Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 16/02/2018 | 08:08 uur
Verder lijkt het me duidelijk dat we hier een VBCI én Leclerc missen. Met dit scoutspakketje slaan we geen deuk in een pakje boter. Zelfs niet in de Sahel.

Deze twee voertuigen hadden er inderdaad perfect bijgepast, maar indien er tanks zouden worden gekocht kun je niet anders dan de infanterie voorzien van gemechaniseerde IFV's. Dat is het eieren eten met tanks en maakt het zo duur. Alleen aan tanks heb je niets, de hele kermis eromheen zal dan gemechaniseerd moeten worden, anders komt de infanterie die je echt nodig hebt niet mee, die zitten vast in het terrein terwijl de tanks een voor een eruit worden gepikt door vijandelijke ATGM's en NGATM's.

Er kan heel simpel slagkracht worden toegevoegd door een nieuwe eenheid indeling. Ik weet niet precies hoe die er in een Belgische infanterie Cie. eruit ziet, maar wellicht is het een optie elke D cie. van een bataljon te voorzien van een Centauro2-120mm ( ik noem maar wat ). Dan is elk bataljon in staat zijn Eigen broek op te houden.

Echter, zoals ik het begrijp betekent de aankoop veel meer, het is een soort verband wat de Fransen ook willen met jullie luchtmacht? het ABL heeft zichzelf nu gecommiteerd om zich tegen de Fransen aan te bewegen.

" Deze verwerving gaat, in lijn met de principes van de strategische visie, gepaard met een revolutie inzake defensiesamenwerking voor onze Landcomponent. Het is namelijk de bedoeling om op basis van identieke Franse en Belgische gevechtsvoertuigen een partnerschap op te zetten. Het doel van dit partnerschap is dat België en Frankrijk onder andere een gezamenlijke organisatie zullen hebben en dat de opleiding, training en logistieke ondersteuning gezamenlijk georganiseerd zal worden. Zoals aangegeven in de strategische visie kan op deze manier de operationaliteit en de efficiëntie van de Belgische landstrijdkrachten versterkt worden en wordt er tegelijk gebouwd aan een meer Europese defensie van onderen uit (bottom up)."

Ik denk dat Belgie al lang in het vizier lag van Frankrijk, Belgie is een potentiele afzetmarkt en de Franse achtertuin. Belgie in de armen van Duitsland duwen zou voor hun minder omzet betekenen en doordat NL werd opgezocht met de Luchtmacht en Marine en al gedeeltes van de landmacht denk ik dat ze eieren voor hun geld hebben gekozen en zo het Franse leger het ABL heeft omarmt, misschien vandaar de lage stuksprijs?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2018 | 12:02 uur
Als jullie deze munitie Mogen leveren, en het wapensysteem functioneert dan zou ik aandelen gaan kopen in Mecar. Het gaat om telescopische caseless munitie. Dat is het nieuwste van het nieuwste en ik begrijp dat het nog niet echt volwassen is. Dat is met veel nieuwe kanonsystemen zo, de samenwerking met de munitie is vaak het probleem. Ondervond ik zelf met het Bushmaster MKIII kanon ( chaingun ) Munitie gaf problemen ( fout van NL ). Het is wel de toekomst denk ik, caseless.

We hebben nog een jaartje of 8.

Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2018 | 12:02 uur
Ik denk dat in die 1.1 miljard ook opleiding en fasciliteiten zitten die dan in Belgische militaire complexen worden gebouwd, of werken jullie hierin niet met een simulator? Zo ja wat voor een? Of meerdere, of gaan jullie hiervoor naar Frankrijk?
Geen idee.


Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2018 | 12:02 uur
Misschien zijn de uitrustingspaketten en onderhoudsmaterieel en reserveonderdelen voorzien in deze deal? Ik vind het ook erg weinig 1.1 miljoen de stuk, maar een cv90 kost in verhouding ook 'maar' 4,2 miljoen, compleet. Het is jammer dat Sabca hierin niets mag doen, deze hadden met hun leopard1be update ervaring leukere optiek kunnen maken dan de Fransen doen denk ik. Aan de andere kant, Thales zijn geen prutsers.
Ook dat is koffiedik kijken. Er is nog niets over de deal verschenen, behalve het persbericht.

