MLU AH-64's

Gestart door Parera, 21/02/2018 | 09:48 uur

Sparkplug

Citaat van: Enforcer op 22/02/2018 | 20:44 uur
Je mag er van uit gaan dat er 7 standaard in onderhoud staan. Die hebben geen motor nodig. En dan heb je de spares nog voor tijdens het onderhoud.

Dan blijven van de 21 stuks 6 te Fort Hood en 15 inzetbaar te vlb. Gilze-Rijen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Enforcer

Citaat van: Sparkplug op 21/02/2018 | 10:16 uur
Het plan en de invulling zijn niet definitief. Misschien worden straks wel alle motoren veranderd. En misschien is deze motor upgrade niet van toepassing op de Apaches te Fort Hood.

Je mag er van uit gaan dat er 7 standaard in onderhoud staan. Die hebben geen motor nodig. En dan heb je de spares nog voor tijdens het onderhoud.

Poleme

Citaat van: Ace1 op 21/02/2018 | 17:10 uur
Door de longbow radar zijn de problemen nu weg om tijdens het laag vliegen tegen  hoogspanningskabels en een  hoogspanningsmast aan te vliegen?
Statistisch gezien worden 80 % van alle luchtvaart ongevallen veroorzaakt door "human error".
De ongevallen worden zeer vaak ook niet veroorzaakt door slechts 1 (een) reden.

Als voorbeeld (!):
Uit het rapport van de kabelaanvaring met een Apache in de Bommelerwaard, 12-12-2007.
In de analyse zijn de volgende subconclusies onderkend.

1.  De Apache helikopter vertoonde geen gebreken en was ten tijde van het voorval technisch in goede staat.
2.  De weersomstandigheden vormden geen belemmering om de vlucht veilig uit te voeren.
3.  De bemanning voldeed aan alle eisen en bevoegdheden en mocht in staat worden geacht de missie naar behoren uit te voeren.
4.  De vlucht is onvoldoende voorbereid. Het niet voldoende onderkennen van de risico's bij laag- vliegen heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontstaan van het voorval.
5.  Door het niet (meer) bekend zijn met en het niet meer toepassen van opstijg- en afdaalpunten als vervanging van het niet invoeren van obstakels in het navigatiesysteem, werd het risico op aanvaringen vergroot.
6.  Toen de frontseater vanaf veilige hoogte opdracht gaf de daalvlucht in te zetten was de veilig- heid voor het laatste deel van de daalvlucht en het begin van het laagvliegen niet voldoende gewaarborgd.
7.  Tijdens de daalvlucht en het begin van het laagvliegen heeft de backseater een beperkt scan- gedrag vertoond, waardoor de mogelijkheid op detectie van de hoogspanningsmasten is ver- kleind.
8.  Door de coachende houding van de frontseater en het onvoldoende communiceren tussen de bemanningsleden, zijn taken die in het samenwerkingsconcept van een Apachebemanning zijn vastgelegd, onbewust niet of niet voldoende uitgevoerd. Dat heeft bijgedragen aan het ont- staan van het voorval.

(Poleme: ook wel bekend als Crew Resources Management, CRM, deze factor speelde ook een grote rol in de crashes van de 2 Chinooks en een Apache in Afghanistan.)

9.  De hoogspanningsmasten links en rechts van de oever waren niet verlicht. De kans dat de masten door de piloten waren opgemerkt door de aanwezigheid van verlichting wordt gering geacht.
10.  Door de reductie van beschikbare Jaarlijks Oefen Programma-uren (JOP), de missiegerichte training en de inzet in het kader van vredesoperaties, staat de training en trainingscapaciteit ten be- hoeve van de niet aan deze inzet gerelateerde vliegvaardigheden onder druk.

(Poleme: het JOP werd in 2001 gereduceerd van 180 vlieguren naar 140 uren,  de vervallen 40 vlieg-uren zouden worden gecompenseerd door een missie simulator.  Deze simulator kwam er echter nooit.)

