MLU AH-64's

Gestart door Parera, 21/02/2018 | 09:48 uur

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 03/05/2018 | 12:42 uur
Mooie updates voor de Apaches, hiermee komen ze praktisch weer op 0 uren.

Dat is precies wat indertijd ook met de 7 voormalige Canadese Chinooks (CH-47C naar CH-47D) gebeurde.

De Apaches krijgen bij aflevering nog net niet de geur van een nieuwe auto erbij  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Mooie updates voor de Apaches, hiermee komen ze praktisch weer op 0 uren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Master Mack op 03/05/2018 | 10:06 uur
ZGAN  :big-smile:

Dat is ook de bedoeling van remanufacturing  ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack


Parera

Citaat van: Master Mack op 02/05/2018 | 09:43 uur
Ik lees in het stuk over nieuwe rompen en dan vraag ik me af of dit dan niet gewoon de aanschaf van nieuwe AH 64 is. Of zetten ze voor de rest alle oude spullen over? Volgens mij was het inderdaad het plan om de Fuchse te vervangen door Buma's maar die plannen wijzigen ook steeds dus dat weet ik niet zeker. Er waren wat problemen met de draagkracht van het dak voor bepaalde app op de Buma snuiver.

Bepaalde delen zullen worden her gebruikt maar andere delen worden vernieuwd hieronder een stukje uit de kamer brief met duidelijke uitleg wat het betekend.

Citaat
Remanufacture houdt in dat de bestaande AH-64D helikopters worden herbouwd, gereviseerd en voorzien van nieuwe rompen, transmissies en rotorbladen. Ook wordt het vermogen van de motoren vergroot. Tevens voegt de fabrikant gedurende het programma nieuwe en moderne missie-uitrusting toe. Componenten uit de bestaande helikopters worden zoveel mogelijk hergebruikt. Het resultaat is een Apache-vloot, van het type AH-64E, die Defensie tot ongeveer 2050 kan inzetten en verder ontwikkelen.

Master Mack

Ik lees in het stuk over nieuwe rompen en dan vraag ik me af of dit dan niet gewoon de aanschaf van nieuwe AH 64 is. Of zetten ze voor de rest alle oude spullen over? Volgens mij was het inderdaad het plan om de Fuchse te vervangen door Buma's maar die plannen wijzigen ook steeds dus dat weet ik niet zeker. Er waren wat problemen met de draagkracht van het dak voor bepaalde app op de Buma snuiver.

Lex

A-brief: Behoeftestelling van het project 'Apache Remanufacture'

De behoeftestelling

Kamerstuk: 01-05-2018

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/05/2018 | 06:54 uur
Grote opknapbeurt voor Apache-vloot

https://www.telegraaf.nl/t/1981882/ via @telegraaf
Onderaan in het artikel wordt gesproken over vervanging van de Fuchs NBC voertuigen. Waaraan moeten we dan denken? Variant van de Boxer of Bushmaster?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: Telegraaf op 01/05/2018 | 06:54 uur
https://www.telegraaf.nl/t/1981882/ via @telegraaf

Hopelijk houdt men de Apaches na de remanufacturing op hetzelfde niveau als die van de VS en VK. Niet dat ze straks weer achter lopen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Grote opknapbeurt voor Apache-vloot

https://www.telegraaf.nl/t/1981882/ via @telegraaf

Sparkplug

Citaat van: Sparkplug op 21/02/2018 | 17:16 uur
De Britten kiezen wel voor nieuw.

Rectificatie. Artikel uit de Airforces Monthly March 2018 beschrijft dat de eerste WAH-64D (ZJ202) naar Boeing is gegaan voor remanufacturing. Eerste van 38 stuks en het is wachten op goedkeuring van de tweede groep van 12 stuks.

Blijkbaar was voor de Britten nieuw gebouwd toch te duur.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Enforcer op 22/02/2018 | 20:44 uur
Je mag er van uit gaan dat er 7 standaard in onderhoud staan. Die hebben geen motor nodig. En dan heb je de spares nog voor tijdens het onderhoud.

Dan blijven van de 21 stuks 6 te Fort Hood en 15 inzetbaar te vlb. Gilze-Rijen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Enforcer

Citaat van: Sparkplug op 21/02/2018 | 10:16 uur
Het plan en de invulling zijn niet definitief. Misschien worden straks wel alle motoren veranderd. En misschien is deze motor upgrade niet van toepassing op de Apaches te Fort Hood.

Je mag er van uit gaan dat er 7 standaard in onderhoud staan. Die hebben geen motor nodig. En dan heb je de spares nog voor tijdens het onderhoud.