Huzaar1

#49
Citaat van: Stoonbrace op 16/02/2018 | 10:00 uur
Ik kan me niet voorstellen dat je een Jaguar (of een Griffon) met al zijn uitrusting voor €1mio koopt. Dat is gewoon onmogelijk. De 1.1 mia voor minder dan 500 voertuigen laat ook uitschijnen dat de uitrusting en bewapening bovenop die stukprijs komen. Dus koop je een rijdend voertuig, zonder uitrustingspakket. Als BARCO, FN en SABCA dan niet in beeld komen hebben we er ons redelijk zwaar laten opleggen. Waarschijnlijke uitzondering op dit verhaal is het CT40 kanon. Maar daar mag Mécar dan weer munitie voor leveren.

Als jullie deze munitie Mogen leveren, en het wapensysteem functioneert dan zou ik aandelen gaan kopen in Mecar. Het gaat om telescopische caseless munitie. Dat is het nieuwste van het nieuwste en ik begrijp dat het nog niet echt volwassen is. Dat is met veel nieuwe kanonsystemen zo, de samenwerking met de munitie is vaak het probleem. Ondervond ik zelf met het Bushmaster MKIII kanon ( chaingun ) Munitie gaf problemen ( fout van NL ). Het is wel de toekomst denk ik, caseless.

Ik denk dat in die 1.1 miljard ook opleiding en fasciliteiten zitten die dan in Belgische militaire complexen worden gebouwd, of werken jullie hierin niet met een simulator? Zo ja wat voor een? Of meerdere, of gaan jullie hiervoor naar Frankrijk?

Misschien zijn de uitrustingspaketten en onderhoudsmaterieel en reserveonderdelen voorzien in deze deal? Ik vind het ook erg weinig 1.1 miljoen de stuk, maar een cv90 kost in verhouding ook 'maar' 4,2 miljoen, compleet. Het is jammer dat Sabca hierin niets mag doen, deze hadden met hun leopard1be update ervaring leukere optiek kunnen maken dan de Fransen doen denk ik. Aan de andere kant, Thales zijn geen prutsers.


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2018 | 09:38 uur
Dat weet ik dus niet, volgens mij is de jaguar een 100% Frans product, dan lijkt het me vreemd als daar enkel het chassis van wordt geleverd en jullie er verder mee gaan knutselen? Ik zou dat heel interessant vinden en aanmoedigen maar wat versta je onder kaal? Zonder uitrustingspakket, of een lege huls die het ABL zelf inkleed? Optiek van Sabca? Dit omdat Nexter, renault en Thales betrokken zijn.. een drie eenheid die in elk sub component van de Jaguar kan voorzien.

Overigens echt geen verkeerde auto hoor. Dit had tien jaar geleden al mogen gebeuren.

Ik kan me niet voorstellen dat je een Jaguar (of een Griffon) met al zijn uitrusting voor €1mio koopt. Dat is gewoon onmogelijk. De 1.1 mia voor minder dan 500 voertuigen laat ook uitschijnen dat de uitrusting en bewapening bovenop die stukprijs komen. Dus koop je een rijdend voertuig, zonder uitrustingspakket. Als BARCO, FN en SABCA dan niet in beeld komen hebben we er ons redelijk zwaar laten opleggen. Waarschijnlijke uitzondering op dit verhaal is het CT40 kanon. Maar daar mag Mécar dan weer munitie voor leveren.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2018 | 09:41 uur
Jammer dat niet compleet bij het Scorpion programma is aangehaakt, daar werd ook de Leclerc van de Fransen in meegenomen.

http://www.janes360.com/images/assets/594/60594/Enter_the_Scorpion_French_Army_vehicle_fleet_modernisation.pdf

Second that. Nu, de landmacht blijft sowieso achter in vergelijking met de andere krijgsmachtonderdelen (Marine krijgt een nieuwe vloot, Luchtmacht fighters en transport). Misschien dat een volgende regering de klus afmaakt in plaats van half in een project te stappen. We kunnen het maar hopen.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 16/02/2018 | 08:08 uur
Verder lijkt het me duidelijk dat we hier een VBCI én Leclerc missen. Met dit scoutspakketje slaan we geen deuk in een pakje boter. Zelfs niet in de Sahel.

Jammer dat niet compleet bij het Scorpion programma is aangehaakt, daar werd ook de Leclerc van de Fransen in meegenomen.

http://www.janes360.com/images/assets/594/60594/Enter_the_Scorpion_French_Army_vehicle_fleet_modernisation.pdf
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 16/02/2018 | 08:03 uur
Afgaande op het budget van 1.1 miljard voor in totaal 477 voertuigen lijkt het me duidelijk dat je voor de stukprijs van 1 miljoen een kale poes Jaaaaag krijgt.

