Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Mourning

Citaat van: Parera op 22/10/2018 | 12:11 uur
:sleep:

En wat heb je daar verder operationeel aan? Geen moer.
Laat elk land lekker zijn eigen drones beheren en ja tijdelijk de KLU naar Florennes of de Belgen naar Leeuwarden prima voor een oefening.

:neutral:

Wat je er aan hebt is dat je minder geld uitgeeft. Dat dus. Ik geef niet aan of het wenselijk is of niet, maar jij stelde de vraag in antwoord op een bericht van iemand anders waar het antwoord al in stond...

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2018 | 17:28 uur
Operationele kosten, tranchegewijs bestellen, vredesverliezen. En nee, ik denk meer dan 34, want met 34 kun je niet zo veel. Zal dan uiteindelijk op 36 uitkomen. Maar ik heb mijn vraagtekens hoe dit gefinancieerd gaat worden, hoop dat de andere KMD's niet worden opgegeten.
De Belgische Landcomponent is al minder dan een schim van wat het ooit was.
De Marinecomponent is ook een marginaal onderdeel.
Als men in Belgiƫ nog enigzins geloofwaardig wil blijven zullen ze, net als bv Holland, fors over de brug moeten komen met centjes.
People are sheep

Enforcer

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/10/2018 | 18:48 uur
"Mogelijk wil minister Vandeput wel nog het erg heikele dossier van de opvolger van de F-16 mee laten landen. Verwacht wordt dat er geen beslissing komt voor het staatsbezoek van de Franse president Macron in november. Het zou weinig galant zijn van premier Charles Michel (MR) om Amerikaanse gevechtsvliegtuigen te kopen, net voor zo'n Frans bezoek. Zeker omdat ook Frankrijk nog steeds officieus meedingt"

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/15/wordt-zuhal-demir-nieuwe-minister-van-defensie/

Dat was toch de reden om het even uit te stellen?

Huzaar1

Operationele kosten, tranchegewijs bestellen, vredesverliezen. En nee, ik denk meer dan 34, want met 34 kun je niet zo veel. Zal dan uiteindelijk op 36 uitkomen. Maar ik heb mijn vraagtekens hoe dit gefinancieerd gaat worden, hoop dat de andere KMD's niet worden opgegeten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2018 | 15:38 uur
Ik denk zelfs minder, en wellicht over 8 jaar naar 38, gezien vredesverliezen niet meegenomen zijn en er met 34 niet zo veel te doen is.

Je denk dat het er minder dan 34 worden? Waar haal je dat vandaan?

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 23/10/2018 | 14:52 uur
De RFGP gaf dat aantal aan en het komt ook terug in de Strategische Visie. Blijkbaar waren de BaFo's ook nog eens een pak goedkoper dan het begrootte bedrag van 3,41 Mia euro (2015) dus ik laat me graag verrassen door een hoger aantal maar minder zullen het er alvast niet zijn.

Ik denk zelfs minder, en wellicht over 8 jaar naar 38, gezien vredesverliezen niet meegenomen zijn en er met 34 niet zo veel te doen is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2018 | 14:29 uur
Dat staat nog niet vast he.

De RFGP gaf dat aantal aan en het komt ook terug in de Strategische Visie. Blijkbaar waren de BaFo's ook nog eens een pak goedkoper dan het begrootte bedrag van 3,41 Mia euro (2015) dus ik laat me graag verrassen door een hoger aantal maar minder zullen het er alvast niet zijn.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Ros op 23/10/2018 | 12:36 uur
Het is niet alleen de keuze maken voor welk toestel. Er zal ook uitleg moeten komen hoeveel dat er gekocht gaan worden en waarom dit aantal en nog belangrijker waar de centen vandaan moeten komen. Het Belgisch defensiebudget is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Met de billen bloot gaan is een, de oppositie/tegenstanders ook nog een zweep geven om die billen mee te bewerken is een tweede.

34.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 23/10/2018 | 11:52 uur
Als het waar is wat de media schrijft dan zou dat een vreemde gang van zaken zijn inderdaad. En waarom zou je je keuze zo moeten verdedigen in de media? Dit toestel is het beste uit de aanbesteding gekomen en daarmee is het verhaal klaar.

Dan negeer je (weliswaar terecht) een half jaar politieke polemiek.

Ros

#477
Citaat van: Parera op 23/10/2018 | 11:52 uur
Als het waar is wat de media schrijft dan zou dat een vreemde gang van zaken zijn inderdaad. En waarom zou je je keuze zo moeten verdedigen in de media? Dit toestel is het beste uit de aanbesteding gekomen en daarmee is het verhaal klaar.

Het is niet alleen de keuze maken voor welk toestel. Er zal ook uitleg moeten komen hoeveel dat er gekocht gaan worden en waarom dit aantal en nog belangrijker waar de centen vandaan moeten komen. Het Belgisch defensiebudget is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Met de billen bloot gaan is een, de oppositie/tegenstanders ook nog een zweep geven om die billen mee te bewerken is een tweede.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2018 | 11:46 uur
Het zijn van die streken waardoor ik de Belgische overheid nooit zo serieus kan nemen.
Dit is toch gewoon vreemd.

Als het waar is wat de media schrijft dan zou dat een vreemde gang van zaken zijn inderdaad. En waarom zou je je keuze zo moeten verdedigen in de media? Dit toestel is het beste uit de aanbesteding gekomen en daarmee is het verhaal klaar.

Huzaar1

Het zijn van die streken waardoor ik de Belgische overheid nooit zo serieus kan nemen.
Dit is toch gewoon vreemd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2018 | 11:25 uur
Is dit nu echt aan de hand? Dus de F-35 is echt gekozen, offcieel maar de regering heeft nog niets officieels laten weten want ze zoeken nog naar een vorm om het te brengen...

Dit is toch geen serieus te nemen overheid zo. :angel:

Ze zoeken dus nog een mooi inpakpaper als doekje voor het bloeden en een mooie presentatie , want met stroop vang je meer vliegen dan met azijn...

Tja .. hoe kun je een allang genomen beslissing .. nu presenteren als een nummer 1 beslissing uit een competitieve tender ...  :hrmph:

Huzaar1

Is dit nu echt aan de hand? Dus de F-35 is echt gekozen, offcieel maar de regering heeft nog niets officieels laten weten want ze zoeken nog naar een vorm om het te brengen...

Dit is toch geen serieus te nemen overheid zo. :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"