Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur


Stoonbrace

Citaat van: Parera op 19/02/2018 | 21:28 uur
Er is een budget van 3,0  miljard als ik het goed begreep? Heb even wat artikels gelezen maar kon geen specifiek bedrag vinden naast 3 miljard.
Maar toch, ben erg benieuwd naar de prijs die geboden is aan de zuiderburen :) En ik weet ook niet wat Belgie eventueel voor compensatie orders kan verwachten, productie zou vreemd zijn en alle onderhoud is al vergeven.

Het budget is 3.41 miljard euro, ruwweg 3.56 miljard in hedendaagse eurootjes.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 19/02/2018 | 21:21 uur
Welk budget denk je dat België heeft? Ik denk dat partnership zich vooral vertaald in economische return, niet in een verschillende stukprijs. Als je inderdaad 111 miljoen (€ 2018) per kist rekent komen we een 200 miljoen te kort met een BE budget ~= 3.56 miljard (€ 2018) Alleen kan je volgens mij niet zomaar de prijs door het aantal kisten delen. Er gaan niet meer simulatoren moeten gekocht worden voor 7 extra toestellen.
Er is een budget van 3,0  miljard als ik het goed begreep? Heb even wat artikels gelezen maar kon geen specifiek bedrag vinden naast 3 miljard.
Maar toch, ben erg benieuwd naar de prijs die geboden is aan de zuiderburen :) En ik weet ook niet wat Belgie eventueel voor compensatie orders kan verwachten, productie zou vreemd zijn en alle onderhoud is al vergeven.

Stoonbrace

Opnieuw: ik wil niet misplaatst optimitisch zijn. Maar het Belgische budget ligt $700 miljoen hoger dan dat van de Denen. Daar koop je wel wat voor.

Stoonbrace

Dan zijn we nog niet begonnen over het vuurwerk op Kleine Brogel...

Poleme

In 2012 werd er in Nederland gebalkt over een F-35A aanschafprijs a EUR 65 miljoen / circa USD 80 miljoen.

In de media  verschenen in dezelfde periode verslagen van debatten in de Belgische regering aangaande F-16 vervanging, waarbij deze regering toen uitging van een F-35A aanschafprijs van EUR 115 miljoen.

Den 'Ollanders konden hun 65 miljoen niet onderbouwen, bij onze Zuiderburen kon men dat wel.

'Die Belgen kunnen dan ook als inspiratie bron dienen als wij verrast worden door veel hogere F-35A kosten.
Gebruikt WC papier uitwassen en aan waslijnen ()op de vliegbasis laten drogen voor hergebruik.  (Want daaraan herkennen Belgen dat ze in Nederland zijn aangekomen.)
Twee Luchtmachters laten vechten om 1 of 5 eurocent munten, zodat we zeer goedkope bedrading hebben'.   ;D
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Stoonbrace

#29
Citaat van: Parera op 19/02/2018 | 21:08 uur
De Denen betalen 111 miljoen euro per kist (ongeveer), dus als België dezelfde prijs betaald voor de toestellen is er nu een tekort van 778 miljoen euro.
Daarnaast bouwen de Denen mee aan de F-35's door o.a. Terma dat de gunpod bouwt voor de F-35B/F-35C. In 2011 heeft Japan als eerste export land 42 F-35A's besteld voor een prijs van 8 miljard dollar (vandaag de dag 153 miljoen euro per kist) en daarbij mogen de japanners nog de toestellen zelf bouwen ook!.

Ik verwacht dat België een 120 -140 miljoen euro per kist betaald (all in prijs) daarmee kom je lang niet aan 34 toestellen met de 3 miljard. Er zal net als bij Nederland (en andere landen) gekozen moeten worden of meer geld of minder jets dan de planning is.

Welk budget denk je dat België heeft? Ik denk dat partnership zich vooral vertaald in economische return, niet in een verschillende stukprijs. Als je inderdaad 111 miljoen (€ 2018) per kist rekent komen we een 200 miljoen te kort met een BE budget ~= 3.56 miljard (€ 2018) Alleen kan je volgens mij niet zomaar de prijs door het aantal kisten delen. Er gaan niet meer simulatoren moeten gekocht worden voor 7 extra toestellen. 

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 19/02/2018 | 16:45 uur
Zonder euforisch te gaan doen, maar zo vergezocht is dat toch niet? Het Belgische budget ligt toch nog een 600 miljoen euro hoger. Misschien dat de Denen wat meer economische compensaties gaan krijgen. M.i. is dit vrij goed nieuws...

