MLU AH-64's

Gestart door Parera, 21/02/2018 | 09:48 uur

StrataNL

Citaat van: Mourning op 09/03/2023 | 10:09 uur
We hadden er toch meen ik een paar, maar lang niet voor elk toestel, aangekocht bij de initiele aanschaf in 1998? Wel mooi dat nu elke heli er nu een heeft.
NL vliegers hebben er in de VS mee getraind om er wel mee overweg te kunnen voor het geval dat, maar we hebben ze nooit gehad. Daar is nu verandering in gekomen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 09/03/2023 | 10:09 uur
We hadden er toch meen ik een paar, maar lang niet voor elk toestel, aangekocht bij de initiele aanschaf in 1998? Wel mooi dat nu elke heli er nu een heeft.

In 1995 werd helaas gekozen voor de uitgeklede AH-64D Block 1 variant. Bij de aanvraag voor de AH-64D Block II naar AH-64E v6 refurbishment werd gevraagd om 17 stuks AN/APG-78 Longbow radars.

https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/netherlands-ah-64e-remanufactured-apache-attack-helicopters

Heb geen idee of nog steeds exact 17 stuks worden geleverd of dat het aantal is aangepast.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 09/03/2023 | 09:06 uur
Mooi om te zien dat sinds 1998 de Longbow radar alsnog erop zit. Het duurt even, maar dan heb je ook wat  8)

We hadden er toch meen ik een paar, maar lang niet voor elk toestel, aangekocht bij de initiele aanschaf in 1998? Wel mooi dat nu elke heli er nu een heeft.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: Twitter op 09/03/2023 | 03:34 uur
https://twitter.com/302SqnFtHood/status/1633519213896769551?s=20

Mooi om te zien dat sinds 1998 de Longbow radar alsnog erop zit. Het duurt even, maar dan heb je ook wat  8)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Mourning

Mooie toevoeging aan het wapenpakket van onze Apaches!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

De AGM-179 JAGM is ontworpen als opvolger van de BGM-71 TOW, AGM-65 Maverick en de AGM-114 Hellfire. Er werd in het recente verleden al gesproken over de JAGM-F (Fixed Wing) variant. Deze zou dan bij de US Navy en USMC aan het wapenarsenaal van de Hornet/Super Hornet, AV-8B Harrier II en F-35B/C worden toegevoegd.

JAGM-MR: The Future of JAGM

With Lockheed Martin?s focus on 21st century security and helping our customers stay ahead of ready, it is important that we develop and deliver mission-focused defense capabilities by innovating with agility, urgency and affordability as we continue to build upon and strengthen our core product lines.

On November 16, Lockheed Martin Missiles and Fire Control successfully conducted a 16 km flight test for the Joint Air-to-Ground Missile-Medium Range (JAGM-MR) at Naval Air Weapons Station China Lake. This successful flight test demonstrated JAGM-MR?s increased range, tri-mode seeker incorporating a near infrared (NIR) sensor and an electromechanical control actuation system (EMCAS).

?As the customer?s needs evolve, we look to develop a product that puts us on a roadmap to proactively meeting those needs by being the best option when they are looking for a solution,? says Joey Drake, program management director of Air-to-Ground Missile Systems at Lockheed Martin Missiles and Fire Control.

Our U.S. Army customer?s current munitions lack the range needed to defeat near-peer adversary future threat systems so they?ve identified reach, lethality, survivability and platform commonality as key priorities as they explore solutions to address this gap. These were the main drivers behind the JAGM-MR Internal Research and Development (IRAD) program.

The JAGM-MR team has spent the last couple years taking this from a trade study to a flight test. The hard work and collaboration of the JAGM-MR team is what has driven the planned product improvement project to a potential turnkey solution for the government and future end users.

Extended Range Introduces Future Opportunities
The successful execution of the JAGM-MR flight test demonstrated the 16 km range capability of the missile when ground launched ? doubling the range of what the current JAGM system can reach. The extended range is a crucial benefit for the customer when it comes to allowing them to engage in missions they would not have previously been able to because of the current 8 km range limit of JAGM.

