Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/05/2023 | 08:21 uur


Een ander scenario kan zijn, en dat is veel de uitbreiding van het luchtcomponent en de groei naar 2 type fighters. Dan zou je kunnen kijken naar 2 wings met F-35 & 1 of 2 wings met FCAS. Maar is dat realistisch? Wat mij betreft niet, de luchtcomponent is te klein om 2 fighters te opereren en ik denk dat inzetten op UCAV's verstandiger is. Al ligt dat politiek gevoellig in Belgie. 



Met het budget van alleen de efteling of ook dat van disneyland parijs erbij?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Lui, Belgie heeft het gevoel de boot gemist te hebben met de F-35. Dat hadden ze al heel lang maar daar was nu eenmaal niets aan te doen. Dit heeft met name te maken met A. Het ontwikkelingen en up to date houden van eigen kennis, inzake een hoog technologisch product,  en B het ondersteunen van de tech sector in nationale economie en daarmee internationaal een belangrijkere schakel worden in ontwikkelingen en productie.

FCAS was hun kans omdat er openingen lagen om daadwerkelijk een inhoudelijke bijdrage te kunnen leveren in dit project. Kansen en openingen die er bij de 'TEMPEST' niet of in mindere mate zijn.

Wonden likken en wellicht zien we ze nu aansluiten bij TEMPEST.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Ace1 op 27/05/2023 | 09:38 uur
Hou jij er ook rekening mee dat Airbus Military ook in Spanje zit? Spanje zit ook in het Eurofighter consortium.

Dat klopt maar er zijn 3 industriele partijen binnen FCAS : Dassault (FRA), Airbus(DEU) & Indra (SPA). Van deze 3 hebben er 2 het werk nu verdeeld met bedrijven uit hun eigen land. Indra/ Spanje is nog niet meegenomen hierin, maar het gaat slechts om de demonstrator dus voor de productie variant kan er nog wel wat aangepast worden.

Ace1

Citaat van: Parera op 27/05/2023 | 08:21 uur
Even denken als de stafchef ;
---
Maar Stoonbrace dat zie jij toch helemaal verkeerd? Tweedehandsjes zijn goed te verkopen en meer Franse invloed in de BE defensie is toch de beste keuze?
---

Het hele FCAS voor Belgie idee is te belachelijk voor woorden, het gaat een dure 6th gen twin engine fighter worden en zoals de directeur van Dassault zegt gaan ze de Belgen echt geen werk geven in dit project. Het werk is al verdeeld tussen Frankrijk, Duitsland en Spanje, waarbij Spanje voor de demonstrator al geen werk verdeeld gekregen heeft. En wat gaat Spanje krijgen? Het grote werk is al onderverdeeld;
- Dassault ontwikkeld de FCAS jet met Airbus als partner
- Airbus ontwikkeld de remote carrier (UCAV) met MBDA als partner
- Airbus ontwikkeld ook de combat cloud met Thales als partner
- Safran en MTU Aero Engines ontwikkelen de motoren

Ik vraag me af welk deel Spanje gaat krijgen, ik verwacht slechts kleine subcontracten zoals wij dat doen via Fokker bij de F-35. En dan willen de Belgen daar ook nog tussen komen voor de nog kleinere overgebleven contractjes.

En dan komt daarna de volgende vraag, stel Belgie stapt in het FCAS project gaan ze er dan toestellen afnemen en zo ja hoeveel? Met de prijs van de FCAS en operationele kosten zullen dat er misschien maximaal 20 a 24 worden. En dan ruil je daar je nog geen 20 jaar oude F-35 voor in :silent:

Een ander scenario kan zijn, en dat is veel de uitbreiding van het luchtcomponent en de groei naar 2 type fighters. Dan zou je kunnen kijken naar 2 wings met F-35 & 1 of 2 wings met FCAS. Maar is dat realistisch? Wat mij betreft niet, de luchtcomponent is te klein om 2 fighters te opereren en ik denk dat inzetten op UCAV's verstandiger is. Al ligt dat politiek gevoellig in Belgie. 

Ik zou zeggen: streep door de Belgische deelname aan FCAS en focus wat luchtcomponent betreft op die UAV's en indien haalbaar de gewenste 14 extra F-35's. Als dat deel eenmaal draait kun je verder kijken naar 2055+.

