MLU AH-64's

Gestart door Parera, 21/02/2018 | 09:48 uur

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 21/02/2018 | 18:47 uur
Komt er nu ook een simulator zodat de Apache piloten daarop ook kunnen oefenen?

In de offerte worden simulators wel genoemd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Komt er nu ook een simulator zodat de Apache piloten daarop ook kunnen oefenen?

Parera

Citaat van: Sparkplug op 21/02/2018 | 17:54 uur
Een offerte voor nieuw gebouwde zou handig zijn. Al was het maar voor de politiek ;D Wel uitgaan van 28 stuks.
Uiteraard eerlijke vergelijking maar die 960 miljoen is ook 34,3 miljoen per toestel dat lijkt mij duurder dan wat ik berekend heb aan de hand van openbare info. :silent: Kan het een keer goedkoper zouden ze dat niet uitzoeken.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 21/02/2018 | 17:22 uur
Misschien niet zo verouderd dat het nodig is maar als het (bijna) even veel kost om ze te verbouwen dan nieuw bouwen zou ik het toch overwegen. Zeker met de blik op de toekomst en dat men er nog tot 2040 mee door moet. Als we ze zo intensief blijven inzetten als de afgelopen jaren dan zijn ze tegen 2030 wel versleten en toe aan vervanging.  Ik zie het ook niet gebeuren maar vind wel dat het overwogen dient te worden en de twee offertes naast elkaar te zetten.

Een offerte voor nieuw gebouwde zou handig zijn. Al was het maar voor de politiek ;D Wel uitgaan van 28 stuks.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#11
 :omg:
Citaat van: Ace1 op 21/02/2018 | 17:10 uur
Door de longbow radar zijn de problemen nu weg om tijdens het laag vliegen tegen  hoogspanningskabels en een  hoogspanningsmast aan te vliegen?
Het is in principe een vuurleidingsradar dus voor het opsporen van gevaren op de grond / in de lucht zijn ze niet gemaakt maar misschien dat het wel helpt.

Hier de brochure van de fabrikant van de AN/APG-78.

Citaat van: Sparkplug op 21/02/2018 | 17:16 uur
De oudste zijn 20 jaar (geleverd mei 1998 - mei 2002). Deze Apaches zijn niet dusdanig op dat remanufacturing is uitgesloten. De 7 voormalige Canadese Chinooks waren ook 20 jaar oud toen zij de upgrade naar CH-47D kregen.

De Britten kiezen wel voor nieuw.
Misschien niet zo verouderd dat het nodig is maar als het (bijna) even veel kost om ze te verbouwen dan nieuw bouwen zou ik het toch overwegen. Zeker met de blik op de toekomst en dat men er nog tot 2040 mee door moet. Als we ze zo intensief blijven inzetten als de afgelopen jaren dan zijn ze tegen 2030 wel versleten en toe aan vervanging.  Ik zie het ook niet gebeuren maar vind wel dat het overwogen dient te worden en de twee offertes naast elkaar te zetten.

Lex

Er is hier sprake van enkel en alleen een offerte; het is niet bekend wat de plannen zijn. Wel toepasselijk in de aanloop naar de nieuwe Defensienota.  ;)

Sparkplug

Citaat van: Parera op 21/02/2018 | 17:00 uur
Ik ben benieuwd of er ook overwogen is/word om (een deel van) de apache's te vervangen door nieuwe. Met een leeftijd van 20 jaar en het vooruitzicht dat ze nog tot 2040 mee moeten zou dit een keuze kunnen zijn.

De AH-64E kost volgens wikipedia kosten de E versie 35,5 miljoen dollar per stuk in 2014, met een inflatie berekening kom ik uit op 37,62 miljoen dollar in 2018 = 30,5 miljoen euro per stuk.
Met een totaal plaatje van 960 miljoen euro zou je toch een 31 tal nieuwe kunnen aanschaffen. Ik vraag me dan ook af of het niet verstandig is om ook nieuwkoop  te overwegen net zoals bij de CH-47's gebeurd is. Al begin je met 70% nieuw (vergelijkbaar aantal als CH-47's) kom je op 20 nieuwe toestellen uit.

De oudste zijn 20 jaar (geleverd mei 1998 - mei 2002). Deze Apaches zijn niet dusdanig op dat remanufacturing is uitgesloten. De 7 voormalige Canadese Chinooks waren ook 20 jaar oud toen zij de upgrade naar CH-47D kregen.

De Britten kiezen wel voor nieuw.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Parera op 21/02/2018 | 09:48 uur
Omdat ik geen topic kon vinden over de aankomende MLU  van onze Apache's hierbij een nieuw topic.

Het meest interessante vind ik de 17 AN/APG-78 Fire Control Radars (Longbow), na jaren van jaloers kijken krijgt ook Nederland eindelijk de Longbow radar voor een deel van de Apache's zoals het er nu uit gaat zien.



Door de longbow radar zijn de problemen nu weg om tijdens het laag vliegen tegen  hoogspanningskabels en een  hoogspanningsmast aan te vliegen?

