Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/10/2018 | 12:50 uur
Dat is toch wel raar, ze willen investeren in een nieuwe generatie fighters maar Airbus zegt nu dus nee jullie mogen niet mee doen  :confused:

Op deze manier zou België ook niet mogen meedoen vanwege aanschaf van de Rafale, want ook dan werd het geen Typhoon. Airbus komt toch wel over als een slechte verliezer.

Dat wat Duitsland en Frankrijk samen gaan ontwikkelen, moet het straks toch ook van de export hebben. Als zij nu alles en iedereen gaan uitsluiten, dan wens ik hen veel sterkte.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/10/2018 | 12:15 uur
Airbus betreurt Belgische beslissing en zaait twijfel over deelname aan SCAF-programma

https://nl.metrotime.be/2018/10/26/news/airbus-betreurt-belgische-beslissing-en-zaait-twijfel-over-deelname-aan-scaf-programma-3/

Dat is toch wel raar, ze willen investeren in een nieuwe generatie fighters maar Airbus zegt nu dus nee jullie mogen niet mee doen  :confused:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nog paar weken nagelbijten voor compensaties F-35

http://www.dm.be/s/ax9076689/2iWwJc via @demorgen

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 27/10/2018 | 11:11 uur
Ik doel niet zozeer op de finaciele kaders. Belgie voelt kennelijk de noodzaak om Frankrijk te compenseren voor deze anti-Franse keuze. Is Belgie nogmaals bereid Frankrijk te schofferen door voor het ontwerp van Damen te kiezen?

Goede vraag, ik hoop het. Van het gene ik tot nu toe gezien heb spreekt het Damen model mij het meeste aan (niet alleen omdat het Nederlands is), dit naast het Zweedse concept welke niet meer mee telt voor de competitie.

Ik vrees op dit onderwerp: Belgische trots of stijfkoppigheid zoals je wil.

Nikehercules

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/10/2018 | 10:47 uur
Met een BE investering van €359 mjn in NGF/FCAS uit het F35A "overschot" van €600 mijn zou er dus net genoeg extra geld over blijven om de prijsaanpassing op vMFF te financieren of men gaat voor een uitgeklede variant.

Blijft de Alkmaar klasse binnen het budget dan zou het geen probleem moeten opleveren, zo niet dan zal er extra geld gevonden moeten worden.

Ik doel niet zozeer op de finaciele kaders. Belgie voelt kennelijk de noodzaak om Frankrijk te compenseren voor deze anti-Franse keuze. Is Belgie nogmaals bereid Frankrijk te schofferen door voor het ontwerp van Damen te kiezen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 27/10/2018 | 09:57 uur
Ik vraag me af wat dit gaat betekenen voor het verwervingtraject van de opvolger voor de Alkmaar klasse...

Goede vraag... ik heb geen idee of de opvolger voor de Alkmaar klasse binnen het budget blijft. Wat wel al duidelijk is dat vMFF gebudgetteerd is voor net iets meer dan € 1 miljard en duidelijk is dat de NL schepen rond €1.2 miljard gaan kosten.

Met een BE investering van €359 mjn in NGF/FCAS uit het F35A "overschot" van €600 mjn zou er dus net genoeg extra geld over blijven om de prijsaanpassing op vMFF te financieren of men gaat voor een uitgeklede variant.

Blijft de Alkmaar klasse binnen het budget dan zou het geen probleem moeten opleveren, zo niet dan zal er extra geld gevonden moeten worden.

Het exploitatiebudget van de F35A blijkt ook lager uit te komen, ging men in eerste instantie uit van €15 mjd voor aanschaf en exploitatie over de gehele gebruiksperiode, zo rekent men nu met €12,5 mjd.

Het verschil: €2,5 mjd - €600 mjn = €1.9 mjd.

De vraag is dan weer: komt die €1.9 mjd uit de exploitatie (over 40 jaar) ten goede aan defensie of is financiën blij....



Nikehercules

#555
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/10/2018 | 21:04 uur
Er is in Europa geen financiële ruimte voor 3 high-end fighter programma's.

(en dan moet Saab nog een keuze maken of ze hun 1 pitter willen vervangen door een 2040 model, of zich aansluiten bij een van de ontluikende programma's)

Frakrijk zal daarnaast geen vele tientallen miljarden kunnen/willen uitgeven aan 2 programma's)

Alleen het Rafale programma koste Frankrijk al €45.9 miljard (FY2013) (volgens Wikipedia).