Hou jij er ook rekening mee dat Airbus Military ook in Spanje zit? Spanje zit ook in het Eurofighter consortium.

Parera

#1195
Citaat van: Stoonbrace op 26/05/2023 | 19:12 uur
Ik mag het hopen dat dat kutplan niet doorgaat, ik zit al 2 maand keet te schoppen op Twitter. Dit budget was initieel bedoeld voor extra F-35's maar de stafchef van de MinDef had zich laten wijsmaken dat FCAS in 2040 zou vliegen en dat ze onze F-35's konden vervangen (die op dat moment als jonge tweedehandsjes verkocht konden worden). Onzin natuurlijk maar zo'n uitspraak van de Dassault topman maakt het voor de oppositie (en de tegenstand binnen de regering) wel makkelijk om dat plan af te wijzen. Hopelijk kopen ze er nu Chinooks mee (die dan weer het slachtoffer dreigden te worden van de duurdere fregatten).

Even denken als de stafchef ;
---
Maar Stoonbrace dat zie jij toch helemaal verkeerd? Tweedehandsjes zijn goed te verkopen en meer Franse invloed in de BE defensie is toch de beste keuze?
---

Het hele FCAS voor Belgie idee is te belachelijk voor woorden, het gaat een dure 6th gen twin engine fighter worden en zoals de directeur van Dassault zegt gaan ze de Belgen echt geen werk geven in dit project. Het werk is al verdeeld tussen Frankrijk, Duitsland en Spanje, waarbij Spanje voor de demonstrator al geen werk verdeeld gekregen heeft. En wat gaat Spanje krijgen? Het grote werk is al onderverdeeld;
- Dassault ontwikkeld de FCAS jet met Airbus als partner
- Airbus ontwikkeld de remote carrier (UCAV) met MBDA als partner
- Airbus ontwikkeld ook de combat cloud met Thales als partner
- Safran en MTU Aero Engines ontwikkelen de motoren

Ik vraag me af welk deel Spanje gaat krijgen, ik verwacht slechts kleine subcontracten zoals wij dat doen via Fokker bij de F-35. En dan willen de Belgen daar ook nog tussen komen voor de nog kleinere overgebleven contractjes.

En dan komt daarna de volgende vraag, stel Belgie stapt in het FCAS project gaan ze er dan toestellen afnemen en zo ja hoeveel? Met de prijs van de FCAS en operationele kosten zullen dat er misschien maximaal 20 a 24 worden. En dan ruil je daar je nog geen 20 jaar oude F-35 voor in :silent:

Een ander scenario kan zijn, en dat is veel de uitbreiding van het luchtcomponent en de groei naar 2 type fighters. Dan zou je kunnen kijken naar 2 wings met F-35 & 1 of 2 wings met FCAS. Maar is dat realistisch? Wat mij betreft niet, de luchtcomponent is te klein om 2 fighters te opereren en ik denk dat inzetten op UCAV's verstandiger is. Al ligt dat politiek gevoellig in Belgie. 

Ik zou zeggen: streep door de Belgische deelname aan FCAS en focus wat luchtcomponent betreft op die UAV's en indien haalbaar de gewenste 14 extra F-35's. Als dat deel eenmaal draait kun je verder kijken naar 2055+.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1194
Citaat van: Stoonbrace op 26/05/2023 | 19:12 uur
Ik mag het hopen dat dat kutplan niet doorgaat, ik zit al 2 maand keet te schoppen op Twitter. Dit budget was initieel bedoeld voor extra F-35's maar de stafchef van de MinDef had zich laten wijsmaken dat FCAS in 2040 zou vliegen en dat ze onze F-35's konden vervangen (die op dat moment als jonge tweedehandsjes verkocht konden worden). Onzin natuurlijk maar zo'n uitspraak van de Dassault topman maakt het voor de oppositie (en de tegenstand binnen de regering) wel makkelijk om dat plan af te wijzen. Hopelijk kopen ze er nu Chinooks mee (die dan weer het slachtoffer dreigden te worden van de duurdere fregatten).

