaanbaar. Zal wel een idee achter zijn

Deze zijn louter ter vervanging van de huidige bergingsvrachtwagens met nadruk op bescherming en zelfverdediging. Voor berging in zwaardere operationele omstandigheden zijn de Piranha RECOVERY en Leo 1 bergingstanks in dienst.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 11/01/2019 | 09:32 uur
Tja, dat deden de voertuigen die ze vervangen ook al, hoor...

Bij jullie trouwens ook:
https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/voertuigen/daf-ybb-95.480-takelauto

Ik neem aan dat deze voertuigen bedoelt zijn om de nieuwe voertuigen van de Belgische Defensie te borgen, ook in tactische en operationele omstandigheden, bijvoorbeeld terwijl je onder vuur ligt of het voertuig zeer moeilijk bereikbaar is voor normale wielvoertuigen. Vooral het 1e komt redelijk vaak voor, ik ken uit eigen hand 2 bergingsploegen die in Afghanistan met de leopards erop uit gingen om voertuigen te bergen en daarbij werden beschoten door KKW en mortiervuur. Een bergingsploeg is ook voor symmetrische vijand een high priority target.



Dit is de max qua terrein waarin je met wielvoertuigen zo kunt bergen. Het is en blijft een vrachtwagen, het is een zwaar ding en de bodemdruk zal hoog zijn met wielen.
Voor operationele omstandigheden is een rupsvoertuig voor het bergen van zware voertuigen bijna onontbeerlijk.



Of kodiak

Maar ik weet niet of die een lier heeft, triangel zal wel passen.

Ik weet niet meer of de Leopard1 bergingstanks nog gebruikt worden, misschien dat iemand anders daar antwoord op kan geven.

Maar ondanks de beperkingen van wiel, denk ik dat het Belgische leger wel weet wat het doet, wellicht ligt de focus niet op optreden in zwaar geaccidenteerd terrein maar verstedelijkt of is de AOI goed begaanbaar. Zal wel een idee achter zijn
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 10/01/2019 | 13:40 uur
Tja, ik zal maar niet zeggen wat ik hiervan vindt.

Aan het Belgische leger, stay on roads.

Tja, dat deden de voertuigen die ze vervangen ook al, hoor...

Bij jullie trouwens ook:
https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/voertuigen/daf-ybb-95.480-takelauto

Huzaar1

 Tja, ik zal maar niet zeggen wat ik hiervan vindt.

Aan het Belgische leger, stay on roads.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

French company Soframe to supply 28 armored recovery trucks to Belgian army



The French company Soframe has just won a € 31.9m contract for the production of 28 recovery vehicles for the logistics units of the Belgian Motorized Brigade. The Belgian Chief of Defense (CHOD), General Marc Compernol, had certified it: the acquisition of Combat and Protected Recovery Vehicles (CRV / PRV) would materialize in 2018, Nathan Gain reports on ForcesOperations.

The strategic vision of former Belgian Defense Minister Steven Vandeput clearly emphasized the urgent need to make up "as much as possible the delay in re-equipping the logistics capacity with armored vehicles, adapted to the reality of a theater of operations where there is a permanent threat outside the compounds. Promise held, with only seven days of "delay," Nathan Gain emphasized.

This contract, won against Tatra, Iveco and Scania, includes the delivery of 15 CRVs and 13 PRVs as well as a multi-year open contract for technical assistance. By 2022, these vehicles will replace the thirty or so Renault Kerax 385.40 8X4 tow trucks in service since 2001 within the 4th, 18th and 29th Logistic Battalions of the Ground Component (Land Force).

Both the CRV and the PRV will be developed based on the Heavy Recovery Vehicle (HRV), whose prototype was unveiled last June during Eurosatory 2018. Like the principle applied for the Army's PPLD program, Soframe now works in partnership with its sister company JIGE (formerly JIGE Lohr) to refine the development of HRV according to the wishes of the Belgian army. The first units of each version will be delivered before the end of 2020, Soframe adds.

Based on a Mercedes 8x8 chassis, the HRV combines the functions of breakdown, towing and evacuation of heavy vehicles. With a range of 600 km, the HRV is capable of towing a 44-tonne vehicle and lifting up to 32 tons. But the emphasis is also placed on the protection of the crew through a pressurized cabin built with basic level 2 ballistic protection. Finally, the HRV incorporates a close self-defense capability, with the addition of a remotely operated turret on the cabin.

https://www.armyrecognition.com/january_2019_global_defense_security_army_news_industry/french_company_soframe_to_supply_28_armored_recovery_trucks_to_belgian_army.html

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/11/2018 | 14:19 uur
België en Frankrijk ondertekenen akkoord over aankoop 442 pantservoertuigen

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/belgie-en-frankrijk-ondertekenen-akkoord-over-aankoop-442-pantservoertuigen~a2618f05/ via @HLN_BE

Dit is voor Beglie beste optie geweest. Maar die econmische returns rekenen ze in Belgie heel creatief uit. De F35 zou ook zo bijna niets kosten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 16/06/2018 | 23:43 uur
De dubbele achteras is stoer en geeft hem vermoedelijk een dikker pantser als de Buma maar hoe verhoud zich dat tot je wendbaarheid

Irrelevant, zijpantser beschermt tot en met kkw.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

De dubbele achteras is stoer en geeft hem vermoedelijk een dikker pantser als de Buma maar hoe verhoud zich dat tot je wendbaarheid

Parera

#145
Een video met interne beelden van de Griffon en Jaguar van Eurosatory 2018 , wel franstalig.






Parera

Hier ook de video van Shepard bij het artikel.