The increased range from 8 km to 16 km allows for increased survivability of JAGM-MR?s end user, by affording stand-off engagements of both stationary and moving targets.

https://www.lockheedmartin.com/en-us/news/features/2022/jagm-mr-the-future-of-jagm.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

silvester herc

#306
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/03/07/laser--en-radargeleide-raketten-voor-apache-gevechtshelikopters
Laser- en radargeleide raketten voor Apache-gevechtshelikopters
Nieuwsbericht | 07-03-2023 | 17:58

Defensie is voornemens om de Apache-gevechtshelikopters te voorzien van Amerikaanse laser- en radargeleide raketten. Dat heeft Defensiestaatssecretaris Christophe van der Maat vandaag aan de Tweede Kamer laten weten. De raketten zijn bij elk weertype bruikbaar. Verder zijn ze ten opzichte van het huidige type raket nauwkeuriger, wat de kans op nevenschade vermindert.

Op dit moment wordt de Nederlandse Apache-vloot gemoderniseerd, van de AH-64D naar de AH-64E-standaard. Onderdeel van deze modernisatie is de integratie van een Longbow vuurleidingsradarsysteem. Die maakt het gebruik van radargeleide raketten van het type AGM-179 Joint Air-to-Ground Missiles mogelijk.

Duurzamer
Als onderdeel van deze nieuwe capaciteit is Defensie ook voornemens om Captive Training Missiles aan te schaffen. Hiermee is de vlieger in staat het afvuren vanuit de Apache in de lucht te simuleren. Dat betekent dat er dus geen raketten worden verschoten. De vlieger beschikt dan wel over alle data van het afvuren, waardoor toch optimaal valt te trainen.

Nog meer kostenbesparend en duurzamer is het oefenen met het afvuren van de projectielen in de Apache-vliegsimulator. Na een software-update maakt de radargeleide raket ook hierin deel uit van het arsenaal.

Van de plank
Defensie koopt de Amerikaanse AGM-179-raket ?van de plank?. Naast de VS is ook het Verenigd Koninkrijk al gebruiker van het radargeleide projectiel. De eerste raketten voor Nederland worden naar verwachting in 2026 geleverd.

Het gaat bij dit project niet alleen om de introductie van een nieuwe capaciteit. Ook de munitievoorraden van Defensie worden zo verder aangevuld.

Nederland werkt wat de Apache betreft op verschillende vlakken samen met de VS. Zo valt het Nederlandse 302 Squadron onder de Amerikaanse 166th Aviation Brigade, op het Texaanse Fort Hood. Hier vindt de tactische opleiding en training van Nederlandse Apache-bemanningen plaats.

Sparkplug

FLASH: Twee nieuwe NL Apaches AH-64E aangekomen op Fort Hood

24 feb 2023 Categorie: Militair, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws



Op dinsdag kwamen twee nieuwe Boeing Apaches AH-64E versie 6 aan op de luchtmachtbasis van Fort Hood, Texas (US). Beide toestellen, met registratie Q-33 en Q-34 kwamen rechtstreeks van de Boeing-fabriek in Mesa en werden naar Fort Hood gevlogen door piloten van het Amerikaans leger.

De ombouw van deze Nederlandse Apaches naar de versie AH-64E v6 is onderdeel van een Amerikaans FMS (Foreign Military Sales) programma en zodoende is het Amerikaans leger officieel de contractpartij voor de Nederlandse DMO (Defensie Materieel Organisatie).

Beide toestellen werden op Fort Hood door de Amerikanen aan DMO overgedragen waarna DMO beide helikopters aan het DHC 302 Squadron heeft overgedragen. Het Nederlandse 302 Squadron op Fort Hood zal deze toestellen inzetten voor de opleiding en conversie van de Nederlandse Apache-piloten.

Het 302 Squadron heeft nu reeds een vloot bestaande uit vier nieuwe Apache AH-64E v6 aanvalshelikopters. Ook de volgende twee Apaches worden binnenkort uitgeleverd in de nieuwe versie. In het totaal zullen 28 Apaches AH-64D worden omgebouwd naar de versie AH-64E v6, dus nog 24 te gaan.