FCAS wordt rond 2050 ongetwijfeld een goede opvolger voor Typhoon, Rafale en F18C, maar voor Belgi? zou investeren in dit type nauwelijks vooruitgang betekenen, alsof je de F-16A-MLU vervangt door de F-16V,

Rond 2050 zal wellicht duidelijk zijn wat in de VS de F-35 zal gaan opvolgen, en daarmee blijft de VS een volle generatie voorlopen op het Europese alternatief.

Als de BE luchtmacht zou bestaan uit 2 types, in voldoende aantal waarbij het leeftijdsverschil tussen beide types rond 15 jaar zou zijn, dan zou ik het een ander verhaal vinden, dan zou je elke 15 jaar een nieuwe generatie gevechtsvliegtuigen kunnen toevoegen aan je capaciteit om optimaal te kunnen profiteren van innovatie.

Uiteraard staat bovenstaande los van de kosten... De verwachting voor NGAD is dat dit systeem enkele honderden miljoenen per exemplaar op de factuur zal laten zien. Ik heb niet de illusie dat FCAS goedkoper zal zijn wat voor BE dus betekend (zeker als financieel onderpresteerder) een verdere decimering van haar luchtmacht, 3 F-35A voor 1 FCAS levert een luchtcomponent van 1 squadron (12? toestellen).

Conclusie: FCAS is zinloos voor Belgi?, schaft men deze wel aan, dan is het risico stevig aanwezig dat ze de rest van de krijgsmacht opvreet.

Master Mack

Waarom leren we nooit van de geschiedenis dat Frankrijk altijd 1 ding heel goed doet en waar ik als kaaskop heel jaloers op ben. Is op de eerste plaats staat Frankrijk en dan heel lang niets en dan nog een keer Frankrijk En als Frankrijk er iets aan heeft dan komt misschien  op plaats 3 een ander land wat Frankrijk dan goed gebruiken kan. Ze hebben ook de grootste EEZ ter wereld geloof ik. Over gehouden van hun koloni?n overzee waar in tegen NLD vrijwel niks meer over heeft.

Stoonbrace

#1192
Ik mag het hopen dat dat kutplan niet doorgaat, ik zit al 2 maand keet te schoppen op Twitter. Dit budget was initieel bedoeld voor extra F-35's maar de stafchef van de MinDef had zich laten wijsmaken dat FCAS in 2040 zou vliegen en dat ze onze F-35's konden vervangen (die op dat moment als jonge tweedehandsjes verkocht konden worden). Onzin natuurlijk maar zo'n uitspraak van de Dassault topman maakt het voor de oppositie (en de tegenstand binnen de regering) wel makkelijk om dat plan af te wijzen. Hopelijk kopen ze er nu Chinooks mee (die dan weer het slachtoffer dreigden te worden van de duurdere fregatten).

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 26/05/2023 | 12:39 uur
Dat is mooi, want dan zou je zeggen (...) dat het plots ook wel heel makkelijk en aantrekkelijk wordt voor i.i.g. het Ministerie van Defensie en politici in Belgie om zich uit dit programma met grote spoed terug te trekken, incl. de investeringen die men om de e.o.a. zeer vreemde reden wilde gaan plegen in een jachtvliegtuig waar Belgie echt nimmer in zou gaan vliegen...

Dat zou KUNNEN (...) betekenen dat de Belgen dat geld, als de investering nog niet was gedaan (aanname...), plots geld hebben om het in iets te investeren dat zomaar eens nuttig zou kunnen zijn voor Defensie zelf. Ik help het ze hopen en dat de politici en de industrie niet plotseling volgende maand aankomen met een lumineus plan om weet ik hoeveel honderd miljoen te gaan pompen in bijv. het Duitse F-127 programma ofzo ( ;D ;D ;D).

Nee zo werkt het niet, ook BE heeft zijn financien per ministerie in potjes verdeeld (denk ik).

Maar de Belgen, staan ze mooi mee te kijken zeg. Zal wel zn uitwerking hebben op meerdere dossiers lijkt me 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Dat is mooi, want dan zou je zeggen (...) dat het plots ook wel heel makkelijk en aantrekkelijk wordt voor i.i.g. het Ministerie van Defensie en politici in Belgie om zich uit dit programma met grote spoed terug te trekken, incl. de investeringen die men om de e.o.a. zeer vreemde reden wilde gaan plegen in een jachtvliegtuig waar Belgie echt nimmer in zou gaan vliegen...