Parera

#7
Ik ben benieuwd of er ook overwogen is/word om (een deel van) de apache's te vervangen door nieuwe. Met een leeftijd van 20 jaar en het vooruitzicht dat ze nog tot 2040 mee moeten zou dit een keuze kunnen zijn.

De AH-64E kost volgens wikipedia kosten de E versie 35,5 miljoen dollar per stuk in 2014, met een inflatie berekening kom ik uit op 37,62 miljoen dollar in 2018 = 30,5 miljoen euro per stuk.
Met een totaal plaatje van 960 miljoen euro zou je toch een 31 tal nieuwe kunnen aanschaffen. Ik vraag me dan ook af of het niet verstandig is om ook nieuwkoop  te overwegen net zoals bij de CH-47's gebeurd is. Al begin je met 70% nieuw (vergelijkbaar aantal als CH-47's) kom je op 20 nieuwe toestellen uit.

Lex

Modernisering Apaches kan miljard euro kosten

RIJEN - De toekomstige modernisering van de Nederlandse Apache-gevechtshelikopters kan bijna een miljard euro gaan kosten. Dat blijkt uit de goedkeuring van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken van de mogelijke order door Nederland bij Boeing.
 
Het gaat om de modernisering van 28 Nederlandse toestellen van de de huidige versie AH-64D naar de modernere AH-64E. Die laatste versie heeft onder meer krachtiger motoren en nieuwere sensoren. De geschatte totale kosten zijn volgens de Amerikanen 1,19 miljard dollar (967 miljoen euro).

De Nederlandse Apaches zijn bijna twintig jaar oud en raken verouderd. Defensie heeft daarom gevraagd om een offerte. Van een opdracht voor de modernisering is nu nog geen sprake. Defensie heeft de Tweede Kamer vorig jaar al laten weten dat de helikopters moeten worden gemoderniseerd.

ANP  21-02-18, 15:38   

Parera

Citaat van: Sparkplug op 21/02/2018 | 10:16 uur
Het plan en de invulling zijn niet definitief. Misschien worden straks wel alle motoren veranderd. En misschien is deze motor upgrade niet van toepassing op de Apaches te Fort Hood.
Laten we maar hopen dat het uiteindelijk om alle kisten gaan en niet om er weer 7 ''anders'' te laten. Het lijkt er nu op dat ze die 7 kisten niet inzetbaar maken of gaan gebruiken voor reserve onderdelen.

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 21/02/2018 | 09:59 uur
Naast de FCR's is het aantal motoren ook opvallend: 42 geinstaleerd, dat is dus 21 van de 28 kisten.

Het plan en de invulling zijn niet definitief. Misschien worden straks wel alle motoren veranderd. En misschien is deze motor upgrade niet van toepassing op de Apaches te Fort Hood.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Harald op 21/02/2018 | 09:56 uur
State clears Dutch Apache upgrades

The State Department on Tuesday cleared the potential sale of Apache helicopter upgrades to the Netherlands ....

The Dutch sale represents the largest portion of that potential figure, at an estimated cost of almost $1.2 billion to upgrade and remanufacture 28 AH-64D Block II Apache Attack Helicopters to the AH-64E configuration.

https://www.defensenews.com/global/europe/2018/02/21/state-clears-dutch-apache-upgrades-kuwait-boats-finnish-weapons/

Had ik ook in ander topic gezet, maar gezien dat deze beter de lading dekt, hier nog een keer geplaatst

Het gaat dus om een upgrade van 28 stuks Apache's

en idd ... eindelijk de Long Bow Radar ..

StrataNL

#2
Citaat van: Parera op 21/02/2018 | 09:48 uur
Omdat ik geen topic kon vinden over de aankomende MLU  van onze Apache's hierbij een nieuw topic.

Het meest interessante vind ik de 17 AN/APG-78 Fire Control Radars (Longbow), na jaren van jaloers kijken krijgt ook Nederland eindelijk de Longbow radar voor een deel van de Apache's zoals het er nu uit gaat zien.

Onze AH64D's zijn net opgewaardeerd naar Block II. Voorheen bestond de "Echo" nog niet, dit was Block III. Uiteindelijke bracht Block III zoveel veranderingen met zich mee dat het de Echo designatie kreeg.

Naast de FCR's is het aantal motoren ook opvallend:
CitaatUpgrading fifty-one (51) remaining T700-GE-701C Engines to T700-GE-701D (42 engines to be installed, 9 spares)
42 geinstaleerd, dat is dus 21 van de 28 kisten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#1
Omdat ik geen topic kon vinden over de aankomende MLU  van onze Apache's hierbij een nieuw topic.

Citaat
Netherlands – AH-64E Remanufactured Apache Attack Helicopters

WASHINGTON, FEB. 20, 2018 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Netherlands of items and services to support the upgrade/remanufacture of AH-64D Block II Apache Attack Helicopters to the AH-64E configuration for an estimated cost of $1.191 billion.  The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

Complete FMS HIER

Het meest interessante vind ik de 17 AN/APG-78 Fire Control Radars (Longbow), na jaren van jaloers kijken krijgt ook Nederland eindelijk de Longbow radar voor een deel van de Apache's zoals het er nu uit gaat zien.