Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Parera

Citaat van: Lex op 01/09/2022 | 22:46 uur
Gewaagde uitspraak.
Even doortrekken. In hoeverre een vergelijk met vAMBV voor NL?

Als je kijkt naar hoevaak de afgelopen 30 jaar de Belgen gekozen hebben voor Frans materieel boven materieel van andere partner landen dan moet dat opvallen. Ja uiteraard hebben Belgie & Frankrijk lange banden en zijn het buren, maar dat gaat ook op voor ons & Duitsland.

Op maritiem gebied vallen de Franse successen tot op heden nog erg mee, maar ook daar is op dit moment de trend Frans. Waar het begon met de 2 patrouille schepen zijn daar nu 6 (+ 6 voor NL) MCM's bijgekomen. De fregatten gaan vervangen worden door zoals het er voorlopig bij ligt Nederlandse ontwerpen (ik verwacht niet dat dit veranderd, maar er is nog geen contract getekend). De rest van de schepen zijn eigenlijk niet noemenswaardig op defensie gebied , het onderzoeksschip Belgica is in Spanje gebouwd en de twee nieuw te bouwen slepers (?) kunnen Europees worden aanbesteed.

Binnen de lucht component valt het ook enorm mee als je kijkt naar de 100% Franse successen aldaar. Veel nieuw materieel is wel Europees (via Airbus & NH Industries), ook de toekomstig geplande H145M's zijn ''Europees'' en ik verwacht door de problemen waarmee de A109's aangekocht zijn dat Augusta Westland weinig tot geen kans gaat maken op de levering van 1 van de nieuwe Belgische heli's.

Dan heb je de land component, daar zijn op het moment dat de vernieuwingen doorgevoerd zijn bijna alle hoofd systemen afkomstig uit Frankrijk. Dan heb ik het over de Griffon, Jaguar, Ceasar, Soframe HRV & toekomstig de VBAE. De andere voertuigen die ze (gaan) gebruiken zijn de Oshkosh CLV 'Falcon' (USA), Jankel FOX RRV & LTTV (UK).

Dan heb je nog de middelen gepresenteerd in het STAR-plan, waarbij Europees de hoofdtoon voert. Hiervoor is men opzoek naar een VSHORAD/C-UAS systeem, ongetwijfeld gaat dit worden gebaseerd op de Mistral MANPADS i.c.m. een systeem tegen drones.

Dan heb je nog de Medium Transport Helicopters / Heavy Transport Helicopters zoals ze omschreven staan, waarbij de wens van Defensie de CH-47 lijkt te zijn maar puur door het opnemen van MTH is het ook goed mogelijk dat men uitwijkt naar een ander type helikopter van Europese komaf (Airbus).

Ook willen de Belgen nog 2 batterijen SAM's aankopen, waarbij ik het vermoeden heb dat men vooral kijkt naar de Franse invulling (onder luchtcomponent) en hierbij kom je dan heel snel uit bij de SAMP-T (Aster 30) voor de Long Range & Sky Sabre (CAMM) voor de Short Range batterij. Binnen de luchtcomponent wil men ook nog 3 lichte transporttoestellen aanschaffen, voor de hand ligt dat dit de A-200M gaat worden die nog ontwikkeld moet worden omdat veel overeen zal komen met de grotere A400M's. Ook de 4 aan te kopen SAR heli's verwacht ik dat deze af gaan komen van Airbus helikopters.

Al met al is een ruime meerderheid van het Belgische defensie materieel (deels) afkomstig uit Frankrijk, waarmee wat mij betreft gezegd kan worden dat de Franse Industrie een behoorlijke dikke vinger in de pap heeft.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 01/09/2022 | 22:46 uur
Vertel,  wat is er beter dan we Frans hadden moeten kopen?
Beschouw Uw eigen bijdragen vanaf lid worden.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 01/09/2022 | 22:39 uur
En geldt dat ook niet voor NL-Klu met de fixatie alleen op materiaal uit de USA en dus allergisch voor Non-USA ?

Vertel,  wat is er beter dan we Frans hadden moeten kopen?