Dat weet ik dus niet, volgens mij is de jaguar een 100% Frans product, dan lijkt het me vreemd als daar enkel het chassis van wordt geleverd en jullie er verder mee gaan knutselen? Ik zou dat heel interessant vinden en aanmoedigen maar wat versta je onder kaal? Zonder uitrustingspakket, of een lege huls die het ABL zelf inkleed? Optiek van Sabca? Dit omdat Nexter, renault en Thales betrokken zijn.. een drie eenheid die in elk sub component van de Jaguar kan voorzien.

Overigens echt geen verkeerde auto hoor. Dit had tien jaar geleden al mogen gebeuren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Verder lijkt het me duidelijk dat we hier een VBCI én Leclerc missen. Met dit scoutspakketje slaan we geen deuk in een pakje boter. Zelfs niet in de Sahel.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 15/02/2018 | 19:09 uur
En optiek is heeeeeel doer. Eis jag = P/s < 1miljoen euro ;)

Afgaande op het budget van 1.1 miljard voor in totaal 477 voertuigen lijkt het me duidelijk dat je voor de stukprijs van 1 miljoen een kale poes Jaaaaag krijgt.

Huzaar1

En optiek is heeeeeel doer. Eis jag = P/s < 1miljoen euro ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#41
Citaat van: Thomasen op 15/02/2018 | 18:23 uur
Mwa, Vlissingen anyone? 'Het is zo leuk voor Carla'.

Ben ik ook wel benieuwd naar dan.

De MMP heeft een groeipad naar 8km. Neem aan dat dit in ieder geval voor de voertuig en heli versies van toepassing zal  zijn. Dan nog, an-sich ook geen wondermiddel. Waar komt die 1500m van het kanon vandaan? Want lees in diverse bronnen verschillende  afstanden, tussen de 2500 (ground) en 4000 (Air) meter. En dat is wel redelijk in lijn (iets minder) met wat de huidige breed in gebruik zijnde 40mm kanons doen. Ook al is dat een ander kaliber.

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/asset/document/rapidfire_05_13pr.pdf
https://www.baesystems.com/en/article/new-40mm-cannon-system-handed-over-to-british-army

Wat jij leest is de afstand van het ATGM thomas. De 40mm doet 1500 meter, wellicht beperkt door optiek. En ehm..onze cv90 zit op 2000-2500. Allemaal beperkt door optiek. Evenals leopard2 bv.. beperkt door optiek.

Als je op de BMP3 zoekt op intranet kom je ook bij het 100mm kanon op 7000 meter uit. Geloof er noppes van dat dat de effectieve gevechtsafstand is.. dat is net als de 4000 meter van de 40mm de maximale dracht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Parera op 15/02/2018 | 15:32 uur
Klopt maar kijk naar het verhaal van de Piranha met 90 mm is ook gekozen omdat 1 persoon (min. Def.) voor was, dus wie weet hoe het hier gelopen is om tot dit besluit te komen.
Ik zeg ook niet dat het zo gegaan is maar dit zie ik zeker als een mogelijkheid.

Je hebt gelijk, wat dat betreft verlies je in Belgie alle houvast in deze zaken hierdoor.
de 90mm affaire..

Hoe gaan de eenheden gevuld worden met de Jaguar? Wie krijgt het?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 15/02/2018 | 15:20 uur
Nee, dat is dus niet zo. In Nederland al helemaal niet. Het advies van een studie wordt vrijwel altijd opgevolgd, tenzij er gewoon iemand voor gaat liggen wegens EU, of het wordt niet uitgevoerd. Noem me iets ( een product ) wat aangeschaft is, en dan een grootdragend wapensysteem waar budgetwijs in is gekozen.

Wat aangekocht is door studie in afgelopen jaren bv: Apache, F-35, Leopard2,Cv90, Spike, patriot
wat geblokkeerd is maar wel door studie werd geadviseerd: black hawk
wat uit politieke beweegredenen is gedaan / budgetwijs wellicht misschien : OPVś, Amraam systeem van luchtverdediding?
Wat een studie uitgaf maar waar NL al van wist dat het niet t ebetalen was: Phz2000ś, Karel doorman

We kopen vrijwel altijd wat de studie adviseert, want daarin is al budget in meegenomen. De aantallen worden altijd gewoon minder.
Ik ga en kan niet geloven dat een studie wordt uigevoerd in Belgie, en een totaal ander product wordt genomen door budget, en hiermee niet in staat is te doen wat dde studie wel verwachtte.

Of het was een hele slechte studie, of die voertuigen worden straks gebruikt voor iets waar ze helemaal niet toe berekend zijn. hoe mooi ze er ook uitzien, het is echt geen zwaar materieel waar je tegen een MR brigade wat uithaalt. En nogmaals, ook de Belgen hebben iets te zoeken in Oost-Europa nu.