De Denen betalen 111 miljoen euro per kist (ongeveer), dus als België dezelfde prijs betaald voor de toestellen is er nu een tekort van 778 miljoen euro.
Daarnaast bouwen de Denen mee aan de F-35's door o.a. Terma dat de gunpod bouwt voor de F-35B/F-35C. In 2011 heeft Japan als eerste export land 42 F-35A's besteld voor een prijs van 8 miljard dollar (vandaag de dag 153 miljoen euro per kist) en daarbij mogen de japanners nog de toestellen zelf bouwen ook!.

Ik verwacht dat België een 120 -140 miljoen euro per kist betaald (all in prijs) daarmee kom je lang niet aan 34 toestellen met de 3 miljard. Er zal net als bij Nederland (en andere landen) gekozen moeten worden of meer geld of minder jets dan de planning is.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 19/02/2018 | 16:09 uur
De Denen betalen 3,7 miljard dollar (3 miljard euro) voor 27 F-35A's als level 3 partner, Belgie heeft eenzelfde bedrag en hoopt daar als niet F-35 partner 7 extra toestellen voor te krijgen?
Ik denk dat het toch lastig gaat worden om voor dat bedrag de 34 toestellen te kopen, zoals ik eerder aangaf misschien 24 toestellen.

Zonder euforisch te gaan doen, maar zo vergezocht is dat toch niet? Het Belgische budget ligt toch nog een 600 miljoen euro hoger. Misschien dat de Denen wat meer economische compensaties gaan krijgen. M.i. is dit vrij goed nieuws...

Huzaar1

Ik ben ook benieuwd wanneer Belgie gaat komen met een budget verhoging. Zoiets is niet stilletjes te doen, zal waarschijnlijk stap 2 zijn zodra er een kandidaat is geselecteerd. Dat kan ook niet want ze weten officieel nog niet wie het wordt nu en dus tjah over aantallen en stuksprijs is dan officieel niet te praten  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#25
De Denen betalen 3,7 miljard dollar (3 miljard euro) voor 27 F-35A's als level 3 partner, Belgie heeft eenzelfde bedrag en hoopt daar als niet F-35 partner 7 extra toestellen voor te krijgen?
Ik denk dat het toch lastig gaat worden om voor dat bedrag de 34 toestellen te kopen, zoals ik eerder aangaf misschien 24 toestellen.

CitaatDenmark positions F-35 funds

The Danish Central Bank has completed the hedging of payments of USD3.7 billion so that the department of defence is able to acquire the Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter at fixed price in its local currency.

Copenhagen agreed in 2016 to acquire 27 conventional take-off and landing F-35A variants of the fighter to replace its incumbent F-16 fleet, and has hedged the dollars so that they are available at a fixed price when they are needed.

This process commenced at the beginning of 2018, the bank said, and has now been completed.

"The process of entering into forwards, which ensure a fixed price of dollars when the government needs them has been smooth," Frank Nielsen, assistant governor of the bank, said.

[Source: Janes.com ]

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/02/2018 | 07:53 uur
Straaljagers droppen een tapijt van vele miljoenen euro's

https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaart/straaljagers-droppen-een-tapijt-van-vele-miljoenen-euro-s/9983710.html via @tijd

En het belangrijkste:

Citaat
'Meer dan eens heb ik in de regeringen waarvan ik deel uitmaakte vastgesteld dat bij de aankoop van legermateriaal de vraag wat vanuit militair oogpunt het beste is, niet doorslaggevend is. Tot mijn grote ergernis', schreef voormalig premier en minister van Buitenlandse Zaken Leo Tindemans in zijn memoires.

en:

Citaat
Het is best niet te veel gewicht te geven aan die compensaties. Uiteindelijk zullen de drie kandidaten wel ongeveer eenzelfde pakket voorstellen. En het heeft zeker geen zin een toestel te kiezen dat de hoogste economische compensaties biedt, maar door de eerste de beste uit de lucht geschoten kan worden.

Dan blijft er maar 1 toestel over.



Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 16/02/2018 | 12:18 uur
De man van de historische 'artillerie is voorbijgestreefd'-uitspraak.

Artillerie voorbijgestreefd?

Als er 1 wapen in de afgelopen 10 jaar een heropleving heeft doorgaan plus uitbereiding is het de artillerie.
MLRS en artillerie ( zowel getrokken als gemechaniseerd/gemot ) is HET wapen van het conflict in Oekraine, dit in combinatie met drones en pre fixed firing positions. En daar kijkt op dit moment de hele wereld met haar waarnemers naar...
artillerie voorbijgestreefd wat een grap.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/02/2018 | 11:04 uur
Vergis u niet: keuze tussen  opvolgers van F-16 is ook een  keuze tussen Europa of Amerika 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl.permalink.1518770428757/

De man van de historische 'artillerie is voorbijgestreefd'-uitspraak.