Poleme

Citaat van: Ace1 op 21/02/2018 | 17:10 uur
Door de longbow radar zijn de problemen nu weg om tijdens het laag vliegen tegen  hoogspanningskabels en een  hoogspanningsmast aan te vliegen?
Statistisch gezien worden 80 % van alle luchtvaart ongevallen veroorzaakt door "human error".
De ongevallen worden zeer vaak ook niet veroorzaakt door slechts 1 (een) reden.

Als voorbeeld (!):
Uit het rapport van de kabelaanvaring met een Apache in de Bommelerwaard, 12-12-2007.
In de analyse zijn de volgende subconclusies onderkend.

1.  De Apache helikopter vertoonde geen gebreken en was ten tijde van het voorval technisch in goede staat.
2.  De weersomstandigheden vormden geen belemmering om de vlucht veilig uit te voeren.
3.  De bemanning voldeed aan alle eisen en bevoegdheden en mocht in staat worden geacht de missie naar behoren uit te voeren.
4.  De vlucht is onvoldoende voorbereid. Het niet voldoende onderkennen van de risico's bij laag- vliegen heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontstaan van het voorval.
5.  Door het niet (meer) bekend zijn met en het niet meer toepassen van opstijg- en afdaalpunten als vervanging van het niet invoeren van obstakels in het navigatiesysteem, werd het risico op aanvaringen vergroot.
6.  Toen de frontseater vanaf veilige hoogte opdracht gaf de daalvlucht in te zetten was de veilig- heid voor het laatste deel van de daalvlucht en het begin van het laagvliegen niet voldoende gewaarborgd.
7.  Tijdens de daalvlucht en het begin van het laagvliegen heeft de backseater een beperkt scan- gedrag vertoond, waardoor de mogelijkheid op detectie van de hoogspanningsmasten is ver- kleind.
8.  Door de coachende houding van de frontseater en het onvoldoende communiceren tussen de bemanningsleden, zijn taken die in het samenwerkingsconcept van een Apachebemanning zijn vastgelegd, onbewust niet of niet voldoende uitgevoerd. Dat heeft bijgedragen aan het ont- staan van het voorval.

(Poleme: ook wel bekend als Crew Resources Management, CRM, deze factor speelde ook een grote rol in de crashes van de 2 Chinooks en een Apache in Afghanistan.)

9.  De hoogspanningsmasten links en rechts van de oever waren niet verlicht. De kans dat de masten door de piloten waren opgemerkt door de aanwezigheid van verlichting wordt gering geacht.
10.  Door de reductie van beschikbare Jaarlijks Oefen Programma-uren (JOP), de missiegerichte training en de inzet in het kader van vredesoperaties, staat de training en trainingscapaciteit ten be- hoeve van de niet aan deze inzet gerelateerde vliegvaardigheden onder druk.

(Poleme: het JOP werd in 2001 gereduceerd van 180 vlieguren naar 140 uren,  de vervallen 40 vlieg-uren zouden worden gecompenseerd door een missie simulator.  Deze simulator kwam er echter nooit.)

11.  Op squadronniveau wordt onvoldoende invulling gegeven aan de supervisietaken.  Omdat supervisie te eenzijdig gericht is op de competenties ten behoeve van de ISAF / International Security Assistance Force-missies in Afghanistan, wordt onvoldoende aandacht besteed aan de ge- traindheid op andere gebieden, zoals laagvliegen.
Er is geen gericht programma om alle com- petenties weer op het juiste peil te brengen.
12.  Binnen Defensie in het algemeen en de KLu en Vliegbasis Gilze-Rijen in het bijzonder wordt, door het ontbreken van audits, onvoldoende invulling gegeven aan kwaliteitsbewaking op het gebied van vliegveiligheid.
13.  Door onvoldoende uitvoering van vigerend (vlieg)veiligheidsbeleid, worden de risico's en daar door de kwalitatieve vliegveiligheid niet beheerst en systematisch geborgd.

De geconstateerde tekortkomingen kunnen als structureel worden aangemerkt.

HOOFDCONCLUSIE
De draadaanvaring door de Apache helikopter is veroorzaakt door een gebrekkige vluchtvoorbereiding en -uitvoering en onvoldoende supervisie.
Dit heeft kunnen plaatsvinden door het niet structureel uitvoeren van audits waardoor vanaf het niveau van het Apache squadron tot op het niveau van de Bestuursstaf, geen goede invulling is gegeven aan het waarborgen van de (basis) vlieg-veiligheid.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 21/02/2018 | 18:47 uur
Komt er nu ook een simulator zodat de Apache piloten daarop ook kunnen oefenen?

In de offerte worden simulators wel genoemd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.