Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 21/06/2023 | 19:13 uur
DMO beslist niet welk materiaal er wordt gekozen of gekocht. We normeren alleen.

Hoe de Belgische materieelselectie gaat weet niemand.

Jawel maar je bent het toch wel met mee eens dat het vreemd is dat je materiaal organisatie een grote JSF tempel is terwijl je de beslissing formeel nog moet nemen? Hoe objectief is die beslissing dan daadwerkelijk geweest?

Ace1

Analyse Defensie

?Die geur van achterkamers krijg je nooit meer weg?: drukt minister Dedonder haar zin door over nieuw Europees gevechtsvliegtuig?

Al langer wordt gefluisterd dat minister Ludivine Dedonder (PS) koste wat het kost wil meebouwen aan het nieuwe gevechtsvliegtuig SCAF. En, parbleu, ons land sluit zich nu aan bij het miljardenproject. Zonder een debat in het parlement en op basis van een betwistbare nota. ?Die geur van achterkamers krijg je nooit meer weg.?

https://www.demorgen.be/nieuws/die-geur-van-achterkamers-krijg-je-nooit-meer-weg-drukt-minister-dedonder-haar-zin-door-over-nieuw-europees-gevechtsvliegtuig~b96d0631/

Helaas zit de rest achter de betaalmuur.

Huzaar1

Ja maar dat bedoelde ik, er zitten zo veel variabelen in het lobby domein dat je niet meer kunt volgen wat de motivatie van een keuze is.

Waarschijnlijk is dit dus ook het geval van een heel wat dominanter Ministerie van Belgische buitenlandse zaken wat dit ziet als een kans om niet te missen, en Defensie tot die samenwerking dwingt. Een beetje hetzelfde gevaar als wij zien met ons Onderzee?r dossier.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 21/06/2023 | 19:13 uur
Hoe de Belgische materieelselectie gaat weet niemand.

Natuurlijk weten we dat allemaal wel. De Belgische politiek hangt aan elkaar met slijm en kwijl uit de Franse industrie lobby, dit is al het zoveelste project dat de Belgen aanschaffen om de Franse industrie tevreden te houden in navolging van de A-109's, NH-90 TTH, Jaguar / Griffon, MCMV's & nu ook de FCAS.

Dit is het zoveelste door politiek bedachte aankoop om de Franse industrie tevreden te houden. En gaat de luchtcomponent hier iets aan hebben? Nee waarschijnlijk niet want ik verwacht niet dat Belgie ooit de FCAS zal aanschaffen. De F-35 zal nog tot ruim in de jaren '60 doorvliegen, op dat moment is de FCAS al ruim 15 a 20 jaar oud en dus niet meer geschikt als state of the art fighter.


Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 21/06/2023 | 08:59 uur
Zo'n maintenance hub heeft alleen zin als er voldoende afzet is.

Dit dus. En aangezien ik de FCAS om duizend en een redenen niet hetzelfde succes zie hebben als de F-35 is maar de vraag waar het laag en hoog hangend fruit voor de Belgen zit.

Helemaaaal omdat ze zelf niet eens profiteren van dit alles omdat ze eigelijk over 50 jaar pas de F-35 gaan vervangen.

Het lijkt erop dat dit een uitkomst is van een spel tussen MinBuza en Biza van Belgie en de Mindef de kolen uit het vuur moet gaan halen. Precies zoals bij ons.

BuZa heeft een say in echt enorm veel. Zal daar niet anders zijn. En het bedrijfsleven heeft druk op hun BuZa en Biza weten te leggen. Belgische Defensie heeft hier niks aan maar i.t.t. tot die van Nederland laat zij zich wel voor het karretje van de industrie spannen.


Maar dat is standaard in BE en daar kwamen ook al die schandalen altijd vandaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 21/06/2023 | 14:26 uur
Nou nee; eisen kunnen ze het niet maar door deelname aan zo?n project heb je wel een bepaalde mate van vooringenomenheid mbt de keuze van een toestel. Ik weet nog wel dat de DMO toentertijd overal posters en modellen had hangen van de F35 en toen moest de keuze voor de JSF nog genomen worden in Den Haag. Eigenlijk kan het Belgische lucht component nu niet meer objectief beoordelen wat het meest geschikt voor hun is.

Maar voordat DF weer helemaal loco gaat op hun fantasy fleets en zooi. Het kan ook betekenen dat de Belgische luchtmacht gewoon volop gaat voor een unmanned loyal wingman die complementair is aan hun F35. Die optie ligt volgens mij ook nog op tafel

DMO beslist niet welk materiaal er wordt gekozen of gekocht. We normeren alleen.