Klopt maar kijk naar het verhaal van de Piranha met 90 mm is ook gekozen omdat 1 persoon (min. Def.) voor was, dus wie weet hoe het hier gelopen is om tot dit besluit te komen.
Ik zeg ook niet dat het zo gegaan is maar dit zie ik zeker als een mogelijkheid.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 15/02/2018 | 13:20 uur
Maar je hebt verschil tussen beleidsmakers en mensen met kennis. Als je kijkt naar het Nederlandse defensie daar worden ook veel keuzes op basis van een gepland budget gemaakt en het mag er gewoon niet overheen. Er is hier bij België dus misschien wel vanuit Financiën gezegd: er is bedrag x beschikbaar en zoek daarbinnen maar een voertuig dat past en maak er een mooi verhaal omheen wat het verklaart.

Ik zeg niet dat het zo gegaan is maar het is goed mogelijk dat het op die manier gegaan is, of dat er door bepaalden mensen die besluiten nemen op een roze wolk geleefd word en totaal geen kennis hebben van de dreigingen in zowel Afrika als Europa zelf.

Nee, dat is dus niet zo. In Nederland al helemaal niet. Het advies van een studie wordt vrijwel altijd opgevolgd, tenzij er gewoon iemand voor gaat liggen wegens EU, of het wordt niet uitgevoerd. Noem me iets ( een product ) wat aangeschaft is, en dan een grootdragend wapensysteem waar budgetwijs in is gekozen.

Wat aangekocht is door studie in afgelopen jaren bv: Apache, F-35, Leopard2,Cv90, Spike, patriot
wat geblokkeerd is maar wel door studie werd geadviseerd: black hawk
wat uit politieke beweegredenen is gedaan / budgetwijs wellicht misschien : OPVś, Amraam systeem van luchtverdediding?
Wat een studie uitgaf maar waar NL al van wist dat het niet t ebetalen was: Phz2000ś, Karel doorman

We kopen vrijwel altijd wat de studie adviseert, want daarin is al budget in meegenomen. De aantallen worden altijd gewoon minder.
Ik ga en kan niet geloven dat een studie wordt uigevoerd in Belgie, en een totaal ander product wordt genomen door budget, en hiermee niet in staat is te doen wat dde studie wel verwachtte.

Of het was een hele slechte studie, of die voertuigen worden straks gebruikt voor iets waar ze helemaal niet toe berekend zijn. hoe mooi ze er ook uitzien, het is echt geen zwaar materieel waar je tegen een MR brigade wat uithaalt. En nogmaals, ook de Belgen hebben iets te zoeken in Oost-Europa nu.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 15/02/2018 | 12:31 uur
Jawel, dat komen ze dus wel! En de Belgen, oke, het is niet echt het meest defensie minded volk, maar ze zijn niet gek. In de Nederlandse dossiers en studies lees ik terug dat OOK in Afrika zoń tienduizend MBTś vanaf de T-55 te vinden zijn. En er minstens duizenden met 125mm kanon. Ook dan ben je ook met de jaguar het haasje, echter dan kun je met 4000 meter anti tank GM nog wel wat uithalen ivm dracht suprematie.

Maar, enig idee waarom de Russen altijd rondrijden met hun infanterie op het dak van de IFV/APC, met deuren/luiken open? En nooit in het voertuig zelf?
Ook de Belgen worden verplicht zich naar het Oosten te wenden, maar wellicht dat ze zich hiervan losweken met Frankrijk, want Frankrijk tjah Frankrijk. Maar ook Belgen moet het opgevallen zijn dat het wat vervelend oefenen was in de Baltische staten en zijn teruggekomen met boekwerken lessons learned.

Ik begrijp het tot op heden niet.

Maar je hebt verschil tussen beleidsmakers en mensen met kennis. Als je kijkt naar het Nederlandse defensie daar worden ook veel keuzes op basis van een gepland budget gemaakt en het mag er gewoon niet overheen. Er is hier bij België dus misschien wel vanuit Financiën gezegd: er is bedrag x beschikbaar en zoek daarbinnen maar een voertuig dat past en maak er een mooi verhaal omheen wat het verklaart.

Ik zeg niet dat het zo gegaan is maar het is goed mogelijk dat het op die manier gegaan is, of dat er door bepaalden mensen die besluiten nemen op een roze wolk geleefd word en totaal geen kennis hebben van de dreigingen in zowel Afrika als Europa zelf.