Deze upgrade van AH-64D naar de AH-64E versie 6 is ingrijpend en vernieuwt een groot aantal cruciale onderdelen:

  • Nieuwe General Electric T700-GE-701D turbines met versterkte transmissie
  • Nieuwe composiet rotor bladen,
  • Aanpassingen om in IFR (instrument flight rules) te vliegen,
  • Verbeterd landingsgestel,
  • Link-16 data linking,
  • Verbeterde Longbow radar, verdubbeling van de reikwijdte (naar 16 km)
  • en nog een reeks andere aanpassingen.
Meer uitleg over het ombouwproject Apache AH-64E v6 - klik hier

Info & foto's: Ministerie van Defensie - John de Groot.

https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=D4g9G2C3&sub=logboek


A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Begin van nieuw Apache-tijdperk

Tekst Jopke Rozenberg-van Lisdonk
Foto MCD, DMO, Boeing en 302 Squadron

Van 25-jaar oude Delta naar moderne Echo

Het binnenhalen van de nieuwe vloot Apaches is zichtbaar begonnen. Op de tweede dinsdag in december vlogen de eerste twee kisten na hun modernisering vanuit de Boeing-fabriek in Arizona naar 302 Squadron op thuisbasis Fort Hood in de Amerikaanse staat Texas. De 25 jaar oude Delta?s zijn getransformeerd tot de hoogste standaard: de Apache Echo versie 6.

De Q-31 en Q-32 landen om 3.02 PM bij 302 Squadron. Daar worden ze feestelijk onthaald door de lokale brandweer met de traditionele waterbogen. Met de overhandiging van de logboeken van beide heli?s draagt de Defensie Materieel Organisatie (DMO) de toestellen ceremonieel over aan het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK). Het markeert het begin van een nieuw Apache-tijdperk.


De twee Apache Echo?s worden door drie US Army vliegers en ??n Nederlandse exchange vlieger (geplaatst op Fort Rucker) vanuit de Boeing-fabriek naar Fort Hood gevlogen.

Amerikaanse configuratie

De gemoderniseerde Apaches bevatten diverse onderdelen van de oude Nederlandse AH-64D's, in de volksmond ?Delta? genoemd. Voor hergebruik worden ze allemaal gecontroleerd, getest en soms ge?pdatet naar de laatste standaard. Uiteraard heeft de AH-64E (kortweg Echo) ook een heel aantal nieuwe systemen, zoals computers, radarsystemen, sensoren, radio- en navigatiesystemen, transmissiesystemen en composiet rotorbladen. Ook het motorvermogen is verhoogd. Alles is opgebouwd op een splinternieuwe romp inclusief volledig nieuwe bedrading en leidingen. De Nederlandse Apache is nu identiek aan de Amerikaanse configuratie. Volgens DMO-projectleider luitenant-kolonel John de Groot voldoet dit product meer dan volledig aan de Nederlandse eisen zoals deze in de projectopdracht zijn verwoord. Nederlandse aanpassingen, die bij de AH-64D noodzakelijk waren, zijn op dit moment dan ook niet gepland.


De eerste nieuwe helikopters of vliegtuigen worden altijd feestelijk onthaald met waterbogen waar de toestellen onderdoor taxi?n.


Wat staat er nog op de planning?

De komende periode worden op deze twee productiehelikopters de zogenoemde ?missiekits? ge?nstalleerd. Dit zijn systemen zoals de radar bovenop, Manned-Unmanned Teaming, een zelfbeschermingssysteem, de missile pods en rocket lauchers. Met deze apparatuur is de Apache een operationeel inzetbare gevechtshelikopter. De opbouw hiervan gebeurt door het 302-personeel. Dat wordt standaard ondersteund door een Amerikaans bedrijf, waar onder meer veel voormalige Amerikaanse Apache-techneuten werken.

Het Militair Type Certificaat wordt naar verwachting omstreeks 1 februari afgegeven door de Militaire Luchtvaartautoriteit. Direct daarna krijgen de toestellen een formele laatste controle voordat ze voor de Nederlandse wet- en regelgeving ook luchtwaardig worden verklaard.

Volgens het leverschema heeft Fort Hood in april zes van de acht Echo?s ontvangen. Vlak daarna starten de transitietrainingen voor alle Nederlandse vliegers en monteurs. Eind 2023 arriveren de eerste nieuwe toestellen op Vliegbasis Gilze-Rijen.

Het CLSK verwacht eind maart 2024 Initial Operational Capable (IOC) te zijn met de AH-64E. Volgens planning zijn dan minimaal vier operationele en twee reserve kisten vanaf Gilze-Rijen inzetbaar en is een groot deel van het personeel opgeleid. Als alles volgens schema loopt, zijn medio 2025 alle 28 Apache Echo?s aan het CLSK uitgeleverd: twintig stuks in Nederland en acht in Amerika. Ook alle vliegers en monteurs zijn dan gekwalificeerd. Het Defensie Helikopter Commando is vanaf dan Full Operational Capable (FOC) met de nieuwe gevechtshelikopter. De nieuwe vloot zou in ieder geval tot 2050 operationeel inzetbaar moeten zijn.


