Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/02/2018 | 14:50 uur
Zo kan de huidige vloot Belgische gevechtsvliegtuigen perfect een update krijgen: veel goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe vloot.

Ook de SP.A (stommiteit zit blijkbaar standaard in de eerste twee letter) weet dondersgoed (of zou dit moeten weten) dat de oude F16's in de A/B variant, block 15) niet meer up te daten zijn.

Dit model is klaar met zijn operationele leven, wat rest zijn wat exemplaren voor een sokkel, een technische opleiding, het museum en de versnipperaar!

Huzaar1




Ambassades lobbyen voluit mee voor vervanging F-16's

Met een geblindeerd busje van redactie naar redactie, de ambassades voluit inschakelen: ook voor grote vliegtuigbouwers is 3,6 miljard euro veel geld.

Vandaag om 05:00 
Binnenland

Op de Britse ambassade worden vandaag alle zeilen bijgezet om het Best and final offer (Bafo) van de Eurofighter-landen voor de vervanging van de F-16's te ondersteunen. De vice-marshal van de Royal Air Force zal er spreken, net als de grote namen van de Eurofighter-bouwers BAE Systems, Airbus en Leonardo. Samen met de Britse ambassadeur Alison Rose zullen zij in de verf zetten dat hun Eurofighters veruit de beste koop zijn. 

Of daar nog veel volk op af zal komen, is zeer de vraag. De hele groep was gisteren namelijk al op pad voor een nooit geziene lobbycampagne. Met een geblindeerd zwart busje en de wagen van de ambassadeur reden ze van redactie naar redactie om uitgebreid uit te leggen hoe België 19,3 miljard economische return uit de aankoop van 34 gevechtsvliegtuigen kan halen. Ook bij De Standaard werd halt gehouden. 

Met de deadline voor de 'Bafo's' in zicht spaarden de vliegtuigbouwers kosten noch moeite. Ook het Franse Dassault, dat de Rafale in huis heeft, ging gisteren voluit. Président-Directeur Générale Eric Trappier zakte zelfs af naar Brussel. In een statige zaal van de Vlaamse zakenclub De Warande legde hij op een persbijeenkomst uit waarom Frankrijk géén Bafo zal indienen, maar toch de Belgische regering zal blijven bewerken om de Rafale te kopen. Aansluitend tekende hij voor het oog van de camera's een reeks MOU's (Memorandum of Understanding) met Belgische bedrijven. Als de Rafale het – buiten competitie – haalt, kunnen dat contracten worden.

De Fransen stappen niet in de procedure, omdat ze met ons land een breder partnerschap willen voor een Europees vliegtuig van de toekomst. Maar dan moet nu wel eerst de Rafale gekocht worden. Het is nog steeds onduidelijk hoe de regering-Michel dit onverwachte bod buiten competitie zal behandelen. Het is 'geven en nemen', zei Trappier.

'Wat de Fransen voorstellen, doen wij al vijftig jaar', antwoordden de Britten, bij monde van BAE-topman Chris Boardman. 'Wij wérken Europees samen. En België kan het nieuwste lid van deze familie worden.'

De 19,3 miljard die de Britten voorspiegelen, zou vooral voortvloeien door kennisoverdracht die de Belgische economische groei een zetje kan geven. De Fransen gaan voor 20 miljard, hoofdzakelijk een voortzetting van bestaande contracten.

De Verenigde Staten speelden gisteren low key, maar hielden twee weken geleden al een F-35-event op de ambassade: The F-35 as a pillar in the U.S.-European air defense partnership. Sprekers waren de ondervoorzitter van Lockheed en de commandant van de Nederlandse Luchtmacht, een F-35-adept. Ook hier maar één boodschap: koop ons vliegtuig.

Tegelijk hadden de drie gisteren een duidelijke waarschuwing voor de Belgische politiek: alle beloftes en MOU's zijn niets meer waard als er een ander toestel gekozen wordt. Het spel om de deal van 3,6 miljard is hard.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1



De twee ultieme kandidaten voor de vervanging van de Belgische F-16-gevechtsvliegtuigen dienen vandaag hun 'best and final offer' in. Het gaat om de Eurofighter Typhoon en de Amerikaanse F-35. Tegen de NAVO-top in juli wil de regering aankondigen wie van beiden het miljardencontract in de wacht sleept. Het is een publiek geheim dat onze minister van Defensie een grote voorliefde koestert voor de dure en manke Amerikaanse F-35. De komende weken zijn volgens SP.A het uitgelezen moment om dit dossier naar het parlement te brengen en het publieke debat te starten. Wij hopen de regering alsnog op andere gedachten te brengen.