Hoe de Belgische materieelselectie gaat weet niemand.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Master Mack op 21/06/2023 | 00:12 uur
Luchtfietserij maar neem onze CDS over dan lukt het vast. Maar alle gekheid op een stokje als de civiele industrie wat onderdelen levert wil nog niet zeggen dat ze dan eisen dat je 15 toestellen koopt wat dat is het aantal wat je dan als luchtmacht kan betalen. Lekker 40 jaar vliegen met de F35 komt vast goed. En door.

Nou nee; eisen kunnen ze het niet maar door deelname aan zo?n project heb je wel een bepaalde mate van vooringenomenheid mbt de keuze van een toestel. Ik weet nog wel dat de DMO toentertijd overal posters en modellen had hangen van de F35 en toen moest de keuze voor de JSF nog genomen worden in Den Haag. Eigenlijk kan het Belgische lucht component nu niet meer objectief beoordelen wat het meest geschikt voor hun is.

Maar voordat DF weer helemaal loco gaat op hun fantasy fleets en zooi. Het kan ook betekenen dat de Belgische luchtmacht gewoon volop gaat voor een unmanned loyal wingman die complementair is aan hun F35. Die optie ligt volgens mij ook nog op tafel

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 17/06/2023 | 13:50 uur
Moraal van dit verhaal ze zien dus dat Nederland op een steenworp van Belgie in Woensdrecht de vruchten plukt van hun deelname aan de ontwikkeling van de F35, die 900M die wij dus investeerde in de ontwikkeling komt dus voor ons terug in de vorm van een logisteke en maintenance hub met veel werk aan alle f35 in het Europse theater, wat dus Belgie hoopt te gaan krijgen met hun plan van aanpak.

Zo'n maintenance hub heeft alleen zin als er voldoende afzet is. Aangezien dat voorlopig een vraagteken blijft, is de kans zeer groot dat deze maintenance hub (motoren en/of casco) in Duitsland en/of Frankrijk blijft. Overigens heeft Nederland, afgezien van de F-35 logistiek, alleen een maintenance hub voor de P&W F135 motor. De F-35 heavy maintenance hub is nog steeds in Cameri.

Laten ze maar observator zijn en niet meer dan dat.

Als het Finse Patria een nieuwe deal kan sluiten (zie onderstaande), dan zullen Belgische bedrijven dat ook kunnen blijven doen.

https://yle.fi/a/74-20037474
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Luchtfietserij maar neem onze CDS over dan lukt het vast. Maar alle gekheid op een stokje als de civiele industrie wat onderdelen levert wil nog niet zeggen dat ze dan eisen dat je 15 toestellen koopt wat dat is het aantal wat je dan als luchtmacht kan betalen. Lekker 40 jaar vliegen met de F35 komt vast goed. En door.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 20/06/2023 | 18:20 uur
Misschien kan er bij de KLU / DMO alvast contact gelegd worden met de Lucht component over de overname van de F-35's :angel: Als we er 33 aankopen dan zitten we op ons originele aantal van 85 kisten, maar ik verwacht tegen die tijd toch wel al 1 of 2 vredes verliezen van onze F-35's dus laten we ze dan maar alle 33 aankopen. Mooi vriendenprijsje dus zet 200 a 250 miljoen voor 34 2ehands F-35's. :silent: :silent:

Ik ben benieuwd. Het opent wel wat mogelijkheden maar er staan er vast meer aan de deur om hun F-35's over te nemen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 20/06/2023 | 17:58 uur
Een belgenmop. Het is een grote 'kweeniewaarwemeebezigzijn' situatie. Maar ach ze zijn blij. Hopelijk is er genoeg popcorn voor straks als de FCAS er is, de Belgische Klu net met de F-35 gewend is geraakt en er een nieuw toestel vervangen moet worden door een apparaat en legacy en ondersteuning waar de belgische defensie totaal niet op is ingericht.

Vrijwel alle investeringen die nu in en voor de F-35 zijn gedaan zijn dan ook zinloze uitgaven geweest.