En nogmaals. als Europa slim is, dan gaan ze voor 2 programma's, één medium/zware 2 pitter en één lichte 1 pitter. (zo niet beconcurreren ze elkaar dood)

Belgie kiest helemaal nergens voor. Het is werkelijk te genant voor woorden, dit is gewoon een herstelbetaling als genoegdoening voor de keuze tegen Frankrijk. Peperdure Euro's die de Belgische defensiebegroting goed had kunnen gebruiken. Ik vraag me af wat dit gaat betekenen voor het verwervingtraject van de opvolger voor de Alkmaar klasse...

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/10/2018 | 22:46 uur
Die Europese (Frans/Duitse) kist moet operationeel zijn rond 2040. De eerste BE F35A stroomt in 2023 en zal mee moeten tot rond 2063.

In de jaren zestig zie ik BE geen batch/tanche 2 of 3 aanschaffen van een dan al bijna kwart eeuw oude kist.

Het zou natuurlijk kunnen dat men in de jaren dertig kiest voor een uitbreiding met 1 squadron NGF per jaren veertig, maar ergens denk ik dat deze zal uitkomen in een prijsklasse van de huidige F22...

Ik ben benieuwd.

Dan moeten er wel zulke zaken veranderen. In huidige lijn ondenkbaar. Even kansrijk als zeppelins voor Duitsland.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: MasterChief1971 op 26/10/2018 | 22:40 uur
De uiteindelijke F32 zou er een stuk anders uitzien: scherpere pijkstanden, rolroeren en een andere, meer genuanceerde haaiebek met een spitsere neus. Stond volgens mij op The Warzone. Was best een aardige kist (visueel). Beetje een F8 Crusader look.

Nee hoor, zo zou hij eruit komen te zien, wat kleine aanpassingen omdat het apparaat zo niet VSTOL kon doen. Ding zag eruit als een vliegende drol, en heb paar dagen geleden een 4 uur durende docu ervan moeten kijken helaas.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#552
Citaat van: MasterChief1971 op 26/10/2018 | 22:40 uur
De uiteindelijke F32 zou er een stuk anders uitzien: scherpere pijkstanden, rolroeren en een andere, meer genuanceerde haaiebek met een spitsere neus. Stond volgens mij op The Warzone. Was best een aardige kist (visueel). Beetje een F8 Crusader look.

Is het toevallig dit? http://www.thedrive.com/the-war-zone/20971/this-is-what-a-boeing-f-32-wouldve-looked-like-if-lockheed-lost-the-jsf-competition

Dit ziet er op zich niet verkeerd uit als je het mij vraagt, maar het wint niet de schoonheidsprijs. Volgens het artikel was kwam de USN te laat met de eisen om hun prototype nog aan te passen maar het uiteindelijke ontwerp is wel aangepast.

MasterChief1971

De uiteindelijke F32 zou er een stuk anders uitzien: scherpere pijkstanden, rolroeren en een andere, meer genuanceerde haaiebek met een spitsere neus. Stond volgens mij op The Warzone. Was best een aardige kist (visueel). Beetje een F8 Crusader look.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Huzaar1

Ik raad onze overheid never meer mee in te investeren waar de belangen te groot zijn om te falen, tenzij het eigen initiatief is. De F-35 is maar net goed gegaan. Als je dat andere gedrocht had gezien, het was dat. Of die vliegende walvis die uit elkaar gehaald moest worden om bepaalde taken te kunnen doen.

Als organisaties in dat stadium daar nog mee aankomen  :dead:

Ik kreeg toen wel de kriebels

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Sparkplug op 26/10/2018 | 21:12 uur
Zit De Tijd er dan zo ver naast voor wat betreft het Frans-Duitse programma?

Het is de logische kandidaat. Maar geen genomen beslissing.

Sparkplug

Citaat van: Stoonbrace op 26/10/2018 | 20:57 uur
Ik hoor dat de 369 miljoen naar 'een' Europees Next Gen Fighter project gaat. Niet noodzakelijk FCAS.

Zit De Tijd er dan zo ver naast voor wat betreft het Frans-Duitse programma?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.