11.  Op squadronniveau wordt onvoldoende invulling gegeven aan de supervisietaken.  Omdat supervisie te eenzijdig gericht is op de competenties ten behoeve van de ISAF / International Security Assistance Force-missies in Afghanistan, wordt onvoldoende aandacht besteed aan de ge- traindheid op andere gebieden, zoals laagvliegen.
Er is geen gericht programma om alle com- petenties weer op het juiste peil te brengen.
12.  Binnen Defensie in het algemeen en de KLu en Vliegbasis Gilze-Rijen in het bijzonder wordt, door het ontbreken van audits, onvoldoende invulling gegeven aan kwaliteitsbewaking op het gebied van vliegveiligheid.
13.  Door onvoldoende uitvoering van vigerend (vlieg)veiligheidsbeleid, worden de risico's en daar door de kwalitatieve vliegveiligheid niet beheerst en systematisch geborgd.

De geconstateerde tekortkomingen kunnen als structureel worden aangemerkt.

HOOFDCONCLUSIE
De draadaanvaring door de Apache helikopter is veroorzaakt door een gebrekkige vluchtvoorbereiding en -uitvoering en onvoldoende supervisie.
Dit heeft kunnen plaatsvinden door het niet structureel uitvoeren van audits waardoor vanaf het niveau van het Apache squadron tot op het niveau van de Bestuursstaf, geen goede invulling is gegeven aan het waarborgen van de (basis) vlieg-veiligheid.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 21/02/2018 | 18:47 uur
Komt er nu ook een simulator zodat de Apache piloten daarop ook kunnen oefenen?

In de offerte worden simulators wel genoemd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Komt er nu ook een simulator zodat de Apache piloten daarop ook kunnen oefenen?

Parera

Citaat van: Sparkplug op 21/02/2018 | 17:54 uur
Een offerte voor nieuw gebouwde zou handig zijn. Al was het maar voor de politiek ;D Wel uitgaan van 28 stuks.
Uiteraard eerlijke vergelijking maar die 960 miljoen is ook 34,3 miljoen per toestel dat lijkt mij duurder dan wat ik berekend heb aan de hand van openbare info. :silent: Kan het een keer goedkoper zouden ze dat niet uitzoeken.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 21/02/2018 | 17:22 uur
Misschien niet zo verouderd dat het nodig is maar als het (bijna) even veel kost om ze te verbouwen dan nieuw bouwen zou ik het toch overwegen. Zeker met de blik op de toekomst en dat men er nog tot 2040 mee door moet. Als we ze zo intensief blijven inzetten als de afgelopen jaren dan zijn ze tegen 2030 wel versleten en toe aan vervanging.  Ik zie het ook niet gebeuren maar vind wel dat het overwogen dient te worden en de twee offertes naast elkaar te zetten.

Een offerte voor nieuw gebouwde zou handig zijn. Al was het maar voor de politiek ;D Wel uitgaan van 28 stuks.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#11
 :omg:
Citaat van: Ace1 op 21/02/2018 | 17:10 uur
Door de longbow radar zijn de problemen nu weg om tijdens het laag vliegen tegen  hoogspanningskabels en een  hoogspanningsmast aan te vliegen?
Het is in principe een vuurleidingsradar dus voor het opsporen van gevaren op de grond / in de lucht zijn ze niet gemaakt maar misschien dat het wel helpt.

Hier de brochure van de fabrikant van de AN/APG-78.

Citaat van: Sparkplug op 21/02/2018 | 17:16 uur
De oudste zijn 20 jaar (geleverd mei 1998 - mei 2002). Deze Apaches zijn niet dusdanig op dat remanufacturing is uitgesloten. De 7 voormalige Canadese Chinooks waren ook 20 jaar oud toen zij de upgrade naar CH-47D kregen.

De Britten kiezen wel voor nieuw.
Misschien niet zo verouderd dat het nodig is maar als het (bijna) even veel kost om ze te verbouwen dan nieuw bouwen zou ik het toch overwegen. Zeker met de blik op de toekomst en dat men er nog tot 2040 mee door moet. Als we ze zo intensief blijven inzetten als de afgelopen jaren dan zijn ze tegen 2030 wel versleten en toe aan vervanging.  Ik zie het ook niet gebeuren maar vind wel dat het overwogen dient te worden en de twee offertes naast elkaar te zetten.

Lex

Er is hier sprake van enkel en alleen een offerte; het is niet bekend wat de plannen zijn. Wel toepasselijk in de aanloop naar de nieuwe Defensienota.  ;)

Sparkplug

Citaat van: Parera op 21/02/2018 | 17:00 uur
Ik ben benieuwd of er ook overwogen is/word om (een deel van) de apache's te vervangen door nieuwe. Met een leeftijd van 20 jaar en het vooruitzicht dat ze nog tot 2040 mee moeten zou dit een keuze kunnen zijn.