How to spend your money

Misschien kan er bij de KLU / DMO alvast contact gelegd worden met de Lucht component over de overname van de F-35's :angel: Als we er 33 aankopen dan zitten we op ons originele aantal van 85 kisten, maar ik verwacht tegen die tijd toch wel al 1 of 2 vredes verliezen van onze F-35's dus laten we ze dan maar alle 33 aankopen. Mooi vriendenprijsje dus zet 200 a 250 miljoen voor 34 2ehands F-35's. :silent: :silent:

Huzaar1

Citaat van: Parera op 20/06/2023 | 06:12 uur
Ik gok zomaar dat de Belgen getekend hebben, deze post is van gisteren van de Belgische MinDef op de Paris Airshow.


Zeer tevreden dat 🇩🇪, 🇫🇷 & 🇪🇸 ons land als observator verwelkomen in het #FCAS-programma. Deelnemen aan dit 🇪🇺 project laat onze bedrijven toe te blijven innoveren en hun voorsprong te behouden, cre?ren we werk en versterken we de Europese Defensie!

https://twitter.com/DedonderLudivin/status/1670884905364910084?cxt=HHwWiMCzzf-9lrAuAAAA


De FCAS gaat volgens deze plannen de Belgische F-35 vervangen vanaf 2040, dat moet interessant worden want dit jaar ontvangen ze de eerste 2 F-35's en de laatste zo rond 2031 (o.b.v. 4 per jaar). Dat betekend dat de toestellen tussen de 17 en 9 jaar oud gaan zijn als ze beginnen met de vervanging, mooie tweedehandsjes voor de KLU ?

Ongetwijfeld zal de introductie van FCAS niet in 2040 starten (voor Belgie), maar ook al zouden de ze het laten uitlopen met 5 jaar dan zijn die F-35's nog relatief nieuw. Dit is en blijft een belachelijk idee van de Belgische politieke lobby.

Een belgenmop. Het is een grote 'kweeniewaarwemeebezigzijn' situatie. Maar ach ze zijn blij. Hopelijk is er genoeg popcorn voor straks als de FCAS er is, de Belgische Klu net met de F-35 gewend is geraakt en er een nieuw toestel vervangen moet worden door een apparaat en legacy en ondersteuning waar de belgische defensie totaal niet op is ingericht.

Vrijwel alle investeringen die nu in en voor de F-35 zijn gedaan zijn dan ook zinloze uitgaven geweest.

How to spend your money
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Airbus Helicopters showcases H145M future combat helicopter for Belgian Army

At Paris Air Show 2023, Airbus Helicopters showcases its comprehensive range of military helicopters, featuring the H145M, which has been recently selected by the Belgian army as the replacement for their retiring NH90 TTH and Agusta A109 armed helicopters.



https://www.armyrecognition.com/defense_news_june_2023_global_security_army_industry/paris_air_show_2023_airbus_helicopters_showcase_h145m_future_combat_helicopter_for_belgian_army.html


Parera

#1239
Ik gok zomaar dat de Belgen getekend hebben, deze post is van gisteren van de Belgische MinDef op de Paris Airshow.


Zeer tevreden dat 🇩🇪, 🇫🇷 & 🇪🇸 ons land als observator verwelkomen in het #FCAS-programma. Deelnemen aan dit 🇪🇺 project laat onze bedrijven toe te blijven innoveren en hun voorsprong te behouden, cre?ren we werk en versterken we de Europese Defensie!

https://twitter.com/DedonderLudivin/status/1670884905364910084?cxt=HHwWiMCzzf-9lrAuAAAA


De FCAS gaat volgens deze plannen de Belgische F-35 vervangen vanaf 2040, dat moet interessant worden want dit jaar ontvangen ze de eerste 2 F-35's en de laatste zo rond 2031 (o.b.v. 4 per jaar). Dat betekend dat de toestellen tussen de 17 en 9 jaar oud gaan zijn als ze beginnen met de vervanging, mooie tweedehandsjes voor de KLU ?

Ongetwijfeld zal de introductie van FCAS niet in 2040 starten (voor Belgie), maar ook al zouden de ze het laten uitlopen met 5 jaar dan zijn die F-35's nog relatief nieuw. Dit is en blijft een belachelijk idee van de Belgische politieke lobby.

Stoonbrace

Blijkbaar is SCAF een program of programs met een next generation Fighter en een compatibel unmanned/loyal wingman programma. Het is in dat laatste programma dat onze regering wil instappen. Nog steeds een idioot idee want het is een slippery slope richting de NGF en er zijn101 andere prioriteiten maar goed. Vertegenwoordigers van Airbus hebben blijkbaar een paar overtuigende punten gemaakt in een gesloten infosessie voor de commissie defensie.