We hebben een inventaris van over de hele wereld. Onzinnige opmerking. Cv90 tot en met de Nh90 en de Leopard tot en met F35. Diemaco etc. Het is wel goed.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Parera op 01/09/2022 | 22:31 uur
Nee dat kan niet want ook Parijs moet natuurlijk tevreden gehouden worden, en ik kan me zo voorstellen dat ze al niet blij geweest zijn met de Belgische keuze voor de JLTV in de eerste plaats.
De Franse defensie industrie heeft de Belgische defensie en met name de landcomponent helemaal in haar greep. Daarom moeten de Belgen ook gewoon alles in Frankrijk kopen wat land materieel betreft, houd het bij 1 partner per krijgsmacht onderdeel. Voor land is dat Frankrijk en voor zee zou dat Nederland moeten zijn.]
Gewaagde uitspraak.
Even doortrekken. In hoeverre een vergelijk met vAMBV voor NL?

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 01/09/2022 | 22:19 uur
Er is zo enorm veel op de markt. Maar zijn de Belgen allergisch voor Duits materiaal ofzo.
En geldt dat ook niet voor NL-Klu met de fixatie alleen op materiaal uit de USA en dus allergisch voor Non-USA ?

Parera

Citaat van: DiepFries op 01/09/2022 | 22:02 uur
5 miljoen kwijt op een totaal van 21 miljoen. Wat koop je voor die 5mil? 10 van dat voertuig? Kunnen ze niet beter een recce JLTV aankopen die aansluit op het wagenpark?

Nee dat kan niet want ook Parijs moet natuurlijk tevreden gehouden worden, en ik kan me zo voorstellen dat ze al niet blij geweest zijn met de Belgische keuze voor de JLTV in de eerste plaats.
Daar had men veel liever gezien dat Belgie koos voor de Renault Sherpa 2 (Nu Arquus Defence Sherpa 2)

Citaat van: Huzaar1 op 01/09/2022 | 22:19 uur
Er is zo enorm veel op de markt. Maar zijn de Belgen allergisch voor Duits materiaal ofzo.
Nee maar wel veel te veel beïnvloed door Parijs  ;) De Franse defensie industrie heeft de Belgische defensie en met name de landcomponent helemaal in haar greep. Daarom moeten de Belgen ook gewoon alles in Frankrijk kopen wat land materieel betreft, houd het bij 1 partner per krijgsmacht onderdeel. Voor land is dat Frankrijk en voor zee zou dat Nederland moeten zijn.

Huzaar1

Er is zo enorm veel op de markt. Maar zijn de Belgen allergisch voor Duits materiaal ofzo.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DiepFries

5 miljoen kwijt op een totaal van 21 miljoen. Wat koop je voor die 5mil? 10 van dat voertuig? Kunnen ze niet beter een recce JLTV aankopen die aansluit op het wagenpark?


Zander

People are sheep

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

België investeert in haalbaarheidsstudie nieuw pantservoertuig

België trekt 1 miljoen euro uit voor een haalbaarheidstudie naar de ontwikkeling van een toekomstig pantservoertuig (VBAE), en dat in samenwerking met Frankrijk. Die zou kunnen uitmonden in een aanbesteding ter waarde van 21 miljoen euro. Dat heeft minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) geantwoord op een schriftelijke vraag van Kamerlid Steven Creyelman (Vlaams Belang).



https://www.hln.be/binnenland/belgie-investeert-in-haalbaarheidsstudie-nieuw-pantservoertuig~a874665b/

Huzaar1

Citaat van: Zander op 01/09/2022 | 10:00 uur
Over sommige zaken moet je ook niet na willen denken.
België heeft een bijzondere kijk op haar krijgsmacht.

Het zijn de karretjes die Duitse bundeswehr gebruikt voor onderhoud en vervoer van allerlei zaken, met name kazerne odhd, operationele logistiek en CSS. Snap niet dat iemand er specifiek voordelen inziet voor SOF. En het dan als primair vtg maakt. Maar zal vast met sjique-de-afrique te maken hebben.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 01/09/2022 | 09:57 uur
Blijf het vreemde constructies vinden
Over sommige zaken moet je ook niet na willen denken.
België heeft een bijzondere kijk op haar krijgsmacht.
People are sheep

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"