Zo kan de huidige vloot Belgische gevechtsvliegtuigen perfect een update krijgen: veel goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe vloot. De regering heeft miljarden veil voor gevechtsvliegtuigen, maar zegt intussen dat de pensioenen onbetaalbaar zijn. Dat is een kwestie van keuzes maken, meer niet.

"
Delen

De F-35? Wij hopen de regering alsnog op andere gedachten te brengen


Uit Canadese ervaring weten we intussen waarom de controle op de vervanging van gevechtsvliegtuigen zo essentieel is. Canada kende geen eerlijke competitie tussen verschillende vliegtuigfabrikanten. Canadees Defensieminister Peter MacKay stelde tijdens een persconferentie in 2010 nog dat Canada Amerikaanse F-35's zou aankopen. Een goed uur later bleek dat een verspreking en kondigde hij een open competitie aan. Zes weken later besliste MacKay dan toch om 65 F-35 toestellen aan te kopen. Ook de kosten liepen flink uit de hand. De Canadese regering voorzag initieel een kleine vijftien miljard Canadese dollar voor de nieuwe toestellen. Een jaar later stelde de Canadese Rekenkamer vast dat het F-35 programma meer dan het dubbele zou kosten. Uiteindelijk liep de kostprijs op tot 71 miljard dollar, bijna een vijfvoud van de oorspronkelijk geraamde kost. De nieuwe Canadese regering onder premier Justin Trudeau annuleerde de hele bestelling en zoekt momenteel naar een nieuw vliegtuig.

Ook in de Verenigde Staten loopt de vervangingsprocedure niet op wieltjes. Defensie doet er alles aan om te voorkomen dat het parlement inzicht krijgt in de werkelijke kostprijs van de gevechtsvliegtuigen. De informatie bereikt in het beste geval de top van Defensie en de regering, maar er is geen garantie dat cruciale prijsinformatie ook bij parlementsleden - en dus de bevolking - terecht komt.


"
Delen

Als een militair project met meer dan vijftien procent het vooropgezette budget overschrijdt, moet het parlement zich opnieuw over de aankoop uitspreken


Ons land plant binnen enkele maanden de aankoop van 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen, goed voor een kost van minstens vijftien miljard euro. Met de F-35 als gedoodverfde opvolger moeten we dringend garanties inbouwen om scenario's zoals het Canadese, met een vervijfvoudiging van de prijs, te vermijden. De marketingmachine van Lockheed Martin, de machtige producent van de F-35, draait intussen op volle toeren.

SP.A heeft een aantal voorstellen om een Canadees scenario te vermijden. Eén: schakel zo snel mogelijk het Rekenhof in voor de broodnodige financiële controle. Ook bij de aankoop van 116 F-16's in de jaren '70 kreeg het Rekenhof een centrale rol in de financiële controle.

Twee: nog in de jaren zeventig werd het Rekenhof nauw betrokken bij het opstellen van het contract. Een van de belangrijkste afspraken was om een plafondprijs in te voeren. De kosten per toestel mochten volgens deze afspraak niet hoger oplopen dan een vooraf vastgelegd bedrag. Zo vermijden we plotse prijsstijgingen, bijvoorbeeld door wijziging van de dollarkoers.

Ten slotte: Wij stellen voor om naar analogie van het Nunn-McCurdy Amendement van de VS bij wet een noodremprocedure in te voeren: als een militair project met meer dan vijftien procent het vooropgezette budget overschrijdt, moet het parlement geïnformeerd worden en zich opnieuw over de aankoop uitspreken. SP.A gaat hierover een wetsvoorstel neerleggen en rekent op ruime steun.

Ter goede orde in het topic gezet. Vandaag D-day, ik ben benieuwd hoe dit zich zal ontvouwen.
12 F-35's en 12 Rafale's ?  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/02/2018 | 14:30 uur
Zijn er eigelijk ook ontwikkelingen om straks drones te refuelen? Lijkt me ook steeds interessanter om te onderzoeken.

Ik denk dat je die ontwikkeling vooralsnog alleen bij de Amerikanen tegenkomt, weliswaar in eerste om bemande (marine) kisten te voorzien van peut (MQ-25 tanker drone) maar een vervolgstap zou kunnen zijn drones die elkaar van peut voorzien of wie weet, een nest drones die in de toekomst voor of na een missie aanhaken bij een KC-30 e.d.

Huzaar1

Zijn er eigelijk ook ontwikkelingen om straks drones te refuelen? Lijkt me ook steeds interessanter om te onderzoeken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


jurrien visser (JuVi op Twitter)