Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 04/09/2023 | 10:12 uurIk mag er toch we vanuit gaan dat de chef material resources van het leger wel inzicht heeft over de staat van die toestellen? Als het een kamerlid was geweest had het wat anders geweest maar zo'n vent moet toch wel inzichtelijk hebben hoever die dingen heen zijn?

Ik denk dat het een met beeld bepalende perspectief te maken heeft.  Jarenlang is het Belgische volk het verhaal verteld dat de Belgische F-16's vervangen moeten worden omdat ze echt op zijn. Dat klopt ook wel maar dat betekent echt niet dat ze niet meer te gebruiken zijn.

Ze zijn bang dat als die F-16's nog in staat zijn om in Oekraine het op te nemen tegen de Russen, het volk zich bedonderd gaat voelen en dat niet zal pikken.

Oekraine bedankt de communicatie afdeling van de Belgische overheid iig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Quasi alle vlieguren van alle nog in dienst zijnde F-16's zijn nodig om de transitie naar F-35 tegen 2030 vol te maken. De enige oplossing is de levering van de F-35's (en dus ook de transitie) versnellen.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 04/09/2023 | 09:45 uurIk vind het ook een beetje een kul argument ven onze zuiderburen.
De NL kisten zijn ook niet allemaal top maar die worden gewoon klaargemaakt.

SABCA kan die kisten prima overhalen zodat ze nog even meekunnen.


Ik vermoed dat ze het doen omdat ze anders bang zijn dat het tegen de Belgische Defensie kan werken omdat jarenlang het Belgische publiek te horen heeft gekregen dat de Belgische F16's echt aan vervanging toe zijn.

Wat een laffe bende.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20230903_95279129

Achter een betaalmuur, iemand toevallig toegang tot dit artikel?

"Kleine-Brogel neemt afscheid van eerste Belgische F-16: waarom "goeie bak" op pensioen moet
Peer - Vrijdag zal de eerste Belgische F-16 zijn pensioenleeftijd bereiken: 8.000 vlieguren. De FA-95 mag vrijdag nog een ereronde vliegen tijdens de Belgian Airforce Days in Kleine-Brogel. Daarna zal het toestel definitief aan de grond blijven als didactisch toestel voor leerling-mecaniciens. Voor Defensie een mijlpaal in de transitie naar de F-35."

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 04/09/2023 | 09:34 uurEhm..volgens veel mensen (hier) waren de Belgische F16's toch nog 'jonger' in hun uren/last dan de Nederlandse?



Ik mag er toch we vanuit gaan dat de chef material resources van het leger wel inzicht heeft over de staat van die toestellen? Als het een kamerlid was geweest had het wat anders geweest maar zo'n vent moet toch wel inzichtelijk hebben hoever die dingen heen zijn?

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 04/09/2023 | 09:34 uurEhm..volgens veel mensen (hier) waren de Belgische F16's toch nog 'jonger' in hun uren/last dan de Nederlandse?

Ik vind het ook een beetje een kul argument ven onze zuiderburen.
De NL kisten zijn ook niet allemaal top maar die worden gewoon klaargemaakt.

SABCA kan die kisten prima overhalen zodat ze nog even meekunnen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Ben wel benieuwd wat er gemiddeld aan resterende vlieguren op de Belgische F-16AM/BM zitten. De ex-Noorse voor Roemenië hebben gemiddeld nog ca. 2.500 vlieguren over.

https://issuu.com/theaviationmagazine/docs/076_-_2022-01_02/s/14435820
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Ehm..volgens veel mensen (hier) waren de Belgische F16's toch nog 'jonger' in hun uren/last dan de Nederlandse?

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Parera op 04/09/2023 | 06:08 uurMisschien zijn de volledige toestellen niet meer geschikt, maar ik zie geen problemen om ze te leveren als reserve onderdelen voor de Oekrainers.

Ik ook niet maar het blijft vanuit een technisch oogpunt wel een lastig verhaal hoor trouwens. Veel onderdelen zullen versleten zijn en gereviseerd of vervangen moeten worden. Je krijgt dan al snel te maken met een kosten-baat plaatje. Maar wie niet waagt die niet wint. Er is wel een verschil tussen die krengen naar de stort brengen of ze naar Oekraïne sturen en kijken of er nog een kans is om hergebruikt te worden

Parera

Misschien zijn de volledige toestellen niet meer geschikt, maar ik zie geen problemen om ze te leveren als reserve onderdelen voor de Oekrainers.

Parera

Belgische F-16's niet meer bruikbaar voor Oekraïne, vindt defensie

De legerleiding acht het ondenkbaar dat er Belgische F-16's naar Oekraïne zouden gaan als ze hier uit roulatie zijn. "Je kunt geen vliegtuigen naar Oekraïne sturen die je zelf niet meer zou gebruiken", zegt Frédéric Goetynck, chef material resources van het leger, maandag in een interview met dagblad 'De Standaard'.

Ons land stuurde al automatische wapens, Lynx-pantservoertuigen en meer dan 200 Volvo-trucks naar Oekraïne, net als munitie, brandstof en medisch materiaal. Dat betekent echter niet dat we binnenkort ook oude F-16's naar Oekraïne kunnen sturen zodra de eerste F-35's geleverd worden, zegt luitenant-generaal Goetynck aan De Standaard.

"Het is niet dat we niet zouden willen, maar wanneer onze vliegtuigen uit dienst gehaald worden, zijn ze op. Die toestellen hebben dan zoveel uren gemaakt dat hun structuur gewoon opgebruikt is. Je kunt geen vliegtuigen naar Oekraïne sturen die je zelf niet meer zou gebruiken."

Het argument dat Oekraïners zelf waarschijnlijk lak hebben aan de strikte regels over het maximaal aantal vlieguren gaat niet op, aldus Goetynck. "Dat is dezelfde redenering als met bijna vervallen medicijnen. Stuur je die nog naar Afrika? Als je een vliegtuig dat niet meer veilig is, waarvan je weet dat er scheurtjes in de carrosserie zitten, naar Oekraïne stuurt "breng je mogelijk het leven van een piloot in gevaar."

https://www.hln.be/buitenland/oekraine-live-defensie-vindt-oude-belgische-f-16-s-niet-bruikbaar-voor-oekraine-poetin-en-erdogan-spreken-vandaag-over-graandeal~a7cdd8b9/

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230903_97528330

Lex

De titel van dit topic betreft België, heeft dus niets te maken met wensen/vervanging/aanvulling voor NL.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 19/08/2023 | 22:18 uurDoe dan gelijk twee stuks AH-64E erbij voor de eerder afgeschreven AH-64D's  ;)
Doe dan 10 hebben we genoeg om weer 2 volledige sqn in NL te formeren. En 302 in de VS

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 19/08/2023 | 22:18 uurDoe dan gelijk twee stuks AH-64E erbij voor de eerder afgeschreven AH-64D's  ;)

Goed plan.

Dat weer piepen over onvoldoende personeel, maar goed, betere arbeidsvoorwaarden tellen mee in de NAVO norm en het is prima voor behoud en aantrekken van nieuwe mensen.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/08/2023 | 16:01 uurVoor NL zou ik graag het aantal NFH met 5 verhogen (1 ter compensatie van de bij Aruba verongelukte kist en 4 ter uitbreiding van het bestand).

Doe dan gelijk twee stuks AH-64E erbij voor de eerder afgeschreven AH-64D's  ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.