Dat zou KUNNEN (...) betekenen dat de Belgen dat geld, als de investering nog niet was gedaan (aanname...), plots geld hebben om het in iets te investeren dat zomaar eens nuttig zou kunnen zijn voor Defensie zelf. Ik help het ze hopen en dat de politici en de industrie niet plotseling volgende maand aankomen met een lumineus plan om weet ik hoeveel honderd miljoen te gaan pompen in bijv. het Duitse F-127 programma ofzo ( ;D ;D ;D).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Tot zover de voornemens van de Belgen om nu toch echt eens deel te nemen aan ontwikkeling van een nieuwe jager. Fijn die Frans - Belgische samenwerking.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

?Ik zie niet in waarom ik Belgen werk moet geven?: topman Dassault zet defensieminister Dedonder in haar
hemd


https://businessam.be/dassault-belgie-fcas/

De CEO van het Franse defensieconcern Dassault, Eric Trappier, wil niets weten van deelname van de Belgische industrie aan FCAS, het project voor het gevechtsvliegtuig van de toekomst. Dat gaf hij wel zeer eerlijk toe aan de Franse senaat.

?Ik zie niet in waarom ik Belgen werk moet geven?, zo vertelde Dassault-CEO Trappier aan Franse senatoren in een vragenuurtje rond de Franse programmatiewet 2023-2030. Met die woorden gooit hij de deur keihard op slot voor een Belgische deelname aan het FCAS-project.


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 25/05/2023 | 08:48 uur
heel dapper. Maar ik ga dat selectieve geheugen van je wel verhelpen.  8)
Welk succes? En je moet je Calimero hoedje eens afzetten, of er een spiegel bijpakken kameraad. We behandelen je al met fluwelen handschoentjes aan omdat het anders steeds huilen is.

QED. We gaan afronden voor het onaangenaam wordt.

Huzaar1

#1186
Citaat van: Stoonbrace op 25/05/2023 | 08:43 uur
Ik ben echt op zoek, nog niets gevonden. Ik moet me wel constant door dit soort berichten worstelen.
heel dapper. Maar ik ga dat selectieve geheugen van je wel verhelpen.  8)

Citaat
Alles samen geen aangename leeservaring. Moeilijk vol te houden dat sommige mensen niet heel er zuur worden quasi elke keer als er enig succes wordt geboekt bij de Zuiderburen. Misschien moet daar wel eens wat aan gedaan worden.
Welk succes? En je moet je Calimero hoedje eens afzetten, of er een spiegel bijpakken kameraad. We behandelen je al met fluwelen handschoentjes aan omdat het anders steeds huilen is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 24/05/2023 | 21:31 uur
In dat geval zou ik als jou op het profiel van stoonbranch klikken en dan zijn postings terug lezen.

Ik ben echt op zoek, nog niets gevonden. Ik moet me wel constant door dit soort berichten worstelen.

Citaat van: Huzaar1 op 24/01/2018 | 08:23 uur
Ze worden vanzelf wakker, duurt nog even, Belgie he.
Zodra de elite der journalistiek daar de wonderbaarlijke rekensom heeft gemaakt dat voor die drienhalvemiljard harde Belgische knaken geen 34 , maar 18 toestellen kunnen worden aangeschaft moet er iets gaan geven, dat is nog niet gebeurt. ze blijven verwachten voor 3,4 miljard punten 34 stuks te verwerven. Dit gaat met geen enkele variant het geval zijn. Popcorn

Citaat van: Huzaar1 op 24/01/2018 | 21:45 uur

Dit gaat nog heel lastig worden voor Belgiƫ, 18 toestellen gaan ze denk ik niet doen.

1. of het wordt een compromis, ik gok op 22 a 24 toestellen
2. Het wordt een ander toestel.

Alles samen geen aangename leeservaring. Moeilijk vol te houden dat sommige mensen niet heel er zuur worden quasi elke keer als er enig succes wordt geboekt bij de Zuiderburen. Misschien moet daar wel eens wat aan gedaan worden.