De AH-64E kost volgens wikipedia kosten de E versie 35,5 miljoen dollar per stuk in 2014, met een inflatie berekening kom ik uit op 37,62 miljoen dollar in 2018 = 30,5 miljoen euro per stuk.
Met een totaal plaatje van 960 miljoen euro zou je toch een 31 tal nieuwe kunnen aanschaffen. Ik vraag me dan ook af of het niet verstandig is om ook nieuwkoop  te overwegen net zoals bij de CH-47's gebeurd is. Al begin je met 70% nieuw (vergelijkbaar aantal als CH-47's) kom je op 20 nieuwe toestellen uit.

De oudste zijn 20 jaar (geleverd mei 1998 - mei 2002). Deze Apaches zijn niet dusdanig op dat remanufacturing is uitgesloten. De 7 voormalige Canadese Chinooks waren ook 20 jaar oud toen zij de upgrade naar CH-47D kregen.

De Britten kiezen wel voor nieuw.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Parera op 21/02/2018 | 09:48 uur
Omdat ik geen topic kon vinden over de aankomende MLU  van onze Apache's hierbij een nieuw topic.

Het meest interessante vind ik de 17 AN/APG-78 Fire Control Radars (Longbow), na jaren van jaloers kijken krijgt ook Nederland eindelijk de Longbow radar voor een deel van de Apache's zoals het er nu uit gaat zien.



Door de longbow radar zijn de problemen nu weg om tijdens het laag vliegen tegen  hoogspanningskabels en een  hoogspanningsmast aan te vliegen?

Parera

#7
Ik ben benieuwd of er ook overwogen is/word om (een deel van) de apache's te vervangen door nieuwe. Met een leeftijd van 20 jaar en het vooruitzicht dat ze nog tot 2040 mee moeten zou dit een keuze kunnen zijn.

De AH-64E kost volgens wikipedia kosten de E versie 35,5 miljoen dollar per stuk in 2014, met een inflatie berekening kom ik uit op 37,62 miljoen dollar in 2018 = 30,5 miljoen euro per stuk.
Met een totaal plaatje van 960 miljoen euro zou je toch een 31 tal nieuwe kunnen aanschaffen. Ik vraag me dan ook af of het niet verstandig is om ook nieuwkoop  te overwegen net zoals bij de CH-47's gebeurd is. Al begin je met 70% nieuw (vergelijkbaar aantal als CH-47's) kom je op 20 nieuwe toestellen uit.

Lex

Modernisering Apaches kan miljard euro kosten

RIJEN - De toekomstige modernisering van de Nederlandse Apache-gevechtshelikopters kan bijna een miljard euro gaan kosten. Dat blijkt uit de goedkeuring van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken van de mogelijke order door Nederland bij Boeing.
 
Het gaat om de modernisering van 28 Nederlandse toestellen van de de huidige versie AH-64D naar de modernere AH-64E. Die laatste versie heeft onder meer krachtiger motoren en nieuwere sensoren. De geschatte totale kosten zijn volgens de Amerikanen 1,19 miljard dollar (967 miljoen euro).

De Nederlandse Apaches zijn bijna twintig jaar oud en raken verouderd. Defensie heeft daarom gevraagd om een offerte. Van een opdracht voor de modernisering is nu nog geen sprake. Defensie heeft de Tweede Kamer vorig jaar al laten weten dat de helikopters moeten worden gemoderniseerd.

ANP  21-02-18, 15:38   

Parera

Citaat van: Sparkplug op 21/02/2018 | 10:16 uur
Het plan en de invulling zijn niet definitief. Misschien worden straks wel alle motoren veranderd. En misschien is deze motor upgrade niet van toepassing op de Apaches te Fort Hood.
Laten we maar hopen dat het uiteindelijk om alle kisten gaan en niet om er weer 7 ''anders'' te laten. Het lijkt er nu op dat ze die 7 kisten niet inzetbaar maken of gaan gebruiken voor reserve onderdelen.

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 21/02/2018 | 09:59 uur
Naast de FCR's is het aantal motoren ook opvallend: 42 geinstaleerd, dat is dus 21 van de 28 kisten.

Het plan en de invulling zijn niet definitief. Misschien worden straks wel alle motoren veranderd. En misschien is deze motor upgrade niet van toepassing op de Apaches te Fort Hood.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.