De Q-31 en Q-32 zijn de eerste twee van de acht toestellen die op Fort Hood gestationeerd worden.

Beeldreportage: van Delta naar Echo

Een 25 jaar oude Apache Delta ombouwen naar het nieuwste Echo-model is een aardig karwei. Niet alleen het ontmantelen van de oude helikopter en de opbouw naar de nieuwe variant, maar ook het logistieke traject en de registratie van alle onderdelen in SAP is een flinke kluif. Het traject is er ??n met vele tussenstops, nog meer procedures en evenzoveel formulieren.

De acht Delta?s van Fort Hood worden door het Amerikaanse 392 Combat Training Squadron naar de ruim duizend kilometer verderop gelegen ontmantelingslocatie van Boeing in Huntsville (Alabama) gevlogen. De twintig helikopters van Gilze-Rijen moeten naar dezelfde plek. Deze leggen dus een veelvoud van de afstand af via weg- en zeetransport.


Op hun eerste tussenstop vanuit Gilze-Rijen worden op Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) de Delta?s gereed gemaakt voor weg- en zeetransport om vervolgens naar de Antwerpse haven te vertrekken.


Vanuit Antwerpen worden de helikopters in ongeveer twee weken verscheept naar Baltimore (Maryland, Verenigde Staten).


In Baltimore is het Traffic Bureau van Defensie gevestigd dat alle im- en export van Nederlandse defensiegoederen verzorgt. Vanuit de haven vervolgen de toestellen hun reis over de weg naar Huntsville.


Aangekomen bij Boeing in Huntsville worden de oude helikopters van de oplegger getakeld en naar binnen gereden. Daar worden ze volledig ontmanteld. Veel onderdelen, zoals de vleugels en cockpitstoelen, worden hergebruikt.


Eind oktober 2022 rolt de eerste volledig vernieuwde Apache uit de fabriek. Met een roll-out ceremonie draagt Boeing de kist over aan de DMO.


De US Army voert namens Nederland bij Boeing de finale acceptatietesten uit. Eenmaal geslaagd voor dit examen, worden de heli?s overgebracht naar hun thuisbasis. De Apaches bestemd voor Fort Hood vliegen daar vanaf de Boeing-fabriek naartoe. Die voor Nederland worden met een US Air Force transportvliegtuig vanuit Phoenix naar Nederland gebracht. Na aankomst draagt de DMO de kisten over aan het CLSK.

de Vliegende Hollander 12, dinsdag 20 december 2022

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2022/12/02_nieuw-apache-tijdperk
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 15/12/2022 | 08:21 uur
maar zonder de Longbow ...  :hrmph:   dus niet standaard op de E-versie ?   per missie gemonteerd ?

Hold yer' horses. Het komt vanzelf en er zijn maar ca. 17 stuks aangevraagd. Het is al mooi dat Q-31 en Q-32 bij 302 Squadron zijn aangekomen.

De U.S. Army heeft de Longbow ook niet op alle AH-64D en AH-64E permanent gemonteerd staan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Harald

CitaatDe eerste 2 gemoderniseerde Apaches kwamen gisteren aan bij het 302 squadron in Fort Hood, USA. Hier droeg @Defensie_DMO de heli?s over aan @Kon_Luchtmacht. Al onze Apachevliegers en -techneuten worden komende jaren bij het 302 squadron opgeleid op de nieuwe Echo.

https://twitter.com/i/status/1602978379527061504

https://twitter.com/dhcluchtmacht/status/1602978379527061504?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1602980550364594176%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es3_&ref_url=

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 26/10/2022 | 19:30 uur
Ongeleide raketten worden vervangen door lasergeleid en de nieuwste Hellfire.

Dacht dat APKWS en de opgeleide Hydra70 naast elkaar zullen worden gebruikt? De AGM-114R is er al en anders binnenkort.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Parera op 26/10/2022 | 13:23 uur
Volgens mij is men wel bezig met het vernieuwen/vervangen van de Apache munitie, wat daar precies uit gaat komen is op dit moment niet duidelijk. Ik ga er vanuit dat alle opties op tafel liggen.
Ongeleide raketten worden vervangen door lasergeleid en de nieuwste Hellfire.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation